Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 12:54
Shadina
Shadina is offline
Ik zit ff met een probleempje. Ik zit nu in 6vwo en weet dus niet wat ik hierna wil studeren, waar ik dat ga doen en of ik aan een uni of hbo ga studeren. Hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen. Ik vind vrij veel (HBO)opleidingen leuk zoals Media en Informatie Managment, Media en Entertainment managment, toerisme managment.. enz. Ik wil dus een manager worden van 'leuke' bedrijven. En aangezien ik niet kan kiezen tussen de verschillende managment opleidingen, wil ik het liefst een algemene managment opleiding volgen zoals bedrijfswetenschappen (aan de uni dus). Maar ik vraag me dus af of het een moeilijke studie is met veel theorie. (Daar houd ik dus echt niet van.. en denk dat ik het dan ook niet zal redden als ik allemaal dikke boeken uit mijn hoofd moet leren). Dus ik vraag me af of er nog mensen zijn die een algemene managment opleiding volgen en wat hun ervaringen/meningen zijn.
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 12:56
El Kim
El Kim is offline
Je zou ook een master Management kunnen doen. Op Nijenrode wordt die iig aangeboden.
Oud 23-03-2004, 13:01
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 23-03-2004 @ 13:56:
Je zou ook een master Management kunnen doen. Op Nijenrode wordt die iig aangeboden.
Waar is dat dan? Wil het trouwens wel een beetje in de buurt houden. (Woon in Haarlem) Niet verder dan Utrecht/Rotterdam/Den Haag.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 13:33
El Kim
El Kim is offline
Nijenrode ligt in Breukelen. Bovendien zit je daar op een campus.

*site van Nijenrode -Master management *

Let wel: Nijenrode selecteert aan de poort!

Andere universiteiten die Management aanbieden (dan wel als master, of als bachelor):
Erasmus master
UvA master
Universiteit Leiden
Universiteit Utrecht

Zo zie je, genoeg keuzes.
Oud 23-03-2004, 13:48
Snufje
Snufje is offline
Ik doe bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, 1e jaars. Ik kan je vertellen dat het niet moeilijk is, het is echt heel goed te doen. Er zitten wel wat dikke (ook soms engelse) boeken tussen, maar als je geluk hebt krijg je die in delen in deeltoetsen, en anders is het even goed doorlezen/leren, maar door het meeste kom je vrij snel heen.. Om even een indruk te geven van vakken die ik heb / gehad:

Trimester 1:

* Mens, technologie & organisatie 1
Dit is een vak waarin je leert hoe een bedrijf in elkaar zit en hoe hij het beste kan functioneren. (boek heet Management)

* Inleiding bedrijfsinformatie systemen
Dit is een wat technischer vak over hoe gegevens het beste verwerkt kunnen worden. Hierbij hadden we bijvoorbeeld een opdracht waarin we de informatiesystemen van een reisbureau moesten analyseren.

* Inleiding sociologie
Ik kan je eigenlijk niet echt vertellen waar dit vak over gaat, vond het echt vreselijk saai. Gaat voornamelijk over de samenleving en hoe het bedrijfsleven is onderworpen aan instituties.

* Productiemanagement
Sja, valt weinig over te zeggen, de naam zegt genoeg: het managen van de productie zodat er niet te veel en te weinig voorraden zijn, voldoende middelen (mensen, grondstoffen, machines, etc) voorhanden zijn.

* Project Organisatiebezoek
Bij dat project moesten we een bedrijf (in ons geval een krant / drukfabriek) analyseren naar het functioneren, structuur, etc.

Trimester 2:

* Externe organisatiekunde
Dit is een vak dat de omgeving van een organisatie analyseert. Een bedrijf heeft te maken met verschillende 'sferen' ; maatschappelijke organisaties (WNF bijv), de markt, en de staat. Nouja, al die omgevingen beïnvloeden het bedrijf en dat leer je daar. (is ook saai )

* Juridische aspecten v/d bedrijfskunde
Nouja, dit lijkt me vrij duidelijk: alles wat er op rechtsniveau bij een bedrijf komt kijken.

* Modeleren & Redeneren
Met behulp van wiskundige modellen een probleem op lossen, het gaat voornamelijk om het opstellen van die modellen.

* Algemene & Instutionele Economie
Vooral het onderdeel markten van de economie komt hierin naar voren. Keuzes die een bedrijf maakt met betrekking tot de afzet en samenwerking met andere bedrijven staan hierbij centraal.

* Project omgevingsbeschrijving en -analyse
Bij dit project moesten we een advies uitbrengen aan Grolsch over wat zij het beste zou kunnen doen met betrekking tot alcoholreclame. Je moest daarbij de omgeving (stichtigen, belanghebbenden, etc) analyseren en met behulp daarvan een oordeel maken..

Trimester 3
Nouja, dat trimester is pas 2 dagen bezig, dus kan er niet zo heel veel van zeggen De vakken die ik heb:
* Marketing Management
* Statistiek
* Methoden & Technieken
* Bedrijfseconomie & Financiële communicatie
* Project marktonderzoek

Ik hoop dat je hiermee een beetje een indruk krijgt van bedrijfskunde..?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:18
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 23-03-2004 @ 14:33:
Nijenrode ligt in Breukelen. Bovendien zit je daar op een campus.

*site van Nijenrode -Master management *

Let wel: Nijenrode selecteert aan de poort!

Andere universiteiten die Management aanbieden (dan wel als master, of als bachelor):
Erasmus master
UvA master
Universiteit Leiden
Universiteit Utrecht

Zo zie je, genoeg keuzes.
Ja ik weet ook wel dat het aan verschillende scholen wordt gegeven, maar dat was ook niet echt mijn vraag. Wat ik wel zou willen weten is welke scholen goed zijn. En ik wil dus niet uit huis. En al helemaal niet op een campus wonen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:20
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Snufje schreef op 23-03-2004 @ 14:48:
*Verhaal*
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het klinkt allemaal vrij saai. Wat vind jij zelf van de opleiding? En ik heb het idee dat je echt veel economie krijgt.. moet je al echt veel weten of leggen ze veel dingen ook nog uit? Want ik heb nu alleen economie 1 en ben niet zo heel erg goed in economie. Is dat dan een probleem?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:38
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Shadina schreef op 23-03-2004 @ 16:20:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het klinkt allemaal vrij saai. Wat vind jij zelf van de opleiding? En ik heb het idee dat je echt veel economie krijgt.. moet je al echt veel weten of leggen ze veel dingen ook nog uit? Want ik heb nu alleen economie 1 en ben niet zo heel erg goed in economie. Is dat dan een probleem?
Ik vind het allemaal tot nu toe vrij leuk en er zitten ook erg interessante dingen bij. Het is echt allemaal heel goed te doen, economie 1 is zeker geen probleem. Ik heb zelf namelijk ook N&G + ec1 gedaan, en ik heb alles met zo'n beetje een 7 gehaald zonder echt actief te zijn.. Je hoeft in principe niets echt zelf te weten, alles wordt wel opnieuw uitgelegd, vanaf het differentiëren aan toe En in de boeken / readers staat alles ook wel duidelijk..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:03
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Snufje schreef op 23-03-2004 @ 16:38:
Ik vind het allemaal tot nu toe vrij leuk en er zitten ook erg interessante dingen bij. Het is echt allemaal heel goed te doen, economie 1 is zeker geen probleem. Ik heb zelf namelijk ook N&G + ec1 gedaan, en ik heb alles met zo'n beetje een 7 gehaald zonder echt actief te zijn.. Je hoeft in principe niets echt zelf te weten, alles wordt wel opnieuw uitgelegd, vanaf het differentiëren aan toe En in de boeken / readers staat alles ook wel duidelijk..
Ow oke.. want ben bang dat als ik aan de uni ga studeren, het niet haal. Ik heb trouwens C&M met ec1 gedaan.. dus alleen wiskunde a1. Over de beroepen he.. hele domme vraag, maar je kunt toch ook wel gewoon manager worden van leuke bedrijven? Want ik wil niet bepaald manager worden van zo'n oliebedrijf of wat dan ook. Krijg je daar ook wel stof over? Over entertainment dingen ed? En krijg je ook wel is praktijk, of alleen maar theorie?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:05
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Shadina schreef op 23-03-2004 @ 17:03:
Ow oke.. want ben bang dat als ik aan de uni ga studeren, het niet haal. Ik heb trouwens C&M met ec1 gedaan.. dus alleen wiskunde a1. Over de beroepen he.. hele domme vraag, maar je kunt toch ook wel gewoon manager worden van leuke bedrijven? Want ik wil niet bepaald manager worden van zo'n oliebedrijf of wat dan ook. Krijg je daar ook wel stof over? Over entertainment dingen ed? En krijg je ook wel is praktijk, of alleen maar theorie?
Dat heb je helemaal zelf in de hand....
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:08
Snufje
Snufje is offline
Maar kijk eerst eens of jij wel wordt toegelaten, want op zowel de EUR als de UT wordt je al niet toegelaten met C&M zonder wis A2 of B1..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:29
Shadina
Shadina is offline
Ah godverdomme. Moet het echt persé? Want ik ben wel goed in wiskunde.. Ik vind het echt wel raar dat wiskunde a12 of b1 wel verplicht is, maar economie niet. Slaat helemaal nergens op.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:31
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Shadina schreef op 23-03-2004 @ 17:29:
Ah godverdomme. Moet het echt persé? Want ik ben wel goed in wiskunde.. Ik vind het echt wel raar dat wiskunde a12 of b1 wel verplicht is, maar economie niet. Slaat helemaal nergens op.
economie 1 is wel verplicht volgens mij hoor..
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:32
Verwijderd
WO bedrijfswetenschappen is (althans in Nijmegen, veel zal het per uni niet verschillen) een theoretische opleiding. Logisch ook, het is academisch, wetenschappelijk niveau. Ik denk niet dat het te vergelijken is met blije HBO's als Media, Entertainment, Tourism of whatever-management. Als je niet van dikke boeken lezen en veel droog nadenken houdt moet je niet naar de universiteit gaan.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:49
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Snufje schreef op 23-03-2004 @ 17:31:
economie 1 is wel verplicht volgens mij hoor..
Niet bij alle scholen. Bij Erasmus bijvoorbeeld niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:50
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-03-2004 @ 17:32:
WO bedrijfswetenschappen is (althans in Nijmegen, veel zal het per uni niet verschillen) een theoretische opleiding. Logisch ook, het is academisch, wetenschappelijk niveau. Ik denk niet dat het te vergelijken is met blije HBO's als Media, Entertainment, Tourism of whatever-management. Als je niet van dikke boeken lezen en veel droog nadenken houdt moet je niet naar de universiteit gaan.
Dat verschilt per opleiding. Er zijn ook wel opleidingen aan de universiteit die niet zo heel erg theoretisch zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:57
Shadina
Shadina is offline
Zijn er ook mensen die iets vergelijkbaars op HBO niveau studeren?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 12:01
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Shadina schreef op 23-03-2004 @ 17:57:
Zijn er ook mensen die iets vergelijkbaars op HBO niveau studeren?
Niemand?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 16:25
Verwijderd
Ik was ook van plan om Bedrijfskunde te studeren, maar na een open dag en meeloopdag in Rotterdam wist ik meteen dat ik dat echt niet wou. De universiteit betekent meestal veel theorie en dikke boeken etc. Daarom ga ik nu naar een "blije" hbo opleiding, commerciële economie, omdat dit net iets meer praktijk gericht is. Misschien dat ik daarna m'n master Bedrijfskunde wel ga halen, maar dat zie ik nog wel even!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 20:47
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Lis@nne schreef op 29-03-2004 @ 17:25:
Ik was ook van plan om Bedrijfskunde te studeren, maar na een open dag en meeloopdag in Rotterdam wist ik meteen dat ik dat echt niet wou. De universiteit betekent meestal veel theorie en dikke boeken etc. Daarom ga ik nu naar een "blije" hbo opleiding, commerciële economie, omdat dit net iets meer praktijk gericht is. Misschien dat ik daarna m'n master Bedrijfskunde wel ga halen, maar dat zie ik nog wel even!
Ja daarom zit ik ook erg te twijfelen. Maarre is commerciele economie niet iets heel anders? (ik weet niet meer precies wat het inhoudt)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Shadina schreef op 29-03-2004 @ 21:47:
Ja daarom zit ik ook erg te twijfelen. Maarre is commerciele economie niet iets heel anders? (ik weet niet meer precies wat het inhoudt)
Ja, het is natuurlijk geen Bedrijfskunde Ik wilde graag iets met management en communicatie doen en commerciële economie is daar een mix van waarbij je niet opgeleid wordt voor een bepaalde functie. Je kunt er bijvoorbeeld accountmanager mee worden of in de reclame wereld gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:30
Pierreke
Pierreke is offline
Is er hier iemand die toevallig Business Studies doet in Tilburg? Kan iemand me informatie geven over de moeilijkheid van het engels aldaar? Ik wil dat namelijk misschien gaan doen, maar mijn engels is vrij slecht. Kan iemand me misschien dan ook meteen vertellen wat voor inhoud de studie heeft? Hele erg bedankt. Stuur anders een pers. berich dat mag ook! BVD
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 16:36
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Ik heb bedrijfswetenschappen gestudeerd in Nijmegen en heb het 3 maanden volgehouden..
vond het veel te makkelijk, onsamenhangende stof, duizenden vage theorieën oppervlakkig leren en geen een echt uitwerken. Maar de keuze is aan jou
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 17:40
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 30-03-2004 @ 17:36 :
Ik heb bedrijfswetenschappen gestudeerd in Nijmegen en heb het 3 maanden volgehouden..
vond het veel te makkelijk, onsamenhangende stof, duizenden vage theorieën oppervlakkig leren en geen een echt uitwerken. Maar de keuze is aan jou
Ik kan(en wil) het toch niet (meer) studeren. Maar ja.. ik dacht eindelijk dat ik wist wat ik wilde studeren.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 18:04
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Shadina schreef op 23-03-2004 @ 17:49 :
Niet bij alle scholen. Bij Erasmus bijvoorbeeld niet.
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat uni's het liefst niet een hele lijst vakken verplicht stelt (bij oude stijl mochten het er zelfs maar 2 zijn). Wanneer ze denken: je moet eigenlijk wiskunde en economie, maar we willen er maar 1 van verplicht stellen, dan kiezen ze ervoor om het vak wat het minst waarschijnlijk gekozen wordt verplicht te stellen. Zo hebben ze de meeste kans dat studenten beide vakken gekozen hebben op t vwo.
Oud 03-04-2004, 18:24
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 30-03-2004 @ 17:30 :
Is er hier iemand die toevallig Business Studies doet in Tilburg? Kan iemand me informatie geven over de moeilijkheid van het engels aldaar? Ik wil dat namelijk misschien gaan doen, maar mijn engels is vrij slecht. Kan iemand me misschien dan ook meteen vertellen wat voor inhoud de studie heeft? Hele erg bedankt. Stuur anders een pers. berich dat mag ook! BVD
Ik doe bedrijfseconomie in Tilburg. Business studies moet je vergelijken met bedrijfswetenschappen of bedrijfskunde, international business met bedrijfseconomie.

Het is allemaal in het engels en er zijn vrij veel buitenlandse studenten. Volgens mij is het niet zo'n hele moeilijke studie, qua wiskunde valt het zeker mee. Het eerste jaar lijkt veel op dat van BE/IB. Je volgt vakken marketing, accounting, organisation en finance. Dat zijn alle vakken van 6 ects, daarnaast heb je nog vakken als introduction ict, introduction quantitative methods (erg makkelijk, basis diffirentieren en statistiek), mathemetics 1 (lijkt veel op wiskunde b1 van het vwo) en statistics 1 (wel goed te doen als je een beetje goed was in wiskunde A12 op het vwo).

In het eerste semester zitten nog een paar "language and communication skills" vakken. Ze leveren geen ects op, maar ze zijn wel verplicht. Bij BS hoef je niet verplicht een tweede moderne vreemde taal te volgen, bij IB en International Economics and Finance (IEF) wel.

De meeste mensen die na een jaar BE/AE/FE niet genoeg punten hebben om door te mogen naar het tweede jaar gaan BS doen. Ze halen dan meestal wel. Bij BS gaan ze namelijk minder diep op de stof in en je hebt meer projectvakken. Met een groepje werk je dan meestal aan een aantal cases of aan één iets grotere opdracht. BS is iets meer praktijk gericht, bij BE/IB is het meer theorie. Vooral veel hoorcolleges dus.

Laatst gewijzigd op 03-04-2004 om 18:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten