Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2003, 16:45
JantjePietje
JantjePietje is offline
He luitjes, ik moet wat verschillen en overeenkomsten onderzoeken tussen wat elementen van het Christendom en de Islam. Dus hierbij deze vragen:

Verloopt het verhaal van de duivel in de Islam identiek aan dat van het christendom? ( je weet wel, de duivel die niet voor Adam wilde buigen)
Gelooft men in het Christendom en/of in de Islam in predestinatie? Zo ja, wat moet ik me daarbij voorstellen?
En zijn er belangrijke verschillen?
Vertonen de engelen emoties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 19:07
Isa
Isa is offline
Citaat:
JantjePietje schreef op 25-03-2003 @ 17:45:
He luitjes, ik moet wat verschillen en overeenkomsten onderzoeken tussen wat elementen van het Christendom en de Islam. Dus hierbij deze vragen:

Verloopt het verhaal van de duivel in de Islam identiek aan dat van het christendom? ( je weet wel, de duivel die niet voor Adam wilde buigen)
dat deel is iig hetzelfde ja, hoewel in de koran de duivel Iblis word genoemd.
Citaat:

Gelooft men in het Christendom en/of in de Islam in predestinatie? Zo ja, wat moet ik me daarbij voorstellen?
sorry,weet ik niet.
Citaat:

dat de islamieten Jezus zien als een profeet net zoals Mohammed en niet zoals de zoon van god.
Citaat:

ja. hoewel niet altijd die emoties die ik van engelen zou verwachten maarja. *En dan zullen wij lachen en zeggenmaakt de bestraffing van het hellevuur*?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 21:15
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
weet ik niet precies...

Citaat:
Gelooft men in het Christendom en/of in de Islam in predestinatie?
dacht van niet, alleen het calvinisme legt nadruk op predestinatie. Predestinatie wil zeggen dat je lot van te voren door God bepaald is en dat je daar eigenlijk niets meer aan kan veranderen. God gaat er hierbij wel vanuit dat je geloofd. Predestinatie zegt dat je niet enkel door het geloof in de hemel kan komen, zoals Lutheranen zeggen.

Citaat:
Wat kenny mccormic al zegt, de moslims zien Jezus als een profeet, maar niet als de enige ware profeet, dat is Mohammed.
Oud 25-03-2003, 22:29
sublime
sublime is offline
Citaat:

volgens mij is het verhaal omtrent de duivel weg gelijk, alleen bij de islam uitgebreider, omdat er ook nog een heel verhaal rond djinns omheen zit.. ik weet het niet precies, maar iig is iblies wel net als 'de christelijke duivel' verstoten door God.

wat predestinatie betreft verschilt het bij het christendom volgens mij iig per stroming; de streng christenen geloven volgens mij dat je echt gedoemd bent eeuwig te branden en bladiebla, maar er zijn ook christenen die dit heel anders benaderen, zo zijn er mensen die niet geloven dat de hel bestaat, maar alleen de hemel en dat god iedereen zijn zonder vergeeft.

hoe het bij de islam zit weet ik niet. ik dacht wel ooit gehoord te hebben dat de erfzonde bij hen niet 'bestaat', maar dat weet ik niet zeker.

belangrijke verschillen ind de benadering van jezus > bij de islam is hij een profeet, niet de zoon van god.
verder wordt de koran gezien als de letterlijke tekst zo opgegeven door allah > mohammed zou dit letterlijk gedicteerd gekregen hebben tijdens zijn meditaties in die grot van m, terwijl de bijbel dus echt mensenwerk is... (ja de koran ook, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik)

wat de engelen betreft, geen idee, volgens mij is dat ook ziets wat op allerlei verschillende manieren geinterpreteerd wordt...

>sublime kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten in bovenstaande informatie <

___
edit/ wat predestinatie betreft, ik dacht dat t ging om het leven en de invloed daarvoor op het hiernamaals, maar als t ind is dat god van te voren het lot vastlegt, weet ik het niet; alleen de erfzonde wordt bij verschillende chr. stromingen wel waarde aangehecht. sowieso speelt de erfzonde volgens mij een vrij grote rol binnen het christendom > maar dat weet ik dus ook alweer niet zeker

Laatst gewijzigd op 25-03-2003 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 15:51
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
ik ken de duivel uit de islam niet maar in de bijbel is hij een gevallen engel die de mensheid verleidt tot het kwaad. Uiteindelijk zal hij even losgelaten worden en dan zal hij geoordeeld worden en in een poel des vuur geworpen worden.

Citaat:
Predestinatie is het geloof dat of er bij de geboorte al vaststaat of het kind gaat geloven en dus behouden wordt, en wat God's rol daarin is.
De meningen zijn verdeeld, maar ik denk dat ieder mens een keuze heeft maar als ie eenmaal tegen God kiest God zeker zijn hart zal verharden en zo dus voorkomt dat dioe persoon gered wordt.
God weet iig wat een kind zal gaan doen de rest van zijn leven maar Hij blijft roepen.

Citaat:

De duivel was jaloers op de almacht van God en had dus emotie
voor de rest hoor ik nergens over emoties van engelen.
dus is de vraag of een duivel een engel was. ik heb er ff geen bijbelteksten voor. vaststaat dat dit al vele eeuwen door de christenenn is aangenomen.
Oud 26-03-2003, 15:54
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
sublime schreef op 25-03-2003 @ 23:29:
edit/ wat predestinatie betreft, ik dacht dat t ging om het leven en de invloed daarvoor op het hiernamaals, maar als t ind is dat god van te voren het lot vastlegt, weet ik het niet; alleen de erfzonde wordt bij verschillende chr. stromingen wel waarde aangehecht. sowieso speelt de erfzonde volgens mij een vrij grote rol binnen het christendom > maar dat weet ik dus ook alweer niet zeker
erfzonde is van belang om te verklaren dat ieder mense gezondigd heeft en de genade God's derven zoals in romeinen staat.
daarnaast is het een reden voor de kinderdoop om zo een teken te geven dat God mensen kan redden van die erfzonde.

het is all1 erg blijven hangen in traditionele kriungen en men kwam vaak niet verder dan bekeert u.
daardoor zijn de evangelische en pinkster kringen te ver doorgeschoten en geven ze er geen enkele aandacht meer aan en nemen daarom ook volwassendoop
Oud 26-03-2003, 16:45
Isa
Isa is offline
Citaat:
JJzD schreef op 26-03-2003 @ 16:51:
ik ken de duivel uit de islam niet maar in de bijbel is hij een gevallen engel die de mensheid verleidt tot het kwaad. Uiteindelijk zal hij even losgelaten worden en dan zal hij geoordeeld worden en in een poel des vuur geworpen worden.
Lekker wrede God.
Citaat:

Predestinatie is het geloof dat of er bij de geboorte al vaststaat of het kind gaat geloven en dus behouden wordt, en wat God's rol daarin is.
De meningen zijn verdeeld, maar ik denk dat ieder mens een keuze heeft maar als ie eenmaal tegen God kiest God zeker zijn hart zal verharden en zo dus voorkomt dat dioe persoon gered wordt.
Lekker wrede God.
Citaat:

God weet iig wat een kind zal gaan doen de rest van zijn leven maar Hij blijft roepen.
Net zei je nog dat hij zijn hart verhardde.
Citaat:

De duivel was jaloers op de almacht van God en had dus emotie
voor de rest hoor ik nergens over emoties van engelen.
Ik lees vaak over toorn en liefde en barmhartigheid en mededogen en zachtmoedigheid.
Citaat:

dus is de vraag of een duivel een engel was. ik heb er ff geen bijbelteksten voor. vaststaat dat dit al vele eeuwen door de christenenn is aangenomen.
juist.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 23:21
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 26-03-2003 @ 17:45:
Lekker wrede God.

Lekker wrede God.
rom 9 en mag jij aan mioj uitleggen wat er wreed aan gerechtigheid is

Citaat:
Net zei je nog dat hij zijn hart verhardde.
Maar dat word begonnen pas als je weigert te luisteren en dat keer op keer doet.
dan volgt er een moment waarop je niet meer terug kan. maar voordat dat gebeurd heb je een heel hoop kansden gehad terweijl je nog geen recht had op 1

Citaat:
Ik lees vaak over toorn en liefde en barmhartigheid en mededogen en zachtmoedigheid.
waar dan?
Oud 27-03-2003, 13:05
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef op 27-03-2003 @ 00:21:
rom 9 en mag jij aan mioj uitleggen wat er wreed aan gerechtigheid is

En dat terwijl Jezus genade preekt... *schudt hoofd*

Nou ja, volgens mij staat het verhaal van de gevallen engel niet in de bijbel zelf. Ik vraag me af waar wél...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 13:25
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:

Ehm... hoe gaat dat verhaal? Ik geloof niet dat ik dat ken
Oud 27-03-2003, 18:40
Edithjuh
Edithjuh is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 26-03-2003 @ 17:45:

Maar dan gaat het niet over engelen. Dan gaat het gewoon over mensen, over God of over de duivel. (das wel een engel, maar over de andere engelen hoor je nooit emoties ' oor!) Ik ben Christelijk dus ik kan het weten.
Oud 27-03-2003, 19:56
Isa
Isa is offline
Citaat:
JJzD schreef op 27-03-2003 @ 00:21:
rom 9
bedoel je:14What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15For he says to Moses,
"I will have mercy on whom I have mercy,
and I will have compassion on whom I have compassion."[6] 16It does not, therefore, depend on man's desire or effort, but on God's mercy. 17For the Scripture says to Pharaoh: "I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth."[7] 18Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

In dat geval zie ik hier alleen maar een ongerechtige God in met een Gigantisch groot Ego en machtsmisbruik.
Citaat:

en mag jij aan mij uitleggen wat er wreed aan gerechtigheid is
Leg mij uit wat er gerechtig aan is mensen eeuwig te laten lijden
omdat ze toevallig een 6000 jaar oud boek niet als waar accepteren als dat boek tegen alles ingaat wat hun zintuigen hun zeggen.

Of wat er gerechtig aan is als wie dan ook iemand eeuwig laat lijden omdat die andere iemand niet doet wat hij zegt.
Dan is Saddam ook rechtvaardig als hij koerdenvergast omdat ze niet zijn wil volgen. Verschil met God is hier dat Saddam ze tenminste niet eeuwig laat lijden, God wel.
Citaat:

Maar dat word begonnen pas als je weigert te luisteren en dat keer op keer doet.
Of je nou pas begint met luisteren na 10 jaar of 10000 jaar wat is het verschil is het perspectief van de eeuwigheid.
Citaat:

dan volgt er een moment waarop je niet meer terug kan. maar voordat dat gebeurd heb je een heel hoop kansden gehad terweijl je nog geen recht had op 1
Why not?
Citaat:

waar dan?
If I speak in the tongues[ 13:1 Or languages] of men and of angels, but have not love, I am only a resounding gong or a clanging cymbal.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 09:16
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Morgan schreef op 27-03-2003 @ 14:05:
En dat terwijl Jezus genade preekt... *schudt hoofd*
Genade voor de mensen die in Hem geloven ja.
alles wat je hoeft te doen is te zeggen dat je in jezus geloofd.
meer is niet nodig om in de hemel te komen.
maar zelfs dat wordt niet gedaan.
hoe makkelijker wil je het nog hebben?

Citaat:
Nou ja, volgens mij staat het verhaal van de gevallen engel niet in de bijbel zelf. Ik vraag me af waar wél...
oude joodse overleveringen zijn ook erg krachtig. zolang ze niet tegen de bijbel ingaan zijn ze een legitieme bron.
Oud 28-03-2003, 09:22
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-03-2003 @ 20:56:
bedoel je:14What then shall we say? Is God unjust? Not at all! 15For he says to Moses,
and I will have compassion on whom I have compassion."[6] 16It does not, therefore, depend on man's desire or effort, but on God's mercy. 17For the Scripture says to Pharaoh: "I raised you up for this very purpose, that I might display my power in you and that my name might be proclaimed in all the earth."[7] 18Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden.

In dat geval zie ik hier alleen maar een ongerechtige God in met een Gigantisch groot Ego en machtsmisbruik.
Een ongerechtige God die zijn eigen Zoon geeft om met jou een relatie te kunnen hebben?
tja sommige mensen zijn gewoon verhard.

Citaat:
omdat ze toevallig een 6000 jaar oud boek niet als waar accepteren als dat boek tegen alles ingaat wat hun zintuigen hun zeggen.

Of wat er gerechtig aan is als wie dan ook iemand eeuwig laat lijden omdat die andere iemand niet doet wat hij zegt.
Dan is Saddam ook rechtvaardig als hij koerdenvergast omdat ze niet zijn wil volgen. Verschil met God is hier dat Saddam ze tenminste niet eeuwig laat lijden, God wel.
Het feit dat ze God's woord negeren en in zonde leven tegen zijn wil in.
Je kan blijven weigeren maar ooit zal er een straf komen en die straf is nabij.

Citaat:
Of je nou pas begint met luisteren na 10 jaar of 10000 jaar wat is het verschil is het perspectief van de eeuwigheid.
waarom begin je dan niet nu?
zou zomaar kunnen dat je ineens overlijdt en dan sta je voor God's troon en zal je zelf de verantwoordelijkheid moeten dragen voor je foute daden woorden en gedachten.

Citaat:
Why not?
omdat je enkel in rondjes blijft lopen en daarvoor kiest. dan kan God je niet meer berijken aangezien hij nooit in iemands vrije wil wil ingrijpen

Citaat:
If I speak in the tongues[ 13:1 Or languages] of men and of angels, but have not love, I am only a resounding gong or a clanging cymbal.
Lees het voorgaande hoofdstuk maar eens en kom dan terug

hoezo uit verband en in eigen vorm geciteerd.
Oud 28-03-2003, 12:56
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef op 28-03-2003 @ 10:16:
Genade voor de mensen die in Hem geloven ja.
alles wat je hoeft te doen is te zeggen dat je in jezus geloofd.
meer is niet nodig om in de hemel te komen.
maar zelfs dat wordt niet gedaan.
hoe makkelijker wil je het nog hebben?
Ik geloof niet dat Jezus per se mensen die in hem geloven genade geeft...

Citaat:
JJzD schreef op 28-03-2003 @ 10:16:

oude joodse overleveringen zijn ook erg krachtig. zolang ze niet tegen de bijbel ingaan zijn ze een legitieme bron.
Oh, dat is helemaal geweldig. Alles dat niet tegen de bijbel ingaat is legitiem? Nou, dan bestaan er al heel wat meer goden, want de bijbel ontkent het bestaan van andere goden niet, zegt alleen dat God da man is en degene die je moet aanbidden.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 15:43
Isa
Isa is offline
Citaat:
JJzD schreef op 28-03-2003 @ 10:22:
Een ongerechtige God die zijn eigen Zoon geeft om met jou een relatie te kunnen hebben?
tja sommige mensen zijn gewoon verhard.
Als hij me in het hellevuur gooit betekent dat voor jouw een relatie willen hebben?
Citaat:

Het feit dat ze God's woord negeren en in zonde leven tegen zijn wil in.
1.Wat is zonde.
2.Ja,precies tegen ZIJN wil in. en wat maakt ZIJN wil meer waard dan die van mij?
Citaat:

Je kan blijven weigeren maar ooit zal er een straf komen en die straf is nabij.
Hoezo 'weigeren' als ik niet eens zeker weet of hij bestaat.
En hoezo 'straf' voor zoiets doms als niet volgen van de wil van iemand die toevallig machtiger is dan ik.
Citaat:

waarom begin je dan niet nu?
zou zomaar kunnen dat je ineens overlijdt en dan sta je voor God's troon en zal je zelf de verantwoordelijkheid moeten dragen voor je foute daden woorden en gedachten.
Je gaat niet in op mijn punt.
Citaat:

omdat je enkel in rondjes blijft lopen en daarvoor kiest. dan kan God je niet meer berijken aangezien hij nooit in iemands vrije wil wil ingrijpen
Als hij me in hellevuur gooit vind ik dat toch wel een behoorlijke aantasting van mijn vrije wil anders.
Citaat:

Lees het voorgaande hoofdstuk maar eens en kom dan terug
hoezo uit verband en in eigen vorm geciteerd.
Mm, ok. Maar waarom zouden engelen eigenlijk geen emoites hebben. Engelen worden meestal als hoger-dan-mensen staan gezien. Dat betekent toch hopelijk dat ze emoties hebben, als ze net robotten zijn dan vind ik niet dat ze hoger staan dan mij.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:12
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 27-03-2003 @ 20:56:

Gewoon omdat GOD nu eenmaal GOD is. Ik geloof dat Hij het beste met ieder voor heeft en dat God Goed en Rechtvaardig is.
Ik geloof ook niet dat ALLES zijn wil is .... Ik denk dat dat ons menselijk verstand vaak te boven gaat en we gewoon op hem moeten vertrouwen. Job werd ook ZWAAR op de proef gesteld, maar bleef God trouw. Een wijs man bouwt zijn huis op de Rots (= God die ONVERGANKELIJK en ONVERANDERLIJK is)

Wat is het alternatief.. De hele schepping is toch het bewijs van het bestaan van een Schepper ??

Als God iemand laat lijden is dat Rechtvaardig, bij Sadam is het Tegenovergestelde het geval !!!

Wat voor JOU geldt !!!! Het gaat om JOUW KEUZE hier en nu.

Why not?

GOD is liefde. Alle Goede dingen zijn van HEM afkomstig. Hij straft ons soms, zodat wij er beter van worden. (doen alle vaders dat niet??)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 07:43
Isa
Isa is offline
leonkorn, wil je voortaan niet meer tussen de regels door schrijven in hetzelfde lettertype/opmak als mijn woorden. Zal erg veel duidelijkhied verschaffen.
en nu ontopic.

Citaat:
Gewoon omdat GOD nu eenmaal GOD is. Ik geloof dat Hij het beste met ieder voor heeft en dat God Goed en Rechtvaardig is.
Ik geloof ook niet dat ALLES zijn wil is .... Ik denk dat dat ons menselijk verstand vaak te boven gaat en we gewoon op hem moeten vertrouwen. Job werd ook ZWAAR op de proef gesteld, maar bleef God trouw. Een wijs man bouwt zijn huis op de Rots (= God die ONVERGANKELIJK en ONVERANDERLIJK is)
Als hij het beste met ieder voor heeft gooit hij ze niet voor euwig in de hel zonder ze een kans te geven eruit te komen/zonder de mensen de mogelijkhied te geven alsnog hun huis op de rots te bouwen.
Citaat:

Wat is het alternatief..
atheisme of agnosticus.
Citaat:

De hele schepping is toch het bewijs van het bestaan van een Schepper ??
Nee, er is geen bewijs dat dit alles geschapen is en niet uit zichzelf ontstaan is.
Niet dat ik zelf atheist ben, zeker niet.
Citaat:

Als God iemand laat lijden is dat Rechtvaardig, bij Sadam is het Tegenovergestelde het geval !!!
Wat is er rechtvaardig aan iemand tot in alle eeuwigheid te martelen.
Citaat:

Wat voor JOU geldt !!!! Het gaat om JOUW KEUZE hier en nu.
Precies, het gaat om mijn keuze. Dus what does it matter of ik die keuze nu of over 1000000000000 jaar maak?
Citaat:

GOD is liefde.
meer dan dat.
Citaat:

Alle Goede dingen zijn van HEM afkomstig.
En van ons in zijn naam.
Citaat:
Hij straft ons soms, zodat wij er beter van worden. (doen alle vaders dat niet??)
Dat is iets totaal anders en spreekt mij veel meer aan dan wat Jjzd zegt, want er is geen enkele liefdevolle vader die zijn kind voor eeuwig straft, van eeuwig lijden word je geen beter mens.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 15:09
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 30-03-2003 @ 08:43:
leonkorn, wil je voortaan niet meer tussen de regels door schrijven in hetzelfde lettertype/opmak als mijn woorden. Zal erg veel duidelijkhied verschaffen.
en nu ontopic.

Als hij het beste met ieder voor heeft gooit hij ze niet voor euwig in de hel zonder ze een kans te geven eruit te komen/zonder de mensen de mogelijkhied te geven alsnog hun huis op de rots te bouwen.

atheisme of agnosticus.

Nee, er is geen bewijs dat dit alles geschapen is en niet uit zichzelf ontstaan is.
Niet dat ik zelf atheist ben, zeker niet.

Wat is er rechtvaardig aan iemand tot in alle eeuwigheid te martelen.

Precies, het gaat om mijn keuze. Dus what does it matter of ik die keuze nu of over 1000000000000 jaar maak?

meer dan dat.

En van ons in zijn naam.

Dat is iets totaal anders en spreekt mij veel meer aan dan wat Jjzd zegt, want er is geen enkele liefdevolle vader die zijn kind voor eeuwig straft, van eeuwig lijden word je geen beter mens.
Sorry voor de verwarring met de opmaak.
Ik hoop ook niet dat iemand voor eeuwig verloren gaat. Ik denk dat veel dingen zo zijn om GEHOORZAAMHEID af te dwingen bij de mensen (die God de rug toegekeert hebben).
Wel staat in de Bijbel dat je geoordeeld zal worden op basis van dit leven.. Jezus (zijn bloed) bedekt de zonden + verandert je leven met zijn liefde. Geloof hoop en liefde.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 05:03
JJzD
JJzD is offline
ik ga me hier niet meer in mengen
vervelend om 2 discussies tegelijk te doen en gaat leonkorn weer boos worden
als je nou nog serieuze vragen hebt ipv all1 maar lekker discussiëren kan je me natuurlijk pm-en
Reageren

Regels voor berichten