Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 19:24
Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Zijn er hier mensen die dat studeren? Zoja, wat voor vakken heb je dan allemaal? En wat voor beroep wil je later uitoefenen?

Het lijkt mij namelijk een heeel interessante richting maar als ik dat wil gaan studeren moet ik een heel andere richting inslaan dan eerst de bedoeling was gelukkig kan dat, ik zit nog maar in VWO3, maar dat duurt er verder niet toe

alvast bedankt
Oud 11-03-2004, 19:53
Gothic
Gothic is offline
Je kunt iig een informatieboekje van de UVA aanvragen op hun site...
Oud 12-03-2004, 11:15
Smin
Smin is offline
Van wat ik van deze studie weet heb je vooral beta vakken, het is de beta/biologiekant van de psychologie. Je moet ook veel in beesten snijden en met microscopen werken. Je wordt opgeleid tot onderzoeker en de studie is net als andere betastudies vrij pittig.
Oud 12-03-2004, 11:49
deadpassenger
deadpassenger is offline
is dat niet hetzelfde als neuropsychologie ?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:26
Sven
Sven is offline
Tja, heel simpel gezegd volg je zowel psychologie als biologie vakken
Het 1e jaar loopt voor een groot deel samen met biomedische wetenschappen (wat ik zelf doe) en biologie..

het 1e jaar heb je vakken zoals genetica, celbiologie, bio/organische chemie, statistiek, mathematische modellen (wiskunde b), natuurkunde, fysiologie, embryologie, anatomie (van dieren, veel snijpractica van bv doornhaai, inktvis zeester ed.) , neuroanatomie, moleculaire biologie..

Maar dat is dus alleen het gedeelte wat samenloopt met de andere 2 studies, het 1e half jaar.. pas hierna krijg je het psychologische deel.. waar ik dus niets vanaf weet

Laatst gewijzigd op 12-03-2004 om 12:33.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:42
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sven schreef op 12-03-2004 @ 13:26:
Tja, heel simpel gezegd volg je zowel psychologie als biologie vakken
Het 1e jaar loopt voor een groot deel samen met biomedische wetenschappen (wat ik zelf doe) en biologie..

het 1e jaar heb je vakken zoals genetica, celbiologie, bio/organische chemie, statistiek, mathematische modellen (wiskunde b), natuurkunde, fysiologie, embryologie, anatomie (van dieren, veel snijpractica van bv doornhaai, inktvis zeester ed.) , neuroanatomie, moleculaire biologie..

Maar dat is dus alleen het gedeelte wat samenloopt met de andere 2 studies, het 1e half jaar.. pas hierna krijg je het psychologische deel.. waar ik dus niets vanaf weet
heb je bij biomedische wetenschappen snijpractica? Ook op mensen?
Oud 12-03-2004, 12:46
Sven
Sven is offline
Citaat:
Gothic schreef op 12-03-2004 @ 13:42:
heb je bij biomedische wetenschappen snijpractica? Ook op mensen?
Yup, mensen sowieso niet in het 1e jaar trouwens.. en hangt erg af van de vakken die je kiest geloof ik.. verder dus iig die haai en andere zeedieren, en later in de studie ook iig een hond.. echt precies weet ik het allemaal verder nog niet
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:31
Verwijderd
Je hoeft die snijpractica niet te doen op grond van de Wet op Dierproeven. Die wet zegt namelijk dat je als leerling aan iedere onderwijsinstelling proeven met gewervelde dieren mag weigeren en de docent in dat geval een vervangende opdracht moet geven.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:55
MoonWolf
MoonWolf is offline
En wat kan je eigenlijk doen als je dan afgestudeert bent? wat zijn de mogelijkheden?
Oud 12-03-2004, 18:35
Sven
Sven is offline
Citaat:
MoonWolf schreef op 12-03-2004 @ 17:55:
En wat kan je eigenlijk doen als je dan afgestudeert bent? wat zijn de mogelijkheden?
Tja.. van de uva site:
Citaat:
Met een masterdiploma kun je bijvoorbeeld aan de slag als onderzoeker, beleidsbioloog of psychologisch journalist.
Net als bij veel andere studies is het beroepsperspectief redelijk vaag vind ik..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 22:39
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Sven schreef op 12-03-2004 @ 19:35:
Tja.. van de uva site:

Net als bij veel andere studies is het beroepsperspectief redelijk vaag vind ik..
Ja dat was me ook al opgevallen, daarom vroeg ik het me ook een beetje af.
Oud 13-03-2004, 19:28
Smin
Smin is offline
MBO en HBO opleidingen leiden op tot een bepaald beroep. Als je een WO (Wetenschappelijk Onderwijs) opleiding hebt afgerond, ben je niet opgeleid tot een bepaald beroep, maar heb je een in ieder geval een bepaald, academisch, denkniveau. WO is zoals de naam al zegt wetenschappelijk en leert je onderzoek te doen op een bepaald gebied. WO-ers worden ook wel de motor van de economie genoemd omdat ze nieuwe dingen ontdekken en voor vernieuwingen zorgen.

Samengevat is een universitaire opleiding goed voor twee dingen: 1. hoog denkniveau 2. onderzoek leren doen.

Het is natuurlijk best mogelijk om na een universitaire opleiding in het bedrijfsleven terecht te komen. Het denkniveau heb je al en de rest kun je in de praktijk leren.

Er zijn ook WO opleidingen die een HBO karakter hebben en wel opleiden tot een beroep zoals geneeskunde, tandheelkunde en diergeneeskunde. De meeste studies echter leiden niet op tot een bepaald beroep, je kunt er van alles mee. Veel academici komen in een baan buiten hun vakgebied terecht.
Oud 29-03-2004, 22:32
Vash!
Vash! is offline
Citaat:
Sven schreef op 12-03-2004 @ 13:26:

Functieleer
In deze cursus wordt een inleiding gegeven in de psychologische functieleer. Deze discipline bestudeert algemeen menselijke functies zoals waarnemen, leren, geheugen, redeneren en taal. Veel vragen die empirisch onderzocht worden, vinden hun bron in eeuwenoude filosofische vragen over de aard van onze kennis, hoe we deze verwerven, hoe deze zich ontwikkelt en hoe deze gebruikt wordt. Om inzicht te krijgen in deze vragen zijn er in de loop van de jaren vele soorten taken ontwikkeld die specifieke psychologische functies bestuderen. De cursus geeft inzicht in de meest gangbare cognitief psychologische theorieën en de methoden en technieken om deze te bestuderen.

Psychofysiologie
Wat zijn de fysiologische, evolutionaire en ontwikkelingsmechanismen verantwoordelijk voor denken en gedrag? Dat is de essentiele vraag die de psychofysiologie zich stelt. In de cursus zullen de biologische grondslagen van onder andere ontwikkelingsprocessen, aandacht, motoriek, waarneming, geheugen, emotie, slaap, taal, stress en psychopathologie behandeld worden.

Methoden van onderzoek
Deze cursus geeft inzicht in de mogelijkheden, beperkingen en problemen van het wetenschappelijk onderzoek in de psychologie. Hierbij zal ingegaan worden op de opzet en analyse van empirisch onderzoek, waarbij de nadruk valt op de ambachtelijke en technische aspecten van het wetenschapsbedrijf. Het ontwerpen van experimenten en quasi-experimenten en pogingen om het hoofd te bieden aan interpretatieproblemen van onderzoeksresultaten vormen de belangrijkste thema's.

Hersenen en Gedrag: evolutie, biologie en psychologie
De onderwerpen die in deze cursus behandeld worden, gaan door op wat er in de andere vakken is behandeld. Aan de hand van wetenschappelijke (overzichts-) artikelen en gastcolleges van onderzoekers, verbonden aan de opleiding Psychologie, zal er voor een inhoudelijke verdieping gezorgd worden. Bovendien wordt er een beeld geschetst van het onderzoek dat er hier gedaan wordt.
In de werkgroep zal er op praktische wijze verder ingegaan worden op de stof. Elke week houdt een groepje studenten een voordracht over een onderzoeksartikel. Bovendien is er tijd gereserveerd voor het opzetten en uitvoeren van een eigen geheugenexperiment, dat in kleine groepen wordt uitgevoerd. De laatste zitting zullen de onderzoeksgroepjes hun resultaten presenteren.

en dan heb je in ene een stuk minder colleges maar moet je wel dingen lezen als dit soort artikels

Laatst gewijzigd op 29-03-2004 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 22:35
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Vash! schreef op 29-03-2004 @ 23:32:
*knip*en dan heb je in ene een stuk minder colleges maar moet je wel dingen lezen als dit soort artikels
Psst...je link doet het niet.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 22:40
Vash!
Vash! is offline
dom dom dom .html ipv /html natuurluk
Oud 29-03-2004, 22:49
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
perseus schreef op 12-03-2004 @ 15:31:
Je hoeft die snijpractica niet te doen op grond van de Wet op Dierproeven. Die wet zegt namelijk dat je als leerling aan iedere onderwijsinstelling proeven met gewervelde dieren mag weigeren en de docent in dat geval een vervangende opdracht moet geven.
Oh? En welk artikel bepaalt dat dan wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten