Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: Lokken geweldadige games agressie uit?
geweldadige games lokken sowieso agressie uit 4 7.27%
geweldadige games zullen na verloop van tijd waarschijnlijk wel agresie uitlokken 4 7.27%
geweldadige games zullen alleen agressie uitlokken als de persoon agresief is 40 72.73%
agressief gedrag bij gamende jongeren heeft niets te maken met games 7 12.73%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2004, 14:49
desertfox
desertfox is offline
Hey,
ik ben momenteel druk bezig aan mijn eindwerk voor psychologie.
Mijn onderwerp is 'psychologie in videogames'. Natuurlijk zal ik mij het meest moeten focussen op het gedacht dat games agressie opwekken omdat hier het meeste over wordt gepraat. Daarom zou ik graag hebben dat jullie deze poll invullen.

Ik zou het appreciëren als je er jouw leeftijd en je keuze van de poll bijzet.

Alvast bedankt !

PS: deze stellingen zijn vooral gericht naar kinderen en jongeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2004, 14:56
Envy
Envy is offline
Leeftijd: 15
geweldadige games kunnen alleen agressie uitlokken als de persoon agresief is.
Maar ik denk dat het niet perse aggressie uitlokt, maar dat het meer zo is dat mensen geweld normalen gaan vinden.

Laatst gewijzigd op 07-03-2004 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 15:07
Quiana
Quiana is offline
De één is er gevoeliger voor dan de ander...

Ik denk dat het regelmatig kijken/spelen naar/van gewelddadige programma's/spelletjes wel degelijk invloed kan hebben,
maar dat het van de persoon zelf (karakter, verleden enz?) afhangt hoeveel invloed het heeft ed.

Heb op de derde optie gestemd omdat die het dichstbij ligt
bij wat ik denk, lijkt me...
Oud 07-03-2004, 15:47
saartjeh
saartjeh is offline
Ik denk toch deze:

geweldadige games zullen alleen agressie uitlokken als de persoon agresief is
Oud 07-03-2004, 15:47
emi
emi is offline
Ja ik denk dat het sneller agressie uitlokt als de persoon er vatbaarder voor is.

Ik heb dus ook optie 3 gestemd.

Leeftijd: 17
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 15:53
Miracle
Miracle is offline
17 jaar
Oud 07-03-2004, 16:01
Thijs085
Thijs085 is offline
Leeftijd: 18
Optie: 4

Lokt geen agressie uit. Ik geloof dat agressie alleen onstaat naar aanleiding van gebeurtenissen van werkelijke dingen in het leven. Door mensen dus, niet door fictieve dingen als games, boeken, films of muziek. Die dingen kunnen alleen een persoon beinvloeden op de uitvoering van zijn agressie...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 16:09
Verwijderd
leeftijd:

16

welke gestemd?
de eerste
"geweldadige games lokken altijd agressie uit"

ik weet dat uit ervaring, misschien heb ik de hele tijd bij de verkeerde mensen gezeten ...

en ik vat alle situaties samen, niet alleen die op school en b.v. thuis..

en ik ben het ook met de algemene mening eens, dat je dan je problemen gaat oplossen met geweld

Laatst gewijzigd op 07-03-2004 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 16:10
<*)_><
<*)_>< is offline
19.

ik denk wel dat videogames iets kunnen uitlokken
maar ik denk niet dat je games als schuldige aan kan wijzen

het zal eerder zo zijn dat een spel de toevallige trigger is in een situatie waar iemand gevoelig is voor invloeden van buitenaf
oftewel: ik denk dat er bij een gezond persoon niks kan gebeuren. als er iets mis gaat dan was er al iets mis
Oud 07-03-2004, 16:13
Regen
Regen is offline
15.

Geweldadige games zullen alleen agressie uitlokken als de persoon agresief is.

De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander, zoals Quiana al zei.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 16:25
Verwijderd
de derde met de nadruk op kunnen

17 jaar
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 16:55
Fantôme
Fantôme is offline
de derde

leeftijd: 16
Oud 07-03-2004, 17:24
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik ben 16 en denk dat optie drie het dichtst bij de waarheid ligt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:31
Miss Helena
Miss Helena is offline
18 jaar, optie 3

