Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2004, 10:35
Sannetje
Sannetje is offline
Ik heb last van inspanningsastma maar wil toch graag sporten.
Een tijd geleden ben ik met joggen begonnen. Eerst 1 minuut rennen, 2 minuten lopen en dan weer rennen. Daarna naar 2 minuten rennen. Dat lukte, maar veel verder kwam ik niet...

Zwemmen kan, maar de chloor heeft ook negatieve werking op m'n longen. Fietsen kan, maar alleen op normaal tempo. Wandelen is het enige dat echt goed gaat, maar dat vind ik eigenlijk niet intensief genoeg.

Ik kan wel kort een inspanning leveren, maar bij duursporten krijg ik gewoon niet genoeg lucht.

Heeft iemand ervaring/tips?
Oud 21-03-2004, 10:45
Verwijderd
Misschien helpt Ventolin? En een goede warming-up is erg belangrijk. Begin op een beetje een fanatiek tempo, ga door tot je het benauwd krijgt, neem dan rust, tot je weer normaal kan ademen en het niet meer benauwd hebt en ga dan weer verder op een normaal tempo. En natuurlijk rustig opbouwen, dus idd misschien eerst maar 5 minuutjes rennen en dan steeds wat langer. Niemand kan meteen de halve marathon lopen.

Of zoek een zwembad zonder chloor.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:43
Verwijderd
Dit komt me trouwens bekend voor... Ik dacht dat ik nooit conditie had, zelfs toen ik geen overgewicht had en 3 uur in de week sportte, kreeg ik enorm last van pijn in mijn longen en ademnood. Zou dat dat kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 12:23
snoopy
snoopy is offline
misschien een sport zoeken waarbij je niet op "maximaal" niveau bezig bent. Ik denk aan turnen, karate ("mijn" karate is niet echt intensief), etc...
Ik zou t verder niet weten, maar er zijn wel genoeg sporten waarbij je niet te intensief bezig hoeft te zijn
Oud 21-03-2004, 12:29
Verwijderd
't lijkt me niet goed om inspanning te ontlopen...doe je niet helemaal als je wel sport, maar toch...volgens mij is sporten best mogelijk, mits je rekening houdt met die astma. En het is alleen maar goed voor je om juist wel bepaalde sporten te doen, ook omdat je uiteindelijk vaak minder last krijgt van die astma dan. Misschien kun je ook een keer naar je huisarts of een fysiotherapeut gaan, die kunnen je hier ook wel tips overgeven, denk ik. (Die van mij en van mensen die ik ken iig wel.)
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 12:45
Verwijderd
mijn zus had ook inspanningsastma en het is juist goed als je veel sport, zodat je een grotere longinhoud krijgt
mijn zus doet aan atletiek, en ook duurvermogen
maar ik meende te herinneren dat zwemmen ook juist goed is...

iig succes drmee
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten