Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 15:42
SkAnOuK
SkAnOuK is offline
Voor mijn boekverslag heb ik Au pair van willem frederik hermans gelezen. Een super saai boek, maargoed, daar gaat het nu even niet over. Ik moet voor mijn boekverslag in een paar woorden het voornamelijkste thema van het boek verwoorden.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen. Ik vind het namelijk helemaal nergens over gaan haha...
Ik had eerst 'eenzaamheid' maar dit was fout.

Iemand een betere?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 16:03
Verwijderd
Apart...bijna alle boeken van Hermans hebben eenzaamheid als thema. Iig heb ik geleerd dat er maar drie 'hoofdthema's' zijn, namelijk eenzaamheid, dood en liefde.
Tot nu toe altijd toepasbaar geweest, maar ik heb Au pair niet gelezen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:11
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ben maar eens zo aardig geweest eens tussen de uitreksels van scholieren.com te zoeken...

eenzaamheid wordt daar wel genoemd!
maar ook reizen en handel kom ik ergens tegen...
onkenbaarheid van de werkelijkheid, schenden van vertrouwen kom ik ook tegen daar...
ik heb het boek zelf niet gelezen, dus kan het je neit vertellen, maar misschien kun je in het vervolg zelf ook even zoeken tussen de uitreksels?
Oud 23-03-2004, 18:06
Verwijderd
Algemene thema's van Hermans zijn de onkenbaarheid van de wereld, de onmogelijkheid om iets te bereiken en de waardeloosheid van wat je bereikt als het toch mocht gelukken. Nogal deprimerend en nihilistisch. Ik heb Au Pair niet gelezen, maar ik denk dat je toch wel die kant op moet zoeken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 19:37
SkAnOuK
SkAnOuK is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 23-03-2004 @ 17:11:
Ben maar eens zo aardig geweest eens tussen de uitreksels van scholieren.com te zoeken...

eenzaamheid wordt daar wel genoemd!
maar ook reizen en handel kom ik ergens tegen...
onkenbaarheid van de werkelijkheid, schenden van vertrouwen kom ik ook tegen daar...
ik heb het boek zelf niet gelezen, dus kan het je neit vertellen, maar misschien kun je in het vervolg zelf ook even zoeken tussen de uitreksels?
Ik had al tussen de uitreksels gezocht,
vandaar dat ik ook eenzaamheid had genomen, maarja, mijn leraar nederlands keurde dit af....
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 19:37
SkAnOuK
SkAnOuK is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-03-2004 @ 19:06:
Algemene thema's van Hermans zijn de onkenbaarheid van de wereld, de onmogelijkheid om iets te bereiken en de waardeloosheid van wat je bereikt als het toch mocht gelukken. Nogal deprimerend en nihilistisch. Ik heb Au Pair niet gelezen, maar ik denk dat je toch wel die kant op moet zoeken.

LUH-3417
Ik denk inderdad dat je gelijk hebt....Ik ga het gewoon maar proberen Horen we het vanzelf wel als hij het niet goed vind
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 21:40
songeur
songeur is offline
Ja, die heb ik pas gelezen . Ik zal eens denken of ik het weet. Wat hebben we allemaal:
- een koffertje met belangrijke inhoud
- nasleep van de oorlog
- een oude man die ofwel goed is ofwel een viezerik (halfdoorzichtige spiegel)
- rare families (er is iets mis met de families)
- een wantrouwend meisje

Het is natuurlijk altijd je mening wat het thema is. Ik vond het meisje erg wantrouwend overkomen in het boek. Achteraf bleek dat wantrouwen terecht, maar toch. Misschien dat je daarop een thema kunt baseren.

Ook gaf iedereen aan het einde van het boek elkaar de schuld, waar je iets mee zou kunnen doen (--> oorlog: iedereen beschuldigt iemand). En ook dit kan als wantrouwen bestempelt lijkt me. Zelfs de familieleden zijn wantrouwend tegenover elkaar en stellen elkaar in een kwaad daglicht (net zoals dat iedereen elkaar verraadde in de oorlog).

Nou, hopelijk heb je hier iets aan, ik zwets altijd maar wat bij het thema, zie hier het resultaat.

Succes ermee!

songeur
Reageren

Regels voor berichten