Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2004, 19:07
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
shit, ik snap het echt niet meer..

in mijn begrippenboekje staat: financieringstekort: begrotingstekort-aflossingen van de staatsschuld.

ik snap die aflossingen niet..

...

wie kan mij helpen?
Advertentie
Oud 18-02-2004, 19:44
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Het financieringstekort is dus een bepaalde hoeveelheid geld dat je wilt uitgeven, maar waar je dus geen liquide middelen voor hebt...

Het idee zit m in het feit dat de overheid zijn schulden aflost tewijl ze een tekort hebben... Denk aan staatsobligaties die bv 5 jaar geleden zijn uitgegeven. Die moeten op dit moment worden afgelost. Om dat te financieren worden weer nieuwe staatsobligaties uitgegeven.

Het vage van dit begrip is dat dit aangeeft dat de aflossingen niet worden begroot... een beetje vaag idd...

Nu ben ik ook niet zo heel erg sterk in dit...
Oud 18-02-2004, 20:25
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
uitgaven groter dan de inkomsten is begrotingstekort. Om dit tekort aan te vullen moet er geleend worden. Hierdoor is de schuld van de overheid in de loop der jaren gegroeid. Een deel van de uitgaven van de overheid word besteed aan het aflossen. Door af te lossen wordt de schuld kleiner. De uitleners zijn vaak institutionele beleggers wat je aflost bij institutionele beleggers mag je gelijk weer lenen. Het probleem ontstaat als je meer wilt lenen.
Bij een financieringstekort van 0 blijft te staatsschuld gelijk.
conclusie: het financieringstekort is de groei van de staatsschuld.

dit snap ik allemaal wel, maar dat begrip niet..

Ik porbeer nu zelf een omschrijving te verzinnen van het begrip finanacieringstekort, maar het lukt niet echt. iets van:"het tekort wat ontstaat als je meer wilt lenen..?"
Oud 19-02-2004, 11:50
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Poging 2:

Financieringstekort
Door het uitgaventotaal van de overheid te verminderen met de totale overheidsontvangsten wordt het begrotingstekort gevonden (aangenomen dat de uitgaven de ontvangsten overtreffen). Door het begrotingstekort te verminderen met de aflossing op de staatsschuld wordt het financieringstekort verkregen. Het fiancieringstekort laat zien met welk bedrag de staatsschuld in het betreffende jaar toeneemt.
Oud 19-02-2004, 17:13
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
pffieuw... (snap het nog niet..*schaamt*)

vandaag die SET gehad (schoolexamentoets) en ze vroegen letterlijk het begrip financieringstekort.. hoe je dat uitrekent..
dus ik heb het dan wel opgeschreven. begrotingstekort- aflossingen, maar snappen?! nee...
Oud 19-02-2004, 17:49
DopeTown.com
Het begrotings te kort is wat je moet lenen om al je uitgaven te kunnen bekostigen. Dit bedrag leen je dus. Dit snap je??

Omdat er in de uitgaven ook aflossingen zitten daalt de staatschuld, je leent bij wat je tekort komt, maar omdat de staatsschuld ook wat afneemt stijgt je staatsschuld niet met het bedrag van het begrotingstekort, maar dit bedrag, de toename, noemt met het financieringstekort.

Voorbeeld:

Uitgaven zijn 200 000
Inkomsten 150 000

Je hebt dus een begrotingstekort van 50 000, staatschuld is 500 000 en wordt dus 550 000, maar omdat er in de uitgave ook nog een aflossing van 20 000 van de staatsschuld zit wordt de staatschuld dus ook 20 000 minder dus wordt uiteindelijk 530 000. De toename is dus 30 000, het financieringstekort!
Oud 19-02-2004, 19:29
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Er wordt vanuit gegaan dat de overheid alles wat ze aflost, meteen weer opnieuw kan lenen. Hierdoor is het geld wat uitgegeven wordt aan aflossingen, eigenlijk niet echt een uitgave (het geld komt meteen weer terug). Daarom is het financieringstekort (waar deze aflossingen dus niet meegerekend worden) vaak interessanter om naar te kijken (het zegt meer).
Oud 06-03-2004, 11:35
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
haha, nou.. ik snap dat financieringstekort wel.. maar nogsteeds die uitleg van me begrippenboekje niet.
IK heb hem op die toets wel letterlijk op geschreven maar ja..
Ook waren dr nog wat andere vragen over het finacieringstekort en die had ik goed
Ik had gewoon een 6,9

*happy is*
Oud 22-04-2004, 17:51
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Ik zit nu in Havo drie en ik twijfel nog heel erg of ik M en O wel moet kiezen want Mij lijkt Spaans iedergeval leuker maar M en O is waarschijnlijk handiger want mijn profiel is E en M. Ik heb ook Ecenomie 1,2. Is het moeilijk want ik ben niet echt super in grafieken en wiskunde.
Oud 23-04-2004, 14:18
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
grafieken heb je bijna niet bij M&O, zoals bij economie.
Wat je bij M&O vooral moet kunnen is uit een grote berg informatie en getallen de juiste zoeken voor je berekeningen. Je moet dus van de begrippen goed weten wat ze inhouden en waar ze van afhangen. Ook moet je handig zijn in het opstellen van schemaatjes, zoals een balans, maar dat komt er vooral op neer dat je weet wat aan de ene kant moet en wat aan de andere kant. De berekeningen zijn vaak niet moeilijker dan iets optellen/vermenigvuldigen, dus niet goed zijn in wiskunde is geen bezwaar, maar het vak wordt niet door iedereen even makkelijk gevonden.
Oud 23-04-2004, 14:39
Miracle
Miracle is offline
TS heeft het afgesloten en het is niet de bedoeling om een nieuwe discussie te starten in een bestaand topic. Je hebt daarvoor al een nieuw topic geopend.

Regels voor berichten