Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2004, 19:16
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Pas vroeg een vriendin aan mij: "Ga je ff mee naar de stad, ik moet Head and Shoulders kopen."
Ik zei: "Weet je wel dat dat op dieren is getest???"
Vervolgens kwam ze met haar (gewoonlijke) argument dat ze gewoon nieuwe nodig heeft, dat het in de aanbieding is en "wat het haar nu kan schelen".
Ik zei dat ze bij the Body Shop kon kijken (kon niet zei ze, is niet in Hoorn en ze gaat niet heel vaak naar Alkmaar) of dat ze DA-huismerk kon nemen ("het is toch zeker mijn leven")
Ik heb haar op den duur nog bijna gesmeekt om het niet te doen ("je begrijpt toch wel waarom ik dit van je vraag? het is zo'n kleine moeite, er zijn zoveel alternatieven, jij kunt een verschil maken, doe het dan voor mij" et cetera). Op den duur werd ze boos (ze wil er volgens mij niet over nadenken wat ze die arme beesten aandoet). Ik ben toen maar weggelopen.

Nu mijn vraag: mag je van je vrienden verwachten dat ze dit dus doen?
Of: Als een vriend zegt dat de dingen die jij koopt, op dieren zijn getest, trek je het je dan aan en koop je dan ook de alternatieven die hij/zij voorstelt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2004, 19:36
TechXP
TechXP is offline
Ik denk dat je van niemand mag verwachten dat deze er over na denkt en dat deze dus doet wat jij zegt/voorstelt. Sommige misschien maar de meeste willen zelf bepalen.
Oud 21-02-2004, 19:37
extinction
extinction is offline
nee, ik denk niet dat je dat mag verwachten.
Hoewel het ongelooflijk kut voor jou is, is het haar eigen leven.

Ik verplicht mijn vrienden ook niet om vleesloos te eten, ze zijn oud genoeg om zelf die keuze te maken. Wel wrang als het voor jou zo'n big issue is, en zij achteloos met dierenleed omgaan alsof het niets is.
Oud 21-02-2004, 19:52
VirginVampiress
Nou, misschien heb ik het een beetje krom geformuleerd. Ik bedoelde niet echt dat je het eist ofzo, maar verwacht je dat je vrienden er begrip voor hebben? Is het echt normaal dat ze meteen boos wordt als ik laat merken dat ik wat om die dieren geef? Ik bedoel meer van: mag je van je vrienden vrágen dat ze dat dus doen, sorry dat ik het een beetje onduidelijk zei. Maar ik dacht in ieder geval niet dat het onacceptabel was om aan haar te vragen of ze please niet een alternatieve shampoo kon kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 19:54
extinction
extinction is offline
Als je het steeds vraagt, of zelfs smeekt, kan het opgevat worden als 'gezeur' en mensen zullen dan over het algemeen geërgerd reageren.
Maar je kan het natuurlijk wel vragen.
Ik zeg het zelf ook weleens: koop deze maar, die is niet op dieren getest.
Oud 21-02-2004, 19:58
Verwijderd
Citaat:
VirginVampiress schreef op 21-02-2004 @ 20:52:
Ik bedoelde niet echt dat je het eist ofzo, maar verwacht je dat je vrienden er begrip voor hebben?
Ja, maar jij moet ook begrip hebben voor je vrienden als het ze niets uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 20:01
VirginVampiress
Mja, ik vat het misschien ook wel wat te zwaar op maar ik snap gewoon niet dat ze niet gewoon een alternatief koopt bij dezelfde winkel die volgens mij nog goedkoper is ook.

Maar idd ze zal het wel gewoon beu zijn dat ik het zo vaak aan haar vraag. Ik vind het immers ook vervelend als zij bijna elke dag op msn vraagt of ik haar flash-animaties wil reviewen. Al is dat wel wat anders natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 20:33
MickeyV
MickeyV is offline
Excuseer, maar geoohaa als "maar je moet wél hun mening respecteren" begint op de zenuwen te werken. Die idee is, ongeacht of je je kunt verenigen met de opvatting dat "hun mening" verwerpelijk is, volstrekt onzinnig. Wie van hen immers tolereert zélf onrecht?
Oud 21-02-2004, 20:34
MickeyV
MickeyV is offline
Derhalve, voor wat het antwoord op je vraag, VV, betreft: ja.
Oud 21-02-2004, 22:51
autodropje
autodropje is offline
Ik verwacht dat wel van mijn vrienden, ik vind het zo'n kleine moeite om gewoon een ander merk te kopen. Ik wil mensen die daar te beroerd voor zijn niet onder mijn vrienden hebben.
Oud 21-02-2004, 22:55
FireCracker
FireCracker is offline
Ik verwacht het al nieteens meer van mijn vrienden. Het maakt ze toch bar weinig uit. Ik heb het allang opgegeven.
Oud 22-02-2004, 10:43
extinction
extinction is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-02-2004 @ 21:33:
Excuseer, maar geoohaa als "maar je moet wél hun mening respecteren" begint op de zenuwen te werken. Die idee is, ongeacht of je je kunt verenigen met de opvatting dat "hun mening" verwerpelijk is, volstrekt onzinnig. Wie van hen immers tolereert zélf onrecht?
Mijn ervaring leert dat 'hameren op dierenleed' -hoewel terecht- ronduit irritant kan zijn en juist averechts werkt.
Je moet mensen aan het idee laten wennen dat het ook anders kan, en langzaam nieuwsgierig maken en laten kennis maken met diervriendelijke producten.
Er heersen ongelooflijk veel vooroordelen (niet gezond, straks brand je huid weg), die neem je niet weg door star te zijn.

Als je mensen het idee geeft dat ze zélf de keuze hebben gemaakt dierproefvrije producten te kopen, dan zullen ze het sneller, liever en vaker doen, dan als ze het gevoel hebben dat ze door een vriendin gedwongen worden.

Niet overtuigen, maar indoctrineren
Oud 22-02-2004, 12:08
duifeltje
duifeltje is offline
Ik koop eigenlijk nooit iets wat niet op dieren is getest maar als een vriendin dat zou willen, en goede alternatieven weet, zou ik dat wel doen.
Oud 22-02-2004, 13:20
MickeyV
MickeyV is offline
Je hebt ongetwijfeld gelijk, extinction. Mijn gramstorigheid richtte zich meer tegen onze vriend de Galliër: ik vermoed dat hij niet geheel consequent is in zijn opvattingen terzake.
Oud 22-02-2004, 18:04
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
VirginVampiress schreef op 21-02-2004 @ 20:16:

Of: Als een vriend zegt dat de dingen die jij koopt, op dieren zijn getest, trek je het je dan aan en koop je dan ook de alternatieven die hij/zij voorstelt?
Stel een van je vrienden bied je aan om een hamburger te geen eten, maar jij bent vegatarier. Eet jij die hamburger dan ook op?

Ik vind dat je vrienden zelf maar moeten beslissen wat ze kopen.
Oud 22-02-2004, 18:49
extinction
extinction is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 22-02-2004 @ 19:04:
Stel een van je vrienden bied je aan om een hamburger te geen eten, maar jij bent vegatarier. Eet jij die hamburger dan ook op?

Ik vind dat je vrienden zelf maar moeten beslissen wat ze kopen.
je gooit twee dingen door elkaar.
De vriendin weigert dierproefvrije producten te kopen uit onverschilligheid. Als vegetarier weiger je een hamburger te eten uit moraliteit.
Scheve vergelijking.
Oud 22-02-2004, 19:02
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
extinction schreef op 22-02-2004 @ 19:49:
je gooit twee dingen door elkaar.
De vriendin weigert dierproefvrije producten te kopen uit onverschilligheid. Als vegetarier weiger je een hamburger te eten uit moraliteit.
Scheve vergelijking.
Misschien is het wat scheef, maar als die vriedin liever head en schouders koop, moet je het maar accepteren, net zoals bij die vegatarier die geen vlees wildt eten.
Oud 22-02-2004, 19:17
extinction
extinction is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 22-02-2004 @ 20:02:
Misschien is het wat scheef, maar als die vriedin liever head en schouders koop, moet je het maar accepteren, net zoals bij die vegatarier die geen vlees wildt eten.
nee, mijn beste.
Waarom zou je iemand vragen dierproefvrije producten te kopen? Omdat je niet wilt dat er op dieren getest wordt, en -zoals MickeyV zei- geen onrecht tolereert.
Waarom zou je iemand vragen een hamburger te eten? Niet ter preventie van onrecht. Juist de weigering zou hier op z'n plaats zijn. Je vergelijking raakt helaas kant nog wal.
Oud 22-02-2004, 19:28
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 22-02-2004 @ 20:02:
Het is toch ook logisch dat je het accepteert dat iemand geen vlees eet. Er is tenslotte niemand die daar last van heeft. Soja-producten stinken niet en als je geen hamburger eet heeft iemand anders er één extra.
Maar als je geen dier-proefvrije producten koopt, zijn er wel degelijk mensen (nouja, in dit geval dieren) die daar last van hebben dus dat is een groot verschil.
Oud 23-02-2004, 15:19
kevertje84
kevertje84 is offline
Citaat:
VirginVampiress schreef op 21-02-2004 @ 20:16:
Pas vroeg een vriendin aan mij: "Ga je ff mee naar de stad, ik moet Head and Shoulders kopen."
Ik zei: "Weet je wel dat dat op dieren is getest???"
Vervolgens kwam ze met haar (gewoonlijke) argument dat ze gewoon nieuwe nodig heeft, dat het in de aanbieding is en "wat het haar nu kan schelen".
Ik zei dat ze bij the Body Shop kon kijken (kon niet zei ze, is niet in Hoorn en ze gaat niet heel vaak naar Alkmaar) of dat ze DA-huismerk kon nemen ("het is toch zeker mijn leven")
Ik heb haar op den duur nog bijna gesmeekt om het niet te doen ("je begrijpt toch wel waarom ik dit van je vraag? het is zo'n kleine moeite, er zijn zoveel alternatieven, jij kunt een verschil maken, doe het dan voor mij" et cetera). Op den duur werd ze boos (ze wil er volgens mij niet over nadenken wat ze die arme beesten aandoet). Ik ben toen maar weggelopen.

is het huismerk van DA niet op dieren getest??? Mooi dat ik dat ff weet
Oud 23-02-2004, 22:07
VirginVampiress
naja ik had het een keer gelezen (greenpeaceblad of proefdiervrij.nl ofzo)

dus dat zal wel ja.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 22:44
TechXP
TechXP is offline
zie www.cosmeticagids.nl
Oud 23-02-2004, 23:43
vivaldi
vivaldi is offline
Ik denk dat je niet van ze kan verwachten dat ze nou nooit meer head en shoulder zullen kopen, maar ik vind dat als je er wat van zegt ze er best over mag nadenken en als jij er echt zo mee zat kon ze best voor die ene keer geen head en shoulders kopen. Ik vind dat je dat wel mocht verwachten van haar. ER is toch genoeg andere shampoo en het kwetst jou blijkbaar heel erg. DAt koopt ze dan maar een keer waar jij neit bij bent als ze het perse nodig heeft.
Oud 24-02-2004, 08:05
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
TechXP schreef op 23-02-2004 @ 23:44:
zie www.cosmeticagids.nl
Coole site! Nu weet ik tenminste wat wel en niet getest is. Ik gebruikte eerst ook head and sholders, gewoon omdat ik niet wist dat dat getest was. Daar gaat nu verandering in komen

En ik denk niet dat je kunt verwachten van vrienden om hetzelfde standpunt te hebben als je zelf hebt. Je kan ze proberen over te halen maar verwachten niet. Maar voor die ene keer had ze wel proefdiervrije kunnen kopen gewoon omdat jij erbij was
Oud 24-02-2004, 15:50
Verwijderd
Citaat:
kevertje84 schreef op 23-02-2004 @ 16:19:
is het huismerk van DA niet op dieren getest??? Mooi dat ik dat ff weet
Huismerk van Etos ook, volgens proefdiervrij.nl

Ehm, ik vind niet dat je dat van je vrienden mag verwáchten. Nouja, het mag natuurlijk wel, maar in de meeste gevallen is het niet superrealistisch. Je mag er wel op hopen natuurlijk, en anders er een gesprek over aangaan waarmee je probeert om ze te overtuigen.
Of desnoods de vriendschap verbreken, als het erg diep zit bij jou.

Als jij haar gaat smeken om het niet te doen, dan kan ik eigenlijk wel goed begrijpen dat ze dat irritant vindt. Ze kan op zich best zelf beslissen wat voor shampoo ze koopt, neem ik aan, en als dierproeven haar niets kunnen schelen dan heeft het niet veel zin om te zeuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2004, 17:36
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Replica schreef op 24-02-2004 @ 11:00:
Das natuurlijk onzin, waarom zou dat meisje dierproefvrije shampoo moeten kopen omdat haar vriendin erbij is, als ze er zelf toch niet achterstaat? Net of één fles verschil maakt, als ze daarna toch weer head and shoulders koopt. VV krijgt vast geen hartaanval als iemand die shampoo koopt.
ze krijgt het blijkbaar wel een hartaanval van, daar gaat het nou net om
Oud 24-02-2004, 21:24
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
extinction schreef op 22-02-2004 @ 20:17:
nee, mijn beste.
Waarom zou je iemand vragen dierproefvrije producten te kopen? Omdat je niet wilt dat er op dieren getest wordt, en -zoals MickeyV zei- geen onrecht tolereert.
Helaas is mijn kenis in de nederlandse taal niet zo goed als die van mickey, met andere woorden ik snap er geen bal van wat hij hier opschrijft.

Citaat:
Waarom zou je iemand vragen een hamburger te eten? Niet ter preventie van onrecht. Juist de weigering zou hier op z'n plaats zijn. Je vergelijking raakt helaas kant nog wal.

Ik zei dat die vriendin zelfs maar moet beslissen welke shampoo zij maar moet kopen. Die vegatarier gebruikte ik als voorbeeld, hij mag toch ook zelfs beslissen van wat hij eet.
Oud 24-02-2004, 22:35
AlopiA
AlopiA is offline
Dat mag je niet verwachten, vind ik, want ze heeft wel gelijk. Het is haar leven en je kunt haar niet dwingen om dat te kopen. Ik koop zelf ook gewoon het merk wat het dichtst bij is, wat in de aanbieding is enzovoorts (herbal essences, andrelon enz.)

Het hamburger-argument van jaegermeister vind ik wel een goede, eerlijk gezegd.
Oud 24-02-2004, 22:40
VirginVampiress
Ik vind het alsnog een kromme vergelijking, maar dat terzijde.
Het is niet zo dat ik een halve hartverzakking krijg als ik iemand zulke producten zie kopen hoor, maar ik begrijp gewoon niet waarom sommige mensen zo onverschillig doen. Om dan 1 keer omdat ik erbij ben geen H&S te kopen vind ik hypocriet eigenlijk.

Er zijn trouwens een hele zooi mensen (zie Silver Rain) die het gewoon niet wéten, dus daarom zeg ik het altijd maar.

edit: andrelon is ook dierproef. heeft mijn vader net 6 flessen gehaald 2 dagen voor ik er achter kwam en het hem vertelde, ook niet bijster handig is dat.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 08:47
extinction
extinction is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 24-02-2004 @ 23:35:
Dat mag je niet verwachten, vind ik, want ze heeft wel gelijk. Het is haar leven en je kunt haar niet dwingen om dat te kopen. Ik koop zelf ook gewoon het merk wat het dichtst bij is, wat in de aanbieding is enzovoorts (herbal essences, andrelon enz.)

Het hamburger-argument van jaegermeister vind ik wel een goede, eerlijk gezegd.
Oke, dan maken we er een rigoreuse vergelijking van:

Ik heb een vriendin, mijn vriendin wil iemand anders vermoorden.
Wat doe ik:
a) ik zeg: tis jouw leven, ik bemoei me er niet mee
b) ik zeg: uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet, maar ik keur het zo ongelooflijk af, dus doe het asjeblieft niet
c) ik doe er alles aan om het te verhinderen

Kiest u maar!
Oud 26-02-2004, 14:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Persoonlijk vind ik dat ze dat voor zichzelf moet uitmaken, ook is het walgelijk om make-up enz. te gebruiken die getest is op dieren. Ze mag echter ook best weten hoe jij erover denkt. het is tenslotte een vrij land. Uiteindelijk moet ze zelf de keus maken of ze het welzijn van de dieren (en dat van jou, je zit er mee in je maag en persoonlijk geef ik je geen ongelijk) belangrijker vind dan het gemak om zomaar iets uit het rek te grijpen, maar ik zou idd wel zeggen wat je ervan vind.
Oud 26-02-2004, 14:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
P.S. Ik gebruik al drie jaar geen shampoo meer, maar spoel elke dag mijn haar met warm water. het is nooit slap, vet of statisch, ik heb nooit roos, klitten of een droge hoofdhuid, en ik krijg altijd van iedereen (ook de kapster!) complimenten dat ik ulk mooi en gezond haar heb . de eerste drie weken was het wel erg vet (je haar is "verslaafd" aan shampoo), maar daar moet je even doorheen en daarna zul je blij zijn dat je het hebt gedaan
Oud 26-02-2004, 14:20
Verwijderd
Dan gebruik je verder ook geen gel e.d. of wel?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 14:22
grandmommy
grandmommy is offline
thanks voor de tip SuperSanne! ik heb echt probleemhaar, de ene keer droog de andere keer vet als boter ( nouja...)

ik vind dat je niet het recht hebt om zo te zeuren tegen je vriendin over zulk spul. als zij dat wil kopen laat 'r lekker! en het is echt verschrikkelijk dat jij het zo erg vindt, maar daar heeft zij niks aan. zij wil alleen van d'r roos af.
Oud 27-02-2004, 17:33
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Glow schreef op 26-02-2004 @ 15:20:
Dan gebruik je verder ook geen gel e.d. of wel?
niet veel... klein beetje voor m'n pony, maar dat kam ik er zo uit
Oud 27-02-2004, 20:33
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
extinction schreef op 25-02-2004 @ 09:47:
Oke, dan maken we er een rigoreuse vergelijking van:

Ik heb een vriendin, mijn vriendin wil iemand anders vermoorden.
Wat doe ik:
a) ik zeg: tis jouw leven, ik bemoei me er niet mee
b) ik zeg: uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet, maar ik keur het zo ongelooflijk af, dus doe het asjeblieft niet
c) ik doe er alles aan om het te verhinderen

Kiest u maar!
En ik had kromme vergelijkingen?

Citaat:
edit: andrelon is ook dierproef. heeft mijn vader net 6 flessen gehaald 2 dagen voor ik er achter kwam en het hem vertelde, ook niet bijster handig is dat.
Als ik jou was zou ik die flessen andrelon maar ritueel verbranden.
Oud 27-02-2004, 20:45
extinction
extinction is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-02-2004 @ 21:33:
En ik had kromme vergelijkingen?

gezellig he!
Oud 27-02-2004, 20:54
VirginVampiress
Citaat:
Jaegermeister schreef op 27-02-2004 @ 21:33:
Als ik jou was zou ik die flessen andrelon maar ritueel verbranden.

Jee wat ben je grappig..

Voor het geval dat je echt zo'n beeld van me hebt.. Dat heeft dus echt totaal geen zin, dan is het helemaal voor niks geweest. Ik heb ze nu al gekocht en dat laat ik dus de volgende keer wel uit mijn hoofd.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 22:54
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 26-02-2004 @ 15:22:
thanks voor de tip SuperSanne! ik heb echt probleemhaar, de ene keer droog de andere keer vet als boter ( nouja...)
had ik ook voor ik kapte met shampoo Let alleen wel.. het word dus de eerste twee a drie weken tijdelijk erger (je haar schreeuwd om shampoo en zal alles doen om jou "over te halen" het te gebruiken), maar daarna gaat het goed (mij mij wel tenminste).
Oud 28-02-2004, 14:46
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
VirginVampiress schreef op 27-02-2004 @ 21:54:
Jee wat ben je grappig..

Voor het geval dat je echt zo'n beeld van me hebt.. Dat heeft dus echt totaal geen zin, dan is het helemaal voor niks geweest. Ik heb ze nu al gekocht en dat laat ik dus de volgende keer wel uit mijn hoofd.
Misschien kan je vader zijn haar alleen met lauw water wassen? .
Maar wat zegt jouw vriendin hier nou van?
Oud 29-02-2004, 18:44
deesmees
deesmees is offline
vindt niet dat je je vrienden kunt dwingen iets niet te kopen

ja vervelend dat het op dieren getest wordt,maar wat wordt daar niet op getest zonder dat wij het weten

bij makeup dat niet op dieren getest is dat 10euro kost en andere 3euro nou sorry maar ik neem de goedkopere dan,je kunt er toch niks meer aan veranderen waar het op getest is hoe erg ook voor die dieren
Oud 29-02-2004, 18:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
Pff.. nee.. dat kan je zeker niet van je vrienden verwachten
Dat je hun erop wijst, das logisch en aardig
maar smeken .. ik zou het iig heel irri vinden

als jij nou iets van een bepaald (favo) kledingmerk wilt kopen
en zij eist (het klinkt toch als eisen) dat jij het niet meer koopt omdat er kinderarbeid aan de pas is gekomen...
zij stelt voor om naar de c&a of hans textiel te gaan ..want daar gebruiken ze geen lieve kleine onschuldige kindertjes..(he.. het is fictief he )
zou jij het doen als je gewoon een mooi kledingstuk, in de aanbieding nog wel , binnen handbereik hebt?
Oud 01-03-2004, 10:55
VirginVampiress
Dan zou ik het niet kopen, nee.
Ik ben faliekant tegen kinderarbeid en er zijn genoeg winkels die mooie kleren hebben die gewoon door volwassenen zijn gemaakt met en normaal loon.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 17:28
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
deesmees schreef op 29-02-2004 @ 19:44:

bij makeup dat niet op dieren getest is dat 10euro kost en andere 3euro nou sorry maar ik neem de goedkopere dan,je kunt er toch niks meer aan veranderen waar het op getest is hoe erg ook voor die dieren
De make-up van het kruidvat huismerk is niet op dieren getest en is die nou zo duur?
Oud 01-03-2004, 20:30
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
vindt niet dat je je vrienden kunt dwingen iets niet te kopen

ja vervelend dat het op dieren getest wordt,maar wat wordt daar niet op getest zonder dat wij het weten
En omdat we het niet van alles weten, moeten we dus maar alles zomaar kopen? Als we er van bepaalde productne er niet achter kunnen komen of ze op dieren zijn getest, betekent dat dat we het kleine beetje kennis van producten waarvan we het wel weten maar meteen links moeten laten liggen? "we kunnen het probleem niet 100% oplossen, dus laten we maar meteen helemaal niets doen". De woorden van een ware wereldverbeteraar
Citaat:

Gelul. Natuurlijk: die "geweldige" lippenstift die op dieren is getest, ligt nou eenmaal in de schappen, daar is niets aan te doen. Maar net zoals met bioslachtvlees en bont geld hier dat als mensen de producten niet meer kopen, er geen niuewe lading word gemaakt. Met dierproeven ligt dit anders dan met bont, want niet elke nieuwe lading parfum hoeft opnieuw op een dier te worden getest, maar als mensen diervriendelijke producten (die idd helemaal niet duur hoeven te zijn: kruitvat maakt prima make-up die zowel vriendelijk voor de dieren als voor je portemonnee zijn) kopen, en die diertest-troep weren, dan zullen steeds meer fabrikanten voor het licht kiezen.
Tuurlijk: één persoon maakt geen verschil. Het zal die head&shoulders fabrikanten een zorg zijn dat jij niets meer koopt, maar een grotere groep mensen vormt al gouw een probleem. En als iedereen het erbij laat zitten, dan heb jíj tenminste geen schuld aan het in stand houden van die walgelijke praktijken. En dat is toch een lekker gevoel
P.S. Voor mensen die om één of andere "duistere reden" (zoals ik sinds twee weken, ik wil er niet over praten ) hun gezicht niet meer in de plaatselijke kruitvat kunnen vertonen: op www.proefdiervrij.nl staat een hele waslijst van zowel goedkope als dure (als je geld teveel hebt ) winkels en merken die diertest-vrij zijn.
Oud 01-03-2004, 20:37
duifeltje
duifeltje is offline
best raar, ik had niet verwacht dat etos, da, kruidvat, Hema, enz allemaal proefdiervrij zijn... ('k heb nu een lijst in mn portemonnee zitten; "ff checken ")
Oud 18-03-2004, 12:52
bloemkool
bloemkool is offline
je kunt dat niet van anderen verwachten, iedereen heeft eigen opvattingen.
eieren en vlees uit de bio-industrie zijn ook dier-onvriendelijk, maar er zijn ook genoeg mensen die die dingen eten. veel sportschoenen worrden door kinderen in arme landen gemaakt, voor heel weinig geld. dan zijn er ook nog de producten waar je ziektes van krijgt/kan krijgen. je kunt hier zelf rekening mee willen houden, maar niet van anderen verwachten dat ze hetzelfde doen.
Oud 18-03-2004, 18:08
miro
miro is offline
Natuurlijk kun je dat niet van je vrienden verwachten. T is jouw keus om dat spul niet te kopen, zo heeft zij de keus om t wel te kopen. T zou behoorlijk naief zijn als je van je vrienden ging verwachten dat ze zich aan jou aan passen.

Bovendien, zelfs spul van the bodyshop is op dieren getest (bestanddelen weliswaar)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten