Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2004, 18:12
LaResistance
LaResistance is offline
Misbruikzaken kostten RK-Kerk VS ruim half miljard

WASHINGTON (ANP) - Seksueel misbruik van kinderen door priesters heeft de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten in de afgelopen vijftig jaar minstens 572 miljoen dollar (ruim 460 miljoen euro) gekost. Mogelijk ligt het bedrag zelfs in de buurt van 750 miljoen dollar (ruim 600 miljoen euro).

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Amerikaanse bisschoppenconferentie, waarover de New York Times vrijdag berichtte. Tussen 1950 en 2002 zijn 4392 priesters beschuldigd van 10.667 gevallen van seksueel misbruik van kinderen. De daaruit voortvloeiende kosten voor de RK-Kerk hadden vooral betrekking op advocaten, schadevergoedingen en therapieën voor slachtoffers en pedoseksuele priesters.

De onderzoekers van het John Jay College voor strafrecht in New York becijferden dat in de onderzochte periode minstens 4 procent van de priesters van seksueel misbruik is beschuldigd. Bij de lichting die in 1970 is gewijd, lag het percentage zelfs op 10. De werkelijke aantallen liggen volgens de studie waarschijnlijk hoger.

In meer dan 80 procent van de gevallen ging het om misbruik van jongens. De onderzoekers telden 149 veelplegers met meer dan tien beschuldigingen achter hun naam. Bijna 3000 slachtoffers, ofwel 27 procent van het totaal aantal, kwamen voor hun rekening.

De onderzoekers toonden zich verbijsterd over het grote aantal ernstige vergrijpen. In 27 procent van de gevallen bedreef een priester orale seks met een kind, in een kwart was er sprake van (poging tot) penetratie.

-------------------------------------------------------------

Dat achterlijke celibaat ook

Is dit trouwens een smet op de kerk, op het christendom of op beide?
Oud 27-02-2004, 18:13
Verwijderd
Geloof. Nuff said.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:13
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 19:13:
Geloof. Nuff said.
Gij zult kinderen penetreren? Die is mij onbekend.
Oud 27-02-2004, 18:15
Gatara
Gatara is offline
Smet op de katholieke kerk.

Denk overigens dat het celibaat er niets mee te doen heeft. Het is geen vrijbrief mensen - laat staan kinderen - te misbruiken.
Oud 27-02-2004, 18:16
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-02-2004 @ 19:15:
Smet op de katholieke kerk.

Denk overigens dat het celibaat er niets mee te doen heeft. Het is geen vrijbrief mensen - laat staan kinderen - te misbruiken.
Natuurlijk is het geen vrijbrief om kinderen te misbruiken maar het heeft er wel degelijk mee te maken. Het is geen toeval. Dat hele celibaat is iets onnatuurlijks dat mensen tot gekke dingen drijft.
Oud 27-02-2004, 18:18
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 27-02-2004 @ 19:13:
Gij zult kinderen penetreren? Die is mij onbekend.
Krampachtige omgang met seksualiteit is inherent aan geloof. Daar vloeit dit rechtstreeks uit voort.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:22
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 19:18:
Krampachtige omgang met seksualiteit is inherent aan geloof. Daar vloeit dit rechtstreeks uit voort.
Het is maar wat je krampachtig noemt, je hele leven in celibaat of elke week weer een ander proberen te scoren lijkt me beide niet al te gezond voor lichaam en geest. Ik denk dat het weinig met geloof in het algemeen te maken heeft, mensen moeten gewoon eens niet zo in extremen doorslaan.
Oud 27-02-2004, 18:23
LaResistance
LaResistance is offline
Weet iemand trouwens waar dat hele celibaat-gebeuren precies op gebasseerd is? Komt dit alleen in het christendom voor en waarom geldt dit alleen voor priesters en nonnen e.d.? Heeft de kerk dit geïntroduceerd?
Oud 27-02-2004, 18:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 27-02-2004 @ 19:16:
Dat hele celibaat is iets onnatuurlijks dat mensen tot gekke dingen drijft.
t schijnt wel zo te zijn dat a-seksualiteit bestaat. In dat opzicht zou het niet iets onnatuurlijks zijn.

Desalniettemin vind ik t nog steeds vreemd dat ze dan geen nonnen of priesters van hun eigen leeftijd gekke dingen mee doen. Dat bedoelde ik daar eigenlijk mee.

Overigens vind ik het celibaat zelf stom - niet zozeer de gedachte die daarachter zit, maar omdat mensen daartoe verplicht worden. Mensen zouden die vrijheid moeten krijgen. In zowat elke religie is die vrijheid te vinden, waarom niet het r-katholicisme?

En als jij je dan helemaal wilt richten naar god en geen seks wilt bedrijven, prima. Moet jij weten. Maar als jij priester wilt worden, maar dan geen seks mag hebben.....
Oud 27-02-2004, 18:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 27-02-2004 @ 19:24:
t schijnt wel zo te zijn dat a-seksualiteit bestaat. In dat opzicht zou het niet iets onnatuurlijks zijn.

ochja, mensen die een priesteropleiding doen weten ook niet of ze aseksueel zijn :/
Oud 27-02-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 27-02-2004 @ 19:22:
Het is maar wat je krampachtig noemt, je hele leven in celibaat of elke week weer een ander proberen te scoren lijkt me beide niet al te gezond voor lichaam en geest. Ik denk dat het weinig met geloof in het algemeen te maken heeft, mensen moeten gewoon eens niet zo in extremen doorslaan.
Ik zie het nut van de stelling dat elk weekend een ander neuken ook ongezond is in deze discussie niet in. Daar ging het toch helemaal niet over? In vrijwel elk geloof, wereldreligie of niet, speelt seksualiteit nogal een krampachtige rol, met fascinatie voor maagdelijkheid et cetera. Dat is er de oorzaak van dat priesters kleine kindertjes neuken en dat moslims meisjes heel snel hoeren vinden. Ik noem dat krampachtig.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:33
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 19:29:
Ik zie het nut van de stelling dat elk weekend een ander neuken ook ongezond is in deze discussie niet in. Daar ging het toch helemaal niet over? In vrijwel elk geloof, wereldreligie of niet, speelt seksualiteit nogal een krampachtige rol, met fascinatie voor maagdelijkheid et cetera. Dat is er de oorzaak van dat priesters kleine kindertjes neuken en dat moslims meisjes heel snel hoeren vinden. Ik noem dat krampachtig.
Ik weet niet of dat voor elk geloof geldt, wel voor een heleboel mensen, ook niet--gelovigen. Daarom haalde ik de wekelijkse sloerie-partij erbij omdat je dat ook als krampachtig kunt beschouwen. Zoveel mogelijk meiden zien te scoren of een knoop in je zaakje leggen voor God is beide krampachtig. Een gezonde terughoudendheid mbt tot seks kan geen kwaad lijkt me en als het geloof daar aan kan bijdragen is dat alleen maar goed, uitschieters zijn het probleem, niet het geloof.
Oud 27-02-2004, 18:55
Isa
Isa is offline
en het grappige of treurige, wat je wilt, is dat jezus helemaal niet 39 jaar lang vrijgezel was... dus dat celibaat is op lucht gebaseerd. er zijn een aantal geschriften die niet in de bijbel staan die erop wijzen dat hij met maria van magdala getrouwd was.
de priesters in de joodse tijd mochten nog gewoon trouwen

Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:58
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Isa schreef op 27-02-2004 @ 19:55:
en het grappige of treurige, wat je wilt, is dat jezus helemaal niet 39 jaar lang vrijgezel was... dus dat celibaat is op licht gebaseerd.
de priesters in de joodse tijd mochten nog gewoon trouwen
Dus de rk-kerk heeft het verzonnen? En waarom moet een non haar leven helemaal aan God wijden en een "gewone" gelovige niet? Of zou iedereen volgens de kerk het klooster in moeten en voortplanting laten voor wat het is? Ik snap er niks van
Oud 27-02-2004, 19:01
LaResistance
LaResistance is offline
Ik neem trouwens aan dat als je priester wordt en afziet van seks voor je hele leven, je wel een heel sterk in je geloofsschoenen moet staan. Hoe kan je dan tot een zondige daad als deze komen??? Dan ben je toch beter af als niet-priester, braaf getrouwd en seks binnen het huwelijk. Je zou toch bijna gaan denken dat die rakkers alleen maar priester worden om hun pedofiele gevoelens te kunnen bevredigen bij de misdienaartjes, dat moet toch een paradijsje op aarde voor ze zijn
Oud 27-02-2004, 19:04
geen punt.
geen punt. is offline
Niet verrassend.
Oud 27-02-2004, 21:28
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Hans Teeuwen-Industries of love

'Hoe durf je mijn kind alleen te laten met een katholieke priester'
Reageren

Regels voor berichten