Ik ben van mening dat het bij de ene persoon helemaal niets uitmaakt, maar dat de ander er juist veel gevoeliger voor is. Het kán, maar is dus niet per se het geval.
Succes met je eindwerk
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:32
Hoppla
Hoppla is offline
geweldadige games zullen alleen agressie uitlokken als de persoon agresief is of een tering debiel is

leeftijd=15
Oud 07-03-2004, 17:42
martijn1985
martijn1985 is offline
ten eerste is dit een crosspost (zie games)
ten tweede vraag ik me af hoe een psycholoog-in-opleiding ooit een onderzoek kan doen met een internetpoll. Ik mag toch hopen dat jij het een en ander weet van statistisch onderzoek. Das eerstejaarsstof...
Oud 07-03-2004, 18:42
desertfox
desertfox is offline
ik wordt geen psycholoog hoor, ik zit in het zesde secundair, en die poll is maar een miniem deeltje van mijn onderzoek, en dat onderzoek is dan weer een miniem deel van de verschillende onderwerpen in mijn eindwerk over psychologie van videogames

alvast bedankt aan iedereen om zo te antwoorden
doe vooral zo voort
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:19
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
desertfox schreef op 07-03-2004 @ 19:42:
ik wordt geen psycholoog hoor, ik zit in het zesde secundair, en die poll is maar een miniem deeltje van mijn onderzoek, en dat onderzoek is dan weer een miniem deel van de verschillende onderwerpen in mijn eindwerk over psychologie van videogames
wat voor opleiding doe je dan?
Oud 07-03-2004, 19:27
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2004 @ 17:25:

17 jaar
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:30
Andora
Andora is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2004 @ 17:25:
agree

ben 16 jaar
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:42
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
grl schreef op 07-03-2004 @ 20:27:
Oh ja, ik ben 16.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 07-03-2004 @ 20:19:
Als ik me niet vergis zit hij in de laatste klas van de middelbare school in Vlaanderen, ofwel in het Zesde Middelbaar, zoals ze dat daar noemen. Overigens verraadt de uitdrukking "Ik zou het appreciëren" in zijn openingspost al dat het een Vlaming is.
Oud 07-03-2004, 20:19
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 07-03-2004 @ 20:53:
Als ik me niet vergis zit hij in de laatste klas van de middelbare school in Vlaanderen, ofwel in het Zesde Middelbaar, zoals ze dat daar noemen. Overigens verraadt de uitdrukking "Ik zou het appreciëren" in zijn openingspost al dat het een Vlaming is.
aha. Dat verklaart het eea. Ik zat te denken aan een academische opleiding, of HBO. Statistisch gezien is zo'n internetpoll nogal onverantwoord en het bevreemde mij nogal dat een student (of HBO'er) psychologie zoiets zou gebruiken.
Oud 07-03-2004, 20:40
phensicske
phensicske is offline

18

Ik ben er namelijk zelf nogal gevoelig voor.

*herinninering*

Als klein kind verslaafd aan sega, nl. sonic een blauw ventje en in combinatie met heel wat cola heb ik uren nog blauwe ventjes gezien. Of ik mijn ogen nu open of dicht had.

'k Wil maar zeggen, het heeft degelijk invloed, zeker als je er gevoelig voor bent.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:02
Verwijderd
je ziet idd bij sommige kinderen als er geweld (Ninja Turtles, Power Rangers etc in mijn tijd) op TV is, dat ze helemaal druk worden, gaan luchtschoppen etc.
Als zulke kinderen dat later ook doen bij Quake of hoe het ook heten mag is dat minder natuurlijk.

Ik denk dat het van belang is dat kinderen en jongeren niet alleen schietspelletjes doen maar ook de werkelijkheid kennen, dat het niet normaal is om iedereen die om een muurtje komt gelopen meteen neer te knallen. Ik denk wel dat de meeste kinderen/jongeren dat wel weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 20:55
desertfox
desertfox is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 07-03-2004 @ 20:19:
menswetenschappen, dat is idd een richting in Belgie
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 22:05
Nona
Nona is offline
Leeftijd: 19
Keuze: geweldadige games lokken sowieso agressie uit
Motivatie: ik denk aan een onderzoek waarbij kindertjes voor een tv werden gezet en daarna geobserveerd. De helft van de kinderen keek Sesamstraat, de andere helft keek The A-Team. Daarna mochten ze spelen. De kinderen die The A-Team hadden gekeken gedroegen zich duidelijk wilder en agressiever.
Dus als dat bij tv-programma's opgaat, waarom zou dat niet zo zijn bij video-games? Uiteraard, het hangt ook van de persoon af. Iemand die van nature al agressief is zal zich agressiever gaan gedragen en iemand die van nature rustig is zal niet zo agressief worden als een agressief persoon. Toch denk ik dat het wel verschil maakt gemiddeld gezien.
Oud 08-03-2004, 22:45
Orion2003
Orion2003 is offline
optie 3 ben 18
Oud 09-03-2004, 18:50
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
13 jaar

agressief getinte games zullen enigzins aanleiding zijn voor agressief gedrag, maar zeker geen hoofdoorzaak.
Oud 10-03-2004, 17:50
Jordi
Jordi is offline
Leeftijd: 18
Optie: 3

Ik denk dat vooral kleine kinderen alles wat ze leuk vinden nadoen. Wat Kruimel zei geloof ik best. Ik denk alleen dat die A-team-kindjes gewoon een beetje nadeden wat ze hadden gezien. In spelvorm. Dat kun je agressie noemen, maar het lijkt me in ieder geval niet echt gevaarlijk. Het is volgens mij echt niet zo dat iemand omdat hij net een spelletje heeft gespeeld of een film heeft gezien ineens allemaal vreselijke dingen gaat doen. En als dat wel zo is, dan was er sowieso al iets mis met die persoon.

En volgens mij is er trouwens ook nog een theorie die ervan uitgaat dat je door het spelen van gewelddadige spelletjes juist je agressie kwijt kan. Hier ben ik het eigenlijk ook wel een beetje mee eens. Misschien ook iets voor je onderzoek?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:40
Rabbiteen
Rabbiteen is offline
Ik zou Psychologie Magazine eens kopen. daar staat een artikel in over de positieve invloed van een spel zoals The Sims. Misschien kun je dat gebruiken?
succes
Oud 10-03-2004, 20:22
metallicpatrick
metallicpatrick is offline
leeftijd 17

ik denk dat alleen kinderen en jonge mensen beinvloed worden door het geweld in games..
Oud 11-03-2004, 11:37
Banaanaan
Banaanaan is offline
15; meisje; speel zelf counsterstrike- word er niet door beinvloed
volgens mij ligt het eraan of de persoonzichzelf onder controle kan houden of niet

Citaat:
metallicpatrick schreef op 10-03-2004 @ 21:22:
leeftijd 17

ik denk dat alleen kinderen en jonge mensen beinvloed worden door het geweld in games..
onzin.
Oud 11-03-2004, 12:00
Lionheart
Ik heb maar op de 3e gestemd, het ligt vooral aan hoe beinvloedbaar iemand is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:16
Bertram
Bertram is offline
20 jaar en optie 3

Alhoewel het denk ik heel lastig is om te bepalen. Ik denk dat het ook nog wel vrij veel met leeftijd te maken heeft, gecombineerd met dingen zoals tv en zeker ook opvoeding. Bijvoorbeeld als iemand van jongs af aan meekrijgt vanuit allerlei bronnen dat geweld heel normaal is dan denk ik dat hij/zij sneller aggresief word of geweld gaat gebruiken. Oftewel het hangt denk ik heel veel af van de verdere opvoeding maar het kan zeker effect hebben
Oud 11-03-2004, 14:27
little nemo
little nemo is offline
22 en optie 1...

ik snap eerlijk gezegd niet zo dat je daar onderzoek naar doet; er zijn toch al 100 000 onderzoeken naar gedaan?? het lijkt me dat je wel het een en ander aan searchwerk verricht hebt, dus dan moet het niet moeilijk geweest zijn om erachter te komen dat 't optie 1 is lijkt me...of onderzoek je het beeld dat kinderen/jongeren hiervan hebben??
Oud 11-03-2004, 16:11
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
15 en ik heb voor optie 1 (geweldadige games lokken sowieso agressie uit) gestemd.

Twijfel tussen 1 en 2, want want ik denk dat je sowieso door dat geweld wordt beinvloed als gamer.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:20
JCG
JCG is offline
optie drie gekozen

ben 17
ik gebruik geweldadige videogames, als uitlaatklep. Als ik geiriteerd ben laat ik me tegenstanders alle hoeken van de arena zien in tekken 3.
Ik denk wel dat je een soort van immuun word voor het schrokkende effect van iemand overhoop knallen. Vooral bij de nieuwste games, want die lijken af en toe zeer realistisch. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het verschil tussen realiteit en illusie niet vergeet
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 23:24
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
JCG schreef op 12-03-2004 @ 00:20:
... Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het verschil tussen realiteit en illusie niet vergeet
Daar heb je zeker een punt.

Ik herinner me nog iets over het door elkaar mixen van realiteit en fantasie. We reden op de snelweg en ik dacht echt dat ik mee aan het racen was voor de wereldtitel op de playstation.
Nu ja, niet zo echt, maar de verwarring was er wel.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 08:07
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
phensicske schreef op 12-03-2004 @ 00:24:
Daar heb je zeker een punt.

Ik herinner me nog iets over het door elkaar mixen van realiteit en fantasie. We reden op de snelweg en ik dacht echt dat ik mee aan het racen was voor de wereldtitel op de playstation.
Nu ja, niet zo echt, maar de verwarring was er wel.
Sorry hoor, maar ik vind toch echt dat dat aan jou ligt. Een computerspel kan er toch niets aan doen als jij niet snapt dat je op de snelweg niet voor de wereldtitel kunt racen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten