Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2004, 09:17
LTJ
LTJ is offline
Paar vraagjes:

- Als een pand gekraakt is dan kan je toch in principe gewoon gas/water/licht aanvragen??

- Kan je je ook bij de gemeente inschrijven op het gekraakte adres?

- En kan je op het gekraakte adres ook nog steeds uitwonende studiefinanciering ontvangen (als je je zou kunnen inschrijven dus)? Ik heb dan misschien wel geen huur meer, maar wel kosten voor verbouwing en juridische kosten.

alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 02-04-2004 om 11:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2004, 14:11
Ocharme ik
Ocharme ik is offline
wat ben je van plan?
Oud 02-04-2004, 14:37
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
LTJ schreef op 02-04-2004 @ 10:17 :
Paar vraagjes:

- Als een pand gekraakt is dan kan je toch in principe gewoon gas/water/licht aanvragen??

- Kan je je ook bij de gemeente inschrijven op het gekraakte adres?

- En kan je op het gekraakte adres ook nog steeds uitwonende studiefinanciering ontvangen (als je je zou kunnen inschrijven dus)? Ik heb dan misschien wel geen huur meer, maar wel kosten voor verbouwing en juridische kosten.

alvast bedankt!
haha succes ! Http://www.wetboekvanstrafrecht.nl
Oud 02-04-2004, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 02-04-2004 @ 15:37 :
haha succes ! Http://www.wetboekvanstrafrecht.nl
Alsof jij weet wat daar instaat.

Moraalridder.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 15:40
Verwijderd
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hierna. Wie verschaft deze informatie is even?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 16:10
Go
Go is offline
Hier staat heel veel informatie: http://squat.net/archiv/nl/kraha9697/kraha9697_h4.html
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 17:08
LTJ
LTJ is offline
Sommige reacties..

Maargoed, ik ken Squat.net al wel ja, maar dat kraakhandboek is uit 96 ofso, dus mogelijk zijn er wat dingen veranderd, daarom vraag ik het.

Volgens die kraakhandleiding kan je gewoon gas/water/licht aanvragen, maar om dat te mogen doen moet je daarvoor ook ingeschreven zijn bij de Gemeentelijke basisadministratie?

Maarja, mijn belangrijkste vraag is of je (uitwonende) stufi ontvangt, daar staat verder ook niks over in die handleiding.
Het lijkte me dat ALS je bent ingeschreven bij de GBA je ook dat wel kan aanvragen, maar andere kant..???
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:11
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Van de site van de IB-Groep in verband met uitwonende beurs:

Als je niet op het adres van (één van) je ouders woont, ben je volgens de Wet op de Studiefinanciering uitwonend en heb je recht op een hogere basisbeurs. Word je uitwonend, dan kun je dit doorgeven met een formulier Wijzigingen student (Ws). Eén van je ouders moet de verklaring op het formulier invullen.

Je moet wel ingeschreven staan bij de GBA, zo volgt uit het volgende stukje (ook van de site van de IB-Groep)

Controle woonadres

Als je vanaf het school- of studiejaar 2002 voor het eerst studiefinanciering ontvangt, is de IB-Groep verplicht je woonadres dat je hebt doorgegeven te vergelijken met dat in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:12
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Goed, het is vrij eenvoudig. Een kraakadres wordt officieel niet erkend. Kraken is ook niet de bedoeling van de wet, maar de mogelijkheid tot kraken is meer een stimulans van de wet voor mensen of bedrijven om een pand niet te lang leeg te laten staan. Zo moet je het zien.

Dus nee, je kunt een kraakadres niet laten registreren. Simpelweg omdat je niet de eigenaar bent van het pand en omdat de eigenaar je niet erkend heeft als inwonende.

Daarnaast kun je geen gas, water en licht aanvragen, omdat het pand niet van jou is. Wel is het vaak zo dat je eraan kunt komen of het bij de buren kunt aftappen (of mag ik dit niet zeggen?). Misschien ben je in de war met anti-kraak.

Voor anti-kraak zijn weer omweggetjes te vinden, waarbij je wel geregistreerd kunt worden. Maar bij anti-kraak is de kans dat je uitgezet wordt weer een stuk groter.

En de IB-groep gaat je dus ook niet uitbetalen. Dat is logisch, want je leeft in een gratis woning, dan heb je de extra toeslag op je stufi dus ook niet nodig. Dat zal ook een argument zijn waar ze mee komen. Bij anti-kraak kunnen ze er niet onderuit.

Mijn tip: zorg voor een postadres (bijvoorbeeld bij een vriend of een kennis), waar je post kunt ontvangen en je jezelf kunt inschrijven bij de gemeente, dan kun je gaan wonen (of eigenlijk logeren) in een kraakpand en je kunt stufi ontvangen.

Houd wel in de gaten dat het een erg moeilijke procedure wordt om gas, water en licht in het pand te krijgen en je een erg goed zicht op de wet nodig hebt, anders word je erg makkelijk uit je pand "geluld"...

En denk nou niet dat je veilig zit, want als het moet, sta je in een week op straat.

Voor vragen over kraken etc. kun je trouwens altijd een PM sturen...
Reageren

Regels voor berichten