Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-02-2004, 11:42
charmedgirl
charmedgirl is offline
hallo,
ik vroeg me af of er in de bijbel teksten staan die te maken hebben met zelfmoord, en ook hel - hemel. ik heb namelijk gehoord dat als je zelfmoord pleegt je dan niet in de hemel kan komen omdat je geen vergeving voor die zonde kan vragen. Ik vind dit alleen een heel moeilijk punt als je kijkt naar mensen die bijv psychisch ziek zijn, maar daarvoor echt gelovig waren. Of hetzelfde bij demente mensen: eerst gelovig maar doordat ze dement zijn vloeken ze erop los enz. Wordt dit hun dan aangerekend??
graag serieuze reacties svp..
Oud 29-02-2004, 13:48
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Wat ik van christenen hoorde was altijd dat alleen god het recht had om over het leven van mensen te beschikken en met moord/zelfmoord beschikte de mens zelf over het leven van andere mensen cq het leven van zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:30
Blues
Blues is offline
Maar je mag toch je eigen level geven voor een ander, bv. een kogel vangen of zo als blij voorbeeld?
Of telt dat ook als zelfmoord?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 14:52
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
charmedgirl schreef op 29-02-2004 @ 12:42:
hallo,
ik vroeg me af of er in de bijbel teksten staan die te maken hebben met zelfmoord, en ook hel - hemel. ik heb namelijk gehoord dat als je zelfmoord pleegt je dan niet in de hemel kan komen omdat je geen vergeving voor die zonde kan vragen. Ik vind dit alleen een heel moeilijk punt als je kijkt naar mensen die bijv psychisch ziek zijn, maar daarvoor echt gelovig waren. Of hetzelfde bij demente mensen: eerst gelovig maar doordat ze dement zijn vloeken ze erop los enz. Wordt dit hun dan aangerekend??
Laatste vraag: natuurlijk niet, waarbij ik een voorschot neem op het oordeel van God. Ik heb niet de pretentie echter, dat ik me te allen tijde een voorstelling kan maken van het oordeel van God; maar mijn stellige overtuiging is, is dat er altijd vergeving mogelijk is. Aan de andere kant, mijn tegenvraag is: waarom zou je zelfmoord plegen als je Christen bent? Misschien moet je Mattheus 5 vers 3-11; of Matth 10 vers 38; of vooral Matth 11 vers 28 ev: 'Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal rust geven. Voeg u naar Mij en wees mijn discipel, want Ik ben vriendelijk en nederig van hart. Bij Mij zult u diepe innerlijke rust vinden. Wat Ik van u vraag is nooit te zwaar en de last die u voor Mij moet dragen, is licht.'

Ik ga nog even door: Matth 24 vers 13b: 'Maar wie dwars door alles heen aan Mij vasthoudt, zal gered worden.'
Marcus 13 is misschien een goeie; misschien Lucas 6; Lucas 15 vind ik ook erg mooi.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit is al wel genoeg.
Oud 29-02-2004, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Blues schreef op 29-02-2004 @ 15:30:
Maar je mag toch je eigen level geven voor een ander, bv. een kogel vangen of zo als blij voorbeeld?
Of telt dat ook als zelfmoord?
Nee dit telt niet als zelfmoord. Degene die de kogel opvangt, heeft toch de kogel niet afgevuurt? Dit is juist iets om WEL de hemel in te komen. Aangezien je laatste daad een leven heeft gered, ook al ben je zelf dan dood.

quote: "Wat iemand voor een ander heeft gedaan, zo heeft hij het ook voor God gedaan."
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 15:10
charmedgirl
charmedgirl is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 29-02-2004 @ 15:52:
Laatste vraag: natuurlijk niet, waarbij ik een voorschot neem op het oordeel van God. Ik heb niet de pretentie echter, dat ik me te allen tijde een voorstelling kan maken van het oordeel van God; maar mijn stellige overtuiging is, is dat er altijd vergeving mogelijk is. Aan de andere kant, mijn tegenvraag is: waarom zou je zelfmoord plegen als je Christen bent? Misschien moet je Mattheus 5 vers 3-11; of Matth 10 vers 38; of vooral Matth 11 vers 28 ev: 'Als de lasten u drukken en u vermoeid raakt, kom dan bij Mij. Ik zal rust geven. Voeg u naar Mij en wees mijn discipel, want Ik ben vriendelijk en nederig van hart. Bij Mij zult u diepe innerlijke rust vinden. Wat Ik van u vraag is nooit te zwaar en de last die u voor Mij moet dragen, is licht.'

Ik ga nog even door: Matth 24 vers 13b: 'Maar wie dwars door alles heen aan Mij vasthoudt, zal gered worden.'
Marcus 13 is misschien een goeie; misschien Lucas 6; Lucas 15 vind ik ook erg mooi.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit is al wel genoeg.
dat is waar idd.. en er staat ook in de bijbel dat geen last te zwaar zal zijn om te dragen.. maar toch blijft het wel moeilijk..

opoffering is idd geen zelfmoord want je wordt dan door iemand anders vermoord, en je spaart zo een leven van een ander
Oud 29-02-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 29-02-2004 @ 16:03:
Nee dit telt niet als zelfmoord. Degene die de kogel opvangt, heeft toch de kogel niet afgevuurt? Dit is juist iets om WEL de hemel in te komen. Aangezien je laatste daad een leven heeft gered, ook al ben je zelf dan dood.

quote: "Wat iemand voor een ander heeft gedaan, zo heeft hij het ook voor God gedaan."
Mooie quote, ben ik het zeker mee eens.. Volgens mijn eigen inzichten zou ik er dan nog wel aan willen toevoegen: "En wat iemand voor zichzelf heeft gedaan, zo heeft hij ook voor God gedaan".

Volgens het Christelijke geloof, voor zover ik daar een zinnig antwoord over kan geven, is zelfmoord niet toegestaan, omdat je dan zelf oordeelt over je leven, terwijl God de enige is die daarover mag beslissen. De vraag die ik dan meteen weer zou willen stellen is: Het was je eigen vrije wil om zelfmoord te plegen.. Straft God je dan omdat je je eigen keuzes hebt gemaakt? Is God een straffende God?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:49
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Xia schreef op 29-02-2004 @ 17:00:
De vraag die ik dan meteen weer zou willen stellen is: Het was je eigen vrije wil om zelfmoord te plegen.. Straft God je dan omdat je je eigen keuzes hebt gemaakt? Is God een straffende God?
De vraag die je dan zou kunnen stellen is in hoeverre het niet in de hemel laten "straffen" is en daarmee samenhangend of het vanzelfsprekend is om in de hemel te komen (en je er alleen niet komt als je [actie x] gedaan hebt?) of dat het een beloning is die je krijgt voor je goede daden (wanneer dit het geval is is er dus geen sprake van "straf" wanneer je de hemel niet in mag aangezien er dan alleen de normale situatie gehandhaafd wordt).
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Mooie quote, ben ik het zeker mee eens.. Volgens mijn eigen inzichten zou ik er dan nog wel aan willen toevoegen: "En wat iemand voor zichzelf heeft gedaan, zo heeft hij ook voor God gedaan".

Volgens het Christelijke geloof, voor zover ik daar een zinnig antwoord over kan geven, is zelfmoord niet toegestaan, omdat je dan zelf oordeelt over je leven, terwijl God de enige is die daarover mag beslissen. De vraag die ik dan meteen weer zou willen stellen is: Het was je eigen vrije wil om zelfmoord te plegen.. Straft God je dan omdat je je eigen keuzes hebt gemaakt? Is God een straffende God?
Ik ben het niet eens met je toevoegsel van mn quote. Kern van de les is dat mensen elkaar lief moeten hebben. Als je iets voor jezelf alleen doet, dan is dat egoistisch. Maar als je iets voor een ander doet, dan geef je om mensen. En dat is de les die God ons ondere andere wil leren. Je mag voor jezelf zorgen.

God niet wil niet dat we beslissen over leven of dood. Daarom word zelfmoord net zo erg als moord bevonden. En straft ie allebij de zonden. Dus er word niet gestraft omdat het vrije wil is, maar omdat je je vrije wil hebt gebruikt om een leven te nemen.

God is zeker een straffende God, maar je moet niet vergeten dat God ook liefde is. God straft, maar is ALTIJD rechtvaardig geweest als je kijkt in de bijbel. De mens krijgt altijd de kans om het goede te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 18:52
Upke
Upke is offline
Als die zogenaamde god niet wil dat wij zelf kunnen beslissen over ons leven, dan moet hij er maar voor zorgen dat we ook geen zelfmoord kunnen plegen. Tenminste als er een god bestaat.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 19:31
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Upke schreef op 29-02-2004 @ 19:52:
Als die zogenaamde god niet wil dat wij zelf kunnen beslissen over ons leven, dan moet hij er maar voor zorgen dat we ook geen zelfmoord kunnen plegen. Tenminste als er een god bestaat.
Nee, hij geeft ons zelf de keuze. Hij maakte adam en eva toch ook niet zo dat zij niet in de fout konden gaan...?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 12:56
Upke
Upke is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 29-02-2004 @ 20:31:
Nee, hij geeft ons zelf de keuze. Hij maakte adam en eva toch ook niet zo dat zij niet in de fout konden gaan...?
Als die zogenaamde god ons zelf de keuze geeft dan moet er ook niet gezeurd worden of zelfmoord goed of slecht is. Hij geeft ons de keuze wij mogen er dus mee doen wat we willen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 01-03-2004 @ 13:56:
Als die zogenaamde god ons zelf de keuze geeft dan moet er ook niet gezeurd worden of zelfmoord goed of slecht is. Hij geeft ons de keuze wij mogen er dus mee doen wat we willen.
Je moet het niet zo zwart/wit zien. God is niet geintereseert in slaven bezitten. Als je onze vrije wil afneemt, dan zijn we niks. De reden van vrije wil is de ultieme test. Helaas heeft de mensheid de test gefaalt, aangezien Adam en Eva niet naar God hebben geluisterd en van de spreekwoordelijk appel hebben gegeten.

Ik zie het leven als een test. En wat heb je aan een test als er alleen maar goeie antwoorden in zitten?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 13:13
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:

God is geen straffende God;als je zelfmoord pleegt zal je ziel inzien dat dat geen juiste beslissing is geweest,het zal het proces van purificatie vertragen en de ziel zal terugkomen in een fysiek lichaam om het daar weer op te lossen.Dat is voor de ziel een 'straf' want de ziel wil niets liever dan terugkeren in het Goddelijk bewustzijn. Karma is eigenlijk een kans,een kans om te herstellen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 14:18
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-03-2004 @ 14:03:
Je moet het niet zo zwart/wit zien. God is niet geintereseert in slaven bezitten. Als je onze vrije wil afneemt, dan zijn we niks. De reden van vrije wil is de ultieme test. Helaas heeft de mensheid de test gefaalt, aangezien Adam en Eva niet naar God hebben geluisterd en van de spreekwoordelijk appel hebben gegeten.

Ik zie het leven als een test. En wat heb je aan een test als er alleen maar goeie antwoorden in zitten?
idd, in principe kun je doen wat je wilt, maar niet als je naar de hemel wilt.

overigens, over de quote, de mensheid heeft "ooit" gefaald
Oud 01-03-2004, 14:25
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 01-03-2004 @ 14:13:
God is geen straffende God;als je zelfmoord pleegt zal je ziel inzien dat dat geen juiste beslissing is geweest,het zal het proces van purificatie vertragen en de ziel zal terugkomen in een fysiek lichaam om het daar weer op te lossen.Dat is voor de ziel een 'straf' want de ziel wil niets liever dan terugkeren in het Goddelijk bewustzijn. Karma is eigenlijk een kans,een kans om te herstellen.
Hier ben ik het niet mee eens.

God heeft dus Adam en Eva nooit gestraft omdat ze van de spreekwoordelijke appel hebben gegeten?
En de straf was dat het leven moeilijk zal worden, vrouwen babys met pijn zouden moeten baren, ect ect.
De grootste straf was: De Dood. Elk mens moet dit ondergaan. Het is een straf, vooral als je kijkt naar het feit dat God nooit de bedoeling heeft gehad dat het lichaam dood zou moeten gaan.

Verder zijn er wel degelijk vele voorbeelden van Gods toorn en straffen. Ken je het verhaal van Soddom en Gomorra? De torel van Babel? En nog een hele boel verhalen? Had God zijn eigen volk (Isreal is het volk die de opdracht had voor Evangelie) niet gestraft met 40 jaar gevangenis?

God is wel zeker straffend, maar niet zoals een tiran met een ijzeren vuist. Maar zoals een vader een kind corrigeert.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 14:32
Sherco
Sherco is offline
Citaat:

De mensheid heeft gefaalt? Omdat toevallig 2 mensen iets deden wat niet mocht moeten al hun nakomelingen boeten? Dat vind ik dus grote onzin, want wij hebben daar weinig mee te maken gehad, het was niet alsof we het hadden kunnen voorkomen ofzo...

En over dat zelfmoord... Zien Christenen het leven niet als iets heiligs dat door God geschonken is? Dus als je jezelf van dat leven berooft, gooi je dan niet eigenlijk Gods geschenk weg? Dan denk ik dat hij je daarvoor wel in de hel zal gooien...
Oud 01-03-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 01-03-2004 @ 15:32:
De mensheid heeft gefaalt? Omdat toevallig 2 mensen iets deden wat niet mocht moeten al hun nakomelingen boeten? Dat vind ik dus grote onzin, want wij hebben daar weinig mee te maken gehad, het was niet alsof we het hadden kunnen voorkomen ofzo...

En over dat zelfmoord... Zien Christenen het leven niet als iets heiligs dat door God geschonken is? Dus als je jezelf van dat leven berooft, gooi je dan niet eigenlijk Gods geschenk weg? Dan denk ik dat hij je daarvoor wel in de hel zal gooien...
De mensheid heeft niet gefaalt in de zin van hulpeloos. God is geduldig in zijn lessen, (gelukkig!) Maar de "appel-test" was een blunder in de geschiedenis van de mensheid.
Wij hebben er zeker wel mee te maken, want sindsdien is elk mens in ZONDE geboren. Dat komt dus door Adam en Eva. Omdat 1 mens niet volmaakt is, zijn we het allemaal niet. Dus we moeten ons allemaal bewijzen.

En dat stukje over zelfmoord kun je lezen in mn eerdere posts. Ik ga niet elke keer hetzelfde typen.
Maar ja ik denk dat je wel in de hel kan komen door zelfmoord. Klinkt heel hard, dat besef ik wel. Maar dat is nou eenmaal hoe Ik het intrepeteer. Maar bedenk dit eens: Als je voordat je doodgaat in je laatste minuten spijt krijgt...word je dan gespaart? Ik denk het wel. Spijt is alles wat je nodig hebt om van je zonden worden te vergeven, imho.

Een ding vind ik alleen wel moeilijk te begrijpen. Toen God tegen Adam en Eva het had verboden van het verboden fruit te eten. Het gaf ze een bewustwording van goed en kwaad. Dus ik mag aannemen dat ze dat eerst niet hadden.

Waarom nam God het ze dan kwalijk dat ze van het fuit gegeten hadden? Ze hadden toch geen besef van kwaad of goed? Dus hoe konden ze dan denken dat ze misleid werden door de duivel?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 15:19
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-03-2004 @ 15:48:
De mensheid heeft niet gefaalt in de zin van hulpeloos. God is geduldig in zijn lessen, (gelukkig!) Maar de "appel-test" was een blunder in de geschiedenis van de mensheid.
Wij hebben er zeker wel mee te maken, want sindsdien is elk mens in ZONDE geboren. Dat komt dus door Adam en Eva. Omdat 1 mens niet volmaakt is, zijn we het allemaal niet. Dus we moeten ons allemaal bewijzen.
Ik blijf erbij dat dat een beetje onzin is. Wij zijn in zonde geboren door iets wat zij lang geleden hebben gedaan? Dus het is genetishc bepaald ofzo? We hebben allemaal een zonde-gen?

Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-03-2004 @ 15:48:
Een ding vind ik alleen wel moeilijk te begrijpen. Toen God tegen Adam en Eva het had verboden van het verboden fruit te eten. Het gaf ze een bewustwording van goed en kwaad. Dus ik mag aannemen dat ze dat eerst niet hadden.

Waarom nam God het ze dan kwalijk dat ze van het fuit gegeten hadden? Ze hadden toch geen besef van kwaad of goed? Dus hoe konden ze dan denken dat ze misleid werden door de duivel?
Mja, daar heb je wel een punt. Als een ouder die tegen een kind zegt dat iets niet mag en als het kind dan vraag waarom niet dat de ouder dan zegt: "Omdat ik het zeg". Hij had ze moeten uitleggen dat dat het Slecht was, dan hadden ze het waarschijnlijk wel begrepen en nooit die appel gegeten. Ze waren dus eigenlijk onschuldig, en wij ook
Oud 01-03-2004, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 01-03-2004 @ 16:19:
Ik blijf erbij dat dat een beetje onzin is. Wij zijn in zonde geboren door iets wat zij lang geleden hebben gedaan? Dus het is genetishc bepaald ofzo? We hebben allemaal een zonde-gen?

Mja, daar heb je wel een punt. Als een ouder die tegen een kind zegt dat iets niet mag en als het kind dan vraag waarom niet dat de ouder dan zegt: "Omdat ik het zeg". Hij had ze moeten uitleggen dat dat het Slecht was, dan hadden ze het waarschijnlijk wel begrepen en nooit die appel gegeten. Ze waren dus eigenlijk onschuldig, en wij ook
Het is ook een moeilijk iets te begrijpen. Maar zonde is meer iets geestelijks dan lichamelijks. Maar als er 1 mens in de wereld zondig is, dan beinvloed dat de hele wereld toch? Dus in Gods ogen was alles al verpest. Het is alles of niets.

Stel dat God had gezegt: "Die appels zijn slecht". Hadden ze het waarschijnlijk helemaal niet begrepen, aangezien ze het begrip niet kennen qua inhoud. Dan had ie weet moeten uitleggen wat slecht is. Maar dat konden ze juist niet begrijpen.

Ik snap niet dat we de gave van het "begrijpen van goed en kwaad" gelijk niet kregen. Maar ja dan krijg je weer het "test-verhaal" van mij. Sommige dingen kunnen wij nou eenmaal niet bij. Vind je het gek dat we niet 100% gebruik maken van onze hersens? Ik niet...ik denk dat God daar een handje in heeft.
(Wetenschappelijk bewezen dat we maar iets van 10%? van onze hersens gebruiken.)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:05
Upke
Upke is offline
Citaat:

Je vergeet iets. Misschien hebben adam en eva wel nooit bestaan. En als ze hebben bestaan dan zijn hun die hebben gezondigd. En hun zijn niet verantwoordelijk voor de hele mensheid. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 22:22
cyberjoin
cyberjoin is offline
..
Oud 03-03-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 02-03-2004 @ 19:05:
Je vergeet iets. Misschien hebben adam en eva wel nooit bestaan. En als ze hebben bestaan dan zijn hun die hebben gezondigd. En hun zijn niet verantwoordelijk voor de hele mensheid. Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Ten eerste, als ze niet hebben bestaan dan kunnen we net zo goed de hele bijbel gaan doorspitten op "onwaarheden." Ik geloof het maar. Dat is het, je moet het geloven. Ook al kan je het niet bewijzen.

Ten tweede waren in een zeker zin waren ze wel verantwoordelijk want God heeft de mens de taak gegeven om de aarde te bewerken en beheren. En God heeft vervolgens alle nakomelingen ook de straf laten voelen. Heeft Hij ook zijn redenen voor die ik niet weet. Ik denk dat we ons moeten bewijzen in de ogen van God. Maar ja...zeker weten doet niemand.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 19:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 03-03-2004 @ 19:40:
Ten eerste, als ze niet hebben bestaan dan kunnen we net zo goed de hele bijbel gaan doorspitten op "onwaarheden." Ik geloof het maar. Dat is het, je moet het geloven. Ook al kan je het niet bewijzen.
En wat nu als je het niet kunt of wilt geloven? Zoals jij het formuleert komt het in eerste instantie nogal opdringerig over, ook al is het misschien niet zo bedoeld.

Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 03-03-2004 @ 19:40:
Ten tweede in zekere zin waren ze wel verantwoordelijk want God heeft de mens de taak gegeven om de aarde te bewerken en beheren. En God heeft vervolgens alle nakomelingen ook de straf laten voelen. Heeft Hij ook zijn redenen voor die ik niet weet. Ik denk dat we ons moeten bewijzen in de ogen van God. Maar ja...zeker weten doet niemand.
Ook hier even een kanttekening bij: je veronderstelt dat God de mens de taak heeft gegeven om de aarde te bewerken en te beheren, maar dat is, evenals het bestaan van God, niet meer dan een veronderstelling. Verder vind ik, nu we ons inmiddels in de 21e eeuw en het derde milennium na Christus bevinden, dat we maar eens definitief afstand moeten doen van het idee dat de mens per definitie zondig zou zijn, omdat je mensen daardoor onnodig een schuldgevoel aanpraat.
Oud 06-03-2004, 11:09
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 03-03-2004 @ 20:25:
En wat nu als je het niet kunt of wilt geloven? Zoals jij het formuleert komt het in eerste instantie nogal opdringerig over, ook al is het misschien niet zo bedoeld.

Ook hier even een kanttekening bij: je veronderstelt dat God de mens de taak heeft gegeven om de aarde te bewerken en te beheren, maar dat is, evenals het bestaan van God, niet meer dan een veronderstelling. Verder vind ik, nu we ons inmiddels in de 21e eeuw en het derde milennium na Christus bevinden, dat we maar eens definitief afstand moeten doen van het idee dat de mens per definitie zondig zou zijn, omdat je mensen daardoor onnodig een schuldgevoel aanpraat.
Heel leuk en aardig allemaal, maar gebruik de concept van tijd niet. Straks heb je in het vierde milennium iemand die zegt: "Ach het is nou het vierde milenium, dus laten we Jezus ook maar vergeten."

IEDEREEN is zondig. Denk eens even HEEL goed na. Ken jij iemand die nog nooit iets verkeerds heeft gedaan? (Ook al is het zo onschuldig in onze ogen.)
Als je niet in "zonden geboren" geloofd dan ontken je ook dat Jezus voor je gestorven is. Want hij stierf voor iedereen die in zonde geboren is/wordt.

Jullie moeten wat meer lezen, en minder eigen theotieen gaan maken. Tssss, jullie denken het zo goed te weten maar jullie zijn nog zo jong. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf ook te jong nog om dit allemaal te begrijpen. Maar dan moet je niet in ene keer denken dat alles wat je denk per definitie goed is.

Ik verlaat dit forum nu voorgoed, ik ben het zat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 11:53
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 06-03-2004 @ 12:09:
Jullie moeten wat meer lezen, en minder eigen theotieen gaan maken.
altijd hetzelfde hier. en ik zeg niet dat het altijd de gelovigen zijn, maar eerst zag ik mijn vriend Franse imbiciel hier in het "ik verlaat dit forum voorgoed"-stadium toen hij er achter kwam dat niet iedereen het met hem eens was.

toen Yousra

en nou jij weer. die uitspraak van je is, in mijn ogen dan, schandalig, echt.
Oud 06-03-2004, 12:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Heel leuk en aardig allemaal, maar gebruik de concept van tijd niet. Straks heb je in het vierde milennium iemand die zegt: "Ach het is nou het vierde milenium, dus laten we Jezus ook maar vergeten."
Of ik het concept van tijd wel of niet wens te gebruiken is toevallig nog altijd mijn eigen beslissing. Waar het mij om gaat is dat veel gelovigen blijkbaar niet geneigd zijn om kritisch naar hun eigen geloof te kijken. Ik ben zelf Rooms-Katholiek opgevoed, maar door me in de geschiedenis van de wetenschap te verdiepen ben ik er achter gekomen dat er meer is dan religie alleen, en dat religie, evenmin als wetenschap overigens, niet als een absolute waarheid dient te worden opgevat, aangezien er niet zoiets als een absolute waarheid bestaat.

Citaat:
IEDEREEN is zondig. Denk eens even HEEL goed na. Ken jij iemand die nog nooit iets verkeerds heeft gedaan? (Ook al is het zo onschuldig in onze ogen.)
Wat dacht je van Jezus Christus zelf? Hoe dan ook, ik weiger pertinent te geloven dat mensen per definitie zondig zijn, en ik zou het tevens zeer op prijs stellen als je mijn vermogen om goed na te denken voortaan niet meer in twijfel trekt. Ik kijk toevallig anders tegen bepaalde zaken aan dan jij, maar dat betekent nog niet dat ik niet na kan denken.

Citaat:
Als je niet in "zonden geboren" geloofd dan ontken je ook dat Jezus voor je gestorven is. Want hij stierf voor iedereen die in zonde geboren is/wordt.
Misschien zie jij dat zo, maar niet iedereen kijkt daar zo tegen aan.
*maar goed, ik neem aan dat mijn standpunt verder duidelijk is*

Citaat:
Jullie moeten wat meer lezen, en minder eigen theotieen gaan maken. Tssss, jullie denken het zo goed te weten maar jullie zijn nog zo jong. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mezelf ook te jong nog om dit allemaal te begrijpen. Maar dan moet je niet in ene keer denken dat alles wat je denk per definitie goed is.
Hoewel dit gezien mijn leeftijd niet specifiek op mij gericht is wil ik er toch wel even op ingaan. Om te beginnen kun je niet zonder meer aannemen dat mensen, die het niet of nauwelijks met je eens zijn, zelden of nooit iets lezen. Ze lezen wel degelijk, maar dat wil niet zeggen dat datgene wat ze lezen per definitie overeen dient te stemmen met jouw opvattingen. Het is ook niet zo, en zeker niet in mijn geval, dat ik alles wat ik denk per definitie als juist opvat. Het is alleen maar zo dat ik er in bepaalde opzichten andere opvattingen op nahoud dan jij, maar dat wil niet zeggen dat een van ons er de juiste opvattingen op nahoudt en de ander niet.

Citaat:
Ik verlaat dit forum nu voorgoed, ik ben het zat.
Wat mij betreft mag je gerust hier blijven. Misschien kom ik, door de manier waarop ik een en ander formuleer, erg negatief op je over, maar ik kan je verzekeren dat het absoluut niet als zodanig is bedoeld.
Reageren

Regels voor berichten