Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 09:58
Verwijderd
Ik heb gelezen dat je ouders onderhoudsplichtig zijn tot je 21ste. Geld dat ook als je op jezelf woont en een full time baan hebt?
En wat houd onderhoudsplichtig ongeveer in als je zelfstandig woont, wat moet me daarbij voorstellen?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 10:10
Verwijderd
Onderhoudsplichtig zijn je ouders inderdaad tot je 21e levensjaar. Dat geldt ook voor uitwonenden, zoals studenten en mensen die om andere redenen niet meer thuis (kunnen) wonen. Wat onderhoudsplichtig inhoudt verschilt van geval tot geval. Op het moment dat een twintigjarige geheel in zijn eigen onderhoud kan voorzien, zullen de ouders niet meer kunnen worden aangesproken tot nakoming van hun onderhoudsverplichting.

Je moet in het oog houden dat de onderhoudsverplichting ten aanzien van kinderen uitgaat van de gedachte dat kinderen financiëel niet op eigen benen kunnen staan, hun eigen studie niet kunnen betalen, et cetera. Het is dus zinledig om ouders aan te spreken tot onderhoud op het moment dat de jongvolwassene zelf helemaal in zijn onderhoud kan voorzien. De bepaling verplicht de ouders niet tot bijbetaling van een vast bedrag ofzo, alleen tot bijspringen op het moment dat het kind zelf behoeftig is. Maar voor iemand die economisch zelfstandig is, is dat dus niet het geval.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 11:31
Severus
Severus is offline
Mogen ouders daar voorwaarden aan stellen? Bijvoorbeeld bij een uitwonende met een full-time baan zeggen: "Ik help je alleen mee in je onderhoud als je met je baan stopt en je volledig aan je studie wijdt."

In dat geval lijkt het me helemaal niks om nog tot je 21ste in alles beperkt en gedicteerd te worden door je ouders, want als je ze dan niet gehoorzaamt, kun je dag-dag zeggen met je handje naar het geld (= eigenlijk chantage).
Oud 08-03-2004, 12:34
Verwijderd
Voorwaarden in de letterlijke zin van het woord zullen ze er waarschijnlijk niet aan kunnen stellen, in elk geval niet in die zin dat ze je kunnen dwingen bepaalde dingen wel of niet te doen. Minderjarige kinderen moeten wel rekening houden met de bevoegdheid van ouders om aanwijzingen enz. te geven. Minderjarigen staan immers wel onder gezag.

Helemaal duidelijk is het niet, maar ik neem aan dat er geen harde voorwaarden aan gesteld kunnen worden. Je moet je sowieso afvragen wat de relevantie is van het wettelijk zijn van de onderhoudsplicht. Het is niet bepaald prettig om je ouders in rechte aan te spreken, door middel van een procedure, tot naleving van hun ouderhoudsverplichting. In de regel zullen de verhoudingen dan al danig verstierd zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:30
Verwijderd
Dankje, dit antwoord had ik ook wel verwacht.

@ Ripper: lijkt me wel logies als ze dat zeggen, je kunt niet een full-time baan combineren met een opleiding.
Het is natuurlijk anders als je helemaal geen baantje mag nemen, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ouders dat zullen zeggen.
En je wordt tot je 21ste niet beperkt in dingen, vanaf je 18de kun je zelf beslissen wat je doet, maar als je nog thuis woont is het 'vanzelfsprekend' dat je ouders je eten betalen (wat onderhoud is) mits je geen full time baan hebt. Voel je je wel beperkt door de regels die thuis worden opgelegd dan moet je op jezelf gaan wonen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten