Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2004, 17:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb dit al bijna een half jaar denk ik en het lijkt steeds erger te worden. Mijn buik is continu opgezet en zeker als ik verkeerde dingen of te veel gegeten heb. Dan lijk ik wel hoogzwanger.
Daarbij ben ik ook vaak misselijk als ik het verkeerd doe en dat is echt heel erg vervelend. Dan kan ik vaak niets anders doen dan op bed liggen en hopen dat ik heel snel in slaap val.

Ik ben hiervoor dus naar de dokter geweest en kreeg zo'n vaag verhaal van 'ja, dit is het' en 'hier heb je een folder met informatie'. Vervolgens werd ik weggestuurd. In die folder stond niet meer dan ik al wist, dus erg veel had ik daar ook niet aan.

Ondertussen wordt het dus wel erger. In ergere uren van een dag kan ik mijn broek al bijna niet meer aan, terwijl voorheen mijn broeken boven altijd te los zaten.

Dus... heeft iemand voor mij bruikbare tips? Ik weet wel zo'n beetje wat ik niet moet eten, maar zijn er ook dingen die het juist bevorderen?? En zijn er nou écht geen medicijnen voor? Of is er misschien een 1 of andere therapie die helpt?

Ik voel me met de dag onaantrekkelijker
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 17:25
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Je buik schijnt op te zetten door vocht. Kunt hiervoor plastabletten of psyliumvezels of iets dergelijks voor voorgeschreven krijgen.
Althans kreeg ik wel toen het bij mij werd ontdekt.
Oud 05-03-2004, 17:34
Verwijderd
Volgens mij heb ik dat ook... Naja, je verhaal lijkt iig erg op wat ik heb, zeg maar. En ik kon het nooit plaatsen (dikke buik dacht ik van voedselallergie, maar ik krijg het ook regelmatig als ik iets op heb waar ik niet allergisch voor ben, dus ja). Tips heb ik helaas niet... Als er medicijnen waren die werkten, dan had je ze vast wel gekregen, denk ik...toch?

Misschien kun jij mij vertellen wat je beter niet kunt eten? Dan ga ik dat ook eens uitproberen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 17:37
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2004 @ 18:34:

Misschien kun jij mij vertellen wat je beter niet kunt eten? Dan ga ik dat ook eens uitproberen.
Verschilt per persoon, maar ik geloof dat het het meest voorkomt dat mensen met spastische darmen niet goed tegen vetten kunnen.
Oud 05-03-2004, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 05-03-2004 @ 18:37:
Verschilt per persoon, maar ik geloof dat het het meest voorkomt dat mensen met spastische darmen niet goed tegen vetten kunnen.
Je hoort ook vaak 'standaard dingen', toch? Veel vezels juist wel, als ik het me goed herinner en zo zullen er toch vast nog wel wat dingen zijn?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 17:44
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2004 @ 18:40:
Je hoort ook vaak 'standaard dingen', toch? Veel vezels juist wel, als ik het me goed herinner en zo zullen er toch vast nog wel wat dingen zijn?
Mjah de huisarts zei tegen mij dat ik goed moest letten op wat ik eet en kijken bij welk soort eten ik het meest last had.

Hoe het met vezels precies zit weet ik niet, want ik heb door mijn spastische darm vaak last van verstopping (wat overigens ook een opgezette buik oplevert) en moet dan vooral vezelrijk eten en heb psylliumvezelfs voorgeschreven gekregen.
Oud 05-03-2004, 18:17
Fleur
Fleur is offline
Ik heb dat ook (gehad) en ik kreeg er wel medicijnen voor.
Metamucil, wat niet voldoende hielp, en daarna Movicolon en nog iets waarvan ik de naam niet meer weet.
Het bevorderd de darmperistaltiek wat de oorzaak is van de buikramp en het opgezette gevoel (iig ik neem aan dat je kramp hebt). Bij een spastische darm 'kneden' de darmen onregelmatig, de ene keer nauwelijks en dan weer heel erg druk, wat zorgt voor een naar en pijnlijk gevoel.
Er zijn dus zeker wel medicijnen voor.

Verder is het natuurlijk belangrijk om voldoende vezelrijk voedsel te eten en genoeg te drinken.

Een ontzettende opgeblazen buik had ik ook, en dat ging samen met hele erge kramp en buikpijn. Misselijk ben ik er echter nooit van geweest, maar dat kan vast per persoon verschillen.

