Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2004, 13:16
REIE
REIE is offline
Eindelijk wordt er een dam opgeworpen tegen de vloedgolf van SUVs en monovolumes

vrt nieuws

Einde aan voorkeursbehandeling terreinwagens

vr 02/04/04 - Er komt wellicht een einde aan de fiscale voorkeursbehandeling van grote terreinwagens. Die hebben het statuut van een lichte vrachtwagen als ze wat worden omgebouwd.
Als ze wat worden omgebouwd, is de BTW bij aankoop 6 procent in plaats van 21 procent. De belasting op de inverkeersstelling valt weg, de verkeersbelasting is veel lager en meestal ook de verzekeringspremies.

Minister van Financiën Didier Reynders (MR) wil dat fiscale voordeel afschaffen. CD&V-senator Etienne Schouppe had het fenomeen in het parlement aangeklaagd. "Het verschil kan oplopen tot 40.000 euro", zegt Etienne Schouppe"

Febiac (Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie) betreurt dat minister Reynders een einde wil maken aan de fiscale voorkeursbehandeling van grote terreinwagens. Joost Caesemans van Febiac geeft wel toe dat het om een achterpoortje gaat in de wet.
"Het is om aan die belastingen aan inverkeersstelling te ontkomen dat gezocht wordt naar methodes om die niet hoeven te betalen en dit is een perfect legale methode", zegt Caesemans. De wetgever laat het toe, dus wordt er gebruik van gemaakt", zegt hij nog.
Vorig jaar waren meer dan drieduizend 4x4's als lichte terreinwagen inschreven. Febiac geeft toe dat ook steeds meer eigenaars van grote monovolumes gebruik maken van het achterpoortje in de wet.

Reacties?
Vinden jullie dat in Nederland de belastingvoordelen ook moeten afgeschaft of aangescherpt worden ?

Laatst gewijzigd op 05-04-2004 om 13:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2004, 21:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Moet hier ook gebeuren ja, heel goede stap.

(Ook interessant om hier eens Belgisch nieuws te lezen. N&A is een soort Hollandse vesting, er mag ook wel eens wat meer Belgisch nieuws staan.)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 04:14
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 05-04-2004 @ 22:06 :
Moet hier ook gebeuren ja, heel goede stap.

(Ook interessant om hier eens Belgisch nieuws te lezen. N&A is een soort Hollandse vesting, er mag ook wel eens wat meer Belgisch nieuws staan.)
Sgoe zo!
Zal eens mee uitkijken naar leuke dingen... (Ben Belg)

Alvast enkele goede Belgische nieuwssites:
http://www.vrtnieuws.net
http://www.krantenkoppen.be/ (ook van Nederland)
http://www.standaard.be/ (dé kwaliteitskrant van België)
http://www.knack.be/ (weekblad - actua & politiek mét BELGA-telexberichten)
http://www.gva.be/ (het "gewone" nieuws + dat van de belangrijkste provincie van het land = Antwerpen)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 07:15
'EliteZeehond'
'EliteZeehond' is offline
In Nederland zijn SUV's sowieso niet fiscaal aantrekkelijk ???
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 09:29
Verwijderd
Verschillende BTW-tarieven zijn natuurlijk überhaupt grote onzin, dus dit is weer een stapje in de goede richting.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 13:06
REIE
REIE is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 06-04-2004 @ 05:14 :
Sgoe zo!
Zal eens mee uitkijken naar leuke dingen... (Ben Belg)

Alvast enkele goede Belgische nieuwssites:
*knip*
Ik had het nieuws op de radio gehuurd, maar ik moest flink zoeken voordat ik een mooi artikel had voor s.com, opdat men hier niet om een bron gaat zeuren.

@elitezeehond: Volgens mij gelden in Nederland vergelijkbare regels, anders zou ik wel wat minder SUVs zien in Nederland, en vooral in 't Gooi
Oud 06-04-2004, 13:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
'EliteZeehond' schreef op 06-04-2004 @ 08:15 :
In Nederland zijn SUV's sowieso niet fiscaal aantrekkelijk ???
Met wat aanpassingen zijn ze dat zeer zeker wel
Oud 07-04-2004, 09:23
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
REIE schreef op 05-04-2004 @ 14:16 :
"Het is om aan die belastingen aan inverkeersstelling te ontkomen dat gezocht wordt naar methodes om die niet hoeven te betalen en dit is een perfect legale methode", zegt Caesemans. De wetgever laat het toe, dus wordt er gebruik van gemaakt", zegt hij nog.
Haha, dus zijn argument is "mazen in de wet zijn legaal"? No shit, Sherlock.

Maar goed, het is natuurlijk erg merkwaardig dat mensen voor zulke lompe bakken relatief weinig hoeven te betalen.
Reageren

Regels voor berichten