Citaat:
Balance schreef op 06-03-2004 @ 23:36:
Ik heb echt nog nooit van die zender gehoord.
Kan het dus ook niet kijken, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet wat het 0104-incident is, dus anders had ik het ook niet gekeken.
|
Die zender is gewoon de televisie die in Noord-Korea wordt uitgezonden en er zijn twee kanalen. Maar logisch als je der nog nooit van gehoord heb, is aan de andere kant van de wereld.
Het 0104 incident speelde zich af in de Hoofdstad, in gebouw 0104, toen er Amerikanaanse spionnen in Noord-Korea waren, en het was een incident omdat het uit de hand liep. Er waren twee spionnen uit Amerika met allebei één 9mm-pistool, ze waren ontmaskerd door het leger, die een speciaal politie/militaire eenheid erop af stuurde om ze in te rekenen, maar door een logistiek probleem waren er haast geen wapens op het politiebureau, en vertrok de eenheid naar het (afgelegen) gebouw met 6 man en slechts één Type-97 geweer (5.56mm kaliber). De twee spionnen kregen hulp van een soort spionnetwerk die met pistool-mitrailleurs kwam aanzetten. Dit mondde uit in een hevig vuurgevecht totdat er drie legertroepen kwam met diverse typen machinegeweren. Pas toen gaven de in totaal zeven spionnen zich over, maar dit gevecht duurde drie uur, het was slecht weer, nacht, het gebouw was afgelegen en onoverzichtelijk, en niemand was er echt op voorbereid. Er vielen twee zwaargewonden aan Noord-Koreaanse zijde en één dode aan Amerikaanse zijde en daar twee lichtgewonden.
Sinds de uitzending weet ik er alles over, de docu is zeer diepgaand en gedetailleerd enzo. Er waren veel videobeelden, ze hadden het hele gevecht heel realistisch nagespeeld, met acteurs sommige waren soldaten en agenten die echt daar waren. Het lijkt op James Bond maar dan niet zo nep.
Ik hoop dat je hier wat aan heb gehad.
Mvg
Leon