Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2004, 08:39
EggeD
EggeD is offline
Is pech onvermijdelijk ?
Oud 03-06-2004, 08:41
Legend Of Rusj@
Legend Of Rusj@ is offline
Ja, je pech voorkomen door keuzes die je maakt, als met je auto bijv pech heb, had van tevoren laten kunne controleren, nu heb je panne en dus pech maar het was wel te voorkomen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 08:51
Verwijderd
Pech en geluk zijn relatief.

Een klungel zal meer pech hebben dan iemand met gouden handen. Niet omdat hij "pech" heeft, maar omdat hij een bepaalde handeling niet goed kan verrichten.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 08:53
EggeD
EggeD is offline
Een auto-ongeluk is dan wel heel banaal. Ik bedoel of uiteindelijk, stel je hebt alle mogelijke voorzorgmaatregelen genomen, de Pech je niet alsnog kan pakken ? Heeft het wel zin om te proberen het te voorkomen ?

Pech door klunzigheid zou ik ook niet per se pech noemen, pech komt uit een venijnig hoekje, onverwacht, als je aanklunst vraag je gewoon om ongeluk.
Oud 03-06-2004, 09:00
Legend Of Rusj@
ik zei ook geen auto ongeluk, maar auto pech! dat je auto gaat roken of zo dat kan voorkomen en zo kan je de meeste pech voorkomen,
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:12
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 09:39 :
Is pech onvermijdelijk ?
Murphy's Law.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:12
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 09:53 :
Een auto-ongeluk is dan wel heel banaal. Ik bedoel of uiteindelijk, stel je hebt alle mogelijke voorzorgmaatregelen genomen, de Pech je niet alsnog kan pakken ? Heeft het wel zin om te proberen het te voorkomen ?
Dan is dat het onverzichtig zijn van die ander. De veroorzaker is dan de klungel die een bepaalde handeling (auto rijden) niet goed heeft verricht.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:29
EggeD
EggeD is offline
Er is niet altijd een ander, dan is er inderdaad ook geen sprake van pech. Maar wat bij bijvoorbeeld kanker ?
Oud 03-06-2004, 09:32
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 10:29 :
Er is niet altijd een ander, dan is er inderdaad ook geen sprake van pech. Maar wat bij bijvoorbeeld kanker ?
Kan je spreken van pech als iets al geschreven staat in je genen?

Dan heb ik "pech" dat ik blauwe ogen heb.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:09
EggeD
EggeD is offline
Goed, laten we niet zo concreet zeuren, maar to the point komen. Pech zie ik als een onvoorziene, toevallige tegenslag (in woordenboeken zal het misschien wat minder specifiek aangeduid zijn, so be it, laten we ook niet gaan zeuren om definities).

In het autovoorbeeld zou het dus geen pech zijn als Jannes zonder rijbewijs en gordel in een Golfje door de bebouwde kom gaat crossen, tegen een stilstaande auto opknalt en een whiplash krijgt. Daarentegen zou ik het wel pech noemen als ik met rijbewijs en gordel om op groen licht sta te wachten en er botst een klungelige Jannes van achter op me, waardoor ik sterf. Dat laatste is namelijk onvoorzien, ik kon het niet zien aankomen, het is toeval, waar Jannes zich niet echt op toeval of onvoorzienigheid kan laten terugvallen. Maar enfin.

Is deze pech dus wel te vermijden ? Kun je je leven zo inrichten dat de Pech je niet zal vinden, als het ware immuun voor ongeluk ?
Oud 03-06-2004, 10:19
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 11:09 :
Is deze pech dus wel te vermijden ? Kun je je leven zo inrichten dat de Pech je niet zal vinden, als het ware immuun voor ongeluk ?
Pech bestaat niet. Het leven zit VOL met onverwachte vervelende gebeurtenissen. En het leven zit ook VOL met overwachte leuk gebeurtenissen. Dus geluk bestaat ook niet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:20
Mu
Mu is offline
Nee, als je niets pech noemt, is er ook geen pech.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:26
EggeD
EggeD is offline
Jeetje mina, nou dan noem je het "onverwachte vervelende gebeurtenissen", als je dat makkelijker vindt.

Kun je al die gebeurtenissen omzeilen ?
Oud 03-06-2004, 10:29
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 11:26 :
Jeetje mina, nou dan noem je het "onverwachte vervelende gebeurtenissen", als je dat makkelijker vindt.

Ken jij mensen die nog nooit iets vervelend hebben meegemaakt zonder dat ze er wat aan konden doen?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:38
EggeD
EggeD is offline
Lijkt me niet - mensen leven nu eenmaal niet veilig. Maar ik kan me voorstellen dat er manieren van leven bestaan die onaangename gebeurtenissen uitsluiten. Niet dat je geluk kunt proeven als je nooit lijdt, dat terzijde, maar waarom zou het niet kunnen ?
Oud 03-06-2004, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 03-06-2004 @ 10:32 :
Kan je spreken van pech als iets al geschreven staat in je genen?

Dan heb ik "pech" dat ik blauwe ogen heb.
Onzin. Je kunt wel vatbaarder worden voor kanker door genetische factoren, maar de trigger is beschadiging van het DNA. En dat kun je zeker als pech opvatten. (berust ook eigenlijk op toeval)
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 10:46
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2004 @ 11:38 :
Onzin. Je kunt wel vatbaarder worden voor kanker door genetische factoren, maar de trigger is beschadiging van het DNA. En dat kun je zeker als pech opvatten. (berust ook eigenlijk op toeval)
Tja: "Pech zie ik als een onvoorziene, toevallige tegenslag."
Oud 03-06-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2004 @ 11:38 :
pech en geluk zijn inderdaad gebaseert op toeval, vind ik.

Laatst gewijzigd op 03-06-2004 om 11:00.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 11:30
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je hebt geen pech als je geen verwachtingen koestert.
Oud 03-06-2004, 12:28
Mu
Mu is offline
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 11:26 :

Nee maar wel hoe je ze duidt. Als je alles als even goed beschouwt, bestaat er ook geen pech.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 13:14
LaResistance
LaResistance is offline
Iedereen krijgt zijn/haar portie pech.
Oud 03-06-2004, 13:28
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 03-06-2004 @ 14:14 :
Iedereen krijgt zijn/haar portie pech.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 14:31
Wielrenner_R
Wielrenner_R is offline
pech is eigenlijk hetzelfde als kansberekening dus je zou kunnen stellen dat mensen met veel pech een verhoogde kans hebben op dingen die ze juist willen dat het niet gebeurt
Oud 03-06-2004, 16:54
Mu
Mu is offline
Citaat:
Wielrenner_R schreef op 03-06-2004 @ 15:31 :
pech is eigenlijk hetzelfde als kansberekening dus je zou kunnen stellen dat mensen met veel pech een verhoogde kans hebben op dingen die ze juist willen dat het niet gebeurt
dat is niet waar
als je eenmaal neerstort met je vliegtuig, is de kans dat het nog een keer gebeurt net zo klein
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 16:54
Legend Of Rusj@
Als meer doet in je leven, (meer reizen) en niet de hele dag thuis blijft heb je ook meer kans op pech
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2004, 16:57
Mu
Mu is offline
Citaat:
Justjoop schreef op 03-06-2004 @ 17:54 :
Als meer doet in je leven, (meer reizen) en niet de hele dag thuis blijft heb je ook meer kans op pech
Aja, dan ga je dus al uit van een vaste definitie van pech. Die bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:07
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Mu schreef op 03-06-2004 @ 13:28 :
Nee maar wel hoe je ze duidt. Als je alles als even goed beschouwt, bestaat er ook geen pech.
Ja, want alles IS.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:08
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
EggeD schreef op 03-06-2004 @ 11:46 :
Tja: "Pech zie ik als een onvoorziene, toevallige tegenslag."
Maar je weet toch dat er geen toeval bestaat???
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 18:27
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 03-06-2004 @ 19:08 :
Maar je weet toch dat er geen toeval bestaat???
Dat weet niemand.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 19:21
Shitonya
Shitonya is offline
Neuh, pech kun je altijd hebben. Is niet altijd te voorkomen. Pech hebben af en toe is gewoon menselijk
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 20:29
JaJ
JaJ is offline
aangezien dat we nooit altijd evenveel "geluk" hebben, zullen de dalen in de grafiek altijd pech genoemd worden.
Oud 03-06-2004, 21:01
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 03-06-2004 @ 21:29 :
aangezien dat we nooit altijd evenveel "geluk" hebben, zullen de dalen in de grafiek altijd pech genoemd worden.
Mmm, ongelukkig zijn en pech hebben is niet hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 21:02
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-06-2004 @ 22:01 :
Mmm, ongelukkig zijn en pech hebben is niet hetzelfde.
ik begrijp de verwarring na al dat gezwam over onze ware ik, maar geluk is nog steeds een synoniem voor mazzel
Oud 03-06-2004, 21:35
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Is pech onvermijdelijk ?
de wet van murphy
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 21:49
Legend Of Rusj@
De mensen in nederland hebben sowieso geluk, we leven in rijke samenleving, maar zal je zien als pech als bijv in afrika zal wonen?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 22:55
beuk
beuk is offline
Volgens mij is dit weinig filosofisch maar gewoon een kwestie van statistiek. Neem je de vereniging van kansen op alle "nare" dingen, dan lijkt me, dat hoewel de kans op een afzonderlijk pechgeval (bv kanker) vrij klein is, de totale kans op iets vervelends in je leven ontzettend groot is. In die zin is pech onvermijdelijk.

Leer ermee leven, geen pieken zonder dalen om er maar eens een cliché tegenaan te gooien.
Oud 03-06-2004, 23:26
Isa
Isa is offline
Citaat:
Is pech onvermijdelijk ?
nee, het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 23:29
professor2
professor2 is offline
ik defineer pech als een risico da tiets mis gaat en dat is onvermijdelijk je blijft altijd een zeker risico houden
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 12:19
EggeD
EggeD is offline
Ok, toegegeven dat pech een zeker statistisch karakter heeft, maar toch niet meer dan, laten we zeggen, een onstabiel deeltje. Je kunt op zijn hoogst zeggen dat je in je leven gemiddeld misschien zo en zoveel keer pech hebt, maar je kunt nooit bepalen wanneer de Pech echt zal toeslaan.

Wat ik wil zeggen is in feite dat hoe goed je ook in het leven lijkt te staan, hoe nuchter je kijk ook is en hoe groots je status mag zijn, je altijd volledig kwetsbaar bent voor de Pech. Er is dus waarschijnlijk geen ontkomen aan. En daarnaast, inderdaad, waarom zou je er ook aan willen ontkomen: zonder pech is het tegenovergestelde niet, en wat is een leven zonder voorspoed ? Maar toch, als je dat even terzijde neemt, vraag ik me nog steeds af, is de Pech onomzeilbaar ? Waarschijnlijk, zei ik, maar ik weet niet waarom het niet zou kunnen, mannen zoeken tenslotte naar controle. De mogelijkheid de Pech uit te schakelen zou ons dichterbij brengen.
Oud 04-06-2004, 20:03
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-06-2004 @ 13:19 :
Ok, toegegeven dat pech een zeker statistisch karakter heeft, maar toch niet meer dan, laten we zeggen, een onstabiel deeltje. Je kunt op zijn hoogst zeggen dat je in je leven gemiddeld misschien zo en zoveel keer pech hebt, maar je kunt nooit bepalen wanneer de Pech echt zal toeslaan.

Wat ik wil zeggen is in feite dat hoe goed je ook in het leven lijkt te staan, hoe nuchter je kijk ook is en hoe groots je status mag zijn, je altijd volledig kwetsbaar bent voor de Pech. Er is dus waarschijnlijk geen ontkomen aan. En daarnaast, inderdaad, waarom zou je er ook aan willen ontkomen: zonder pech is het tegenovergestelde niet, en wat is een leven zonder voorspoed ? Maar toch, als je dat even terzijde neemt, vraag ik me nog steeds af, is de Pech onomzeilbaar ? Waarschijnlijk, zei ik, maar ik weet niet waarom het niet zou kunnen, mannen zoeken tenslotte naar controle. De mogelijkheid de Pech uit te schakelen zou ons dichterbij brengen.
Ellende in ons leven wordt niet bepaald door de gebeurtenis, maar hoe wij tegen deze gebeurtenis aankijken. Het grootste deel van het menselijk lijden bestaat uit door onszelf opgeroepen weerstand tegen de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Het zijn nooit de omstandigheden zelf die ons gemoed raken, maar alleen onze instelling ten opzichte van de omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 20:55
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 04-06-2004 @ 21:03 :
Ellende in ons leven wordt niet bepaald door de gebeurtenis, maar hoe wij tegen deze gebeurtenis aankijken. Het grootste deel van het menselijk lijden bestaat uit door onszelf opgeroepen weerstand tegen de omstandigheden die zich hebben voorgedaan. Het zijn nooit de omstandigheden zelf die ons gemoed raken, maar alleen onze instelling ten opzichte van de omstandigheden.
Ik zou hier graag met je over praten, ik snap dat je dingen wilt ophalen als het tegen een steen aanlopen en je ongegronde negatieve gedachten daarbij, maar ik zou omwille de overleving van dit topic willen focussen op de mensen bij wie pech echt als pech aankomt (wat bij de meesten wel het geval is). Mja, ik post morgen meer.
Oud 04-06-2004, 22:40
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
EggeD schreef op 04-06-2004 @ 21:55 :
Ik zou hier graag met je over praten, ik snap dat je dingen wilt ophalen als het tegen een steen aanlopen en je ongegronde negatieve gedachten daarbij, maar ik zou omwille de overleving van dit topic willen focussen op de mensen bij wie pech echt als pech aankomt (wat bij de meesten wel het geval is). Mja, ik post morgen meer.

oh well.
kun je pech omzeilen? misschien door geen dingen te doen waarbij er kans op pech bestaat. kans op pech houdt dan in dat je weinig van de situatie weet, en dat het dus kan zijn dat er onbekende factoren kunnen opduiken die het slagen van je doel dwarsbomen.
onnodig te vermelden dat je leven daar bijzonder saai van wordt mi.
Oud 04-06-2004, 23:26
JCG
JCG is offline
Citaat:
JaJ schreef op 04-06-2004 @ 23:40 :

oh well.
kun je pech omzeilen? misschien door geen dingen te doen waarbij er kans op pech bestaat. kans op pech houdt dan in dat je weinig van de situatie weet, en dat het dus kan zijn dat er onbekende factoren kunnen opduiken die het slagen van je doel dwarsbomen.
onnodig te vermelden dat je leven daar bijzonder saai van wordt mi.
Dan moet je bijna heel leven in bed blijven liggen, want zet een stap verkeerd op je trap en je hebt al pech.
Oud 04-06-2004, 23:34
professor2
professor2 is offline
het ligt er ook maar aan hoe je er tegen aan kijkt
als jij alles in deze wereld op een positieve manier bekijkt bestaat er voor jou ook geen pech
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 23:42
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 05-06-2004 @ 00:34 :
als jij alles in deze wereld op een positieve manier bekijkt bestaat er voor jou ook geen pech
Als je alles positief bekijkt heb je nergens een mening over.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2004, 23:46
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-06-2004 @ 00:42 :
Als je alles positief bekijkt heb je nergens een mening over.
nee dat hoeft niet

tis puur theoretisch natuurlijk want geen enkel mens zit zo in elkaar
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 08:28
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
professor2 schreef op 05-06-2004 @ 00:34 :
Dat klopt,dan is alles in je leven een gebeurtenis.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 08:38
EggeD
EggeD is offline
In bed blijven liggen zou niet echt bevorderlijk zijn, dan ga je vet doorliggen en krijg je het binnen drie weken of iets aan je rug, kan je amper meer lopen, geen conditie, kortom, nog even en dan sterf je van de pijn. Verder kan ik me ook niet voorstellen dat er een andere manier is van planten leven wat geen pech uitsluit. Je zou dan in een steriele omgeving van die perfecte hoeveelheden vitaminen etc. nemen, en goede sport blabla.

Ik dacht meer aan een soort van permanente allertheid, precies weten wat te ontwijken, weten waar pech opduikt. Heeft iemand ooit pech geanalyseerd ? Niet echt zeker hehe.
Oud 05-06-2004, 09:38
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 05-06-2004 @ 00:46 :
nee dat hoeft niet

tis puur theoretisch natuurlijk want geen enkel mens zit zo in elkaar
Als alles positief is is alles negatief en dus alles niets; dan heb je nergens een mening of oordeel over.

Dan ben je geen mens.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 09:42
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-06-2004 @ 10:38 :
Als alles positief is is alles negatief en dus alles niets; dan heb je nergens een mening of oordeel over.

Dan ben je geen mens.
niet alles positief maar alles van de positieve kant bekijken

ik snap wle wat je bedoelt maar dat bedoel ik niet en ik kan eht neit goed uitleggen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten