Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Effe een nuance. Bepaal ik ergens voor een ander dat geloof nutteloos is? Neen. Ik vind het persoonlijk een nutteloos en doelloos iets. En uit de ontkerkeling van de laatste jaren blijkt dat meer mensen dat met mij eens zijn. Want wat voor doel heeft geloof nou eigenlijk? Je leven lang volgens "Gods Regels" leven om zo in de hemel te komen? Waarom stuurt God je er dan gelijk niet heen? Om je te bewijzen dat je de hemel in mag? Waarom heeft God dan eigenlijk de mensheid gemaakt? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
God stuurt niet omdat wij vrij zijn om zelf te kiezen wat we willen. En als iemand er voor kiest als een brave borst te leven volgens de regels van God, dan is dat toch alleen maar positief. |
![]() |
||
Citaat:
Wat is het nut om de regels van "God" te volgen? En hoe weten we dat er trouwens echt een "God" is? De Christelijke God heeft zich voor zover ik weet nooit meer sinds de tijd van Jezus (als je de bijbel mag geloven, that is) gemanifesteerd. Geen wonder dat je twijfel krijgt. Want hoe kun je zeker weten dat het nut heeft om de regels van God te volgen als je er niet zeker van kunt zijn of er echt een God is? |
![]() |
||
Citaat:
Als je de vraag zo stelt kan ik jou als ongelovige ook wel vragen wat het nut is van het leven volgens regels van je ouders, de omgeving, de wet enz. Waarom niet gewoon er op los leven? |
![]() |
|||
Citaat:
En dan weet ik ook wel dat de regeltjes per "afdeling" verschillen. Vrijzinnig Hervormden hebben toch andere levensopvattingen dan bijvoorbeeld mensen die geloven in de pre-destinatieleer. (ben effe de naam van die groep kwijt) Citaat:
Ik persoonlijk stel mijn eigen grenzen, en dat die soms in strijd zijn met de geldende wet. Pech gehad. Maar ik ben wel van mening dat democratie nog altijd belangrijk is. Dus dat sommige regels gehandhaafd moeten worden omdat de meerderheid voor die regels heeft gekozen, in plaats van een groot "oppermachtig wezen". Maar het leven heeft totaal geen nut zolang je niet geloofd. Dus eigenlijk is alles tegenstrijdig. Ik geloof dat het leven niet meer is dan de levenscyclus volbrengen, net zoals elk ander levend organisme in de wereld. En dat is nutteloos, want want is het nut in het laten overleven van je soort als je er toch maar tijdelijk deel van uitmaakt? Ik geloof al helemaal dat de bijbelse God, nonsens is. Net zoals zijn regels. Er bestaat niet zoiets als een God in mijn ogen. Maar als er mensen zijn die daar in willen geloven en die regels volgen omdat ze denken dat ze dan in een "hemel" komen. Prima, laat ze lekker, maar ik vind het dikke onzin. Verder heeft geloof op grote schaal gezien alleen maar voor haat en vernietiging gezorgd, in plaats van liefde en vrede. Ik weet ook wel dat de bijbel/koran liefde endezo predikt. Maar grote delen van de "gelovigen" interpreteren dit nogal fout. Ik moet ook toegeven dat bovenstaand verhaaltje vroeger van toepassing was. Toen de mens nog onwetender was en toen de kerkelijke instanties nog enige invloed en macht hadden. Maar dit zal ook te maken hebben met de ongeloviging (ontkerking zei jouw namelijk weinig, dus noem ik het fenomeen anders) van de laatste jaren. Veel mensen geloven niet meer in de tegenstrijdigheid van het geloof. |
![]() |
||
Citaat:
![]() We hadden over dit onderwerp (doel van het leven) toch al een topic? Of was dat op mystiek? Anway, shall we continue on-topic? Ik ben benieuwd naar LaResistance's reactie op mijn vorige reply. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet waar ik verder nog op moet reageren, dus ik laat het hier effe bij. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
een eigenschap van dieren is dat ze kunnen leren (Juh, ik leer net gedrag bij bio) als een dier merkt: ik krijg mijn zin als ik niet eet, dan doet ie dat. dat dit bij dieren niet snel zal voorkomen komt doordat de principes van dieren bijvoorbeeld bij eten liggen, je gaat niet in hongerstaking omdat je eten wil. dat heeft idd met belevingswereld te maken.
||
Citaat:
![]() En jongeren moeten helemaal niks, jongeren kunnen en mogen... |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben volledig atheïstisch opgevoed hoor. ![]() Nouja, met een joods tintje en wat halve nationale feestdagen er tussenin (kerstboom in huis, sinterklaas). En toch ben ik echt helemaal op eigen kracht bij het orthodoxe rabbinaat beland, bij de Israëlische immigratiedienst, leer ik Hebreeuws en bid ik nu regelmatig. Hoe leg je dat dan uit? ![]() Offtopic: Oh, verdraaid... Ik *ben* 18. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() nah, natuurlijk un je wel zelf gaan geloven. mi is zelf gaan geloven ook wel goed. om godsdienst tot je 18e verbieden lijtk me onhaalbaar, en niet nodig. ik ben prima zelf in staat om te denken, terewijl ik zestien ben. en natuurlijk zijn er gelovende jongeren die vrij zijn opgevoedt, maar geef nu maar rustig toe dat de groep jeugdig geindoctrineerdebn een factor 100+ groter is. maar FM, wat bracht jouw er dan toe joods te worden? daar gaat het topic over geloof ik ow, en dat van de honmger staking, DT, dat komt omdat wij kennis opslaan voor latere mensen. jij hebt dat helemaal niet verzonnen, jij hebt geleerd wat hongerstaking is
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Zo hoort het Fleet Admiral.
Maar bij meeste mensen is het niet zo gebeurt. Citaat:
En in principe heb je het niet geleerd, want je hebt het nooit gedaan. |
![]() |
||
Citaat:
|
Jah, maar zelfs al heb je gelijk met je voorbeeld: ik weet niet wat apen denken en dus kan ik niet voor hen spreken. En daar ging het niet eens om.
Voor mensen is het doel gelukkig zijn. Dat is gewoon een feit. Ik vind het echt zo raar dat mensen dit niet kunnen inzien. Wat voor ander doel moet er zijn? Het leven draait alleen maar om plezier, op de korte of lange termijn. Zonder gevoel hebben je gedachten geen nut of waarde. Wat boeit denken nog dan? Het overleven van de soort is geen doel wat dieren bewust nastreven, omdat dieren gedreven worden door egoisme (The selfish gene hypothesis) |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Ik denk dat er zeker wel behoefte aan geloof is bij jongeren. Zij zoeken ook steun en een zekerheid. Dit kan zich dus net zo goed uitten in een geloof. Ik denk dat alleen minder jongeren er behoefte aan hebben om naar een kerk of iets dergelijks te gaan, omdat ze zonder de gebedshuizen net zo goed kunnen geloven.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Jij gaat niet objectief vertellen dat er ook mensen zijn die er niet in geloven, jij geeft je kinderen niet alle informatie die ze nodig hebben om een goede, rationele keuze te maken. Vaak kunnen ze sowieso al niet eens zelf een keuze maken, omdat ze te jong zijn. Want ze worden al door hun ouders naar een christelijke basisschool gestuurd, waar ze elke dag te horen krijgen dat het bestaan van god 100% de waarheid is. Dat is indoctrinatie. Opdracht of niet, indoctrinatie is iets wat ik zeer veracht. Het is hersenspoelen. Ik ben er zelf slachtoffer van, van ouders die ook een dergelijke "opdracht" hadden, die egoïstisch waren en maar even besloten voor hun kind te beslissen dat die ook gelovig moet worden omdat zij dat ook zijn. Natuurlijk, de kinderen kunnen later hun standpunt veranderen, maar een groot gedeelte blijft er in geloven. Voor mensen als jij heb ik geen goed woord over.
||
![]() |
Citaat:
Iedereen is geindoctrineerd? Die mening heb je mooi onderbouwd. Als een ouder zijn kind objectieve informatie geeft over levensbeschouwingen, en daarbij niet selectief is, is dat geen indoctrinatie. Een voorbeeld van indoctrinatie is de nazi-propganda tijdens WO-II. Constant werd herhaald dat joden minderwaardig waren en dood moesten. Dat is subjectieve informatie die is geselecteerd. Er was geen mening te horen die positief was over joden. Mensen werden gehersenspoeld, ze waren het met die mening eens terwijl ze er zelf niet voor gekozen hadden om het met die mening eens te zijn. Jij hebt geen idee wat indoctrinatie is. Ik ben ook geindoctrineerd door mijn ouders, een lange tijd heb ik gedacht dat god zeker bestond, maar die keuze had ik nooit zelf gemaakt. Dat god bestond leek voor mij een feit omdat ik zo was opgevoed.
||
Citaat:
![]() Ouders brengen hun kinderen altijd dingen bij, eigen ideeën en visies die ook niet "waar" hoeven te zijn. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn. Dat eeuwige gesmijt met de term indoctrinatie begint me te irriteren. Dat jij ongewenst zwaar christenlijk bent opgevoed en je daar nu tegen hebt gekeerd weten we nu wel en dat bewijst ook meteen dat mensen altijd nog de eigen keus hebben om iets wel of niet te (blijven) geloven. |
![]() |
|
![]() |
Sinterklaas valt hier natuurlijk niet mee te vergelijken. Ok, kinderen worden voorgehouden dat hij bestaat, maar zodra ze 8 jaar zijn weten ze wel dat hij niet bestat. Natuurlijk, ouders maken hun kinderen wijs dat die bestaat, maar het is geen indoctrinatie. Bij indoctrinatie word ook druk uitgeoefend op de persoon. Gelovige ouders doen dat door hun kind te vertellen dat de ongelovige mensen in Nederland het te goed hebben, of door het bekende verhaal dat mensen die niet in God geloven naar de hel gaan. Bij sinterklaas gebeurt dat niet, die geeft kadootjes, dan blijkt het later niet waar te zijn, boeiend, sinterklaas word nog wel steeds gevierd en je blijft kadootjes krijgen. Sinterklaas heeft dus geen negatieve effecten, maar toch zou ik mijn kinderen nooit wijsmaken dat sinterklaas bestond.
Jij haalt bijbrengen en indoctrineren door elkaar. Als je een kind iets bijbrengt, bijvoorbeeld je geeft ze jouw mening, dan vertel je ze dat vaak maar één keer, en als het kind het er niet mee eens is, zeg je dat meningen kunnen verschillen en dat je de mening van je kind respecteert. Dat gebeurt dus niet bij gelovig opvoeden. Daar word kinderen elke dag weer wijsgemaakt dat het christendom de juiste religie is, en dat ongelovigen naar de hel gaan, en als een kind iets anders denkt over het geloof word dat kind gewoon vertelt dat het niet waar is. Dat is een heel verschil.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mijn ouders hebben er voor gekozen om mij inderdaad over alle godsdiensten te leren. je kunt zeggen dat ik van geen enkele godsdienst echt wat af weet, want ik kan uit geen enkel heilig boek citeren.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boekbespreking "La vie à reculons" designerfox | 5 | 18-04-2007 13:57 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Terreur teistert scholier koelieboelie | 191 | 27-06-2005 01:59 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je control+v deel II Tommie/Aligogo | 500 | 23-04-2004 12:12 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
stelling: wat iedereen later gaat geloven is beter dan wat we nu geloven. John Sickbock | 13 | 18-02-2003 11:20 | |
Seksualiteit |
Wachten met sex tot na het huwelijk JesusLovesYou | 84 | 16-02-2003 09:03 |