Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 16:41
stout!
stout! is offline
Ik kan me echt héél, héél slecht concentreren. Alleen op het allerlaatste moment kan ik me maar tot (vooral studie)zaken zetten, wat me enorm veel stress oplevert en voor mijn gevoel soms ten koste gaat van de inhoud. Het probleem is alleen dat ik altijd alles op deze manier heb gehaald en daarom nooit gedwongen ben geweest deze werkwijze te veranderen, hoewel ik het wel graag zou willen.
Maar het lijkt wel alsof ik de adrenaline van het laatste moment nodig heb om me ergens op te richten, niet constant af te dwalen...

Dus hebben jullie tips om de concentratie te verhogen en ook mijn concentratievermogen in het geheel te verbeteren?
Oud 17-03-2004, 16:50
littlegurl
littlegurl is offline
Er zijn een aantal manieren om te leren en dat verschilt ook per persoon. Sommige mensen willen alles van te voren doen en plannen alles goed in, dit zijn ze al hun hele leven gewend. Ze willen planning in hun leven anders zijn ze bang iets niet te halen.
Jij bent juist het tegenovergestelde, je hebt de stress van het laatste moment nodig om iets te gaan doen, eerder kan je jezelf er niet tot aanzetten. Het lijkt me moeilijk om dat te veranderen omdat het voor een deel erfelijk is en voor het andere deel aangeleerd gedrag is, gedrag is moeilijk af te leren. Maar om het te proberen kan je misschien beginnen kleine dingen alvast te doen. Als je bijvoorbeeld een proefwerk ehbt maak alvast een samenvatting van te voren of zorg alvast dat je alles snapt, dan ben je al een heel eind!
Oud 17-03-2004, 17:37
Konijn
Konijn is offline
Dat heeft dus niet zoveel met je concentratie vermogen te maken, maar met je zelfdiscipline.
Als je jezelf niet to werken aan kunt zetten, gaat dat om je discipline, als je uren probeert te werken, maar telkens afgeleid wordt, dan is het je concentratie.
En wat je er tegen kunt doen, tja, moeilijk. Probeer je ritme er in te veranderen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Misschien dat je niet de dag van te voren de hele dag moet proberen te leren, maar alle avonden ervoor. Misschien dat je dan een beetje de 'druk' voelt omdat het 's avonds laat is en je eigenlijk naar bed zou moeten?
Ik heb werkelijk geen idee, sorry..
Oud 17-03-2004, 17:50
Co
Co is offline
Ik heb echt precies hetzelfde 'probleem'

Heb deze week toets-week, leer alles 1 dag vantevoren. Begin rond 7 uur, ga tot diep in de nacht door

Ik kán gewoon niet om 2 uur al gaan leren, dat lukt me niet. Ik moet eerst het benauwde gevoel krijgen, voordat ik aan de slag ga... Het is geen kwestie van concentratie, pure zelfdiscipline...

Om 2 uur kan ik me ook niet concentreren, hoe graag ik ook zou willen. Maar ik kan wél van 7 tot middernacht aan één stuk door leren.

Maar ik heb het op deze manier ook altijd gered. Het is niet ideaal, maar je zult er mee moeten leren leven. Ik heb het geacepteerd...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2004, 19:26
vosje16
vosje16 is offline
Herkenbaar
Ik leer altijd 's avonds in mijn bed, voor ik ga slapen. Want 's namiddags denk ik altijd 'ik heb straks nog wel tijd om te leren' en dan kan ik leukere dingen gaan doen die ik 's avonds niet meer kan doen hé
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 09:52
phensicske
phensicske is offline
Het gaat hier inderdaad om je discipline, ik heb het er ook moeilijk mee.

Kan je niet in de studie gaan om zo een regelmaat op te bouwen? Dat deed ik ook en zo had ik dan toch al iets gedaan.

Is het doordat het thuis te druk is dat je je niet kan 'concentreren'? Anders ga je gewoon in de bib of bij een vriend(in) gaan studeren.

Zelfdiscipline kan je ook wat bijwerken door een vast schema te maken. Maandag herhaal ik dat vak, dinsdag dat...

Bij mij werkt dit eigenlijk niet zo goed, want ik besteed langer aan het opstellen van de schema's dan ik ze volg.

Mja, 'k weet het niet zo goed.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:37
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Konijn schreef op 17-03-2004 @ 18:37:
Dat heeft dus niet zoveel met je concentratie vermogen te maken, maar met je zelfdiscipline.
Als je jezelf niet to werken aan kunt zetten, gaat dat om je discipline, als je uren probeert te werken, maar telkens afgeleid wordt, dan is het je concentratie.
En wat je er tegen kunt doen, tja, moeilijk. Probeer je ritme er in te veranderen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Misschien dat je niet de dag van te voren de hele dag moet proberen te leren, maar alle avonden ervoor. Misschien dat je dan een beetje de 'druk' voelt omdat het 's avonds laat is en je eigenlijk naar bed zou moeten?
Ik heb werkelijk geen idee, sorry..
[muggenziftmodus]tenzij je adhd hebt natuurlijk, dan gat die vlieger niet op tenzij je medicijnen hebt (maar als alle mensen met deze klachten adhd hebben, dan zouden ze er denk ik heel wat ritalin/concerta fabrieken bij moeten bouwen )[/muggenziftmodus]

wat bij mij werkt als ik zo'n bijne ononderdrukbare uitstelaanval heb: doe je ogen dicht en denk hgeel sterk terug aan de laatste keer dat je hierdoor in de problemen kwam. Aan de stress. Aan de koppijn. Aan het noodzakelijk afraffelen van je werk en hierdoor moet toezien hoe de grootste trut van de klas een véél hoger cijfer haalt dan jij en...(o wacht, die laatste hoort bij mij ). In mijn geval word het dan wel wat makkelijker. Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat je concentratievermogen en productiviteit het hoogst zijn sóchtends. na een uur of twee begint het af te nemen. En je aandacht er goed bij houden terwijl je de vorige nacht maar 6 uurtjes slaap hebt gehad, kun je wet vergeten ook al voel je je niet moe.
Oud 28-03-2004, 19:19
Roos
Roos is offline
Weet je watr bij mij helpt?

Met iemand anders samen leren. Ik spreek vaak af met een vriendin om een paar opdrachten samen te maken. Dan moet je wel! Kies wel iemand uit die een beetje gemotiveerd is, anders ga je alleen maar kletsen
Het is nog gezellig ook als je eenmaal een fijne 'leerpartner' hebt gevonden, leer je echt veel van elkaar.
Oud 28-03-2004, 20:04
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 28-03-2004 @ 17:37:
[B*slaat mug dood*
wat bij mij werkt als ik zo'n bijne ononderdrukbare uitstelaanval heb: doe je ogen dicht en denk hgeel sterk terug aan de laatste keer dat je hierdoor in de problemen kwam. Aan de stress. Aan de koppijn. Aan het noodzakelijk afraffelen van je werk en hierdoor moet toezien hoe de grootste trut van de klas een véél hoger cijfer haalt dan jij en...(o wacht, die laatste hoort bij mij ). *wetenschap*[/B]

Da's nu wel eens een originele EN goede tip.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 20:46
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Roos schreef op 28-03-2004 @ 20:19:
Weet je watr bij mij helpt?

Met iemand anders samen leren. Ik spreek vaak af met een vriendin om een paar opdrachten samen te maken. Dan moet je wel! Kies wel iemand uit die een beetje gemotiveerd is, anders ga je alleen maar kletsen
Het is nog gezellig ook als je eenmaal een fijne 'leerpartner' hebt gevonden, leer je echt veel van elkaar.
Dat lukt inderdaad alleen maar als de ander *heel* erg gemotiveerd is

Maar ik denk SuperSanne wel een goed idee had, ga het zelf ook maar 'ns proberen
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten