Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2002, 22:22
Joepie
Joepie is offline
“Arbeidsmigranten”, zei PvdA-lijsttrekker Ad Melkert vorige maand in Elsevier, 'dat zijn voornamelijk mensen uit de geïndustrialiseerde wereld die hier tijdelijk werken: Japanners, Amerikanen, Britten, Duitsers.'

Paul Rosenmöller, de lijsttrekker van GroenLinks, maakt het nog bonter en wist vorige week in Utrecht waar de immigranten in Nederland vandaan komen: 'Eenderde van hen zijn Amerikaanse managers.' Waar halen Melkert en Rosenmöller die "inzichten" toch vandaan?

Er zijn in Nederland twee overheidsinstanties die de migratie in het algemeen en de arbeidsmigratie in het bijzonder bijhouden. Dat zijn achtereenvolgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Beide hebben hun voorlopige cijfers over het afgelopen jaar net klaar.
Het CBS stelt vast dat de migratie naar Nederland een nieuw record heeft bereikt (bijna 135.000 personen vorig jaar, tegen nog geen 110.000 in 1997) en dat de emigratie weliswaar iets is gestegen (tot 82.430), maar dat die betrekkelijk constant blijft. Er kwamen vorig jaar ongeveer evenveel mensen uit de Europese Unie, Japan en de Verenigde Staten Nederland binnen als eruit gingen. Het saldo van 52.486 mensen die er meer binnenkwamen dan weggingen, is dan ook helemaal te danken aan het immigratiesaldo van mensen uit minder ontwikkelde landen. Koplopers (na aftrek van emigratie) waren de afgelopen jaren achtereenvolgens de Antillen, Turkije, Rusland, Marokko, Irak, voormalig Joegoslavië en Suriname.
Terug naar de “feiten” van Melkert en Rosenmöller. Als Melkerts stelling dat de huidige arbeidsmigranten voornamelijk Japanners, Amerikanen, Britten en Duitsers zijn al waar is, kan dat in elk geval niet worden aangetoond. De Japanners vormen hoe dan ook een klein deel van de arbeidsmigranten en de Amerikanen nog niet eentiende van het totaal. Van de Britten en de Duitsers zijn er geen recente cijfers, maar eigenlijk is het in termen van arbeidsmigratie nauwelijks relevant, omdat de Europese Unie één arbeidsmarkt is, of althans wil zijn.
Paul Rosenmöller zat er zeker helemaal naast. Volgens het CBS vestigden zich vorig jaar 3263 Amerikanen in Nederland nog geen 2,5 procent van het totaal van 134.916 binnenkomers. Dat is heel wat minder dan eenderde van het totaal. En manager waren ze ook vast niet allemaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2002, 22:40
autodropje
autodropje is offline
lekker generaliserend, links is pvda+GL ofzo?

Laatst gewijzigd op 02-05-2002 om 22:44.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 23:00
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
autodropje schreef:
lekker generaliserend, links is pvda+GL ofzo?
jah, en rechts is VVD+LPF
dat weet toch iedereen
Oud 02-05-2002, 23:41
Marnin
Marnin is offline
En zo werkt rechts:

veel slap gelul over vrijheid waarmee
ze verhullen , zo weinig mogelijk wetten voor rijken zodat die zoveel mogeljk geld houden
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 00:24
Freshmaker
Freshmaker is offline
Links en rechts is sowieso allebei veel slap gelul
Oud 03-05-2002, 06:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
joepie, vluchtelingen zijn geen arbeidsmigranten he?
en als je nog geen werk hebt hier ben je het ook niet.

ALs je naar Nederland migreert omdat je daar net een baan hebt gekregen , dan ben je (dacht ik) een arbeidsmigrant. In dit geval kan Rosenmöller best een gelijk hebben.
Oud 03-05-2002, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Marnin schreef:
En zo werkt rechts:

ze verhullen , zo weinig mogelijk wetten voor rijken zodat die zoveel mogeljk geld houden
Eh... het is een verschil op gelijkheid tussen links en recht. Het verschil op vrijheid gaat uit van hoe extreem links of hoe extreem rechts.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 11:41
twiety
twiety is offline
Even uitgegaan van deze cijfers lijkt 't op gegoochel van Roosje.

Er klopt inderdaad niets van. Misschien kan 't echter zo zijn - kan ik niet uit afleiden uit het verhaal - dat Roosje over het totale aantal (Amerikaanse arbeids-)immigranten in dit land had en de rest van de cijfers bekijken hoeveel er in een bepaald jaar zijn gekomen. Dus kan het zo zijn dat er van deze soort jaren geleden heel veel immigranten hier zijn gekomen, waardoor het relatieve aantal in vergelijking met het totaal aantal immigranten in dit land op een derde ligt.
Alhoewel dit me ook totaal niet lijkt te kloppen, heb ik hier zo geen cijfers voor bij de hand. Maar dan is het wel zo dat je vergelijking geen zin meer heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 11:42
drama
drama is offline
Muahaha

Links = PvdA en Groenlinks.

discussie gesloten.
Oud 03-05-2002, 17:10
dystopia
dystopia is offline
Tegenwoordig vind ik PvdA meer een middenpartij. WAT is je BRON?
Oud 03-05-2002, 17:13
Verwijderd
Nederlandse partijen van links naar rechts D:
SP--GL--PvdA--D66--CDA--VVD--CU--SGP--LN--LPF--CD
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 18:03
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Belangrijkste nederlandse partijen van links naar rechts D:
Oud 03-05-2002, 18:23
Tampert
Tampert is offline
als niet kan worden aangetoond dat melkert gelijk heeft zie ik niet in waarom jij dan wel gelijk zou hebben
Oud 03-05-2002, 19:55
Joostje
Joostje is offline
wat is je bron en waar vind je cijfers over die migranten?
Oud 04-05-2002, 12:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Marnin schreef:
En zo werkt rechts:

Heeeeeeej lang niet gezien hier!

Mee eens ja.
Rechts=onzin.

Probleem is alleen dat ik niet rechts en niet links ben.
Hoe kun je pro-militarisme, steun aan het beleid van Bush m.b.t. Afghanistan, en zaken als de Golfoorlog verenigen met een links beeld op zaken als asielzoekers, verkeer/vervoer en het milieu?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 12:45
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Nederlandse partijen van links naar rechts D:
CD, bestaan die nog?

Ken wel de NNP (zie ook de persoon met die nick hier op het forum...). Maar die doen, voor zover ik weet... niet landelijk mee.

Valt me alleen op het de SP veel minder extreem is dan bvb. de LPF en CD.

Oh ja... ik had nog iets interessants.

In feite is de VVD rechtser dan de LPF.

Zal het artikel uit m'n krant zo ff inscannen, moet nu weg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten