Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2004, 18:43
Verwijderd
Ik kreeg vandaag te horen dat de wegingswaarde bij frans van de toetsen die mijn klas deze periode heeft gemaakt anders is.
LET OP : Ik zit in klas 3 havo/vwo we hebben dus niet een PTA ofzo waar iets in staat. Het stond op onze studie planner.
Het was eerst :

Kijk en Luistertoets - 2x
Spreektoets - 1x
Schriftelijke overhoring - 1x

Maar in overleg met mijn mentoren heeft mijn docent het veranderd :

Kijk en luistertoets 2x
Spreektoets - 2x
Schriftelijke Overhoring - 3x

Ik snap de rede er voor niet : er zijn te weinig cijfers.
Eigenlijk vraag ik mezelf af of ze dit achteraf mogen veranderen.

Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik geen 5.9 sta maar een 4.9 en dat is toch wel een groot verschil!

Wat is jullie mening hierover? Heb je het ook wel eens gehad en hoe heb je het opgelost? Kan je eisen dat de eerdere wegingswaarde weer terug komt?

Ik vind het belachelijk eigenlijk dat je zomaar de wegingswaarde gaat veranderen namelijk, ik hou echt wel rekening met de wegingswaarde van toetsen als ik aan het leren ben.

Laatst gewijzigd op 26-03-2004 om 19:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2004, 19:14
ejah
ejah is offline
Die wegingswaardes zijn volgens mij landelijk, wettelijk vastgesteld dus ik denk dat je op internet er wel iets van moet kunnen vinden. Volgens mij mag zoiets helemaal niet (zou het erg raar vinden)
Oud 26-03-2004, 19:24
Verwijderd
Het is uiteraard een zeer rare manier van doen van je docent. Bij mij op school zijn de waarden vastgelegd in het leerlingstatuut, er zijn dus op school regelingen voor. Ik weet niet hoe het bij jou op school zit.

En ik heb het ook wel een keer meegemaakt. Tweemaal bij Duits. De docent besloot dat ze de volgende dag nog een so(1x) wilde geven dat als een proefwerk meetelt (3x). Dit was wel in strijd met de regels dat je een proefwerk een week van te voren moet opgeven, maar zo nauw neemt men het niet. Daarnaast is er wel eens geknoeid met de schoolexamenregels. Een bepaalde SE-toets was slecht gemaakt en daaraan tegemoet te komen werd er besloten om er nog 1 extra SE-toets in te lassen.Dit was in strijd met het PTA maar via een beetje creatieve interpetatie van de regels was het wel mogelijk. In principe kunnen ze veel doen door de regels een beetje op te rekken, of dit eerlijk is, is een tweede.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 19:47
Philemon
Philemon is offline
Heb het zelf gelukkig nog nooit gehad... Ook nog nooit iets daarover gehoord. Hebben ze dat niet eerst met jullie doorgesproken dan?

En Evatjuhhhh om misschien toch iets te zeggen wat al vaker is gezegd: Leer gewoon al je toetsen even goed, want als jij je al voorhoudt dat een toets toch maar 1 keer meeweegt, en je het dan maar niet 'goed' gaat leren, kunnen er vervelende situaties (zoals nu) ontstaan.
Oud 26-03-2004, 20:45
Verwijderd
Mag een handelingsdeel eigenlijk gewaardeerd worden met een cijfer dat meetelt voor het rapport?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 26-03-2004 @ 20:47:
En Evatjuhhhh om misschien toch iets te zeggen wat al vaker is gezegd: Leer gewoon al je toetsen even goed, want als jij je al voorhoudt dat een toets toch maar 1 keer meeweegt, en je het dan maar niet 'goed' gaat leren, kunnen er vervelende situaties (zoals nu) ontstaan.
Ik leer voor elke toets even goed en ik haal toch lage cijfers. Maar omdat het gewoon niet goed lukt (kneem langzaam informatie op) baal ik er wel van. Frans is echt het enige vak waarbij ik elke week leer
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 21:22
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 26-03-2004 @ 21:45:
Mag een handelingsdeel eigenlijk gewaardeerd worden met een cijfer dat meetelt voor het rapport?
Naar mijn weten word een handelingsdeel altijd met O/V/G beoordeeld. Dus ik denk niet dat het mag..
Je zou in je PTA moeten kijken..
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 21:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
ejah schreef op 26-03-2004 @ 20:14:
Die wegingswaardes zijn volgens mij landelijk, wettelijk vastgesteld dus ik denk dat je op internet er wel iets van moet kunnen vinden. Volgens mij mag zoiets helemaal niet (zou het erg raar vinden)
onzin. D'r is niks landelijk vastgesteld over 3havo/vwo

Ik zou er wel werk van maken. Vind dat docenten niet meer mogen knoeien met wegingen als de toetsen eenmaal zijn gemaakt. Dan kan een docent dus als het ware iemand overlaten gaan door gunstig om te gaan met de wegingen, maar ook iemand laten zitten.
Aangezien je mentor hier (blijkbaar) aan mee heeft gewerkt, zou ik een hoger iemand opzoeken om daar verhaal te halen.
Oud 26-03-2004, 21:56
Verwijderd
raar dat dat zomaar mag bij jou op school. bij mij stonden de wegingswaarden altijd al vast. SO 1x en de rest 2x.. tenzijn de leraar het anders aangaf. Ik zou er zeker achteraan gaan want dit mag niet!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Ja, bij mij op school is dat dan een becijferd handelingsdeel. Je moet het doen, en dan krijg je er ook nog een cijfer voor. Bijvoorbeeld bij gym.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 22:49
Verwijderd
Citaat:
bij mij wordt dat alleen bij gym gedaan. ik weet niet of drama (presentatietechnieken) dit ook heeft en iets zoals levensbeschouwing enzo. pta
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 13:51
Verwijderd
bij ons zijn de handelingsdelen gewoon o/v/g..
al hoor je eigenlijk er niets van en is t vaak gewoon v.
met frans krijgen we elke keer als handelingsdeel een proefexamen en dan krijgen we een diagnostisch cijfer, maar dit telt dus niet mee.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 13:52
Verwijderd
Wegingswaarde? Wow.. vreemd systeem. Bij ons let daar echt niemand op. De leerkracht kan dat gewoon kiezen en niemand gaat erom zagen ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten