Advertentie | |
|
![]() |
|
Nee: want er staat eigenlijk: een aantal van argumenten die...
--> die is mv want verwijst naar argumenten maar in de tweede zin gaat het om het aantal dat rechtvaardigt --> een aantal kan volgens mij niet rechtvaardigen ==> ik begin meer en meer te twijfelen aan de correctheid van de tweede zin
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Men moet onderscheiden. Het woord "aantal" is geen hoofdtelwoord, maar een zelfstandig naamwoord, althans zo fungeert het: het krijgt immers een lidwoord (het, een). Als zodanig kan het onderwerp/voorwerp zijn. In de woordgroep "een aantal argumenten" is het lijdend voorwerp. "argumenten" is in dit geval in wezen een bijvoeglijke bepaling, die nader het woord "aantal" definieert. Strikt genomen zou men dienen te schrijven: "een aantal ván argumenten", maar dat vindt men tegenwoordig toch wat geforceerd klinken.
Bovenstaande brengt mee dat fout is een zin als: "een aantal argumenten zijn gegeven". "een aantal" móet immers onderwerp zijn, en is, in grammaticale zin, enkelvoud, ook al is de lógische betekenis nu juist meervoud. Derhalve moet het gezegde, althans de persoonsvorm ervan, in het enkelvoud staan. Maar, terzake van de hier gestelde vraag, moet gezegd worden, zoals al gedaan, dat beide mogelijkheden juist zijn. Zowel "een aantal" als "argumenten" kan antecedent vormen van een betrekkelijke bijzin. ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ok. De vraag is: kan "een aantal" rechtvaardigen? Liesjeuh denkt van niet. Daarom keurt zij af: (1) "een aantal..., dat rechtvaardigt".
Niettemin geldt als juist: (2)"een aantal argumenten rechtvaardigt". Nu: bij (1) betekent "dat" hetzelfde als "een aantal" bij (2), aangezien het terugwijst naar "een aantal". Als "een aantal" in (2) als onderwerp kan fungeren, dan moet "dat" in (1) dat óók kunnen, in zijn eigen bijzin, juist omdat "dat" (1), in logische zin, hetzelfde betekent als "een aantal" (2). ![]()
|
![]() |
Misschien val ik in herhaling, maar beide kunnen. In het eerste semester heb ik geleerd dat men omtrent deze kwestie al toleranter is. Maar als je echt ongemarkeerd taalgebruik wil, dan kies je toch voor de eerste optie.
|
1 - Het CPB geeft een aantal argumenten die overheidsingrijpen rechtvaardigen.
2 - Het CPB geeft een aantal argumenten dat overheidsingrijpen rechtvaardigt. Het vetgedrukte is een Naamwoordelijke Constituent. Als je aantal als kern opvat, verwijs je met dat. Als je argumenten als kern opvat, verwijs je met die. Het kan allebei dus, maar daar waren jullie al uit geloof ik. Ik dacht, ik geef even de grammaticaal correcte termen. (uit de ANS) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|