Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit is meer naar aanleiding van het proefballonnetje van Remkes, over het idee dat ouders en verenigingen moeten weten of zij pedofielen in hun midden hebben. Waar het mij om gaat is dat ik graag wil weten of mijn buurman een crimineel verleden heeft gehad, wat ik met die informatie doe is niet van toepassing. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zeer suggestieve argumentatie ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat je suggestief argumenteert. Jij gaat er bij voorbaat van uit dat de algemene wetenschap van het criminele verleden van een persoon negatief voor deze uit zal pakken. Met mijn voorbeeld probeer ik uit te drukken dat dit absoluut niet het geval hoeft te zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Bekendmaking van de naam van een crimineel is dus slecht voor de reďntegratie. Je kunt zeggen dat de buurt het recht heeft om dat te weten, maar dat betwijfel ik. Het enige wat ze met die informatie zullen doen, is de persoon in kwestie wantrouwen en extra in de gaten houden, wat waarschijnlijk weer niet zo goed is voor de reďntegratie. Bovendien heeft iedereen in principe recht op privacy. De buurt weet toch ook niet alles over jouw verleden? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Namen van verdachten zijn openbaar en terechtzittingen waar een verdachte voor de rechter komt zijn ook gewoon voor iedereen toegankelijk. Dat is onderdeel van de democratische controle van de rechtspraak. Het volk kan toezien op de procesvoering, kan zien wie er terechtstaat en kan kennisnemen van de uitspraak. Daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Dat kranten, tijdschriften enz. namen van verdachten fingeren, heeft niets met de wet te maken. Dat zijn eigen richtlijnen van het Commissariaat voor de Media en veelal ook interne codes van verenigingen van journalisten. Een verdachte blijft dus absoluut niet anoniem: iedereen die wil weten wat er aan de hand is kan gewoon gaan kijken. Wel is het zo dat er een verschil is tussen openbaarheid van namen (namelijk doordat rechtszaken en vonnissen openbaar zijn) en het echt actief rondbazuinen van namen (door iemand met naam en toenaam in allerlei kranten te noemen). Dat laatste berust niet op een wet maar is zoals ik zei gewoon een algemene fatsoensnorm. De samenleving kan dus kennisnemen van de namen van haar dissidenten als zij wil, maar zij mag niet verwachten dat iemands naam zomaar wordt op straat gegooid. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Het is nu al niet illegaal om de volledige naam te schrijven. Slechts een gewoonte van "respectabele" kranten omdat ze dan denken dat ze buitengewoon genuanceerd overkomen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dat zal de reintegratie inderdaad goed doen om maar lekker alle namen rond te gaan bazuinen...
![]() Als ik d.v. noodweer iemand doodt, is het nog steeds doodslag als eindoordeel dat ik daar geen straf voor krijg doet er in dat geval niet toe, want mn buren lezen mijn naam bij het stukje doodslag en ze hebben hun oordeel geveld zonder te weten wat de werkelijke toedracht was. Mensen kijken niet verder dan een stigma, dus t lijkt me absoluut ongeschikt om elke crimineel een stigma op te drukken en hun namen zoveel mogelijk te publiceren , zo krijg je straks twee fronten en blijven criminelen crimineel en zijn we alleen nog maar verder van huis... Mensen kunnen de verantwoordelijk en de objectiviteit van die kennis nog niet aan. Ze vragen immers niet zo snel waarom iemand iets gedaan hebben, ze willen alleen weten dat het gedaan is, verdere info willen de meesten niet.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
pffft moelijk, ik ben het met Benfatto eens, maar alleen als het criminelen betreft, waarvan schuld bewezen is, en waarbij kans op herhaling groot wordt geacht.
Ik vind dat privacie recht alleen opgaat waarbij criminelen niet snel in herhaling zullen vallen, die dus wel al hun straf hebben uitgezeten. Bij verkrachtende pedofielen vind ik dat ze daar geen recht meer op hebben, want die hielden in het begin al geen rekening met de privacy en integriteit van een kind, die lui kunnen ze niet zwaar genoeg straffen. Als ik kinderen had zou ik ook geen pedofiel in mijn buurt willen hebben wonen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Gek dat de mensen die denken dat dit stigmatiserend zal werken dezelfde mensen zijn die denken dat de mens van nature goed is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Voor mij klopt het iig niet. Ik geloof wel dat de mens goedheid bezit, maar als het erop aankomt is ze slecht ![]()
||
Citaat:
Ga naar een krant toe (zoveel mogelijk en sowieso de Telegraaf!), laat je volledige naam en eventueel adres in de krant vermelden in verband met onzedelijke handelingen bij vrouwen (liefst onder de 17), tasjesroof bij hoogbejaarden (daar waar mogelijk bejaarden in een rolstoel) en vermeld ook nog even dat je zeer stelselmatig zonder condoom met kippen naar bed gaat die vogelpest hebben. Ga de volgende dag terug naar diezelfde kranten en vertel dat je jezelf misschien een ietsepietsie hebt vergist en er van je vertelde verhalen niets waar is. Moet jij eens opletten hoe stigmatiserend een nieuwsbericht is. Hoe goed van aard je ook mag zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als je me niet gelooft zou ik zeggen: Wacht maar tot jij wordt verdacht van iets en je hebt het niet gedaan en je naam wordt openbaar gemaakt. Dan piep je wel anders dat ze ook aan de onschuldigen moeten denken. Of wat dacht je van de doodstraffen in de VS waar ook mensen geexecuteerd worden en dat later blijkt dat ze het niet gedaan hebben. Das ook lekker lullig dan.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Ik vind niet dat de samenleving dat recht heeft, en ook niet moet krijgen. Ik vind het alleen wel moeilijk als het om veroordeelde pedofielen gaat. Ik zou als ik zelf kinderen zou hebben wel willen weten dat een pedofiel in de buurt van mijn kinderen woont, zodat ik er extra op kan letten enz.
Ik weet het niet, tis heel dubbel. Aan de ene kant wil ik zo veel mogelijk veiligheid voor mijn familie enzo, aan de andere kant weet ik ook wel dat als bekend is wie wat allemaal gedaan heeft die persoon geen leven meer heeft of het in ieder geval extra moeilijk zal hebben een nieuw leven op te bouwen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|