Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 12:46
Raakaap
Raakaap is offline
Men spreekt wel eens over "gedoogbeleid". Hoezeer is het vastgelegd dat men in bepaalde mate iets mag gedogen? Wie bepaalt dit? Ik vraag me dus af of het echt officieel is vastgelegd of dat men ook zomaar kan gaan zeggen van "Goh laten we die moord ook maar gedogen"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2004, 12:48
Chimera
Chimera is offline
Ik snap het niet. Het is inderdaad vastgelegd dat het bezitten van een paar (3 geloof ik) gram hash gedoogd wordt. Wat is je punt?

Laatst gewijzigd op 17-03-2004 om 12:50.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:51
Raakaap
Raakaap is offline
Citaat:
Chimera schreef op 17-03-2004 @ 13:48:
Ik snap het niet. Het is inderdaad vastgelegd dat het bezitten van een paar (3 geloof ik) gram hash gedoogd wordt. Wat is je punt?
ik vroeg me af of gedogen meestal een mondelinge afspraak is of dat het ook met een wet geregeld wordt
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:53
juno
juno is offline
Het staat dan wel niet in de wet, maar is wel degelijk beleid en als zodanig schriftelijk vastgelegg en redelijk consequent uitgevoerd. Maar primair voor intern gebruik. Was je daar bang voor soms, dat het gedoogbeleid afhing van de nukken en de grillen van de individuele ambtenaar in kwestie? Zou een fraaie boel worden.

Maar heb jij iets tegen gedogen?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:56
Raakaap
Raakaap is offline
Citaat:
juno schreef op 17-03-2004 @ 13:53:
Het staat dan wel niet in de wet, maar is wel degelijk beleid en als zodanig schriftelijk vastgelegg en redelijk consequent uitgevoerd. Maar primair voor intern gebruik. Was je daar bang voor soms, dat het gedoogbeleid afhing van de nukken en de grillen van de individuele ambtenaar in kwestie? Zou een fraaie boel worden.

Maar heb jij iets tegen gedogen?
nee heb niets tegen gedogen
iig, het is een beetje slap, maar goed
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:58
juno
juno is offline
Slap is meer dat de regel zelf die wel ooit is opgesteld maar officieel niet wordt gehandhaafd niet wordt gewijzigd of opgeheven.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:59
Raakaap
Raakaap is offline
Citaat:
juno schreef op 17-03-2004 @ 13:58:
Slap is meer dat de regel zelf die wel ooit is opgesteld maar officieel niet wordt gehandhaafd niet wordt gewijzigd of opgeheven.
ja precies dat bedoel ik
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 12:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Raakaap schreef op 17-03-2004 @ 13:51:
ik vroeg me af of gedogen meestal een mondelinge afspraak is of dat het ook met een wet geregeld wordt
Als iets 'beleid' heet wordt dat meestal wel vastgelegd ja
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 13:02
Raakaap
Raakaap is offline
Citaat:
Chimera schreef op 17-03-2004 @ 13:59:
Als iets 'beleid' heet wordt dat meestal wel vastgelegd ja
Maar het wordt dus wél schriftelijk maar niet wettelijk vastgelegd? (Anders heb je immers twee contradicterende wetten...)

Waarom wórdt de regel trouwens niet opgeheven? Is dat soort dingen het resultaat van de slapheid die ontstaat als men rechts (VVD) met ietwat links (PvdA) en pure middenheid (D66) mengt?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 13:08
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Raakaap schreef op 17-03-2004 @ 14:02:
Waarom wórdt de regel trouwens niet opgeheven? Is dat soort dingen het resultaat van de slapheid die ontstaat als men rechts (VVD) met ietwat links (PvdA) en pure middenheid (D66) mengt?
Waarom zou men die regel willen opheffen?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 13:11
Gatara
Gatara is offline
het gedoogbeleid rondom soft drugs is waardeloos nu. Coffeeshops mogen weliswaar het eigenlijk verboden soft drugs verkopen, maar mogen hooguit 5 plantjes hebben.

Tsja. En dan krijg je illegale hennepplantages met illegale stroomaftap enzovoort.

Goh.
Oud 17-03-2004, 13:20
juno
juno is offline
Als we uitgaan van het eerder genoemde hasj-voorbeeld: dat wordt niet opgeheven omdat we dan niet meer in de pas zouden lopen met de andere Schengen landen. Strijd met een Verdrag dus, dat kan niet. Dus regelen we het via een gedoogbeleid. Geen wet, wel regelgeving. Noodsprong, in feite.

Ook euthanasie is jarenlang een kwestie van gedogen geweest. Officieel viel het nog steeds onder moord of hulp bij zelfdoding, maar wie aan bepaalde regels voldeed ontkwam aan veroordeling. Dat was onderdeel van het vervolgingsbeleid van justitie. (Wat ook uitputtend en minutieus vastgelegd is!)

Die regel is echter wel opgeheven, en euthanasie is wettelijk geregeld. Dat is beter voor de rechtszekerheid. Een loze letter in de wet laten staan en een en ander met beleid willen regelen is hooguit als overbrugging aanvaardbaar. Beleid is minder aan waarborgen gebonden dan wetgeving . Beleid is zonder tussenkomst van de wetgever van de ene op de andere dag te wijzigen. Beleid is niet openbaar. Dat is niet bevorderlijk voor het rechtsstaatgehalte.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 14:01
Voor S.!
Voor S.! is offline
Gedoogbeleid is hypocriet en stom!

Ook deze post post ik voor jou, S., mijn snoepje, mijn schatje!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten