Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2004, 22:59
R-J-N
R-J-N is offline
Kan iemand mij een tip geven over simpele inleidende boeken over psychologie, filosofie en/of sociale antropologie. Ik studeer zelf architectuur en er is een duidelijke samenhang tussen die onderwerpen en wil me er ook eens wat meer in verdiepen, maar dan niet gelijk "zware werken" dus gewoon algemene inleidende boeken over desbtreffende thema's of verwant aan architectuur...
Oud 20-02-2004, 14:22
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik zou zo geen titel weten, maar als je eens naar een beetje fatsoenlijke boekhandel gaat en daar tussen de psychologie etc. boeken gaat kijken dan heb je zo een simpel inleidend boek gevonden hoor!
Succes!

Charlotte
Oud 29-02-2004, 20:26
sublime
sublime is offline
filosofie; nou ja de wereld van sophie dus natuurlijk van jostein gaarder

en verder, wat moeilijker leesbaar dan sophie, maar met een beetje motivatie zeker handelbaar:

de verbeelding van het denken van jan bor e.a.
20 eeuwen westerse filosofie
20 eeuwen oosterse filosofie
(ook van oa jan bor)

filosofie zonder voetnoten - gaat niet zo zeer over de geschiedenis van de filosofie als wel over filosofie in het algemeen - de schrijver past het toe op het dagelijkse leven, erg leesbaar

heel erg globaal inleidend; 100 essentiële denkers en de filosofen lexicon (de laatste uitgegeven door filosofie magazine) - globaal beeld van de ideeën van de belangrijkste filosofen. de lexicon is uitgebreider, ook met wie wie inspireerde etc

moeilijk, maar zeer boeiend is de geschiedenis van het denken van klukhuhn - richt zich niet alleen op filosfie, maar ook op kunst, cultuur, (mentaliteits)geschiedenis etc > sluit dus wel aan bij wat jij zoekt, maar niet echt simpel

verder kan ik - hoe dom het ook klinkt - de dummie boeken aanraden, ik heb zelf ooit filosofie voor dummies gekregen en het is echt een leuk en ook handig boek, informatie word in bevattelijke stukken aangeboden op een begrijpelijk manier. nadeel, die boeken zijn schreeuwend duur en schreeuwend lelijk

verder nog een tip, ga tijdschriften lezen over de betreffende onderwerpen; filosofiemagazine en psychologiemagazine bijvoorbeeld.. de tweede ken ik niet heel goed, maar de eerste is ondanks dat het soms toch echt voorkennis lijkt te vereisen wel een manier om met filosofie in aanraking te komen in een actuele context..

verder vermoed ik dat je - als je even in een boekwinkel zoekt bij - ook wel boeken kunt vinden over de filosofische achtergrond van architectuur. en anders gericht op stromingen gaan zoeken - bij een boek over futurisme kom je automatisch de filosofie erachter tegen etc.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 10:51
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Geschiedenis van de Westerse Filosofie van Bertrand Russell natuurlijk. Hét standaardwerk over de geschiedenis van de filosofie. De laatste herziene uitgave is wel goed te lezen ook.
Oud 01-03-2004, 15:43
eeh...?
eeh...? is offline
Ik studeer antropologie, maar ons inleidende boek was niet echt goed. Je moet gewoon naar een universiteit gaan en daar in de bieb zoeken. wat bedoel je precies met sociale antropologie? Mijn studie heet hahum 'sociale culturele antropologie'
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 16:10
sublime
sublime is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 01-03-2004 @ 11:51:
Geschiedenis van de Westerse Filosofie van Bertrand Russell natuurlijk. Hét standaardwerk over de geschiedenis van de filosofie. De laatste herziene uitgave is wel goed te lezen ook.
russel is anders niet echt een werk wat je er even bijpakt om een beetje verdieping te zoeken; - vind ik -
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 21:15
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
sublime schreef op 01-03-2004 @ 17:10:
russel is anders niet echt een werk wat je er even bijpakt om een beetje verdieping te zoeken; - vind ik -
Nou moet je niet overdrijven, Russel is vergeleken met andere overzichten een prima toegankelijk boek. Of bedoelde je het zo niet?
Oud 01-03-2004, 23:50
sublime
sublime is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 01-03-2004 @ 22:15:
Nou moet je niet overdrijven, Russel is vergeleken met andere overzichten een prima toegankelijk boek. Of bedoelde je het zo niet?
niet direct nee; kijk, als je je daadwerkelijk in de filosofie wilt verdiepen is het een prima boek, maar als je wat verdieping wilt naast een ander hoofdthema - in dit geval architectuur - is het wellicht wat te hoog gegrepen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten