Sinterklaas is in het geheel geen christelijke traditie. Hij mag dan wel bisschop zijn (geweest), maar ik ken geen enkel gezin waar er met sinterklaas ook maar iets religieus gebeurt.
Bovendien is de Nederlandse cultuur lang niet hetzelfde als het christelijke geloof.
wel, ik vind de kerstman nogal onzinnig: sint-nicolaas was tenminste een heilige, en bij ons (in België) wordt ook sint-maarten gevierd. dat is toch beter dan de kerstman: dit is gewoon een versinsel van coca-cola!!!!!!
maar echt met geloof vind ik niet dat de kerstman en sinterklaas e.d. veel te maken hebben
sinterklaas heeft ook niks met geloof te maken dat bedoel ik niet maar de nederlandse cultuur is christelijk vandaar maybe geen kerstman
en ook sinterklaas hoort bij de nederlandse cultuur bijv in dui viern ze het niet vndaar dat ook hier de kerstman misschien slecht voor de nederlandse cultuur is doordat hij sinterklaas aan het verdringen is
blijf jullie mening geven ik kan ze hard gebruiken!!
In belgië(of alleszins hier in Temse) wordt alleszins weinig kerstman gevierd, en ook niet echt paashaas: gewoon sinterklaas, sint-maarten en de paasklokken