Citaat:
Upior schreef op 19-03-2004 @ 13:33:
Ik ben een PO over complexe getallen aan het maken. Ik weet wel dat je een negatief getal niet kan worteltrekken in R, maar wáárom niet? Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen..
|
In de verzameling IR geldt dat een kwadraat van een getal altijd groter of gelijk aan nul is, dus dat verklaart waarom je nooit een negatief getal als kwadraat krijgt. Om de vergelijking x²=a voor a<0 op te kunnen lossen moet je IR dus uit zien te breiden tot een verzameling die IR als deelverzameling bevat. Dit is mogelijk door een getal i met de eigenschap i² = -1 te definiëren. De uitbreiding C bevat dan alle getallen van de vorm a+b*i, waarbij a en b reëel zijn en i (de zogenaamde imaginaire eenheid) een niet-reëel getal voorstelt met de vermelde eigenschap.
Gaan we uit van sqrt(-1) en combineren we dat met de eigenschap voor i, dan vinden we: sqrt(-1)=sqrt(i²)=i. Er is echter enige voorzichtigheid geboden, want stel dat we (sqrt(-1))² willen bepalen. Als je de formule sqrt(a)*sqrt(b)=sqrt(a*b) met a=b=-1 toepast krijg je:
(sqrt(-1))²=sqrt(-1)*sqrt(-1)=sqrt(-1*-1)=sqrt(1)=1, en niet -1 zoals je zou verwachten. We spreken daarom af dat de wortel uit een getal alleen gedefinieerd wordt voor een getal dat groter of gelijk aan nul is.