Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2004, 21:28
In Your Room
In Your Room is offline
Juist. Licht als een veertje, stijf als een plank. Ik was de film The Craft weer eens aan het kijken en daarin wordt dat spelletje gespeeld. Voor degenen die zo even niet weten waar ik het over heb:

Je hebt een groepje mensen, en een van hen ligt op de grond. De anderen schuiven hun wijs- en middelvinger onder de liggende en herhalen steeds "Licht als een veertje, stijf als een plank". Je moet je dan tegelijk indenken, terwijl je dat zegt, dat diegene op de grond echt zo licht als een veertje is, helemaal niets weegt. Op een gegeven moment wordt diegene daadwerkelijk zo licht en kunnen de anderen hem/haar zó met hun vingers omhoogtillen. Als je je blijft concentreren, kun je zelfs je vingers eronderuit halen en blijft de persoon zweven in de lucht. Maar zodra de concentratie verbroken wordt, valt de zwevende.

Klinkt misschien als een hoop onzin ofzo, maar ik heb er vaker van gehoord, ook van situaties dat het gelukt was, en ik vroeg me af of heel misschien iemand hier het ook eens geprobeerd heeft, er ervaring me heeft. Of is het misschien toch klinkklare onzin? Enlighten me, ben wel nieuwsgierig...
Oud 03-03-2004, 14:25
Verwijderd
Het werkt echt wel, alleen niet zo overdreven als daar, met te gaan zweven enzo. Wij deden het op internaat vaak met een stoel: 1 persoon ging op een stoel zitten en moest zich verbeelden dat zij ging zweven en steeds hoger zou vliegen. 4 andere personen maakten dan trekkende bewegingen boven haar hoofd, deden op een gegeven moment alleen de wijsvingers onder de stoel en tilden haar zonder enige moeite op. De persoon op de stoel leek nix meer te wegen.
Als we het eerst probeerde, alleen onze wijsvingers, kregen we de persoon op de stoel niet van de grond. Zelf heb ik ook op de stoel gezeten en opeens voel je dat je de lucht ingetild wordt en als je je ogen opent, ben je echt meer dan een meter omhoog getild, erg vreemd.
En om te kijken of het wel echt was, gebruikten we alleen onze wijvingers, 4 personen krijgen heus wel een persoon op een stoel van de grond, maar alleen steunend op je wijsvingers is dat wel een ander verhaal. Daarbij kwam het dat als je het deed, de persoon zijn gewicht wegviel en dat je zonder enige moeite de persoon de lucht in tilde.

Waarom dit kan... gedachtenkracht? Ik zou het niet weten, maar voor de mensen die dit niet geloven, er waren dus nog heel wat andere mensen bij en ik ga echt geen verhaal verzinnen dat zo gecontroleerd kan worden .

Ook ooit al opgevallen dat als je achter iemand die zijn gesloten ogen heeft gaat staan en dan trekbewegingen maakt, dat die persoon achterover valt?
Oud 03-03-2004, 18:43
Verwijderd
Lijkt me dat het komt doordat de druk verdeeld wordt: weinig kracht op je vingers, etc.

Maar zo bekijk ik het dan.
Oud 03-03-2004, 20:48
AngelLena
AngelLena is offline
Mind over matter theorie. Werkt praktisch altijd, maar The Craft is een giga overdreven film, daar moet je je niet te veel van voorstellen. Zoals Mutant al zei: probeer het maar eens.
Oud 04-03-2004, 00:22
Verwijderd
Citaat:
Iter schreef op 03-03-2004 @ 19:43:
Lijkt me dat het komt doordat de druk verdeeld wordt: weinig kracht op je vingers, etc.

Maar zo bekijk ik het dan.
Zoals ik al zei: we probeerden het eerst zonder... En het lijkt mij toch niet dat je iemand met 8 wijsvingers kunt optillen alsof er niemand op de stoel zit - zonder moeite terwijl dat eerst niet lukte?
Oud 04-03-2004, 16:59
Dreams
Dreams is offline
als je wilt, en je je genoeg concentreerd kun je alles voor elkaar krijgen.. heel mooi soms
Oud 05-03-2004, 14:16
saartjeh
saartjeh is offline
wel us gedaan maar het werkte niet haha
maar wel eens scratch ofzow gdaan, weet ik veel, ook al weer jare gelden
gaat er 1 persoon liggen met blote rug op een handoek onder vlakke grond
dan vertelt één persoon een (eng) verhaal
en nummer drie roept dan onverwachts keihard scratsch ofzow
ik doe dr nu heel relaxed over maar t werkte wel, eig bes wel scary
Oud 05-03-2004, 14:44
Verwijderd
Citaat:
saartjeh schreef op 05-03-2004 @ 15:16:
Ik snap er nix van.
Leg het eens fatsoenlijk uit, wat gebeurt er?
Oud 05-03-2004, 14:56
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 05-03-2004 @ 15:16:
Ik snap het doel hiervan niet?
Oud 05-03-2004, 17:08
Risce
Risce is offline
Citaat:
Dreams schreef op 04-03-2004 @ 17:59:
als je wilt, en je je genoeg concentreerd kun je alles voor elkaar krijgen.. heel mooi soms
daar gaat het idd om. Het maakt niet uit wat je doet of zegt, als je maar focust met zijn allen, dan kun je die persoon tillen.
Oud 06-03-2004, 18:59
Dotcom
Dotcom is offline
De stoel-seance werkt, omdat je in de eerste instantie de stoel niet kunt optillen omdat je spieren er niet aan gewend zijn.

Als je daarentegen op die persoons hoofd gaat drukken meermalen, neigen je spieren de andere kant op te bewegen en kun je de stoel met persoon zo optillen.
Oud 07-03-2004, 00:27
Risce
Risce is offline
dat klinkt stom en ongeloofwaardig...
Oud 07-03-2004, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Dotcom schreef op 06-03-2004 @ 19:59:
De stoel-seance werkt, omdat je in de eerste instantie de stoel niet kunt optillen omdat je spieren er niet aan gewend zijn.

Als je daarentegen op die persoons hoofd gaat drukken meermalen, neigen je spieren de andere kant op te bewegen en kun je de stoel met persoon zo optillen.
We drukten die persoon niet op het hoofd, we maakten trekkende bewegingen erboven... dus dat gaat bij ons al niet op.
Oud 07-03-2004, 12:10
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mutant schreef op 03-03-2004 @ 15:25:
Het werkt echt wel, alleen niet zo overdreven als daar, met te gaan zweven enzo. Wij deden het op internaat vaak met een stoel: 1 persoon ging op een stoel zitten en moest zich verbeelden dat zij ging zweven en steeds hoger zou vliegen. 4 andere personen maakten dan trekkende bewegingen boven haar hoofd, deden op een gegeven moment alleen de wijsvingers onder de stoel en tilden haar zonder enige moeite op. De persoon op de stoel leek nix meer te wegen.
Als we het eerst probeerde, alleen onze wijsvingers, kregen we de persoon op de stoel niet van de grond. Zelf heb ik ook op de stoel gezeten en opeens voel je dat je de lucht ingetild wordt en als je je ogen opent, ben je echt meer dan een meter omhoog getild, erg vreemd.
En om te kijken of het wel echt was, gebruikten we alleen onze wijvingers, 4 personen krijgen heus wel een persoon op een stoel van de grond, maar alleen steunend op je wijsvingers is dat wel een ander verhaal. Daarbij kwam het dat als je het deed, de persoon zijn gewicht wegviel en dat je zonder enige moeite de persoon de lucht in tilde.

Waarom dit kan... gedachtenkracht? Ik zou het niet weten, maar voor de mensen die dit niet geloven, er waren dus nog heel wat andere mensen bij en ik ga echt geen verhaal verzinnen dat zo gecontroleerd kan worden .

Ook ooit al opgevallen dat als je achter iemand die zijn gesloten ogen heeft gaat staan en dan trekbewegingen maakt, dat die persoon achterover valt?
Heeft niks met gedachtenkracht te maken. Want wij doen dat trucje ook altijd op feestjes en je hoeft je niet eens voor te stellen dat je licht word of opstijgt. Het heeft allemaal met magnetisch veld te maken of zoiets. Helemaal niks mystieks aan. Wij proberen eerst op te tillen met onze vingers, nou dat lukt dus niet echt. Dan maken wij de bewegingen en dan lukt het heel goed. En het persoon hoeft helemaal niet te concentreren want wij doen die ouderwetse trucjes ook als we kei zat zijn.
Oud 07-03-2004, 14:09
BelleRosé
BelleRosé is offline
is wetenschappelijk al verklaard, hoe dat nu net komt

(kijk een keer hoezo op tv, leer je veel van)
Oud 07-03-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Welteruste schreef op 07-03-2004 @ 15:09:
is wetenschappelijk al verklaard, hoe dat nu net komt

(kijk een keer hoezo op tv, leer je veel van)
Dan kun jij het me vast uitleggen.

Ik kijk bijzonder weinig tv, interesseert me niet, ik lees liever. Ik ken Hoezo wel, ik kan Bart Peeters alleen echt niet meer zien.

Citaat:
Het heeft allemaal met magnetisch veld te maken of zoiets.
En hoe maak je dat magnetisch veld dan, hoe ontstaat dat dan?
Oud 08-03-2004, 13:15
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-03-2004 @ 20:06:
Dan kun jij het me vast uitleggen.

Ik kijk bijzonder weinig tv, interesseert me niet, ik lees liever. Ik ken Hoezo wel, ik kan Bart Peeters alleen echt niet meer zien.

En hoe maak je dat magnetisch veld dan, hoe ontstaat dat dan?
Ik heb niks over het maken van een veld gezegd, het veld is er zoiezo altijd denk ik al, en misschien verander je iets door de trekkende bewegingen. Als ik wist hoe het in elkaar zat had ik dat allang verteld.
Oud 08-03-2004, 13:20
saartjeh
saartjeh is offline
oh sry vergat stukje
haha

die persoon kreeg dus vette kras over zijn hele rug
helemaal rood
diagonaal over hele rug
egt scary

haha, jah anders ist indd nix hihi, sry
Oud 08-03-2004, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 08-03-2004 @ 14:15:
Ik heb niks over het maken van een veld gezegd, het veld is er zoiezo altijd denk ik al, en misschien verander je iets door de trekkende bewegingen. Als ik wist hoe het in elkaar zat had ik dat allang verteld.
Hmm... waar heb je dat gelezen ofzo, of hoe weet je dat, want lijkt me interessant om daar dan dieper op in te gaan.
Oud 09-03-2004, 11:54
Boozle
Boozle is offline
Zo heb ik ook es op discovery gezien, dat was een moeder en haar zoontje/dochter was aangereden door een vrachtwagen. Dat jongetje of meisje lag dus onder die vrachtwagen en die vrouw tilde zo een stukje die vrachtwagen omhoog om haar zoontje eronder weg te halen. Er was een proffesor die zei dat het best eens mogelijk zou kunnen zijn.
Oud 09-03-2004, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Boozle schreef op 09-03-2004 @ 12:54:
Zo heb ik ook es op discovery gezien, dat was een moeder en haar zoontje/dochter was aangereden door een vrachtwagen. Dat jongetje of meisje lag dus onder die vrachtwagen en die vrouw tilde zo een stukje die vrachtwagen omhoog om haar zoontje eronder weg te halen. Er was een proffesor die zei dat het best eens mogelijk zou kunnen zijn.
Dat is iets totaal anders, dat komt door de shock, de adrenaline. In nood kan iemand veel meer aan dan normaal.
Oud 09-03-2004, 17:13
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mutant schreef op 09-03-2004 @ 14:52:
Dat is iets totaal anders, dat komt door de shock, de adrenaline. In nood kan iemand veel meer aan dan normaal.
Precies in situaties op leven en dood kan het lichaam rare sprongen maken. Maar dit licht denk ik ook aan de wilskracht van een bepaald persoon. Die moeder zou alles op alles hebben gezet om haar zoontje te redden, de liefde is groter dan die auto. Maar jah voor jou nog even mutant, ik heb het een keer op een personeelsfeestje meegemaakt dat iemand met 2 vingers optillen. Ik vroeg hoe hun eraan kwamen, maar jah die kende dat ook weer van vrienden, en die vrienden weer van andere vrienden...
Oud 09-03-2004, 18:09
rijk_v
rijk_v is offline
het lijkt me geen veilig idee
Oud 11-03-2004, 09:58
Boozle
Boozle is offline
Het gaat om hetzelfde principe, als je echt iets wilt optillen wat zwaar is lukt het je ook wel.
Oud 12-03-2004, 11:57
Verwijderd
Ik geloof er wel in.
Denk maar aan hypnose.
Ik heb een keer in de introductieweek (van de uni etc) een hypnoseshow gezien. Je kon zelf kiezen of je meedeed en wanneer je er weer mee op hield, het was een groepshypnose.
Een meisje uit mijn introductiegroepje besloot ook mee te doen.
Op een gegeven moment fluisterde die hypnotiseur (nadat ze al helemaal onder hynose was) dat ze heel sterk was, enz. Hij maakte ook bewegingen om haar heen.

Op een gegeven moment was haar hele lichaam echt "zo stijf als een plank" en kon hij haar met nog iemand anders op die manier optillen en op 2 stoelen leggen. Haar hoofd lag op de ene stoel en haar voeten op de andere stoel en de stoelen stonden een heel eind uit elkaar. Normaal zou je op die manier nooit kunnen blijven liggen natuurlijk. Vervolgens ging de hypnotiseur op haar buik staan, terwijl haar buik eigenlijk nergens op steunde.

Dit over het "stijf als een plank" principe. "Licht als een veertje" is denk ik wat moeilijker, maar ik denk dat zulke dingen best mogelijk zijn.
Advertentie
Oud 12-03-2004, 17:55
Risce
Risce is offline
Geloof is van cruciaal belang bij 'paranormale' dingen, zoals bij die supermama-for-a-moment.
Concentratie is ook van cruciaal belang, zoals bij het oorspronkelijke onderwerp.
Oud 15-03-2004, 22:22
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Wij deden ooit wel iets wat er een beetje op lijkt: een persoon gaat op een stoel zitten.
4 personen staan om degene op de stoel heen. De 4 personen steken ieder 2 vingers onder de persoon: 2 personen onder de knieholten, 2 personen onder de oksel. Je kijkt of je de persoon op de stoel kan optillen, dit lukt over het algemeen niet.
Hierna moeten de 4 personen hun handen boven het hoofd van de persoon op de stoel houden of iets dergelijks.
Daarna probeer je weer de persoon op de stoel op te tillen met je vingers: dit keer lukt dat wel.

Verder heb ik ook wel eens gezien dat je met gedachtekracht iemand omver kan duwen, dat was op een ecologisch/ spirituele vakantie bij een demonstratie over tai chi of zo.
Iemand (proefpersoon uit het publiek) ging dan staan (ik dacht met de ogen dicht) en er moest dan iemand achter staan die die persoon kon opvangen als hij naar achter viel.
De tai chi meneer ging dan zich concentreren of duwende bewegingen maken, ik weet het niet meer precies.
En de persoon die stond viel dan achterover.
Oud 15-03-2004, 22:26
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
Upke schreef op 07-03-2004 @ 13:10:
Heeft niks met gedachtenkracht te maken. Want wij doen dat trucje ook altijd op feestjes en je hoeft je niet eens voor te stellen dat je licht word of opstijgt. Het heeft allemaal met magnetisch veld te maken of zoiets. Helemaal niks mystieks aan. Wij proberen eerst op te tillen met onze vingers, nou dat lukt dus niet echt. Dan maken wij de bewegingen en dan lukt het heel goed. En het persoon hoeft helemaal niet te concentreren want wij doen die ouderwetse trucjes ook als we kei zat zijn.
Wat dat concentreren betreft: ja klopt dat deed ik toen ook niet en toch lukte het....tja ik weet ook niet waar het aan ligt, magnetisch veld of iets anders.
Oud 16-03-2004, 12:13
Verwijderd
Waarom staat dit bij mystiek? Het spelletje uit the craft, was gewoon een normaal tienerspelletje dat niets met magie te maken had. Het is voor de lol in de film gestopt. (Bekijk de special edition dvd maar als je het niet gelooft.)
Oud 17-03-2004, 12:13
BelleRosé
BelleRosé is offline
Beste,

Bedankt voor je mail die je stuurde! Je vroeg om een wetenschappelijke verklaring voor het optillen met enkele vingers.

Eerst en vooral wil ik nog even de proef uitleggen, want als je het niet correct uitvoert, bestaat de kans dat het mislukt!

In de aflevering van Hoe? Zo! hebben we vier kinderen uitgenodigd om één volwassene op te tillen. Die volwassene zat op een stoel. Ieder kind gebruikte twee vingers: de wijsvinger van iedere hand. Voor ze de persoon probeerden op te tillen, hielden ze één voor één hun handen boven de persoon die ze zouden gaan optillen. Dat deden ze met een regelmatig ritme. Zodra ze dat hadden gedaan, telde één iemand af: 3, 2, 1, NU! Op dat moment tilden ze de persoon op, de vingers onder de oksels en in de knieholte van de persoon. En wat blijkt: dat gaat vrij gemakkelijk!

Je kan het ook proberen met twee volwassenen die een andere volwassene optillen.

Wat is er nu gebeurd? Er zijn verschillende wetenschappelijke verklaringen die hiervoor kunnen worden gegeven. Eén professor geloofde erg in het feit dat er een 'voorspanning' ontstaat in spier van de bovenarm op het moment dat de kinderen hun handen boven het hoofd van de persoon houden. Die voorspanning zou ertoe leiden dat de kinderen meer kracht ontwikkelen dan bij een 'normale' hefbeweging. Een andere universiteit hield het bij een erg ingewikkelde verklaring over magnetisme. Maar nog een andere kwam met een veel logischer verklaring op de proppen: omdat de kinderen een 'ritueel' uitvoeren voor ze aan de hefbeweging beginnen, maken ze op hetzelfde moment dezelfde beweging. Ze gaan allemaal door de knieën en heffen tegelijkertijd! Omdat ze door de knieën gaan, hebben ze meer kracht dan bij een gewone tilbeweging waar de kracht van de armen meestal de hoofdrol speelt. Maar belangrijker is dat ze tegelijkertijd heffen. Daardoor wordt het gewicht gelijk verdeeld en lukt het elk kind om zijn deel van de persoon te heffen. Als de persoon 80 kg weegt en er wordt met 4 getild, dan kan het gewicht netjes in 4 worden verdeeld. Elk kind kan, mits wat techniek, 20 kg heffen. Maar als er één kind niet op hetzelfde moment heft, dan wordt het gewicht plots over 3 kinderen verdeeld, wat maakt dat elk kind 27 kg moet tillen. Dat gaat natuurlijk niet.

Een belangrijk weetje is ook dat de gemiddelde mens maar heel weinig van zijn spierkracht gebruikt. Als iemand zich concentreert, in paniek is of aan een wedstrijd meedoet en de adrenaline door zijn bloed stroomt, dan kan een persoon veel meer kracht ontwikkelen.

Hopelijk was dit een antwoord op je vraag!

slotje?

Regels voor berichten