Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 20:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mensen let even op: dit topic is NIET bedoeld voor vakinhoudelijke opmerkingen over de verschillende examens, deze kan je kwijt in het topic over het betreffende vak.

In dit topic wil ik het hebben over hoe je het nou vond om examen te doen. Vond je het erg officieel, relaxed, gezellig, saai, vervelend of wat dan ook. Meld het hier! Was het bij jullie erg anders dan de schoolexamens? Hoe was de sfeer bij jullie?
Oud 19-05-2004, 20:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Zelf ook even reageren

Bij ons op school begon het erg officieel met het openen van de enveloppen en het controleren enzo. Daarna was het erg gezellig. Ik vond mijn examen ook echt leuk om te maken dus dat scheelt vast ook. Verder was de sfeer bij ons ontzettend goed, iedereen van school was erg gezellig en medelevend enzo, ze kwamen drinken brengen precies op het tijdstip dat ik daar behoefte aan had. Ook kwam mijn m&o lerares nog even kijken hoe het gegaan was, dat vond ik echt tof van haar om 16.30 uur terwijl ze allang klaar was

Ik vond het best wel anders dan een gewoon schoolexamen, het raarste vond ik dat ze op dat moment overal in Nederland hetzelfde examen aan het maken waren dus dat je nu met anderen ook over het examen inhoudelijk kan bijpraten. Ook vond ik het heel raar dat mijn m&o lerares kwam vragen hoe het ging en dat zij aan ons vroeg wat er gevraagd werd enzo want normaal maakt ze dat examen natuurlijk zelf. Al met al een positieve ervaring
Oud 19-05-2004, 22:24
~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Bij ons was het ook officieel enzo...eerst een beetje uitleg over bepaalde dinge..en dan enveloppen openen! (eerst aan iemand laten zien dat het echt dicht was.. )

het was erg relax...! er waren niet zoo veel mensen..!
het beste vond ik dat ik helemaal niet zenuwachtig was...! ik was zoals ik bij normalen proefwerken was....! rustig!

vond het wel leuk eigenlijk
Oud 19-05-2004, 22:53
Briseïs
Briseïs is offline
De eerste keer dat ik slecht kon slapen door school

Maarja verder was het wel een 'ervaring'. Allemaal mensen die meelevend doen enzo. Het was bij ons niet heel officieel. Gewoon. Ik vraag me alleen af hoe kan het kan dat er sommige mensen zijn die, ondanks verscheidene plakkaten overal in de gang en op de deur, nota bene EEN TAFEL MIDDEN IN DE GANG WAAR JE ECHT OM HEEN MOET LOPEN MET EEN PAPIER MET STILTE EXAMENS EROP, het toch nog presteren om gewoon binnen te komen.
Oud 20-05-2004, 09:12
Verwijderd
Brrr... ik moet nog beginnen
Oud 20-05-2004, 12:42
Freestyler*
Freestyler* is offline
ja, hoe was de sfeer?
omdat we begonnen met m&0, dat voor iedereen slechts een keuzevak is, waren er vele leerlingen die zich totaal geen zorgen maakten om de uitslag.. iedereen was een beetje lacherig enzo
Onze examenruimte is gelukkig niet zo groot (140 plaatsen) dus de sfeer was vrij gemoedelijk. Een van de surveillanten zat gewoon te slapen trouwens!
Oud 20-05-2004, 12:56
mimima
mimima is offline
ik vond het wel relaxed eigenlijk was niet heel erg officieel of zo.
Oud 20-05-2004, 14:33
Verwijderd
ik vond het eigenlijk wel spannend allemaal, maar had het idee dat ik gewoon een tentamen ging maken. (omdat ik toen ook in de aula zat). maar de enveloppe werd heel erg officieel opengemaakt, er werden regels voorgelezen, en omdat ik op een christelijke school zit, kregen we ook een klein gebedje. na het examen voelde ik me wel ok, en was de eerste spanning eraf. want het is nu eindelijk begonnen, na al die weken leren. en dat is gewoon nodig om te weten waar je het ook alweer voor doet.
Oud 20-05-2004, 14:42
Verwijderd
het leukste vond ik het idee dat de rest van de mensen met dat vak precies hetzelfde aan het doen waren in heel nederland.

Verder leek het verdacht veel op tentamens. Niet te officieel, maar ook weer niet dat het een gezellige boel was ofzo.
Oud 20-05-2004, 15:44
dwight88
dwight88 is offline
ik vond het wel een "aparte" ervaring. Toen ik op school kwam en we met zn allen nog wat stonden te praten, hing er echt zo'n sfeertje van "tja wat zal er gaan gebeuren ?". Toen gingen we naar die zaal, was in ene toch wel erg groot, met 4 van die grote, lange rijen banken

mijn plaatsje opgezocht, en toen nog heel even gepraat, en toen begon de rector met zn officiele praatje. En toen werd t uitgedeeld.... ik dacht: ze zeggen het als je mag beginnen. Maar na een minuut toen alle surveillanten zaten, zeiden ze niks, zijn we met zn allen toch maar begonnen.... bij ons kwamen ze na 5 kwartier drinken brengen, was ideaal! Precies op het goede moment. Ik was ook blij dat ze bij ons de airco/luchtding aan hadden staan, was echt lekker koel in die zaal.
Alleen wel een beetje jammer dat een surveillant een pak papier uit zn handen liet vallen, toen iemand om een blaadje vroeg. En nog ietsje minder, dat er een 2e klassertje de zaal binnenkwam rennen, was tikkertje aan het doen ofzo. Stondtie daar zichzelf voor lul te zetten, zn hoofd ==> klinkt gek, maar haalde de spanning er toch wel even vanaf... scheelde wel dat iedereen er bij ons goed voorstond, als zo'n 'geintje' bij wiskunde gebeurd, waar veel mensen toch wel een 5je voor moeten halen, zou het minder grappig zijn geweest.

Maar ik ben blij dat ik weet hoe het werkt enzo, en er niet tot maandag meer op hoef te wachten. En voor degene die dat wel moeten: als je binnenkomt is het even , maar zodra je echt bezig bent zit je er helemaal "in", en merk je niet zoveel meer van wat er om je heen gebeurd. (mijn briefje met mijn naam werd opgehaald door een surveillant, heb ik niet eens gemerkt )
Oud 20-05-2004, 16:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 20-05-2004 @ 16:44 :

Maar ik ben blij dat ik weet hoe het werkt enzo, en er niet tot maandag meer op hoef te wachten. En voor degene die dat wel moeten: als je binnenkomt is het even , maar zodra je echt bezig bent zit je er helemaal "in", en merk je niet zoveel meer van wat er om je heen gebeurd. (mijn briefje met mijn naam werd opgehaald door een surveillant, heb ik niet eens gemerkt )
Dat geldt voor mij dus echt niet
ik houd altijd veel te goed mijn omgeving in de gaten
en de ruimte was vertrouwd, we hadden deze zelf ingericht
Oud 22-05-2004, 18:41
amerie
amerie is offline
hee ja was idd erg relaxed.. het ging allemaal vanzelf iedereen was best wel rustig en ook met die enveloppen heel officieel. Maar we begonnen wel mooi 5 minuten te vroeg . Dat was wel mooi meegenomen
Oud 22-05-2004, 19:01
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 20-05-2004 @ 17:50 :
Oh, dat had mij erg leuk geleken...
Ik weet niet eens hoe onze gymzaal eruit ziet, geloof ik
Oud 23-05-2004, 19:26
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 20-05-2004 @ 17:50 :
slecht geweten ofzo ?
Oud 23-05-2004, 20:06
annetjuh
annetjuh is offline
morgen begint het.
en ik ben eerlijk gezegd nu al nerveus
Oud 24-05-2004, 18:42
Verwijderd
opzich viel het wel mee

nederlands vond ik tekst + vragen moeilijk en samenvatting niet maar daar had ik me van tevoren al op ingesteld

bio was best te doen met een paar echte rotvragen

waar ik me echt over verbaasde was dat ik zo rustig was

ik had vorige week theorie-examen en toen ben ik het hele examen ontzettend zenuwachtig geweest daar had ik nu helemaal geen last van

de sfeer was trouwens veel ontspannender dan tijdens een proefwerk
Oud 24-05-2004, 18:48
luckylenie
luckylenie is offline
SAAAAAAIIII.
echt gigantisch saai. ik was na een half uur klaar maar ik moest nog 3 kwartier wachten totdat ik weg mog gaan.
en zo vreeselijk officieel allemaal.
pfff en nou heb ik alleen mijn eerste nog maar gehad.
Oud 24-05-2004, 18:59
justlikeme!
justlikeme! is offline
nou vreselijk officieel , om precies (maar dan ook precies) negen uur begon lohuis het spul uit te delen enzow, iedereen stil, en meteen beginnen .. *het examen zelf viel meej*
nou.. ik was ongeveer kwart over 11 wel klaar, maar ook weer precies half 12 (echt klokslag ) vertelde hij dat hij alles weer op ging halen.. Dat terwijl iedereen al zoiets van: nou stoppen we maar een keer
Oud 24-05-2004, 19:18
C@ctusje
C@ctusje is offline
Ik had van tevoren gedacht dat ik zenuwachtiger zou zijn. Gisteravond voelde ik wel een btje de kriebels, maar vanochtend ging het wel eigenlijk. Toen ik in de gymzaal kwam, viel het ook allemaal reuze mee. Je voelde wel een btje spanning, maar ik vond het niet zo'n groot verschil met toetsweken die we al gehad hebben. Ook ging het er niet heel officieel aan toe bij ons. De envelop werd open gemaakt (ik kon alles prima zien, zat namelijk vooraan precies tegenover de surveillant.. ), en vervolgens werd alles uitgedeeld. We kregen rond kwart over 10 koffie en thee. Precies het goede moment.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat, of ik dan helemaal niet meer zenuwachtig ben.. We zien het wel!
Oud 24-05-2004, 20:34
just.a.girl
just.a.girl is offline
bij ons ook wel officieel met die enveloppen enzo. Toen ik voor het eerst de gymzaal inkwam vond ik het wel even maar dat viel reuze mee. Wij kregen om kwart voor 10 drinken..
ik heb er vandaag 2 gehad en ben blij dat je na al dat leren eindelijk mag doen waarvoor je geleerd hebt. Ik ben nu ook niet meer zenuwachtig voor de volgende,omdat ik nu weet hoe alles gaat enzo...
Oud 24-05-2004, 20:39
sdekivit
sdekivit is offline
ik vond het achteraf gezien reuaze meevallen en heb gewoon zin om morgen aan wiskunde te beginnen ..... (of toch niet )
Oud 24-05-2004, 21:18
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 24-05-2004 @ 21:39 :
ik vond het achteraf gezien reuaze meevallen en heb gewoon zin om morgen aan wiskunde te beginnen ..... (of toch niet )
je kan het natuurlijk ook overdrijven....
het daar zitten valt me wel mee, vind die examens alleen wel best pittig
Oud 24-05-2004, 21:44
Dynamico
Dynamico is offline
Gewoon als een tentamen, maar dan uit een enveloppe.. en het duurde wat langer, maar dat heb ik niet echt gemerkt. Het eten erbij was wel fijn.
Oud 25-05-2004, 10:03
boer
boer is offline
ik was totaal niet zenuwachtig, maar die sfeer die er hing vlak voor het examen 9tikende pennen, zenuwachtige medeleerlingen enz.) maakte me wel zenuwachtig
Oud 25-05-2004, 10:12
annetjuh
annetjuh is offline
creepy.

ik zat helemaal in m'n uppie achterin.
omdat ik faalangst had en zo ff ongemerkt naar buiten kon glippen als ik een blackout had.
maar verder ok.
relaxed vooral die peptalk van onze coordinator aan mij was wel lief.
best officieel.
precies op tijd beginnen.
ze hadden gepraat engedaan en toen moesten we nog een halve minuut wachten, omdat het nog geen half 2 was.
en precies om half 5 kwamen de coordinatoren er aan en haalden de examens op.
Oud 25-05-2004, 10:14
angel-nieke
angel-nieke is offline
heb net me 1e examen gehad de helft is denk k nog bezig maar k vond t meevallen, zat in de bus wel helemaa te flippen maar uiteindelijk viel ut mee... ben nu uitgetrilt....
Oud 25-05-2004, 10:17
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik vond het helemaal niet zo officieel (het was helemaal niet zo officieel), er werd nog een grapje gemaakt door de leraren en je mocht beginnen. Het was ook niet zo van 9 uur beginnen en 12 pen neerleggen. Iedereen was er dus er kon begonnen worden (wel drie minuten eerder), en op het einde mocht je nog wel even je zin afschrijven. Er hoefde ook niet per se iemand mee naar de wc, daar hebben ze zelf ook geen zin in. Ik vindt het wel relaxt dat je meer ruimte heb, in alle opzichten, je tafel is groter en de mensen zitten verder van je af. Ook leuk dat je nu gelijk de antwoorden kan controleren. Nee, examens zijn wel leuk!
Oud 25-05-2004, 10:59
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
ja het was wel grappig, maar ik vind het niet echt veel boeiender dan een gewoon tentamen.

Was wel stom, bij Bio zat ik vooraan en dan moesten die leraren de envelop opendoen en moest ik dus controleren of die envelop wel klopte enzo. Beetje dom.
Oud 25-05-2004, 12:31
Verwijderd
Op de Havo vond ik het heel ontspannen, ik kende alle surveillanten, ik kende de examenruimte etc. Dat was echt fijn, ik wist wat mocht en wat niet, alles was heel duidelijk.

Op het VWO (staatsexamen) was het veel formeler, ik kende het gebouw niet, ik kende de surveillanten niet... Dat was ook echt niet prettig, vond ik.
Oud 25-05-2004, 12:36
luchtballon
luchtballon is offline
Het was relaxed.
Helemaal niet zo officieel, voor het eerst bij ons op school grote tafels, en veel ruimte. Lekkere thee, en het was gewoon wel okee
Oud 25-05-2004, 13:48
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-05-2004 @ 11:59 :
Was wel stom, bij Bio zat ik vooraan en dan moesten die leraren de envelop opendoen en moest ik dus controleren of die envelop wel klopte enzo. Beetje dom.
Dat moet bij iedereen hoor. Al ben ik blij dat ik 't niet hoef te doen.
Oud 25-05-2004, 14:40
Balance
Balance is offline
Het valt mee
In het begin een beetje zenuwachtig, maar dat ging gauw weg. Ik had gedacht dat ik me totaal niet zou kunnen concentreren, maar alleen de eerste 10 minuten bij Nederlands lukte het niet echt, verder is het prima gegaan nu.

Vandaag was het wel grappig dat de surveillanten zomaar weg liepen tijdens het examen. We hadden er 2 en eentje liep naar een andere zaal. Toen liep de tweede surveillant er achter aan.
Zaten we daar ineens zonder surveillant..
Oud 25-05-2004, 15:28
skunny
skunny is offline
Ik heb vanmorgen net mijn eerste examen gemaakt. Ik vond de sfeer wel relaxt. ik wa sook helemaal niet zenuwachtig.
Alleen was beetje irritant dat er steeds leraren binnen kwamen en weer weg gingen maar verder vond ik het heel relaxt
Oud 25-05-2004, 15:48
Tuub
Tuub is offline
ik vond in het begin de sfeer erg vervelend, iedereen zat overdreven te stressen enzo, toen met een vriend van me even wat grapjes erin gegooid en iedereen moed in gesproken
tijdens het examen heb ik het wel relax gehad, congierge liep rond met koffie, thee en ik had zelf lekker wat koekjes mee genomen, enige nadeel vond ik dat ik na 2 uur wel zin had in een sigaretje..
Oud 25-05-2004, 16:01
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 25-05-2004 @ 14:48 :
doen ze bij ons niet zo, ze zwaaien dr ff mee en dan maken ze 'm gelijk openen, als ie al open zou zijn geweest is er niemand die t ziet.....
Oud 25-05-2004, 16:05
Verwijderd
ik vind het al met al wel te doen tot nu toe, maar morgen latijn
Oud 25-05-2004, 16:32
Arox
Arox is offline
Het examen valt me reuze mee. Zenuwen heb ik niet, ik heb nu een dagje rust. (nouja rust, ik heb mijn rijexamen morgen )
Oud 25-05-2004, 16:37
Verwijderd
ik heb andaag mn eerste examen gehad (geschiedenis) tis me allemaal erg meegevallen. ik dacht dat het heel eng zou zijn offcieel in de gymzaal, die boekjes, zo lang. mja niet nodig natuurlijk. twas net een gewoon SE. die hadden we nmelijk in e Aula. de lengte (3uur) viel me ook mee. en de vragen zelf dus ook el. mn laatste SE geschiedenis was het examen van vorig jaar tweede tijdvak. dus met de soort vragen was ik al bekend.
zorgen gemaakt om niks dus
Oud 25-05-2004, 16:46
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
heavinly schreef op 25-05-2004 @ 14:48 :
Bij mij gebeurt dat niet hoor en ik heb nog nooit iets gezien van enveloppen. Maar dat zegt ook niet alles, want ik heb -2 en zit steeds op 10/15 meter afstand

Ik vind het ook erg meevallen. Ik was de nacht voor het Nederlands en biologie examen erg zenuwachtig, maar toen ik eenmaal zat en begon viel het erg mee. Bij biologie en wiskunde was ik helemaal niet zenuwachtig meer.

De sfeer is wel gezellig, niemand is echt gestresst. Gister tijdnes het biologie examen zat een leraar de hele tijd te zingen, dat was wel grappig.
Oud 25-05-2004, 16:51
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 25-05-2004 @ 17:01 :
doen ze bij ons niet zo, ze zwaaien dr ff mee en dan maken ze 'm gelijk openen, als ie al open zou zijn geweest is er niemand die t ziet.....
Huh, serieus.. wat raar. Ik dacht dat dat echt verplicht was eigenlijk.
Oud 25-05-2004, 17:14
Jaleesa
Jaleesa is offline
Bij ons was het gruwelijk officieel. Iedereen moest 5minuten voor tijd gaan zitten, toen ging de directrice de regels uitleggen en moesten twee leerlingen kijken of de enveloppen wel dicht zaten. Toen werd alles uitgedeeld maar iedereen moest wachten tot alle leerlingen hun examen hadden en toen mochten we eindelijk beginnen.

Iedereen was heel zenuwachtig en er hing ook zo´n gespannen sfeer. Er was zelfs een meisje dat flauwviel van de spanning
We zaten met zijn allen in de gymzaal, en toen we binnenkwamen hadden we allemaal zoiets van Maar toen ik bezig was vergat ik alles om me heen zo en heb ik heeel relaxt kunnen werken
Oud 25-05-2004, 17:15
mar87
mar87 is offline
nou ik vond het best wel relaxed. Het idee dat alle havo-luitjes precies tegelijk 't zelfde aan 't maken waren was gewoon leuk.

En natuurlijk kwamen wij door een rotfile te laat vanmorgen dus dan kom je binnen, zit iedereen er al, naja had m'n plaatsje wel snel gevonden, kzit helemaal vooraan, trouwens wel irritant omdat iedereen er langs loopt en leraren soms nog wel gaan praten daar voorin. En iedereen vanmorgen ineens naar de wc moest. Maar kvond 't geowon wel wat hebben.
Last van zenuwen he'k nie gehad.

maar goed, en het openen van de enveloppen heb ik nie gezien omdat we er toen nog niet waren...
Oud 25-05-2004, 19:00
brennie xx
brennie xx is offline
wij zaten gewoon in 2 grote lokalen.. waar we normaal met toetsen ook zitten.. alle bekende leraren erbij ,, heel gezellig allemaal. als je moest plassen liepen ze ff mee naar de gang en dat was t verder. niks officieel enzo. wel relaxt want tis heel vertrouwd zo!
Oud 25-05-2004, 19:02
brennie xx
brennie xx is offline
ook niks met envelop bij ons. en volgens mij zijn er alleen maar 2 mensen bij omdat dat moet, vaak zitten ze ook nog half te slapen!! maar das dan ook wel heel relaxt.. alleen komt er om t uur een andere leraar, wat veel lawaai maakt..
Oud 25-05-2004, 19:06
brennie xx
brennie xx is offline
bij ons komen de schoolexamens (se) ook uit een envelop. scheelt dus nie veel met c.e.
Oud 25-05-2004, 19:06
Verwijderd
mja, zoals iedereen heeft gezegd, het is wat officieler enzo. Maar wel gezelliger, je bent nu meer één groep. Ervoor en erna nog even ouwehoeren. Bij de tentamens had ik zoiets van, zo snel mogelijk naar huis en weer leren.

Ik maak de toetsen ook wel lekker. Bij de tentamens had ik heel vaak het gevoel van, ik moet presteren, want ik moet een goede uitgangspositie hebben enzo. Nu kan ik bijna alleen maar vieren halen, dus ik maak m'n toetsen best relaxed.
Zoals het er nu naar uit ziet sluit ik de vakken die ik tot nu toe heb gemaakt (ruim) voldoende af, allemaal afgerond een zeven tot nu toe.
Oud 25-05-2004, 19:30
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 25-05-2004 @ 17:51 :
Huh, serieus.. wat raar. Ik dacht dat dat echt verplicht was eigenlijk.
ja dacht ik ook......

en als dr bij mij een leraar zou gaan zingen, heeftie echt een heeeeeeeeeeel groot probleem
Oud 25-05-2004, 20:11
Yvat
Yvat is offline
Ik doe dan zelf geen examen maar ik vind dat het er bij ons echt officieel aan toegaat (voor zover ik er iets van meekrijg dan). 's Ochtends brengen de afdelingsleider en de directeur samen dat verzegelde pakket helemaal van de ene kant van de school naar de gymzaal met alle concierges er omheen
Oud 25-05-2004, 21:23
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Yvat schreef op 25-05-2004 @ 21:11 :
Ik doe dan zelf geen examen maar ik vind dat het er bij ons echt officieel aan toegaat (voor zover ik er iets van meekrijg dan). 's Ochtends brengen de afdelingsleider en de directeur samen dat verzegelde pakket helemaal van de ene kant van de school naar de gymzaal met alle concierges er omheen
bij ons ook, alleen lopen dr dan een paar leraren bij. Alsof wij de drang hebben die envelop uit zn handen te trekken, en 5 minuten voor tijd alles in te scannen en op internet te zetten (waar niemand meer wat aan heeft), om vervolgens uitgesloten te worden van alle examens

neh liever niet
Oud 25-05-2004, 21:45
Fantôme
Fantôme is offline
voor het eerst in de gymzaal gezeten vandaag. had wel al eerder duits gehad (maandag) maar dat was in een lokaal... in de gymzaal werd het wel officieeler enzo. maar mn eerste 2 examens zijn me meegevallen, want ik zag er echt ontzettend tegenop. verder was het voordat we allemaal begonnen nog best gezellig ook

Regels voor berichten