Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben het compleet eens met de uitleg van mathfreak en florisvdB.
Wij hebben ook nog geleerd dat het x-coördinaat van de top van een formule van de vorm ax^2+bx+c te berekenen is met de formule -b/2a Jouw formule was x^2-18x+80. a is in dit geval 1 en b is -18 Het x-coördinaat van de top is dan 18/2=9. Voor het y-coördinaat vul je de x in in de formule: 9^2-(18*9)+80=-1 De top ligt dus op (9,-1) Deze formule is handiger als ze alleen om de top vragen, dan hoef je de snijpunten niet eerst uit te rekenen. Als ze de snijpuntnen met de x-as en de top vragen, kun je beter de methode van mathfreak en florisvdB gebruiken, anders ben je langer bezig. Suc6!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben het met je eens dat het belachelijk is dat voor de meest simpele sommetjes mensen alleen een antwoord kunnen vinden met een GR, maar als je met een toets bezig bent en je kunt kiezen uit eventjes snel je GR gebruiken, of iets langer hoofdrekenen, dan ligt de keuze voor de GR toch best voor de hand, dat scheelt je een hoop tijd. Als het tijdens een toets is toegestaan om je GR te gebruiken en als dat bij jou sneller gaat dan hoofdrekenen, dan is het alleen maar slim om je GR te gebruiken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien, al heb je de abc erin staan (wat ik ook heb, maar daar blijft het bij) moet je op het vwo zelfs dan toch nog altijd opschrijven wat je doet. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik ben het wel eens dat je dit soort dingetjes gewoon op papier moet doen. de grm kost teveel tijd om de 'moeilijke' sommetjes nog op te kunnen lossen in een toets of wat dan ook. Maar dat is eigenlijk hetzelfde met formules voor natuurkunde uit je hoofd leren --> gaat uiteindelijk veel sneller dan telkens opzoeken in Binas ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Y1=... Y2=... Calc. intersect Calc. min.max of iets dergelijks, dan wordt dat goed gerekend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
met f(x)=a*x²+b*x+c.
|
![]() |