Advertentie | |
|
![]() |
|
precies de vraag waar ikke ook mee zit!! heb eerlijk gezegt zelf niet een heel diudelijk idee over. lees op dit moment n boek over oneindigheid, of in elk geval over het heelal
wat ik wel denk is dat het heelal zon afbuiging in zich heeft zoals Gatara beschreef. als je met n ruimteschip de ene kant op gaat en je vaart heeeeeeel lang in n ´rechte´ baan door dan kom je uit in precies de tegenovergestelde richting als daarvoor. t enige is dat ikke t nie oneindigheid zou noemen... (weet nie hoe wel ![]() ikke denk dat je dit tijdperk zou kunnen vergelijken met de renaissance, toen mensen andere werelddelen ontdekten, en ook nog eens ontdekten dat de aarde rond was!! ze voeren de ene kant op, en kwamen aan de andere kant weer uit. zo stel ikke me t heelal ook n beetje voor nah, weet nie of je hier echt iets aan hebt, ben dr zelf totaal nie uit, maar wel tof dat jij met psies zelfde vraag zit! big kiss Elise |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zoals ik net met die cirkel beschreef zit je als t ware op de cirkel vooruit te lopen en dat is oneindig en dat zou je dan in meerdere dimensies voor moeten stellen waarbij dus geen einde aan het heelal is. Zoiets, toch? ![]() ![]()
||
Citaat:
Wat je opmerking over de bol betreft heb je gelijk. Deze heeft een eindig oppervlak, en als je het heelal als een naar binnen gekromde vierdimensionale ruimte opvat, zoals men dat in de algemene relativiteitstheorie doet, houdt dat in dat het heelal dus begrensd is, net zoals een bol een begrensd oppervlak heeft. Ik heb het voorbeeld van de bol alleen maar aangehaald om het begrip positieve kromming uit te kunnen leggen.
Laatst gewijzigd op 26-10-2003 om 17:22. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Er is geen einde van het heelal. Wetenschappers zijn nu via zwarte gaten bezig te proberen te bewijzen dat het heelal vlak is. Want zoals het er nu naar uit ziet is het heelal negatief krommend, dat kan je het best voorstellen als een soort zadel. Het loopt dus uit elkaar. Daarbij komt ook nog dat het heelal naar de laaste meetingen steeds toenemender groter wordt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Hmm.. ja. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
ofzo....
|
![]() |
Ik citeer uit 2 Kronieken, hoofdstuk 6:
"Zou u, o God, werkelijk bij de mensen op aarde kunnen wonen? Het heelal kan u niet eens omvatten, (...)!" (vers 18) Dus: het heelal is eindig (en gemaakt door God). God is oneindig (onvoorstelbaar) groot. Bijzonder, hè?! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb ook es gehoord dat er wel! een einde is aan het heelal maar dat het met de snelheid van het licht zichzelf uitbreid, hoe dat zit weet ik ook niet (meer), er stond een verklaring bij dat er in het begin een knal was ofzo ik weet niet of dat de oerknal was, maar via berekeningen konden ze dan ook uitrekenen hoe oud het heelal was...
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Jeremia, hoofstuk 31: "Dit zegt de Heer: ‘Ik heb de zon gemaakt als licht voor de dag, de maan en de sterren gegeven als lichten voor de nacht; ik zweep de zee op, dat de golven bruisen; ik ben de almachtige Heer. Zolang als ik het heelal in stand houd, zolang ook zal Israël mijn volk zijn. Ook al zou iemand de hemel kunnen meten en de fundamenten van de aarde peilen, dan nog zou ik het volk van Israël niet verwerpen, wat ze ook gedaan hebben; dat beloof ik.’" (vers 35 - 37) Ja, er staat niet letterlijk dat het heelal eindig is, maar als ik met m'n menselijk verstand nadenk en weet dat God het heelal gemaakt heeft en in stand houdt, neem ik aan dat het heelal een einde heeft ("God houdt alles in zijn hand.", dus ook het heelal). Al kan ik dat niet begrijpen, omdat het heelal al zó groot is en God 'onbedenkbaar' groot is (als ik de bovenstaande tekst uit Jeremia lees, bijvoorbeeld). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Inderdaad Bartez. Het heelal heeft een einde - voor het einde zijn er kleine hoeveelheden fotonen etc. Daarachter niets, op het moment dat die fotonen in het niets gaan is er wel iets dus is het heelal weer groter geworden en dus breidt het vermoedelijk met de lichtsnelheid uit.
En je kunt dus niet over deze grens heen want als je er overheen zou gaan zou je de grens alleen maar meetrekken.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
"In het begin schiep God de hemel en de aarde." (Gen. 1: 1), "Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt" (Ex. 20: 11). Maar goed, dat is weer/meer een geloofskwestie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gaat er niet om of ie t geschapen heeft of niet, maar of het heelal door m geschapen is en of hemel en aarde t heelal is of gewoon alles wat in t heelal aanwezig is (en t heelal dus al bestond - even aannemend dat god hemel en aarde geschapen heeft)
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
t-1.000.000 : ~100% instinct t-250.000 : ~28% instinct, ~2% wetenschap, ~70% religie t-50.000 : ~20% instinct, ~6% wetenschap, ~74% religie t-3.000 : ~15% instinct, ~10% wetenschap, ~75% religie t-2200 : ~10% instinct, ~25% wetenschap, ~65% religie t-1500 : ~10% instinct, ~30% wetenschap, ~60% religie t-400 : ~8% instinct, ~40% wetenschap, ~52% religie t-200 : ~7% instinct, ~60% wetenschap, ~33% religie t-100 : ~6% instinct, ~70% wetenschap, ~24% religie t-50 : ~5% instinct, ~80% wetenschap, ~15% religie t : ~5% instinct, ~90% wetenschap, ~5% religie Religie neemt steeds sneller af, en laten we niet vergeten dat relgiie was ontwikkeld om dingent e verklarend ie we niet begrepen... En de ultieme nederlaag... religie begint zich hier en daar te wijden tot wetenschappelijk bewijs voor zichzelf en interne zaken.
||
![]() |
Citaat:
stel het heelal is begonnen bij de aarde ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Probeer ook maar is voor te stellen hoe het zou zijn als er 'niks' was. Geen aarde, geen heelal. Absoluut niks. Das ook bijna niet voor te stellen.
||
Citaat:
Zo kan je ook het ontstaan bekijken. Waarom zou het ontstaan moeten zijn? Wij gaan er maar van uit dat alles moet ontstaan. Waarom had het er niet gewoon kunnen zijn? Anders kan je door blijven gaan met redeneren. Jij vraagt wat er voor het heelal was. ik vraag wat er voor het gene was wat het heelal gecreëerd heeft. Het heelal is er misschien altijd al geweest net zoals het misschien mogelijk was dat er totaal niets bestond.
Laatst gewijzigd op 02-11-2003 om 00:48. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik ga dit wel even lezen... |
![]() |
|
![]() |
Er is geen einde!!
hoe kan er een einde zijn als je het einde niet kan bereiken....denk daar maar eens over na. Er is ook geen begin!! hoe kan er een begin zijn als je het begin niet kan bereiken, zien, voelen..... Probeer eerst het begin te vinden, de oorsprong, pas dan zal je de weg naar het einde vinden. In de volgende tekst zal ik mezelf gaan tegenspreken: volgens wetenschappers is de oerknal de oorsprong van alles, oftwel het begin (ook al moet er iets voor zijn geweest, door niets kan iets niet knallen). Het leuke echter van een knal is dat die op een gegeven moment ophoudt en ophoudt te bestaan. Dus kan je berekenen met welke kracht de knal is gestart dan kan je ook uitrekenen welke afstand het theoretisch zou kunnen afleggen. Als je dit weet dan weet je hoe groot het heelal zou kunnen worden en daarnaast in welk tijdsbestek dit zou plaatsvinden. Vervolgens zou je moeten bepalen in welk gedeelte t.o.v. de aarde waar die knal heeft plaatsgevonden en kan je theoretisch een overzicht maken van de grootte en dus het einde bepalen. Oftwel, wachten op de volgende einstein.....
||
![]() |
Citaat:
|
|