Heb je ook last van obstipatie of andere opmerkelijke symptomen? (diarree, keiharde ontlasting, bloed etc.)
Oud 05-03-2004, 22:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2004 @ 18:34:
Dit verschilt inderdaad erg per persoon. In ieder geval veel vezels eten klopt, dat werd mij ook gezegd. Maar zo hoorde ik weer van een vriendin van mij dat haar moeder hier ook last van heeft en zij juist geen bruin brood moest eten, omdat haar klachten hierdoor juist verergerd werden.
Verder moest ik fruit met schil eten. Maar toen ik die groene appels at, kreeg ik er júist last van. Ik heb het meest last als ik te veel vetten heb gegeten. Dan merk ik het echt direct. Ook als ik te veel heb gegeten. Ook merk ik het bij moeilijk verteerbaar vlees en als ik te veel water drink. Van dit laatste word ik vooral misselijk. Maar dat kan misschien komen omdat mijn darmen dan op dat moment ff niet goed werken en t water dan erop blijft liggen, zeg maar. Ik krijg dan ook echt zo'n kots gevoel.

Het verschilt heel erg per persoon, ook al zijn er wel veel kenmerken geloof ik. Het enige wat ik vaak heb, en wat de dokter ook niet kon verklaren, is dat ik er misselijk van kan worden.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 22:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef op 05-03-2004 @ 19:17:
Heb je ook last van obstipatie of andere opmerkelijke symptomen? (diarree, keiharde ontlasting, bloed etc.)
Mijn ontlasting is onregelmatig. Niet qua 'wanneer' zeg maar, maar de hardheid ervan. Vaak is het wat aan de zachtere kant, maar soms kan t ook opeens hard zijn. Haha, lekker smakelijk Maar voor de rest heb ik weinig last.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 22:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 05-03-2004 @ 18:25:
Je buik schijnt op te zetten door vocht. Kunt hiervoor plastabletten of psyliumvezels of iets dergelijks voor voorgeschreven krijgen.
Althans kreeg ik wel toen het bij mij werd ontdekt.
Maar ik plas wel voldoende. Kan het dan toch alsnog door vocht komen? En is jouw opgezette buik door die pillen verminderd?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 07:22
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-03-2004 @ 23:27:
Het verschilt heel erg per persoon, ook al zijn er wel veel kenmerken geloof ik. Het enige wat ik vaak heb, en wat de dokter ook niet kon verklaren, is dat ik er misselijk van kan worden.
Ik zeg niet dat ik ook een spastische darm heb (hoewel het wel 'logisch' zou zijn, omdat het een soort van 'bijverschijnsel' kan zijn van fm/cvs en het ook wel in het rijtje voedselallergie past, maar goed), maar ik ben ook vaak misselijk. En ik kan net als jou niet tegen veel water drinken. En zo nog een flink aantal dingen. Ik ben alleen niet anders gewend dat alles in mijn buik raar doet...ik kijk er dus niet vreemd van op en wacht maar tot het over gaat...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 07:33
Verwijderd
ik had daarvoor duspatalin gehad, t werd er wel minder van, maar of dat zonder medicijnen ook was geweest weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 13:39
Fleur
Fleur is offline
Misschien heb je iets aan de volgende links:

http://forum.fok.nl/topic/8263/1/1000

http://www.scdiet.nl/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=877
Oud 06-03-2004, 15:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
-=[ruelF]=- schreef op 06-03-2004 @ 14:39:
Misschien heb je iets aan de volgende links:

http://forum.fok.nl/topic/8263/1/1000

http://www.scdiet.nl/

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=877
heb je toevallig ervaring met het scdiet?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 23:07
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-03-2004 @ 16:58:
Lijkt me niet erg waarschijnlijk dat dat dieet mensen met de ziekte van Crohn ineens symptoomvrij zou maken. Heb iemand gekend met die ziekte (hij is inmiddels overleden) en ik denk niet dat je zo'n slopende ziekte met een dieet op kan lossen.

Maar mjah, misschien dat het voor spastische darmen en dergelijke wel een uitkomst is..

*gaat eens verder rondneuzen over dat dieet*

P.s

Mijn opgezette buik is inderdaad verminderd daardoor ja..
Oud 07-03-2004, 11:01
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-03-2004 @ 16:58:
Nee, had er nog nooit eerder van gehoord.
Zo'n heel dieet lijkt me ook niet echt nodig, maar er zijn misschien wat elementen eruit die je zou kunnen gebruiken.
Oud 07-03-2004, 12:10
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 06-03-2004 @ 08:33:
ik had daarvoor duspatalin gehad, t werd er wel minder van, maar of dat zonder medicijnen ook was geweest weet ik niet.
Ik heb er ook heel veel last van. Duspatalin neem ik bijna dagelijks en dat helpt wel. En als het echt erg is neem ik Buscopan, dat werkt langer. Voor de rest moet je wanneer je heel veel krampen gehad hebt alles opschrijven wat je die dag gegeten hebt en dan proberen om die dingen te vermijden. Uittesten is de boodschap. Alleszinds geen uien, paprika's, look, nootmuskaat,... En vooral traag eten anders slik je teveel lucht binnen. Je hebt verschillende vormen van spastisch colon: ofwel diarree ofwel verstopping. Omdat ik dat laatste heb moet ik extra vezels nemen (Colon Clean). Dat helpt enerzijds wel maar anderzijds wordt mijn buik dan weer opgezwollen. Mijn dokter heeft vroeger hetzelfde probleem gehad en hj zegt dat het betert met de jaren (en ook door aan sport te doen). Dus er is nog hoop... Veel succes ermee!
Oud 07-03-2004, 16:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 07-03-2004 @ 00:07:
Lijkt me niet erg waarschijnlijk dat dat dieet mensen met de ziekte van Crohn ineens symptoomvrij zou maken. Heb iemand gekend met die ziekte (hij is inmiddels overleden) en ik denk niet dat je zo'n slopende ziekte met een dieet op kan lossen.

Maar mjah, misschien dat het voor spastische darmen en dergelijke wel een uitkomst is..

*gaat eens verder rondneuzen over dat dieet*

P.s

Mijn opgezette buik is inderdaad verminderd daardoor ja..
Dit dieet ziet er wel erg moeizaam uit. Zeker omdat je allerlei aparte dingen moet koken, waar ik echt super slecht in ben
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:43
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-03-2004 @ 17:33:
Dit dieet ziet er wel erg moeizaam uit. Zeker omdat je allerlei aparte dingen moet koken, waar ik echt super slecht in ben
Ja superstreng gewoon: geen graan geen suiker en geen melk! Dan nog liever buikpijn dan zo te moeten leven, zeker als je dan ook nog zelf (half) vegetarisch bent. Ik denk trouwens dat zo'n streng dieet ook niet goed kan zijn voor je lichaam.
Oud 07-03-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
ratonita7 schreef op 07-03-2004 @ 18:43:
Ja superstreng gewoon: geen graan geen suiker en geen melk! Dan nog liever buikpijn dan zo te moeten leven, zeker als je dan ook nog zelf (half) vegetarisch bent. Ik denk trouwens dat zo'n streng dieet ook niet goed kan zijn voor je lichaam.
Ik heb zo een jaar of drie geleefd (gluten-/suiker-/melkvrij en vegetarisch)...en ik leef nog steeds, volgens mij heeft het ook geen schade aangericht.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ratonita7 schreef op 07-03-2004 @ 18:43:
Het is juist een supergezond dieet. Melk drink ik sowieso toch al nooit en kaas ed eet ik ook vrijwel niet. Je koolhydraten haal je nu uit fruit en groenten ipv brood. Dat is een goede vervanger. Daarbij mag je wel amandelmeel en kan je dus daarvan zelf brood bakken.

Maar je krijgt wel een hoop beperkingen opgelegd. Dat is wel moeizaam zeg. Maar ik ga nu proberen om de lichtste stap uit te voeren (geen bonen en bepaald zuivel).
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 20:04
aki
aki is offline
heb hetzelfde en word soms gek van de krampen
wat ik wel weet is dat ik absoluut niet tegen mais kan dus ook geen mais brood en mais pasta,weet er trouwens nog iemand die iets tegen de pijn. zelf gebruik ik diclofenac maar het zijn zetpillen en daar kan ik dan op dat moment slecht tegen
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:35
Verwijderd
Mijn moeder heeft ook heel vaak zo'n opgezette buik gehad en heel veel last van haar darmen. Zij mag gewoon bepaalde dingen niet eten. Spruitjes, bloemkoop, erwtensoep, bruine en witte bonen enzo kan ze niet eten want dan zit ze er enorm mee...

Ik weet dat ze ook Duspatalin en Buscopan heeft genomen, maar niet hoeveel en wanneer enzo.

Je hebt toch toevallig geen koemelk-allergie? Heb er ook een tijd last van gehad en toen dachten ze dat het daardoor was (en het zit in heel veel producten), maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn Ik zou mijn dagelijkse melk nogal missen (en sojamelk vind ik goor ).
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 08:51
Verwijderd
Ik had het ook, en weet nog steeds niet waar het door komt. Mijn buikwas ook keihard en opgezet. Ik kon en durfde nix meer te eten. Heb ook metmucil (oid) gehad, dat oplosprutje. Dat hielp niet, werd erger. Dus weet niet of je dat medicijn gebruikt, maar ik kon daar niet tegen.
En ik zou trug gaan naar de dokter en eisen dat hij je goed onderzoekt. Dit lijkt me meer als normaal bij aanhoudende klachten
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 10:06
Verwijderd
Ik heb er ook last van, ik moet veel vettige dingen vermijden. En zo mag ik ook niet te veel pasta eten, of rijst... eigenlijk moet ik alles wel met mate eten. Soms krijg ik er geen last van, een andere keer is het enorm pijnlijk en vervelend.

Mja, laat je eens onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:19
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 07-03-2004 @ 20:08:
Het is juist een supergezond dieet. Melk drink ik sowieso toch al nooit en kaas ed eet ik ook vrijwel niet. Je koolhydraten haal je nu uit fruit en groenten ipv brood. Dat is een goede vervanger. Daarbij mag je wel amandelmeel en kan je dus daarvan zelf brood bakken.
Of het echt gezond is, weet ik niet...je mist wel behoorlijk veel...je moet dus wel (heel) erg goed oppassen dat je die dingen op een andere manier binnen krijgt.

Er zijn veel andere soorten meel waar je brood mee kunt bakken...maar bij wat voor iets je dan krijgt moet je echt niet denken aan brood-brood... Dat eet je één of twee keer, maar dan heb je het echt gezien, zo smakelijk is het niet...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-03-2004 @ 16:19:
Of het echt gezond is, weet ik niet...je mist wel behoorlijk veel...je moet dus wel (heel) erg goed oppassen dat je die dingen op een andere manier binnen krijgt.

Er zijn veel andere soorten meel waar je brood mee kunt bakken...maar bij wat voor iets je dan krijgt moet je echt niet denken aan brood-brood... Dat eet je één of twee keer, maar dan heb je het echt gezien, zo smakelijk is het niet...
Op die site staan toch positieve reacties over het amandelbrood (met amandelmeel gemaakt dus). Dat schijnt wel goed te eten te zijn.

Neej, ik denk ook niet dat helemaal geen brood oid eten echt gezond is. Maar er zijn ook zat mensen die alleen maar wit brood eten, en dat is ook niet echt gezond
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-03-2004 @ 16:38:
Op die site staan toch positieve reacties over het amandelbrood (met amandelmeel gemaakt dus). Dat schijnt wel goed te eten te zijn.

Neej, ik denk ook niet dat helemaal geen brood oid eten echt gezond is. Maar er zijn ook zat mensen die alleen maar wit brood eten, en dat is ook niet echt gezond
Amandelbrood heb ik nog nooit gegeten, zou best kunnen dus dat dat wel meevalt, maar het algemene glutenvrije brood is niet echt smakelijk. En sowieso zal ook dat amandelbrood denk ik niet lijken op het brood wat de meeste mensen eten.

Er zijn ook zat mensen die roken, maar dat maakt het niet gezonder. Dat anderen het ook doen of iets soortgelijks doen, veranderd toch niets aan wel of niet gezond zijn? Maar als jij je er beter door voelt, dan lijkt het me niet slecht om het iig te proberen (voor bepaalde mensen is het gezonder om een aangepast dieet te volgen; iemand met coeliakie gaat ook geen brood eten omdat het zo gezond zou zijn). Zolang je er maar op let dat je geen voedingsmiddelen mist, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:52
Giovanna
Giovanna is offline
Ik had er ontzettend last van, ben meerdere keren naar verschillende dokters geweest, en uiteindelijk heb ik Movicolon gekregen. Dit werkt bij mij erg goed. Je mag zelf je hoeveelheid bepalen, normaal heb ik genoeg aan 2 zakjes per dag, maar als ik bijv meer last heb kan ik er gerust 3 nemen. Dan is het na een week wel weer over.
Bij mij hielp (en nu nog steeds, want ik heb nog steeds last, maar wel minder), veel fruit met schil eten, veel vezels (brood met zo veel mogelijk verschillende granen), geen vet eten, te veel rijst en pasta vermijden, geen koffie.
Oud 08-03-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Giovanna schreef op 08-03-2004 @ 20:52:
Ik had er ontzettend last van, ben meerdere keren naar verschillende dokters geweest, en uiteindelijk heb ik Movicolon gekregen. Dit werkt bij mij erg goed. Je mag zelf je hoeveelheid bepalen, normaal heb ik genoeg aan 2 zakjes per dag, maar als ik bijv meer last heb kan ik er gerust 3 nemen. Dan is het na een week wel weer over.
Bij mij hielp (en nu nog steeds, want ik heb nog steeds last, maar wel minder), veel fruit met schil eten, veel vezels (brood met zo veel mogelijk verschillende granen), geen vet eten, te veel rijst en pasta vermijden, geen koffie.
oh ja, koffie, dat kan ik ook niet drinken... en teveel thee ook niet. Melk drink ik nooit meer dan 1 kop per dag... en verder helpt bij mij ook fruit met schil, ik eet veel appels en peren, dat helpt echt.

Ik slik verder nu niets meer, maar ik heb ook movicolon gehad, werkte wel ok... maar bewust eten werkt beter
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:55
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-03-2004 @ 16:19:

Bovendien krijg ik van de dingen die je dan zogenaamd "wel" mag eten zoals kool, uien enzo enorm veel buikpijn dus voor mij zou dit echt geen goed dieet zijn. Ik denk dat je dat geval per geval moet bekijken. Mijn vriendin volgt het nu en ze voelt zich nog slechter dan ervoor: futloos en bleekjes.
Oud 12-03-2004, 15:56
Verwijderd
Citaat:
ratonita7 schreef op 12-03-2004 @ 16:55:
Mijn vriendin volgt het nu en ze voelt zich nog slechter dan ervoor: futloos en bleekjes.
Hoelang is ze er mee bezig? In het begin is het vaak ook een soort van 'ontwenning'. Maar 't kan ook zijn dat het niet bij haar past.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 11:07
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-03-2004 @ 16:56:
Hoelang is ze er mee bezig? In het begin is het vaak ook een soort van 'ontwenning'. Maar 't kan ook zijn dat het niet bij haar past.
Een paar maanden. Maar ik denk wel dat ze een beetje een eetstoornis heeft: ze heeft al vanalles geprobeerd en ze praat ook heel veel over eten en alles wat met gezondheid te maken heeft. Bovendien volgt ze dit dieet niet omdat ze last heeft van haar darmen maar eerder omdat het "gezond" is. Ze heeft nu trouwens meer krampen dan ervoor. Voor sommige mensen helpt het misschien maar ik denk dat het haar meer kwaad dan goed doet.
Oud 13-03-2004, 16:00
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
ik heb ook een spastische darm, en werd ook zo weggestuurd, met het verhaal dat ik maar een dieetje moest volgen. ik heb er vroeger wel medicijnen voor gehad. de symptonen die ik hier hoor komen me erg bekend in de oren, alleen had ik de link niet gelegd met de darmen, als ik heb gegeten lijk ik ook wel hoogzwanger,ik heb dan ook inderdaad een opgeblazen gevoel, en ben vaak zomaar misselijk, vooral in de ochtend en in de avond..(nee ik ben niet zwanger...als het goed is)

maar superverveled hor een spastische darm, vooral die steken af en toe en de kramp, is zeker niet fijn!

liefs T.S
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 18:02
Verwijderd
Citaat:
ratonita7 schreef op 13-03-2004 @ 12:07:
Een paar maanden. Maar ik denk wel dat ze een beetje een eetstoornis heeft: ze heeft al vanalles geprobeerd en ze praat ook heel veel over eten en alles wat met gezondheid te maken heeft. Bovendien volgt ze dit dieet niet omdat ze last heeft van haar darmen maar eerder omdat het "gezond" is. Ze heeft nu trouwens meer krampen dan ervoor. Voor sommige mensen helpt het misschien maar ik denk dat het haar meer kwaad dan goed doet.
Die kans (eetstoornis) zit er dan idd wel in... (Niet dat ik dat kan zeggen, maar overal lees je dat mensen met een (beginnende) eetstoornis vaak beginnen met het schrappen van dingen als brood, melkproducten, vlees, suikers, enz. omdat die dingen niet gezond zouden zijn.) Ik denk dat zo'n dieet alleen goed is, als je last hebt van bepaalde dingen, niet als je het doet omdat het zo gezond zou zijn (want dat is het voor de gemiddelde mens niet, denk ik).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten