Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2002, 20:31
Optima
Optima is offline
De jeugd van tegenwoordig...er gaat al meteen een negatieve lading vanuit. maar onterecht? Ik denk van niet

Hedendaagse jeugd is aan het verloederen. Niet alleen qua alcohol en drugsgebruik, tegenvallende schoolresultaten agressie, maa rook in het afnemen van normen waarden idealen, en bovenal: beleefdheid.

Veel jongeren zijn niet bekend met ethiek, fatsoen, wat wel en wat niet kan. Ze maken hun eigen regeltjes, stellen hun eigen wetten. Omgang met anderen gebeurd in iedere groep via een eigen codetaal, met eigen gedragsvormen.

Door dit groepjesvormen blijkt dat men weinig respect heeft voor buitenstaanders. laat staan voo volwassenen. leraren worden vaker afgebekt, conducteurs geintimideerd: door jongeren. Er heerst een soort authoriteitsprobleem.

Al deze problemen kunnen we verhelpen door iets heel simpel: les in beleefdheid en respect. Minstens een uur per week moet op middelbare scholen vanaf de brugklas zo'n les gegeven worden. waarin kinderen van jongs af aan leren anderen te respecteren. Dat wat ze in hun opvoeding hadden moeten meekrijgen ( en ja ik beshculdig hier ook de ouders die zeer nalatig zijn) krijgen ze niet op school. Ze leren hoe iemand ana te spreken, om te gaan met woede, zichzelf te verdedigen maar toch hun fatsoen te houden. Essentiele lessen voor de samenleving, die eigenlijk opgedaan zouden moeten worden op de straat zelf, amar waar het meestal het tegenovergestelde effect heeft: respectloosheid en onfatsoen....
Oud 28-04-2002, 20:46
Silindistani
Silindistani is offline
Onzin. Respect is niet iets vanzelfsprekends en moet verdient worden. Mensen die vinden dat ze gerespecteerd moeten worden, moeten dat eerst maar bewijzen en daarna praten we wel verder. Dat gelul over de samenleving die verloederd omdat men geen respect meer voor elkaar heeft vind ik de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.

Ik hoop dat de normen en waarden verdwijnen. Alle ethiek mag van mij de ovens in. Mensen moeten eens leren dat dingen niet vanzelfsprekend zijn en de consequenties van hun eigen daden leren aanvaarden. Dat denk ik.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 23:21
moenbase
moenbase is offline
ik ben het met Optima eens.
De jeugd is veel te brutaal tegen leraren, ouders. Alles is té gewoon geworden, schelden, vloeken, tegen leraren/ouders in gaan. Het moet gewoon niet kunnen.

Maar ik denk dat alleen een goede opvoeding met de juiste discipline helpt.
Oud 28-04-2002, 23:40
PV
PV is offline
mneuh.. zoiets moet je jezelf aanleren, wil je dat nie, heb je pech en kan je niet normaal functioneren in de samenleving.

maar als jij lerares wil worden voor zo'n vak, ga je gang.. merk je ws bij je eerste les meteen al dat een gedeelte het niet zal halen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 10:32
martijn1985
martijn1985 is offline
De jeugd heeft andere normen en waarden. Maar dat is niets nieuws.
Oud 29-04-2002, 10:38
tacidvs
tacidvs is offline
Beetje een zeurstelling... maarja. De jeugd is inderdaad een beetje losbandig, maar ik denk niet dat je zoiets dmv extra lessen aan moet pakken. Ik denk, dat die losbandigheid is ontstaan door het verdwijnen van 'opvoedkundige middelen' als een corrigerende tik. Veel ouders zijn niet bij machte kinderen iets uit te leggen mbv rede, veel kinderen zijn niet in staat redelijk te wezen. Ziedaar de verloedering.

Als dit ingevoerd gaat worden, krijg je weer zoiets als nu met de sexuele voorlichting: De mensen aan wie het toch niet is besteed: HAVO+VWO, ergeren zich eraan, maar de mensen die baat zouden hebben bij zoiets, de onderkant van de leerlingen, zouden zich er NIETS van aantrekken.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 15:59
Chimera
Chimera is offline
Opvoeding is een taak van de ouders, niet van de leraren. Als je van die ADHD typetjes hebt kan een leraar sowieso niks uitrichten, dat kost gewoon te veel tijd en een leraar heeft sowieso veel te weinig authoriteit over een kind.

Beter idee om dit probleem (want dat is het IMHO echt) op de lossen is ouders boetes geven als hun kind niet de noodzakelijke normen en waarden van huis uit meekrijgt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 16:17
The Holy Terror
The Holy Terror is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Beter idee om dit probleem (want dat is het IMHO echt) op de lossen is ouders boetes geven als hun kind niet de noodzakelijke normen en waarden van huis uit meekrijgt.
goed idee!
Oud 01-05-2002, 16:25
Silindistani
Silindistani is offline
Respect moet verdient worden en is niet vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 16:52
Quintus
Quintus is offline
Staande ovatie voor Optima, eindelijk eens iemand die het met me eens is dat dit gewoon te erg is

Ik weet niet hoe het opgelost moet worden, maar ik moet zeggen dat er maar weinig (misschien zelfs wel geen ) Nederlanders zijn die weten wat normen en waarden zijn (Nou ja, en ze ook nog 'gebruiken' dus )
Oud 01-05-2002, 17:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
*applaus*

Waarom zou je respect moeten hebben voor absoluut uitschot? Zie het nut daar niet van. Sommige mensen zijn walgelijk. Ik heb ook geen respect voor een kwab geloosde olie (welke nog nuttiger is dan sommige maatschappijgenoten).
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 17:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Quintus schreef:
Staande ovatie voor Optima, eindelijk eens iemand die het met me eens is dat dit gewoon te erg is
Alsof er zo weinig mensen zijn die dit vinden.

Komop zeg. Gisteren zat ik in een cafe, en zat er vlak bij ons op het terrasje een gezinnetje. Zoonlief (niet ouder dan 12) zat met een glas bier voor zit gezellig mee te ketting-roken (ik heb hem 3 sigaretten op zien steken).

Er is inderdaad een probleem in nederland, maar dit ligt aan de opvoeding, en niet aan de leraren. Komt nog eens bij: Je kunt als leraar een joch wel vertellen dat iets fout is, of ouders signaleren dat een joch rookt, maar als die ouders daar niks mee doen is het gewoon vechten tegen de bierkaai.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:14
Isa
Isa is offline
niks beleefdheidsvormen, ze moeten les krijgen in emotionele intelligentie. (naar aanleiding van een ander topic)
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:26
REIE
REIE is offline
Nederland heeft de mentaliteit van enkele decennia geleden nodig wat respect btreft, maar ban je creativiteit en ontwikkeling van het individu dan niet, als dit te erg is?

Bij die 12-jarige kettingroker is het inderdaad fout gelopen. Vrijheid is er om ontwikkeld te kunnen worden op de manier waarop je wil, maar zo'n gast zorgt eerder voor verloedering.

Zelf hou ik er niet van beleefd te doen, aardig doen moet volstaan.

REIE
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:03
Isa
Isa is offline
wat maakt het nou in godsnaam uit dat een twaalfjarige rookt?
jongetjes van 12 die dingen vernielen of mensen in elkaar slaan, die zorgen voor verloedering. (en ja ik weet ook wel dat die vaak degene zijn die roken) roken op zich maakt toch niks uit?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 22:15
Floef
Floef is offline
Citaat:
REIE schreef:
Nederland heeft de mentaliteit van enkele decennia geleden nodig wat respect btreft, maar ban je creativiteit en ontwikkeling van het individu dan niet, als dit te erg is?
Juist. Wat is de prijs van vrijheid?

Hmmz, iK vind eigenlUk dat bij iedereen door opvoeding (ouders&school) een geweten opgebouwd moet worden, zodat verantwoordelijkheid voor zichzelf&maatschappij vanzelfsprekend is. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan: in de praktijk blijkt dat er ook gefaalD wordt. Moet zeker aan gewerkt worden.

Over normen&waarden: die burgelijke Nederlandse mogen mooi de geschiedenisboeken in. Elke maatschappij en bestuur daarvan moeten met elkaar resoneren en verlang dus niet hopeloos terug naar het vroegere tijden (conservatieve houding van van enige partijen in NL, waaronder CDA). Accepteer het begrip VERANDERING. Als verantwoordelijkheid -ook sociale- naast vrijheid kwam te regeren, zou iK vet heppie zijn.
Oud 03-05-2002, 08:55
Zazaa
Zazaa is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
ik ben het helemaal met je eens.
ik vind de reactie van chimera jammer. Ze is het met je eens zegt ze, maar noemt daarbij allerlei voorbeelden waaruit blijkt dat ze je niet begrepen heeft, of iig anders dan je op mij overkomt. Ze noemt allemaal voorbeelden van mensen die GEEN respect krijgen van haar, dan maakt ze daar dus een uitzondering voor. En in haar volgende reactie beweerd ze volgens mij weer iets heel anders, ,maar goed.
van mij krijgt niemand echt respect zonder bewezen te hebben dat ze dat verdienen. (en daarmee bedoel ik niet dat ik me tegen de halve wereld onuitstaanbaar gedraag, want ik wil ook bewijzen dat ik respect verdien, die dingen staan voor mij los van elkaar).
Citaat:
Als dit ingevoerd gaat worden, krijg je weer zoiets als nu met de sexuele voorlichting: De mensen aan wie het toch niet is besteed: HAVO+VWO, ergeren zich eraan, maar de mensen die baat zouden hebben bij zoiets, de onderkant van de leerlingen, zouden zich er NIETS van aantrekken.
wat een vreemde vergelijking.
Ik vind het totaal zinloos om daar op school les in te geven, ik denk dat je alleen maar opstand opwekt; iedereen ziet dit op een andere manier, en dat heeft maar deels te maken met wat je van huis uit mee krijgt, daar kun je geen les in geven. Het is niet iets konkreets wat je kunt leren, je kunt er hooguit over praten. Het is niet zo helder als seksuele voorlichting.

Citaat:

Ik vind dat echt een idioot idee, ik denk dat je daar ouders niet op kunt straffen. Het is je eigen verantwoordelijkheid, je kunt toch zelf nadenken? ik hoop dat we er van uitgaan dat ouders niet kunnen bepalen wat je denkt, kom nou.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 10:42
Cat
Cat is offline
Waarden en normen moeten worden aangeleerd door de ouders. Leraren kunnen hier weinig aan doen. Tegenwoordig laten ouders de opvoeding van hun kinderen meer en meer over aan anderen zoals leraren.
Voor een stuk kunnen leraren waarden en normen bijbrengen maar de basis ligt toch bij de ouders. Als zij hun kinderen niet leren wat respect is zullen ze ook nooit respect kunnen opbrengen (dusook niet voor de leraren).
Bij de geboorte heeft een kind niets aan dit alles, hij moet het dus leren en dit is de taak van de ouders.

Er bestaat hierover een spreuk:
"Monsters van kinderen, draken van ouders"
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 11:38
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ik denk dat velen het goed hebben gezien: het probleem ligt niet bij de jongeren, maar bij de volwassenen en het is gewoon een gevolg van de heersende tijdgeest. De oplossing kan dan ook uitsluitend binnen het grotere verband van de Europese politiek worden gezocht.
1) De impuls moet uitgaan van de politiek;
2) De ouders moeten op die impuls reageren;
3) Het onderwijs moet andere bevoegdheden krijgen;
4) De jeugd moet openstaan voor veranderingen ten goede.
Misschien levert het verenigde Europa een nieuw wij-gevoel, waarop een nieuw type opvoeding in vrijheid-in-gebondenheid kan worden gerealiseerd.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 18:45
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Socrates schreef:

"De jeugd houdt tegenwoordig
van luxe.
Ze heeft slechte manieren,
Veracht alle gezag,
Heeft geen respect
En praat als ze zou moeten werken.
Jongeren spreken hun ouders tegen,
Kletsen in gezelschap,
Schrokken aan tafel hun eten naar binnen,
Slaan hun benen over elkaar
en tiranniseren hun ouders."

Erg nieuw is dit probleem niet (deste afgezaagder trouwens). Waarom zouden mensen die zich niet willen gedragen zich wel gedragen als ze er les in zouden krijgen dan?
Oud 04-05-2002, 10:47
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
Tampert schreef:

Erg nieuw is dit probleem niet (deste afgezaagder trouwens). Waarom zouden mensen die zich niet willen gedragen zich wel gedragen als ze er les in zouden krijgen dan?
Voor zover ik het weet zeiden (en schreven) ze al in de griekse tijden dat 'de jeugd van tegenwoordig denken nergens meer aan'.

Enne, dat de jeugd over het algemeen verloedert is een foute stelling. (meestal) Door de media hoor je altijd weer alleen de slechte dingen. En die kinderen zijn meestal alleen van die kleine groepen.
Oud 05-05-2002, 00:06
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:

Voor zover ik het weet zeiden (en schreven) ze al in de griekse tijden dat 'de jeugd van tegenwoordig denken nergens meer aan'.

Enne, dat de jeugd over het algemeen verloedert is een foute stelling. (meestal) Door de media hoor je altijd weer alleen de slechte dingen. En die kinderen zijn meestal alleen van die kleine groepen.
socrates is een oude filosoof sgat
Oud 05-05-2002, 11:51
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Onzin. Respect is niet iets vanzelfsprekends en moet verdient worden.
Amen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 14:19
Verwijderd
En beleefdheid is een klootzak.

Mensen worden heus niet aardiger tegenover anderen als ze in een instituut gedumpt worden waar je 'beleefdheidsvormen' (excuse me, maar wat een nazi-uitdrukking) worden opgelegd.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 14:26
Tampert
Tampert is offline
als je ziet wat de gemiddelde Nederlander na 6 jaar middelbare school nog weet van Wiskunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer, politiek etc. Dan vraag ik me af of je dit soort duurzame kennis wel via de schoolbanken naar binnen kan proppen...
Oud 05-05-2002, 15:23
Floef
Floef is offline
Citaat:
Tampert schreef:
als je ziet wat de gemiddelde Nederlander na 6 jaar middelbare school nog weet van Wiskunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Maatschappijleer, politiek etc. Dan vraag ik me af of je dit soort duurzame kennis wel via de schoolbanken naar binnen kan proppen...
Die vakken zijn voor een brede basis, waaruit je na je diploma uit kunt kiezen.

Over de inhoud, daar kun je wel vraagtekens bij zetten, hoewel bij het moderne onderwijs toch steeds meer wordt verwezen naar de praktijK, dat leerstof het ook nuttig kan zijn in het werkelijke leven...

Maar dit oFFFtopiX----
Oud 06-05-2002, 11:14
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Chimera schreef:
(welke nog nuttiger is dan sommige maatschappijgenoten).
en medemensen moeten nuttig zijn???

ik denk niet dat de jeugd nu echt zoveel erger is dan vroeger (ja als je het maar vaak genoeg zegt, dan wordt het vanzelf wel een keer zo...), normen en waarden zijn iig niet via een extra les bij te brengen, die moeten dan door alles worden uitgedragen, de ouders, de school, de medeleerlingen, de overheid enzenz
Oud 06-05-2002, 12:57
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Floef schreef:

Die vakken zijn voor een brede basis, waaruit je na je diploma uit kunt kiezen.

Over de inhoud, daar kun je wel vraagtekens bij zetten, hoewel bij het moderne onderwijs toch steeds meer wordt verwezen naar de praktijK, dat leerstof het ook nuttig kan zijn in het werkelijke leven...

Maar dit oFFFtopiX----
daar heb je gelijk in, maar ik blijf erbij dat je met onderwijs niets verandert aan de situatie. Iemand idev an nature geboeid wordt door natuurkunde zal van dat vak veel opsteken. Iemand die het niet kan schelen zal het binnen twee weken na het examen compleet vergeten. Zo is het ook met beleefdheidsnormen of hoe je dat vak ook zou willen noemen
Reageren

Regels voor berichten