![]() |
|
Jongens, doe je broek maar omlaag en buk maar! Na de bejaarde, zieke en gehandicapte medemens, is het nu aan de studenten de beurt om genaaid te worden
![]() Hier is alles na te lezen, Platform Puinhoop. De overheid wil met het HOOP (Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan) een aantal maatregelen invoeren, die naar ik vrees, veel studenden en aankomend studenten zullen beperken: "Hoe zit dat nu met de huidige plannen? Platform Puinhoop vindt dat er slechte plannen in het HOOP staan. Het collegegeld gaat omhoog, de bekostiging van tweede en derde studies wordt afgeschaft en er komt strenge selectie aan de poort (schoolverlaters moeten na hun havo of vwo eerst nog een toelatingsexamen voor de hogeschool of universiteit doen). Verder blijven de bezuinigingen van het vorige kabinet gewoon staan: opleidingen krijgen per student veel minder geld. Ook de studiefinanciering gaat op de schop. Hoe precies is nog niet duidelijk. Maar Nijs heeft al laten doorschemeren dat ze studenten verder gaat korten. Op 29 en 30 maart wordt het HOOP behandeld in de Tweede Kamer." Daarom wordt er 26 maart, om 14.00 u op de Dam, Amsterdam tegen deze plannen gedemonstreerd! Als je ook wat tegen HOOP wil doen, neem dan vooral contact op met Platform Puinhoop. Waarschijnlijk zijn er al mensen op je hogeschool of universiteit actief. Je kunt de posters bestellen en in je school ophangen of je kunt gaan flyeren. Geef dit door aan zoveel mogelijk mensen... Laat ze niet over ons heen lopen! ![]()
|
![]() |
||||
![]() |
Natuurlijk, de studenten moeten ook weer een potje zielig zitten doen.
Citaat:
Dat heeft als bijkomend voordeel dat topopleidingen betere docenten kunnen betalen. Studenten zijn niet gek, als ze elders beter onderwijs kunnen krijgen zullen ze dat zeker niet nalaten. Nu zien wel al dat goede Nederlandse studenten naar topuniversiteiten gaan zoals Harvard, Camebridge, Yale etc. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() We zijn niet allemaal zo nutteloos als we soms lijken ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Je mag wel stellen dat de situatie hier in Nederland bar slecht is voor de studenten als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland, en dan dit ook nog weereens ![]() |
![]() |
|
Met de toelating toets ben ik wel mee eens,het is zonde om een student een paar jaar z'n studie te betalen, als die toch niet slaagd.
Waar ik me ook zo kwaad om kan maken dat je als HBO student na het eerste jaar afgemaakt te hebben naar de Universiteit kan gaan. Gelukkig moeten deze nou zelf voor het geld dokken. Welke lul heeft dat eigenlijk verzonnen.
|
PvdA akkoord met hoger collegegeld topstudies
Uitgegeven: 10 maart 2004 10:35 DEN HAAG - Universiteiten mogen van de PvdA voor topstudies een hoger collegegeld vragen aan de student. Met deze ommezwaai van de sociaal-democraten is er een meerderheid in de Tweede Kamer voor de spreiding in collegegeld die staatssecretaris Nijs (Onderwijs) voor ogen staat. Tot nu toe stuitten voorstellen voor duurdere topstudies in de Kamer op verzet van PvdA en CDA. De PvdA vindt nu dat een student meer moet gaan bijdragen aan de kosten van een studie, omdat hij er zelf ook profijt van heeft. Academici komen nu eenmaal in goedbetaalde banen terecht. Lekker is dat, lang leve de PvdA De hele tijd hoor je bijna niks van ze, en nu ineens wel. Komt er dus weer op neer dat de rijkere alleen aan die studies zullen deelnemen. Er zullen genoeg anderen afschrikken van zulk hoog college geld.
|
Bedoelen ze hier met topstudies alle universitaire studies? Ik ben van mening dat het recht op individuele ontplooiing een recht is wat niet door een financiele barriere gehinderd mag worden. Met andere woorden, onderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen. En niet alleen voor degenen die toevallig rijke ouders hebben of degenen die bereid zijn een enorm bedrag tegen een onaantrekkelijke rente te gaan lenen.
De plannen hebben waarschijnlijk geen gevolgen voor de zittende studenten dacht ik. Maar ik ga zeker demonstreren.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ff wat punten er uit:
Het collegegeld gaat omhoog voor topstudies en studies die niet 'rendabel' zijn; terecht, dat eerste verdien je later makkelijk terug als je een topstudie hebt gedaan. En over dat tweede soort: waarom zou de overheid een studie moeten betalen, terwijl de student later toch geen werk vindt met die studie. De bekostiging voor tweede en derde studies wordt afgeschaft; Meer dan terecht: als iemand zonodig 3 studies wil doen, dan mag hij daarvoor ook best wat voor betalen. Met 1 studie kom je ook een heel eind. Als je iets extra's wilt, moet je er ook maar voor betalen. Er komt strenge selectie aan de poort (waardoor veel studenten na hun havo of vwo nog een toets moeten gaan doen om toegelaten te worden tot een opleiding); Zoals al gezegd blijkt dit effectief. De studiefinanciering gaat op de schop (waarschijnlijk wordt er dik op bezuinigd); Hier ben ik het dus niet mee eens. Van die financiering kan je net je huur betalen. Je kan wel zeggen: een student moet nu lenen en later terug betalen als hij/zij veel verdient, maar wordt dat niet al gedaan door méér belasting te heffen op hogere salarissen?? Het hoger onderwijs moet door die lagere investeringen steeds meer naar het bedrijfsleven voor geld, waardoor de onafhankelijkheid van het onderwijs op het spel staat; Maar is wel financieel beter, wat zeker in de moeilijke economische tijd een goed punt is. Studenten moeten steeds sneller studeren, terwijl ze steeds minder goede voorzieningen krijgen; Lekker onduidelijk. Ik zie niet welke voorzieningen ik extra moet krijgen. Studenten zijn in het HOOP geen individuen die zich kunnen ontplooien, maar radertjes in de kenniseconomie. Ze stromen in en moeten dan na vier jaar de arbeidsmarkt op; Logisch, moeten ze dan eerst nog 2 jaar in de uitkering gaan zitten? En bovendien kan je ook op de universiteit betaald doorstuderen. Ik vind het dus vooral een demonstratie tegen dingen die wat mij betreft niet meer dan logisch zijn. |
![]() |
|
![]() |
Bezuinigen op hoger onderwijs is in principe je eigen graf graven. Uiteindelijk verdien je het geld dat je daar in steekt als staat dubbel en dik terug. Het enige wat je zou kunnen doen is de normen van de prestatiebeurs aanscherpen. Als je studiefinanciering wilt krijgen moet je er ook hard voor willen werken.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ben ook een groot voorstander van het afschaffen van gesubsidieerde rechtshulp voor minvermogenden om de kosten voor het hele land te drukken ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ach. het is belangrijk je er tegen te verzetten maar het HOOP verdwijnt in een la... En komt er nooit meer uit.
|
Dat wordt leuk dan voor mij
![]() Dat wordt dan dus a.) onmogelijk en/of b.) duuuuuuur (wat het toch al zou worden) Leuk, mn leven slijten in de schoonmaak ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
MIJN VADER HEEFT LEKKER WEL GENOEG GELD!!!! VEROTTEN JULLIE MAAR STELLETJE ARMOEDZAAIERS!!!
![]() ![]() ![]() ![]() Moet het dus zo?!?!? Alleen onderwijs voor de UBERMENSCH?? Wat volgt er nog meer? ![]() Ik ben ZEKER bij die demonstratie... we gaan hier verdomme geen grondrecht aantasten!! Wie denk die verdomde kuthoer van een Nijs wel niet dat ze is?! Diegene die haar koud maakt krijgt van mij een krat bier. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laten we nou niet doen of de wereld vergaat als je een paar duizend euro studieschuld hebt. Dat kun je vaak echt makkelijk in de rest van je werkzame leven aflossen. De paradox is ook nogal groot. Mensen steken zich rond hun 30ste vaak diep in de (hypothecaire) schulden om een huis te kunnen kopen. Het lijkt niet op te kunnen. Zodra er iets misgaat zit je met een hypotheek die niet af te lossen is omdat ze hem topzwaar gemaakt hebben. Op hun 18 hebben mensen ineens een irrationeel grote angst om geld te lenen voor hun studie. Studenten zijn zeker niet achtelijk, dus kunnen zij ook best rationeel een besluit nemen over de investering die een studie toch is. Daarnaast wil ik nog eens melden dat het collegegeld dat een student maar een fractie is van de werkelijke kosten. Nu moeten we met z'n all ff wat meer betalen voor onze studie en doen we alsof de wereld vergaat. Kom nou op zeg! |
![]() |
|
Ga maar eens zeggen dat het NIET zo is dat de drempel om te gaan studeren WEER hoger wordt gelegd?
nou?! NOU DAN! Nederland is verdomme een KENNISECONOMIE?!?! hoe vaak moet dat nou nog gezegd worden?!?! Dit kabinet schreeuwt hoog en laag over de Economie etcetera, maar ONDERWIJS.. HET fundament van het grootste deel van onze economie wordt langzaamaan weggezaagd... maargoed: like I said: mijn pappie heeft genoeg geld, dus waar maak ik me eigenlijk druk om? Om mensen die het toch beter weten als ik... weetjewat: verrot maar lekker. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alsof de wereld vergaat? Heb jij enig idee hoeveel geld je kwijt bent per maand als student? In nederland is studeren duur, de leefsituatie is duur, eten is duur, echt alles is duur in dit land. Het probleem zit hem niet echt in dat de studie te duur word, maar vooral erin dat mensen dat extra geld ergens vandaan moeten toveren... Studeer jij al? Woon je al op kamers? Het blijkt allemaal financieel nog best lastig en tegen te vallen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien zijn er al wel vaker versoberingen van de studiefinanciering doorgevoerd. Aanwijzingen dat daardoor minder mensen gaan studeren zijn er niet. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Van mij mogen ze eens huisjesmelkers aan gaan pakken, dan zouden de erg veel studenten zo weer een flinke hap geld extra hebben, maar daar gaat het hier nu niet over ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En in welk opzicht krijg ik 95% van mijn studie cadeau? |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Te groot, wat vind jij er dan te groot aan, waar dient de overheid zich volgens jou dan niet meer mee te bemoeien? Toen mijn vader studeerde kon hij bijna alles van zn studiefinanciering betalen, wonen, eten, boeken, collegegeld, klappers. Tegenwoordig krijg je net genoeg voor je boeken en je collegegeld als je uitwonend bent. Als je thuiswoont moet je nog flink bijdokken. Volgens mij vergeet de overheid vaak dat studenten ook moeten wonen en eten, en dat kost een paar honderd euro per maand tegenwoordig, dat geld moet ook ergens vandaan komen, en veel studenten lenen en werken flink daarvoor tegen een minimum loontje, en daarnaast moet ook nog worden gestudeerd. De student moet dus in zn levensonderhoud voorzien en studeren tegelijkertijd. Ondanks dat je zelf maar een klein deel van je studie betaald word de gehele levenssituatie flink over het hoofd gezien. Daarom is het tamelijk hard voor veel studenten om met minder geld of extra kosten te komen te zitten zoals dit vriendelijke kabinet graag wil. ik meende me te herrineren ergens eens gelezen te hebben dat een studie van 4 jaar 18.000 euro kost aan de overheid, misschien dat iemand het precies weet ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
En terecht dat ze eindelijk gaan korten.
Ik kom op school om college te volgen ben ik maar met z'n 2-en gaat het college niet door. De rest komt gewoon niet opdagen. En dan denk ik rot toch op als je niet wil krijg je het niet als je het niet kan doe het dan niet. Ik merk wekelijks op hoe dom de mensen in de klas wel niet zijn met gewone algemene parate kennis.
||
Citaat:
De student van tegenwoordig stelt te hoge eisen. Een kakkerlak op een school kan zijn studie tegenwoordig al vertragen.
||
![]() |
Citaat:
2 bij 2 = 180a 200 euro 3 bij 4 = 240a 260 euro 4 bij 5 = 280a 300 euro meer als 20 m2 = 300 euro+ En dan zijn het nog krotten, en iedereen is allang dolgelukkig dat ie een kamer vind. Ik ken meerdere mensen die in duitsland studeren, die huren voor 250 euro een 3 kamer appartement even ter vergelijking. Je word hier gewoon afgezet, en je krijgt dan nog de grootste bouwvallen. Hoge eisen my ass, je word hier gewoon genaait in dit land. Wat versta jij onder hoge eisen? Een kamer waar een bed en een bureau in passen en een kast is zeker al te hoog gegrepen ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Maar om even terug te keren naar de hooflijn. Veel van de tegenargumenten tegen het verlagen/aanpassen van het studiefinancieringssysteem komen er op neer dat het bedrag aan studiefinanciering te laag is om aan de kosten van leven te voldoen. In mijn visie ben ik, als aankomend student, de persoon die wil studeren. Ik investeer daarmee in mijzelf en ben primair verantwoordelijk voor mijn eigen kosten. De opbrengensten van die investeringen komen immers ook grotendeels bij mijzelf terecht. In de praktijk betekent dat dat in mijn ogen dat de student zijn studie zelf, al dan niet gesteund door ouders moet bekostigen. Nou heeft natuurlijk niet iedereen het geld daarvoor. Daarom worden de mogelijkheden om te lenen uitgebreid. Dat mensen bang zijn voor schulden is begrijpelijk, maar er zit nouwelijks risico aan. Het IBG zal een werkloze ex-student niet uitkleden. Als ik als vertrekpunt neem dat de student zelf verantwoordlijk is voor zijn eigen kosten kijk je op een andere manier aan tegen studiefinanciering. Het automatisme waarin de staat maar even je studie moet betalen vervalt dan. Eigen verantwoordelijkheid, waaronder nadrukkelijk de mogelijkheid valt een lening af te sluiten, ligt bij de student. De miljarden die vrijkomen bij het verlagen/aanpassen van het sudiefinancieringsstelsel kunnen geinvesteerd worden in het onderwijs zelf, in plaats van het levensonderhoud van studenten bekostigen. |
![]() |
||
Citaat:
Want door links nederland is nederland niet vol gebouwd.
||
![]() |
Citaat:
Waarom de overheid het zou moeten bekostigen dat studeren of een opleiding volgen gratis is? Omdat de overheid belang heeft bij opgeleide mensen die een baan kunnen vinden, onopgeleide mensen vinden immers moeilijk een baan om in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien en moeten daarna ondersteund en onderhouden worden door de staat. Verder betalen werkende mensen belasting waardoor het geld ook weer binnenkomt, en ook het geld voor allerlei andere voorzieningen die de overheid voor de mensen treft. In mij optiek is het nogal wrang geld te willen verhalen op mensen die hun best doen om een opleiding te volgen zodat ze later een goede baan kunnen krijgen en de staat niet op de zak liggen. Verder, hoe moeten deze mensen zonder opleiding aan het geld komen om alles te betalen, door te werken terwijl ze geen opleiding hebben die de mogelijkheid tot werk bied? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bos overweegt afschaffen basisbeurs Kitten | 123 | 07-10-2009 14:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
CDA wil collegeld aanzienlijk verhogen Moustache | 61 | 28-09-2006 19:57 | |