Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2004, 08:19
lso
lso is offline
.. ik heb een tijdje geleden gehoord dat je beter kunt zeggen 'zelfdoding' ipv zelfmoord..

kan iemand me uitleggen wat het betekenisverschil goed maakt bij 'zelfdoding'..

x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2004, 08:22
Chris
Chris is offline
moord klinkt gelijk zo 'hard'.

zelfdoding is hetzelfde, alleen klinkt het wat minder bruut.
Oud 22-03-2004, 09:07
Coubaly
Coubaly is offline
Het is meer de betekenis die de meeste mensen er aan geven, terwijl voor mij het exact hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 10:45
Joostje
Joostje is offline
Moord gaat voor zover over het om het leven brengen van een persoon tegen zijn wil in. Doding niet.
Oud 22-03-2004, 10:47
Verwijderd
Moord is doodgaan tegen je zin, omdat iemand anders er voor jou een einde aanmaakt.

Als je zelfmoord pleegt, dan kies je er zelf voor. Het is niet tegen je zin omdat je helemaal zelf besloten hebt dat je er een einde aan maakt. Daarom vind ik het meer zelfdoding.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 11:39
Charlottetje
Charlottetje is offline
in het nederlands recht heb je (voor zover ik het weet zonder het op te zoeken, anders moet je het nare man maar eens vragen..)
doodslag, waarbij iemand dus de oorzaak is van de dood van een ander, maar zonder dat expres gedaan te hebben.
Dan heb je nog moord, waarbij de een de oorzaak is van de ander z'n dood, maar dan wel expres.
Moord met voorbedachte rade is het doden van een ander op een al van te voren bedacht tijdstip en plaats.

als je dus volgens deze definities zou denken, lijkt mij dat zelfmoord een betere omschrijving is dan zelfdoding, tenzij je natuurlijk dood gaat doordat je iets gedaan hebt waarbij het nog net niet de bedoeling was jezelf ook om te brengen, maar waarbij het wel gebeurd...

maar goed, ik ben hier geen expert in...
(was ik eigenlijk nog wel te volgen?)
Oud 22-03-2004, 12:38
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-03-2004 @ 12:39:
in het nederlands recht heb je (voor zover ik het weet zonder het op te zoeken, anders moet je het nare man maar eens vragen..)
doodslag, waarbij iemand dus de oorzaak is van de dood van een ander, maar zonder dat expres gedaan te hebben.
Dan heb je nog moord, waarbij de een de oorzaak is van de ander z'n dood, maar dan wel expres.
Moord met voorbedachte rade is het doden van een ander op een al van te voren bedacht tijdstip en plaats.

als je dus volgens deze definities zou denken, lijkt mij dat zelfmoord een betere omschrijving is dan zelfdoding, tenzij je natuurlijk dood gaat doordat je iets gedaan hebt waarbij het nog net niet de bedoeling was jezelf ook om te brengen, maar waarbij het wel gebeurd...

maar goed, ik ben hier geen expert in...
(was ik eigenlijk nog wel te volgen?)
volgens mij heb je gelijk hoor! weet het niet zeker. Maar ik ben het wel met je eens. Het was goed te volgen althans voor mij..
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 18:13
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
light fighter schreef op 22-03-2004 @ 13:38:
volgens mij heb je gelijk hoor! weet het niet zeker. Maar ik ben het wel met je eens. Het was goed te volgen althans voor mij..
gelukkig!
Oud 22-03-2004, 18:16
Verwijderd
Mijn levensbeschouwingslerares zei; Jezelf van het leven beroven.

Mjah, ik vind het gewoon allemaal hetzelfde voor één boodschap zegmaar. Er zit gewoon geen verschil tussen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 18:28
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
moord doe je omdat je boos bent iemand gewoon dood met gewelddadige gevoelens..dat hoeft bij zelfdoding niet zo te zijn.
Oud 22-03-2004, 19:29
kleinedraak
Het klinkt allebei even erg
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 21:40
othiym
othiym is offline
volgens mij maakt t voor de gene die t willen niks uit hoor
Oud 22-03-2004, 21:46
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 22-03-2004 @ 12:39:
(...)Moord met voorbedachte rade is het doden van een ander op een al van te voren bedacht tijdstip en plaats.

Volgens de definitie (die jij gaf iig) gaat het dan om "zelfmoord met voorbedachte rade"
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 22:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik kort het altijd af tot zm...

Vind beide termen te hard, zm is beter.

Zowel als ik schrijf/typ als wanneer ik spreek zeg ik zm.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 22:20
Eend
Eend is offline
zelfdoding is een zuiverdere benaming. ZM vind ik persoonlijk weer te misterieus. Iemand die niet bekend is in het gebied van zelfdoding zal je vreemd aan staan te staren als je het over zm hebt.
Dan krijg je zo'n verhaal als:

"Ja, toen wilde ik opeens zm plegen, maar heb dat toch maar niet gedaan, omdat een goede vriend em ervan weerhield."

Alsof je het over een telefoontje hebt Wat voor zm-etje heb jij? Ik een ericson, ja toch?

Maargoed, zelfdoding is een mooi informatief woord. Een goeie benaming, die zonder commentaar kan vallen in de rechtzaal, maar ook in de krant en dergelijken staat het gewoon netter.

Als je het over zelfmoord hebt, dan vangen mensen vaak het woord 'moord' als eerste op. Als er veel zelfdodingen zijn, dan voelen mensen zich bedreigt omdat er veel moorden in hun directe omgeving zijn. Als je het over een zelfdoding hebt, valt veel makkelijker je schouders op te halen en verder te leven, omdat doding niet echt een woord is en mensen er dan al snel zelfdoding van maken. Maar moord is wel een apart woord en daar vergeten mensen dan sneller het woord 'zelf' voor te zetten.
Oud 23-03-2004, 01:28
BlackVoid
BlackVoid is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 22-03-2004 @ 23:01:
zm

Zelfmoord, zelfdoding.. what's the diffence? Ik vind 't allebei 'tzelfde. 't gaat om de daad die is verricht, iedereen weet al waar 't over gaat als je ZELFmoord... zegt.... of ZELFdoding. Als dat gebeurt en mensen gaan erover praten, dan zul je echt geen mensen hebben die dan toch maar zelfdoding zeggen omdat dat zachter klinkt...

Maar eh... zm....
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 03:23
NightOps
NightOps is offline
Gaat dit nummer over zelfmoord of zelfdoding ?

How long how long will I slide
Separate my side I don't
I don't believe it's bad
Slit my throat
It's all I ever
I heard your voice through a photograph
I thought it up it brought up the past
Once you know you can never go back
I've got to take it on the otherside

Centuries are what it meant to me
A cemetery where I marry the sea
Stranger things could never change my mind
Take it on the otherside
Take it on
Take it on

Separate my side I don't
I don't believe it's bad
Slit my throat
It's all I ever

Pour my life into a paper cup
The ashtray's full and I'm spillin' my guts
She wants to know am I still a slut

Scarlet starlet and she's in my bed
A candidate for my soul mate bled
Push the trigger and pull the thread
Take it on the otherside
Take it on
Take it on

Separate my side I don't
I don't believe it's bad
Slit my throat
It's all I ever

Turn me on take me for a hard ride
Burn me out leave me on the otherside
I yell and tell it that
It's not my friend
I tear it down I tear it down
And then it's born again

Separate my side I don't
I don't believe it's bad
Slit my throat
It's all I ever

How long I don't believe it's bad
Slit my throat
It's all I ever
Oud 23-03-2004, 09:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ChimeraOffline schreef op 22-03-2004 @ 09:22:
moord klinkt gelijk zo 'hard'.

zelfdoding is hetzelfde, alleen klinkt het wat minder bruut.
....Hom, ikzelf verkies de term 'suïcide'
Oud 23-03-2004, 09:52
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
BlackVoid schreef op 23-03-2004 @ 02:28:
Zelfmoord, zelfdoding.. what's the diffence? Ik vind 't allebei 'tzelfde. 't gaat om de daad die is verricht, iedereen weet al waar 't over gaat als je ZELFmoord... zegt.... of ZELFdoding. Als dat gebeurt en mensen gaan erover praten, dan zul je echt geen mensen hebben die dan toch maar zelfdoding zeggen omdat dat zachter klinkt...
Mee eens..."maar dat klinkt zo hard " het leven is hard, get use to it. De term verandert de daad niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 10:45
Eend
Eend is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 23-03-2004 @ 10:25:
....Hom, ikzelf verkies de term 'suïcide'
suïcide is meer een term, een suïcide poging, is een poging tot zelfdoding. Suïcide id dat je een bedreiging voor jezelf bent, het is meer een begr ip. maar suïcide is niet hetzelfde als zelfdoding.
Oud 23-03-2004, 10:54
Verwijderd
Zelfdoding is enkel een eufemisme. Het komt allebei op hetzelfde neer: je leeft niet meer.

Citaat:
suïcide is meer een term, een suïcide poging, is een poging tot zelfdoding. Suïcide id dat je een bedreiging voor jezelf bent, het is meer een begr ip. maar suïcide is niet hetzelfde als zelfdoding
Suicide is zelfmoord. Suicidaal betekent neiging tot zelfmoord. (zie woordenboek)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:55
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Zelfdoding betekent dat je je eigen leven op een legale manier in de hand neemt. Moord is in beginsel een misdaad en zelfmoord suggereert dus dat het een misdadige handeling is. Het heeft denk ik te maken met een verschillende manier van tegen deze dingen aan te kijken. Ik kies zelf in ieder geval voor de term 'zelfdoding'.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:23
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 23-03-2004 @ 16:55:
Zelfdoding betekent dat je je eigen leven op een legale manier in de hand neemt. Moord is in beginsel een misdaad en zelfmoord suggereert dus dat het een misdadige handeling is. Het heeft denk ik te maken met een verschillende manier van tegen deze dingen aan te kijken. Ik kies zelf in ieder geval voor de term 'zelfdoding'.
Dan zal ik er voor zorgen dat wanneer ik iemand haat ik die persoon zal doden en niet vermoorden...
Dan doe ik het tenminste nog legaal!

Uiteindelijk maakt het allemaal natuurlijk geen flikker uit.
Dood ben je erna toch wel, maar als je het hebt over wat het verschil is echt.. (zie eerdere reactie)
En over, het klinkt zo hard, kom op zeg... wel erg loze argumenten vinden jullie niet?
Oud 23-03-2004, 16:40
Blues
Blues is offline
Citaat:
othiym schreef op 22-03-2004 @ 22:40:
volgens mij maakt t voor de gene die t willen niks uit hoor
Ik denk 't wel want (mijn eigen theorie) zit 'r wel 'n verschil in
Zelfmoord gebeurt vaker als mensen iest niet meer aan kunnen of ze hebben iets mee gemaakt

Zelfdoding is meer voor mensen die zo inteligent zijn dat ze de hele zin van het leven niet begrijpen of zo veel kennis van de wereld hebben en daardoor zo veel leed kennen dat ze er een eind aan maken.

maar ja zo zie ik 't, weet niet wat de dikke v. dale zeg't'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten