Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 20:31
PV
PV is offline
In hoeverre neem jij dingen over van de mensen om je heen? Ga je je anders gedragen, praat je op een andere manier, leen je uitdrukkingen en woorden die je zelf niet snel zou verzinnen of gebruiken?

Bij mezelf merk ik dat ik me qua taal vrij snel aanpas. Als ik met iemand praat die duidelijk Zeeuws praat, ga ik dat ook doen. Praat iemand heel netjes, dan probeer ik dat ook te doen.
Qua gedrag is het bij mij net andersom, als iemand heel druk doet word ik meestal stiller.

Hoe zit dat bij jullie? Let je er wel eens op wat je overneemt van je familie, vrienden, enz?
Advertentie
Oud 04-06-2005, 23:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Nou ja, op m'n werk en in de familie wordt alleen plat Helmonds gepraat. Dat hebben m'n ooms en tantes van huis uit mee gekregen. Gelukkig hebben mijn ouders mij en m'n zusje wel met ABN opgevoed. Zodoende praat ik dus 'gewoon' als ik onder vrienden ben, of op andere plaatsen met 'vreemden', maar Helmonds onder familie.

En bepaalde manieren van vertellen en mezelf uitdrukken heb ik wel van anderen overgenomen, ja. Van een vriend die ik al een jaar of 8 ken, heb ik een bepaalde manier van verhalen vertellen overgenomen.

En bepaalde uitdrukkingen neem je ook over, zelfs van dit forum. 'Zak hooi' van nare man bijvoorbeeld, is een regelmatige terugkerend koosnaampje van mij, of 'anders...' aan het begin van een zin, of 'gelukkig...' als je het tegenovergestelde bedoelt.

Met andere woorden: ik ben een copycat.
Oud 05-06-2005, 02:33
Verwijderd
ik denk dat hoe dan ook aanpassen een goed ding is.
maar of dat kopieeren is weet ik niet.
Oud 05-06-2005, 10:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Maar hoort dit wel hier? Is dat niet meer iets voor Psych?
Oud 05-06-2005, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-06-2005 @ 11:57 :
mwa je zou kunnen stellen dat je cultuur ook kunt kopieeren, maar de stelling is dan wat krom.

Ik zou zeggen hoe conformeer je je andersmans uitvoering van het culturele erfgoed, en in hoeverre voel je je ermee verbonden.
Oud 05-06-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 05-06-2005 @ 03:33 :
ik denk dat hoe dan ook aanpassen een goed ding is.
maar of dat kopieeren is weet ik niet.
Denk ik ook.

Citaat:
Vroeg ik me ook af.

Goh, ik ben zo origineel.
Oud 05-06-2005, 12:45
PV
PV is offline
Citaat:
Hmm heeft het wel overlap mee ja. Maar ik laat het toch hier staan Cultuur is een breed begrip, daar vanuit dacht ik.
Oud 05-06-2005, 12:50
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 05-06-2005 @ 13:45 :
Hmm heeft het wel overlap mee ja. Maar ik laat het toch hier staan Cultuur is een breed begrip, daar vanuit dacht ik.
Het punt, van welk gedeelte van cultuur ga je dan uit?

Want een allochtoon die hier komt en goed integreert, zal ook nooit 100% kopieeren ( en dat is maar goed ook ). Anderzijds ben ik bezig met een project van diverse culturen samenvoegen, dus ook weer niet kopieeren

enfin, teveel worden om te vragen: wat bedoel je precies??
Oud 05-06-2005, 14:47
PV
PV is offline
Ik bedoel het meer in de zin van 'de omgeving om je heen', de manier waarop je leeft. Niet zozeer met meerdere culturen, alhoewel dat ook een interessant onderwerp is
Oud 05-06-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 05-06-2005 @ 15:47 :
Ik bedoel het meer in de zin van 'de omgeving om je heen', de manier waarop je leeft. Niet zozeer met meerdere culturen, alhoewel dat ook een interessant onderwerp is
in dat geval, blijft mijn antwoord hetzelfde
Oud 05-06-2005, 21:11
Verwijderd
Uitdrukkingen neem ik over van vrienden of familie ofzo. Maar dat is niet echt kopieeren geloof ik.
Het is wel zo, als iemand netjes tegen mij praat ik niet grove woorden gebruik ofzo, of scheld weet ik wat. Dus in die zin wel. Maar dat ligt nogal aan de persoon ook.

*god, wat een vaag verhaal*
Oud 07-06-2005, 15:57
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Wie kopieeer n0uw het gedrag van andere?

tssss ..........

Je moet dan wel heel erg hopeloos zijn
Oud 07-06-2005, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 07-06-2005 @ 16:57 :

tssss ..........

over hopeloos gesproken: je taalgebruik
Oud 07-06-2005, 22:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 07-06-2005 @ 22:42 :
over hopeloos gesproken: je taalgebruik
Dat doet me vermoeden dat ze in een bepaalde groep zit, waarin kopieëren van gedrag eigenlijk meer regel dan uitzondering is.
Oud 08-06-2005, 00:21
WolterB
WolterB is offline
Ik neem hier en daar wel dingen van anderen over ja
Oud 08-06-2005, 00:37
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik pas me wel een beetje aan de omgeving aan maar ik kopieer zo min mogelijk, alleen onbewust dus.
Oud 09-06-2005, 12:13
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 07-06-2005 @ 16:57 :

tssss ..........

Nee, wie kopieert er nou een naam van een waardeloze parfumerie.
Oud 09-06-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
ik met iemand praat die duidelijk Zeeuws praat, ga ik dat ook doen.
Echt herkenbaar,,
maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf ook uit Zeeland kom
Oud 16-06-2005, 23:16
brinta
brinta is offline
Ik kopieer wat me bevalt: bvb als ik veel contact heb met een vriendin van me die per dag 4 verschillende afspraken/verplichtingen heeft, word ik zelf ook actiever.

Ik kopieerde vroeger zo erg dat ik iemands hele smaak kon overnemen, ik had toen een beste vriendin waarmee het echt eng werd: als we een keer niet met elkaar gewinkeld hadden kwamen we toch met hetzelfde thuis.
Oud 17-06-2005, 14:55
Verwijderd
is dit hetzelfde als je gedrag over neemt van een 'populairder'klasgenootje?

Daar heb ik zo'n hekel aan, mensen die niet origneel of gewoon zichzelf willen zijn. Bah!

Vroeger....
op de basischool waar ik op zat, vonden ze het leuk om groepjes te vormen. Ik kan nog wel herinneren dat ze, als 'diegene met de grootste mond' een nieuw shirtje had. Dat er gelijk kindertjes waren die ook dat shirtje wilden hebben.

Nu...
Heb je ALTO, kan je dat vergelijken met mensen die van het copiërgedrag af willen stappen, of met mensen die zichzelf uiten op de manier hoe ze zich lekker voelen?
Oud 17-06-2005, 15:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Discovertjuhh schreef op 17-06-2005 @ 15:55 :
is dit hetzelfde als je gedrag over neemt van een 'populairder'klasgenootje?

Daar heb ik zo'n hekel aan, mensen die niet origneel of gewoon zichzelf willen zijn. Bah!

Vroeger....
op de basischool waar ik op zat, vonden ze het leuk om groepjes te vormen. Ik kan nog wel herinneren dat ze, als 'diegene met de grootste mond' een nieuw shirtje had. Dat er gelijk kindertjes waren die ook dat shirtje wilden hebben.

Nu...
Heb je ALTO, kan je dat vergelijken met mensen die van het copiërgedrag af willen stappen, of met mensen die zichzelf uiten op de manier hoe ze zich lekker voelen?
Alto's zijn juist kopieërders bij uitstek! Zitten ze met z'n tienen in een groepje op de grond (natuurlijk op de grond), allemaal hetzelfde gekleed en opgemaakt, allemaal op dezelfde manier te kankeren op de wereld... Maar ze 'sijn wel allumaal zichzelluf hoowr'.
Oud 18-06-2005, 11:14
Verwijderd
Oh, zullen we de generaliseermachine even uitzetten?
Oud 18-06-2005, 12:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 18-06-2005 @ 12:14 :
haha
Oud 18-06-2005, 15:01
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Sylph schreef op 18-06-2005 @ 12:14 :
dat is niet generaliseren hoor, zit je nog op school? ga dan maar is op zoek naar zo'n groep altos
Oud 19-06-2005, 16:11
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 18-06-2005 @ 16:01 :
dat is niet generaliseren hoor, zit je nog op school? ga dan maar is op zoek naar zo'n groep altos
dan ga jij natuurlijk de "alto's" vinden zoals je die hier beschreven vindt, maar die kunnen net zo goed deel zijn van een veel uitgebreidere groep van mensen die je met dié beschrijving niet zult herkennen, maar die wel "alto" zijn
Oud 19-06-2005, 17:17
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 19-06-2005 @ 17:11 :
dan ga jij natuurlijk de "alto's" vinden zoals je die hier beschreven vindt, maar die kunnen net zo goed deel zijn van een veel uitgebreidere groep van mensen die je met dié beschrijving niet zult herkennen, maar die wel "alto" zijn
Alleen al het feit dat de 'alto' een type is geworden die in een hokje te plaatsen is, bewijst dat een 'alto' niet 'anders' kan zijn. Als je snpt wat ik bedoel.
Oud 19-06-2005, 20:04
gezweetwel
gezweetwel is offline
ah, 'alto' is net zozeer een type als 'loner' of 'individu'... ik bedoel, is iemand minder individueel als je 'm individueel noemt ?
Oud 21-06-2005, 13:49
Verwijderd
je gaat niet mee met de mode en toch draag je kleren die 'in de mode' zijn. 'alleen omdat ik ze leuk vind' zegt me zusje dan..
De 'Cars' bij de Sjakkoos (duurdere) is de echte en de 'Cars' van de Coolcat is nep...

Hoe bedoel je.. kieskeurig,
Oud 21-06-2005, 14:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 19-06-2005 @ 21:04 :
ah, 'alto' is net zozeer een type als 'loner' of 'individu'... ik bedoel, is iemand minder individueel als je 'm individueel noemt ?
Het punt is dat alto's altijd roépen dat ze 'anders zijn', maar ondertussen wél met z'n tienen op een kluitje in precies dezelfde kledingstijl met precies dezelfde muziek aan bij mekaar gaan zitten.
Oud 21-06-2005, 20:25
gezweetwel
gezweetwel is offline
mijn punt is: alleen die bepaalde schakering van de groep 'alto's' waar jij 't over hebt, die je dus kunt herkennen aan hun uiterlijk volgens jou (en daardoor vanzelfsprekend geen persoonlijkheid zouden kunnen hebben?? )
Oud 21-06-2005, 20:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 21-06-2005 @ 21:25 :
mijn punt is: alleen die bepaalde schakering van de groep 'alto's' waar jij 't over hebt, die je dus kunt herkennen aan hun uiterlijk volgens jou (en daardoor vanzelfsprekend geen persoonlijkheid zouden kunnen hebben?? )
Ze zullen natuurlijk wel persoonlijkheid hebben, maar die koppelen ze blijkbaar aan hun groepsgenoten. De paradox waar ik op doel ontgaat je een beetje he?
Oud 21-06-2005, 20:43
gezweetwel
gezweetwel is offline
dus mensen mogen geen vrienden hebben, of ze hebben geen unieke persoonlijkheid meer?

ik snap waar je op doelt, ik denk er gewoon niet zo over

het is een beetje als punk in de jaren '80... zich verenigen om zich af te zetten.
Oud 21-06-2005, 20:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 21-06-2005 @ 21:43 :
dus mensen mogen geen vrienden hebben, of ze hebben geen unieke persoonlijkheid meer?

ik snap waar je op doelt,
Dat denk ik toch niet, als je die achterlijke opmerking ervoor leest.
Oud 22-06-2005, 11:42
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-06-2005 @ 21:56 :
die achterlijke opmerking
Oud 24-06-2005, 22:45
Verwijderd
Dat merk ik wel met bepaalde woorden op msn, als iemand een makkelijke afkorting gebruikt, zal ik die ontzettend snel overnemen. Maar dat heb ik ook met woorden of taalgebruik irl. Als iemand op een bepaalde manier praat en ik daar langere tijd mee omga ben ik geneigd dat soms na te doen.

Overnemen van kledingstijl valt mee. Ik koop wat ik leuk vind, en soms komt dat overheen met vriendinnen. Ik denk eignelijk dat ik met iedereen uit mn groep man of 12-13' wel een kledingstuk gemeen heb- heb gehad. Maar of dat echt kopieren is, nee ik denk het niet. Het is meer een kwestie van dezeflde dingen mooi vinden.

Ik merk trouwens wel dat je gedrag ook kan kopieren. OP het moment dat iemand ontzettend rustig of verlegen is, neem ik ook snel die houding aan. Ik ben dan iets gematigder met taalgebruik en pas op met hoe ik met uit. Dus wat gesloten.
Op het moment dat iemand uitbundig, druk en open is zal ik dat ook veel sneller terug doen.
Oud 25-06-2005, 07:56
Verwijderd
Deze discussie is wel leuk om te lezen.

als je het heel sec bekijkt, kun je stellen dat er niets nieuws onder de zon is. Iedereen kopieert wel iets, zelfs een alto die er niet bij wil horen, ontkomt er niet aan om dingen te kopieren, want zelf kun kleding wordt gewoon aan de lopende band gemaakt, en ook de stoffen die ze gebruiken om hun eigen kleren te maken, is niet bijzonder.

Het idee dat ze niet op een stoel of bank zitten, maar liever op de grond ( voor wat ervan waar is ) is het kopieeren, en wel het kopieren van een subcultuur.

Niemand ontkomt eraan zich op welke wijze dan ook te conformeren aan de maatschappij, en daarbinnen ontkomt ook niemand eraan om zich te conformeren aan een subcultuur.

Je kunt natuurlijk stellen: ik ben mezelf, maar daarmee ben je niet speciaal, er zijn altijd dingen die je gemeen hebt met anderen. En ik vraag me af of dat slecht is.
Oud 25-06-2005, 08:24
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 25-06-2005 @ 08:56 :

Je kunt natuurlijk stellen: ik ben mezelf, maar daarmee ben je niet speciaal, er zijn altijd dingen die je gemeen hebt met anderen. En ik vraag me af of dat slecht is.
Touché
Oud 26-06-2005, 18:59
Roos
Roos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 05-06-2005 @ 00:14 :
En bepaalde uitdrukkingen neem je ook over, zelfs van dit forum.
Spreek voor jezelf a.u.b.
Oud 26-06-2005, 19:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Roos schreef op 26-06-2005 @ 19:59 :
Spreek voor jezelf a.u.b.
Dat deed ik ook. Jezus, het lijkt wel alsof je het hele forum loopt af te speuren om op me commentaar te kunnen geven. Echt zielig.
Oud 26-06-2005, 19:04
Stephan1234
Stephan1234 is offline
ik merk wel dat ik het gedrag van mijn vrienden kopieer
Oud 26-06-2005, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 26-06-2005 @ 20:03 :
Dat deed ik ook. Jezus, het lijkt wel alsof je het hele forum loopt af te speuren om op me commentaar te kunnen geven. Echt zielig.
hahaha

het hele forum, over kopieergedrag gesproken....
Oud 27-06-2005, 22:47
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ooit 2 weken opgetrokken met een vakantievriendinnetje uit Groningen. Thuis herkenden ze me niet meer (qua taal dan he).
Oud 06-07-2005, 17:37
Roos
Roos is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 05-06-2005 @ 12:05 :
mwa je zou kunnen stellen dat je cultuur ook kunt kopieeren, maar de stelling is dan wat krom.
Dan zou hij op Lifestyle moeten.
Oud 20-07-2005, 19:21
Magican
Magican is offline
Het is misschien arrogant om te zeggen, maar in de klas ben ik een soort van 'Popi-Jopi' . En het leuke hiervan is, is dat de rest van de klas dan weer tegen me op kijkt en dat er sommige zijn die ook leuk gevonden willen worden en mij dan in de puntjes gaan na doen. Bijvoorbeeld door bepaalde grapjes die ik maak te herhalen en bepaalde zinnen/karakter trekjes te kopieren.

(Eerst was dit wel grappig, maar later werd het schijtirritant als die gasten, ik had 2 'volgers', me de hele tijd achterna gingen lopen en MIJN grappen tegen andere mensen maakten.)
Oud 20-07-2005, 21:02
gezweetwel
gezweetwel is offline
Oh, maar ik heb ook zo'n gedragskopieerster hoor, twee zelfs, en ik ben niet eens populair [herken 't helemaal: soorten grapjes, uitdrukkingen, houdingen,.... etc]
Oud 21-07-2005, 14:42
Judy2
Judy2 is offline
k neem heel snel bepaald gedrag over, bepaalde woorden valt wel mee, maar vaak iemands houding etc. of manier van vertellen.

Valt mij af en toe wel op ja, maar ik zit daar niet mee.
Oud 26-07-2005, 18:01
Astuanax
Astuanax is offline
Vooral uitdrukkingen en taal neem ik snel over van vrienden (vb. 'kapot'! roepen bij een stomme mop) en van mensen die niet uit mijn streek komen.

Kledingsstijl, kunststijl enz. bepaal ik zelf (hoop ik)

daarbij, iedere mens moét gewoon copycat zijn anders evolueert hij niet (of amper)
Oud 01-08-2005, 12:34
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 26-07-2005 @ 19:01 :

daarbij, iedere mens moét gewoon copycat zijn anders evolueert hij niet (of amper)
interessante stelling... dan zie je kopieren eerder als 'jezelf verrijken door anderen'. in die zin doen we voortdurend anderen na. zelfs onze alledaagse handelingen zijn kopies van wat onze ouders ons voorgedaan hebben. en originaliteit kan je dan reduceren tot 'iets wat gedaan wordt door een zo klein mogelijk aantal mensen'. want wie een beetje nadenkt, heeft natuurlijk door dat originaliteit niet echt bestaat in een wereld met zes miljard mensen, tot op zekere hoogte toch.
Oud 01-08-2005, 15:46
Roos
Roos is offline
Dit topic staat nog steeds verkeerd hoor
Oud 04-08-2005, 23:19
Al Murphy
Al Murphy is offline
Kopiëren doe ik aan de lopende band, en volgens mij ook van alles en van iedereen. Kopiëren is leuk, want ik heb geen zin om het warme water opnieuw uit te vinden.

maar inhoeverre is kopiëren eigenlijk hetzelfde of verschillende invloeden in je opnemen? Of misschien is kopiëren ook wel je aan een bepaalde situatie aanpassen.

Naar het schijnt spreek ik ook anders wanneer ik een Nederlander aan de telefoon heb, dan tegen een Belg, of tegen een Limburger. In het laatste geval voel ik me pas helemaal thuis :-) En als ik Engels spreek, gebruik ik naar het schijnt nogal vaak "eigh" als stopwoord.

Het wordt pas echt leuk en eng als je merkt dat mensen bepaalde gedragingen van jou kopiëren.
Advertentie

Regels voor berichten