Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2004, 15:47
DMC
DMC is offline
De LINK
De formule bij deze pagina bij nummer 1 is onduidelijk en ik kan niet achterhalen wat er precies staat.
Weet iemand wat die formule is? En wat elk van de grootheden voorstellen?

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2004, 16:19
GinnyPig
GinnyPig is offline
De formule staat voor de energie van een elektron van het waterstof-atoom. Uit de quantummechanica volgt dat in het model van het waterstof-atoom (1 proton en 1 elektron) de energieën van het elektron gekwantificieerd zijn. Dat wil zeggen, er zijn maar een beperkt aantal energiewaarden die het elektron kan hebben.

De mogelijke energiewaarden worden gegeven door de formule:

En = -m*e4/(2*(2*h*eps0*n)2)

Hierbij geldt:
  • n = 1,2,3... (afhankelijk van de energietoestand)
  • En staat voor de n-de energietoestand
  • m is de massa van het elektron in kg
  • e is de lading van het elektron in Coulomb
  • h is de constante van Planck in [Joule*seconde]
  • eps0 is een fundamentele constante die veel te maken heeft met elektrische velden. Doordat het proton een elektrisch veld om zich heen heeft komt deze constante in de formule voor. Eenheid: Coulomb2/(Newton*meter2)
Je kan de formule ook noteren als:

En = E1*1/n2

waarbij E1 de energie van de laagste toestand/grondtoestand voorstelt, wat afgerond gelijk is aan -13.6 eV (bij de formule werk je in eenheden van Joule, dus dit antwoord is omgerekend).

Het is verder ook gebruikelijk om niet de constante van Planck te gebruiken, maar juist de constante van Planck gedeeld door 2*pi (ook wel h-streep of h-bar). In dat geval komt er nog een extra factor van 1/(2*pi)2 bij.

Met behulp van deze formule kan je verder het spectrum van waterstof voorspellen. Neem je namelijk het verschil tussen de n-de en m-de energietoestand, dan staat deze energiewaarde precies voor de energie van het foton dat ontstaat wanneer de elektron van de ene toestand naar de andere overspringt. De formule voor dit energieverschil is:

E = -13.6 eV *(1/n2 - 1/m2)

Doordat verder E = h*v (h is constante van Planck, v is de frequentie van het ontstane foton) en L=c/v (L is de golflengte van het licht, c de lichtsnelheid), geldt er ook de zogeheten Rydberg formule:

1/L = R*(1/n2 - 1/m2)

Hierbij is R de Rydbergconstante in eenheden van meter-1, welke gelijk is aan:

R = m*e2/(2*c*h*(2*h*eps0*n)2) = 1.097*10^(-7) [meter-1]

Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 17:34.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 16:22
tandenborstel
tandenborstel is offline

Het komt erop neer dat je de met deze formule de energieen van electronen in de verschillende (quantummechanische) energieniveau's kunt uitrekenen..

h = constante van planck(constant)
me = massa electron(constant)
epsilon = el. permitiviteit (constant)
E = energie (Joule)
n = het corresponderende energieniveau (hoofdkwantumgetal)

Je vult dus het hoofdkwantum getal in kwestie in, en je krijgt de energie eruit.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 16:39
DMC
DMC is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 27-02-2004 @ 17:19:
En = -m*e2/(2*(2*h*eps0*n)2)
Dus is die formule die op die pagina staat is incorrect? Daar staat immers e4.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 16:45
DMC
DMC is offline
En wat is de waarde van eps0? In BINAS vind ik twee waarde waarbij de ene de eenheid (Newton*meter2)/Coulomb2 en dus niet Coulomb2/(Newton*meter2).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 17:35
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
DMC schreef op 27-02-2004 @ 17:39:
Dus is die formule die op die pagina staat is incorrect? Daar staat immers e4.
Fout van mij. Moet idd e4 zijn Heb het maar ff verbeterd.

Citaat:
DMC schreef op 27-02-2004 @ 17:45:
En wat is de waarde van eps0? In BINAS vind ik twee waarde waarbij de ene de eenheid (Newton*meter2)/Coulomb2 en dus niet Coulomb2/(Newton*meter2).
Ik heb zelf geen BINAS dus ik kan je niet controleren. Maar ik weet zo goed als zeker dat de eenheid Coulomb2/(Newton*meter2), oftewel Coulomb2/(Joule*meter), moet zijn. Ik heb het bij 4 verschillende bronnen gecheckt

Zie ook: Scienceworld
Oud 27-02-2004, 17:59
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
DMC schreef op 27-02-2004 @ 17:45:
En wat is de waarde van eps0? In BINAS vind ik twee waarde waarbij de ene de eenheid (Newton*meter²)/Coulomb² en dus niet Coulomb²/(Newton*meter²).
eps0 heeft de waarde 8,85*10-12 F/m. De waarde f=1/(4*pi*eps0)=8,99*109 Nm²/C² die daar onder staat speelt een rol in de wet van Coulomb. Deze wet zegt dat de kracht F tussen 2 ladingen Q1 en Q2 die zich op een afstand r van elkaar bevinden gegeven wordt door F=f*Q1*Q2/r²=Q1*Q2/(4*pi*eps0*r²), een van de wetten van de elektrostatica.
Reageren

Regels voor berichten