filosofie; nou ja de wereld van sophie dus natuurlijk van jostein gaarder
en verder, wat moeilijker leesbaar dan sophie, maar met een beetje motivatie zeker handelbaar:
de verbeelding van het denken van jan bor e.a.
20 eeuwen westerse filosofie
20 eeuwen oosterse filosofie
(ook van oa jan bor)
filosofie zonder voetnoten - gaat niet zo zeer over de geschiedenis van de filosofie als wel over filosofie in het algemeen - de schrijver past het toe op het dagelijkse leven, erg leesbaar
heel erg globaal inleidend; 100 essentiële denkers en de filosofen lexicon (de laatste uitgegeven door filosofie magazine) - globaal beeld van de ideeën van de belangrijkste filosofen. de lexicon is uitgebreider, ook met wie wie inspireerde etc
moeilijk, maar zeer boeiend is de geschiedenis van het denken van klukhuhn - richt zich niet alleen op filosfie, maar ook op kunst, cultuur, (mentaliteits)geschiedenis etc > sluit dus wel aan bij wat jij zoekt, maar niet echt simpel
verder kan ik - hoe dom het ook klinkt - de dummie boeken aanraden, ik heb zelf ooit filosofie voor dummies gekregen en het is echt een leuk en ook handig boek, informatie word in bevattelijke stukken aangeboden op een begrijpelijk manier. nadeel, die boeken zijn schreeuwend duur en schreeuwend lelijk
verder nog een tip, ga tijdschriften lezen over de betreffende onderwerpen; filosofiemagazine en psychologiemagazine bijvoorbeeld.. de tweede ken ik niet heel goed, maar de eerste is ondanks dat het soms toch echt voorkennis lijkt te vereisen wel een manier om met filosofie in aanraking te komen in een actuele context..
verder vermoed ik dat je - als je even in een boekwinkel zoekt bij - ook wel boeken kunt vinden over de filosofische achtergrond van architectuur. en anders gericht op stromingen gaan zoeken - bij een boek over futurisme kom je automatisch de filosofie erachter tegen etc.