Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 14:26
NERD
NERD is offline
Wat is juist?

1 - Het CPB geeft een aantal argumenten die overheidsingrijpen rechtvaardigen.

2 - Het CPB geeft een aantal argumenten dat overheidsingrijpen rechtvaardigt.

a) 1 is juist omdat het werkwoord "rechtvaardigen" verwijst naar "argumenten" --> meervoud

b) 2 is juist omdat het werkwoord "rechtvaardigen" verwijst naar "een aantal" --> enkelvoud

c) ze zijn allebei incorrect --> ik ben een grote lul

Wie maakt me los?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 15:27
Verwijderd
Het kan volgens mij allebei, en wel hierom:

De bijvoeglijke bijzin 'die overheidsingrijpen rechtvaardigen' hoort bij argumenten en 'rechtvaardigen' slaat dus niet op het aantal, maar alleen op de argumenten.

Hierbij gaat het om een aantal dingen die rechtvaardigd worden, namelijk die argumenten. 'een aantal' is enkelvoud en dus moet het 'rechtvaardigt' zijn.

Op het eerste gezicht wilde ik eigenlijk alleen de tweede goedrekenen, maar bij nader inzien lijkt mij de eerste ook grammaticaal correct.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:43
Verwijderd
Ze zijn allebei correct, zie de uitleg van Morgan.
Mijn voorkeur gaat uit naar zin 1.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 15:59
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
volgens mij zijn ook beiden correct, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar 1
Oud 20-03-2004, 10:23
NERD
NERD is offline
Citaat:
Morgan schreef op 19-03-2004 @ 16:27:
Op het eerste gezicht wilde ik eigenlijk alleen de tweede goedrekenen, maar bij nader inzien lijkt mij de eerste ook grammaticaal correct.
Ja, die tweede leek me op het eerste gezicht als enige grammaticaal correct maar zag er tegelijk een stuk minder logisch (en dus lelijker) uit als die eerste.

In ieder geval bedankt voor de uitleg, ik kies maar gewoon voor de meest vloeiend klinkende variant
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 11:29
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik denk eigenlijk dat het de tweede zin is 'Rechtvaardigt' verwijst naar 'een aantal argumenten'... Denk ik
Oud 20-03-2004, 12:57
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Nee: want er staat eigenlijk: een aantal van argumenten die...
--> die is mv want verwijst naar argumenten
maar in de tweede zin gaat het om het aantal dat rechtvaardigt
--> een aantal kan volgens mij niet rechtvaardigen
==> ik begin meer en meer te twijfelen aan de correctheid van de tweede zin
Oud 20-03-2004, 13:07
Mux
Mux is offline
wat is cpb
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 14:03
ratonita7
ratonita7 is offline
Volgens mij is enkel de eerste zin correct. Het juiste verwijswoord voor argumenten is "die" en niet "dat".
Oud 20-03-2004, 14:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
mekkep schreef op 20-03-2004 @ 14:07:
wat is cpb
Offtopic: CPB staat voor Centraal Plan Bureau.
Oud 20-03-2004, 16:04
Verwijderd
In dit geval zijn beide mogelijkheden correct.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 21:18
Verwijderd
Citaat:
ratonita7 schreef op 20-03-2004 @ 15:03:
Volgens mij is enkel de eerste zin correct. Het juiste verwijswoord voor argumenten is "die" en niet "dat".
Zie eerste uitleg. 'dat' verwijst naar 'aantal', niet naar 'argumenten'.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:52
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-03-2004 @ 22:18:
Zie eerste uitleg. 'dat' verwijst naar 'aantal', niet naar 'argumenten'.
Ja maar ik blijf erbij dat "aantal" hier niet mag gezien worden als referent. Het klinkt gewoon raar hier, ik zou voor het eerste gaan.
Oud 21-03-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
ratonita7 schreef op 21-03-2004 @ 12:52:
Ja maar ik blijf erbij dat "aantal" hier niet mag gezien worden als referent. Het klinkt gewoon raar hier, ik zou voor het eerste gaan.
'Aantal' kan hier worden gezien als onderwerp en het tweede voorbeeld is dus weldegelijk goed. De meeste mensen vinden het trouwens raar klinken.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 17:00
MickeyV
MickeyV is offline
Men moet onderscheiden. Het woord "aantal" is geen hoofdtelwoord, maar een zelfstandig naamwoord, althans zo fungeert het: het krijgt immers een lidwoord (het, een). Als zodanig kan het onderwerp/voorwerp zijn. In de woordgroep "een aantal argumenten" is het lijdend voorwerp. "argumenten" is in dit geval in wezen een bijvoeglijke bepaling, die nader het woord "aantal" definieert. Strikt genomen zou men dienen te schrijven: "een aantal ván argumenten", maar dat vindt men tegenwoordig toch wat geforceerd klinken.

Bovenstaande brengt mee dat fout is een zin als: "een aantal argumenten zijn gegeven". "een aantal" móet immers onderwerp zijn, en is, in grammaticale zin, enkelvoud, ook al is de lógische betekenis nu juist meervoud. Derhalve moet het gezegde, althans de persoonsvorm ervan, in het enkelvoud staan. Maar, terzake van de hier gestelde vraag, moet gezegd worden, zoals al gedaan, dat beide mogelijkheden juist zijn. Zowel "een aantal" als "argumenten" kan antecedent vormen van een betrekkelijke bijzin.
Oud 21-03-2004, 17:05
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 20-03-2004 @ 13:57:
Nee: want er staat eigenlijk: een aantal van argumenten die...
--> die is mv want verwijst naar argumenten
maar in de tweede zin gaat het om het aantal dat rechtvaardigt
--> een aantal kan volgens mij niet rechtvaardigen
==> ik begin meer en meer te twijfelen aan de correctheid van de tweede zin
Niet geheel: immers, als we de zin zo maken, dat "een aantal" het onderwerp vormt, krijgen we: "een aantal (van) argumenten rechtvaardigt, etc". Alhier zien we, dat, aangezien het gezegde congrueert met "een aantal...", kennelijk het aantal rechtvaardigt. Maar als dit juist is, dan moet evenzeer gezegd worden dat het betrekkelijk vnw. "dat" in "een aantal...., dat rechtvaardigt", aangezien "dat" ziet op "een aantal" en daarmee in logische zin op één lijn is te stellen, als onderwerp kan fungeren in de gegeven zinnen.
Oud 21-03-2004, 17:18
ratonita7
ratonita7 is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-03-2004 @ 18:05:
Niet geheel: immers, als we de zin zo maken, dat "een aantal" het onderwerp vormt, krijgen we: "een aantal (van) argumenten rechtvaardigt, etc". Alhier zien we, dat, aangezien het gezegde congrueert met "een aantal...", kennelijk het aantal rechtvaardigt. Maar als dit juist is, dan moet evenzeer gezegd worden dat het betrekkelijk vnw. "dat" in "een aantal...., dat rechtvaardigt", aangezien "dat" ziet op "een aantal" en daarmee in logische zin op één lijn is te stellen, als onderwerp kan fungeren in de gegeven zinnen.
Heel vriendelijk van je dat je wilt helpen, maar als je zo'n omslachtig taalgebruik hanteert denk ik niet dat iemand je zal begrijpen...
Oud 21-03-2004, 17:27
MickeyV
MickeyV is offline
Ok. De vraag is: kan "een aantal" rechtvaardigen? Liesjeuh denkt van niet. Daarom keurt zij af: (1) "een aantal..., dat rechtvaardigt".
Niettemin geldt als juist: (2)"een aantal argumenten rechtvaardigt". Nu: bij (1) betekent "dat" hetzelfde als "een aantal" bij (2), aangezien het terugwijst naar "een aantal". Als "een aantal" in (2) als onderwerp kan fungeren, dan moet "dat" in (1) dat óók kunnen, in zijn eigen bijzin, juist omdat "dat" (1), in logische zin, hetzelfde betekent als "een aantal" (2).
Oud 21-03-2004, 18:14
Emilia
Emilia is offline
Misschien val ik in herhaling, maar beide kunnen. In het eerste semester heb ik geleerd dat men omtrent deze kwestie al toleranter is. Maar als je echt ongemarkeerd taalgebruik wil, dan kies je toch voor de eerste optie.
Oud 22-03-2004, 15:42
Pallas
Pallas is offline

Het vetgedrukte is een Naamwoordelijke Constituent. Als je aantal als kern opvat, verwijs je met dat. Als je argumenten als kern opvat, verwijs je met die.

Het kan allebei dus, maar daar waren jullie al uit geloof ik. Ik dacht, ik geef even de grammaticaal correcte termen. (uit de ANS)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten