Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 07:31
penelopie
penelopie is offline
best mensen

Ik ben op zoek naar jullie mening om te weten te komen hoe discriminatie wordt gezien.

Ik ga verder hier niet neer zetten waar ik precies naar opzoek ben, maar laat jullie gewoon je gang gaan. Jullie kunnen je mening, ervaringen enz. gewoon kwijt en dan kijk ik wel hoe bruikbaar alles is

thanks! penelopie
Oud 07-04-2004, 07:36
Miracle
Miracle is offline
Dat is wel héél weinig informatie ja. Ik heb weinig ervaring met discriminatie...

Wat voor discriminatie bedoel je precies?
Oud 07-04-2004, 07:54
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Vroeger ben ik wels gediscrimineerd omdat ik n bets wel stevig kereltje was, tegenwoordig word ik nog niet gediscrimineerd omdat ik t (geaardheid) neit aan de omg durf te vertellen

Zelf doe ik t zo min mogelijk...

Laatst gewijzigd op 07-04-2004 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 09:48
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik vind dat positieve discriminatie onderschat wordt. Voorbeeldje van jaren geleden:

Ik was aan het spelen en een turkse meid begon te schelden tegen mij (gebeurd wel vaker dat je zomaar voor kaaskop werd uitgescholden). Dus ik terugschelden. Op een gegeven moment roept zij dingen als dat zij een pleurishekel aan holland heeft. Dus ik vraag: als jij het zo'n vreselijk land vindt, waarom verhuis je dan niet naar het buitenland?

De volgende dag op school bij het kringgesprek zei de leraar dat er iemand "rot op naar je eigen land" zou hebben gezegd en dat deze persoon zich diep moest schamen.
Er eerst met mij over praten over mijn kant van het verhaal zat er niet in omdat er voor 'discriminatie' geen begrip moest wezen.

Het is niet het sterkste voorbeeld maar het was wel mijn eerste kennismaking daarmee die mij ook gelijk goed bij is gebleven.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 11:18
Verwijderd
Wanneer leren mensen nou eens wat discriminatie is. Discriminatie is niets meer dan het maken van onderscheid. Discriminatie kan dus ook gerechtvaardigd worden.

Wat jullie bedoelen is gewoon belediging of pesten. Iemand uitschelden voor dikzak is geen discriminatie, dat is gewoon schelden. Iemand uitschelden voor vieze zwarte is ook niet discriminerend, dat is racistisch en beledigend.

Als iemand een racistische opmerking maak heb ik mijn oordeel over die persoon altijd al klaar. Iemand beoordelen op alleen zijn huidskleur is het domste wat je kunt doen en is ook de meest primitieve manier van beoordelen. Over het algemeen zijn die mensen dan ook vrij dom.

Als iemand een beledigende opmerking maakt over Turken of whatever maakt me dat meestal niet zo heel veel uit. Ik weet dat er veel domme mensen zijn, die kan ik niet allemaal veranderen. Ik gun ze meestal een meewarige blik en laat ze verder in hun zielige leventje wentelen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 11:39
Nona
Nona is offline
Zoals nare al zegt: discriminatie is niets anders dan het maken van onderscheid. Mensen discrimineren nu eenmaal en dat is ook nodig. Neem nu een baan in een callcenter. Daar neem je nu eenmaal niet iemand aan met een taalachterstand. Als je doorredeneert neem je iemand dus niet aan omdat hij uit een ander land komt. Nu, pech. Leer de taal dan maar zou ik zeggen.

Aan de anderen kant: puur op huidskleur iemands karakter beoordelen is een vorm van discriminatie die gewoon fout is. Niet veel mensen doen het bewust, maar ik denk dat toch heel wat mensen onbewust wel een oordeel vellen op basis van huidskleur. Niet verwonderlijk, als ik midden in de nacht naar huis ga en op het station een jonge kerel met een wijde jas en een kleurtje op zijn gezicht tegen kom loop ik er ook in een boog omheen. Discriminatie of zelfbescherming? Ik weet het niet.
Oud 07-04-2004, 13:14
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Discriminatie op basis van uiterlijk
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 13:52
Banshee
Banshee is offline
ik ben Belgische en mijn beste vriend is Turk. moet er iemand weten wat discriminatie is? is kan je wel een paar uurtjes bezighouden
Oud 07-04-2004, 20:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
iedereen discrimineert
Oud 08-04-2004, 11:23
Fantôme
Fantôme is offline
volgens mij is het al gezegd, van wat ik (vluchtig) heb gelezen maar discriminatie hoeft dus niet per definitie slecht te zijn. Wanneer je, op wat voor 'n manier dan ook onderscheid maakt is dit discriminatie. Rascisme (schrijf je dat zo ) daarentegen vind ik heel wat anders, en zie ik wel als uitsluitend negatief.
Oud 08-04-2004, 11:35
Banshee
Banshee is offline
maar waar ligt het verschil tussen discriminatie en racisme? een voorbeeld: het gebeurt heel vaak dat mijn vriend ergens niet binnen mag o.w.v. zijn huidskleur.dit kan je discriminatie noemen (onderscheid op basis van huidskleur), maar even goed racisme. is er dus wel een verschil? kan je voor het ene en tegen het andere zijn?
bovendien wordt er ook gesproken over positieve discrimintatie. ik vind dat zo'n stom woord. er is altijd een benadeelde partij, hoe kan er dan iets positief aan zijn?
Oud 08-04-2004, 11:51
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-04-2004 @ 12:18 :
Als iemand een racistische opmerking maak heb ik mijn oordeel over die persoon altijd al klaar. Iemand beoordelen op alleen zijn huidskleur is het domste wat je kunt doen en is ook de meest primitieve manier van beoordelen. Over het algemeen zijn die mensen dan ook vrij dom.
mwah, dat betwijfel ik. Ze zijn onwetend op een bepaald gebied; kennen iets niet en geven het daarom maar een negatieve naam.
Maar dat zegt helemaal niks over kennis en vaardigheden op andere terreinen.
Oud 08-04-2004, 12:18
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Banshee schreef op 08-04-2004 @ 12:35 :
maar waar ligt het verschil tussen discriminatie en racisme? een voorbeeld: het gebeurt heel vaak dat mijn vriend ergens niet binnen mag o.w.v. zijn huidskleur.dit kan je discriminatie noemen (onderscheid op basis van huidskleur), maar even goed racisme. is er dus wel een verschil? kan je voor het ene en tegen het andere zijn?
bovendien wordt er ook gesproken over positieve discrimintatie. ik vind dat zo'n stom woord. er is altijd een benadeelde partij, hoe kan er dan iets positief aan zijn?
Ik ken ook het verschil niet direct eigenlijk.

Die positieve discriminatie slaat dan op het onderscheid maken tussen mensen terwijl de persoon (meestal allochtoons) die het minst kans maakt op het voordeel toch het meest voordeel er bij heeft. Dus i.p.v. discriminatie is het opeens positieve, omdat discriminatie over het algemeen als negatief wordt gezien.
Dus de naam is op die manier wel logisch, maar als je het ook als positief kan zien da's wat anders.

Er zijn dan ook mensen die per se geen rascist willen zijn, maar ze trekken dan wel de allochtonen voor tijdens de sollicitatie. Blijkbaar hebben ze er nog niet bij stilgestaan dat dit ook een rascistische instelling is.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 13:35
Banshee
Banshee is offline
ik denk dat er over het algemeen weinig mensen zijn die echt als racist willen herkend worden. dit hoorde ik laatst nog iemand zeggen: " ik ben geen racist, maar ik vind dat iedereen maar in zijn land moet blijven. " waar slaat zoiets nu weer op?
Oud 08-04-2004, 13:55
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Banshee schreef op 08-04-2004 @ 14:35 :
ik denk dat er over het algemeen weinig mensen zijn die echt als racist willen herkend worden. dit hoorde ik laatst nog iemand zeggen: " ik ben geen racist, maar ik vind dat iedereen maar in zijn land moet blijven. " waar slaat zoiets nu weer op?
Ik gisteren ook: 'Maar nee, 'k ben niet voor het Vlaams Blok, al die illegalen moeten gewoon buiten.'
Waarmee ze bedoelt dat alle allochtonen hier geen kans mogen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:02
Banshee
Banshee is offline
weet je wat het is? mensen zijn ook bang van allochtonen. ik vroeger ook. maar ik heb hen leren kennen. weet je, soms komen de buren van mijn vriend met z'n allen op straat zitten, zoals Belgen 30 jaar geleden ook nog deden. maar als Belgen zoiets doen is dat gezellig, als allochtonen zoiets doen heet dat samenscholing. als mensen nu eens de moeite wilden doen om elkaar te leren kennen en elkaar te begrijpen...
Oud 08-04-2004, 14:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Banshee schreef op 08-04-2004 @ 15:02 :
weet je wat het is? mensen zijn ook bang van allochtonen. ik vroeger ook. maar ik heb hen leren kennen.
En dit is nou typisch wat mensen doen.
Ze kijken naar hun situatie, hun ervaringen en gaan er dan van uit dat álle situaties hieraan gelijk zijn.
Jij zegt 'hen' te kennen, waarin je verwijst naar allochtonen. Maar je kent hén niet, je kent gewoon een paar allochtonen. En omdat die allochtonen aardig zijn, ga je er van uit dat ze allemaal aardig zijn.
Mensen die racistisch zijn, doen vaak precies hetzelfde.
Zij hebben alleen juist negatieve ervaringen met een paar allochtonen en gaan er dan vanuit dat iedereen zo is.
Precies hetzelfde, alleen jouw ervaringen zijn positief en die van anderen negatief. Maar in beide gevallen oordeel je voor het gemak maar even over de hele bevolkingsgroep.
Oud 08-04-2004, 16:08
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-04-2004 @ 15:34 :
En dit is nou typisch wat mensen doen.
Ze kijken naar hun situatie, hun ervaringen en gaan er dan van uit dat álle situaties hieraan gelijk zijn.
Jij zegt 'hen' te kennen, waarin je verwijst naar allochtonen. Maar je kent hén niet, je kent gewoon een paar allochtonen. En omdat die allochtonen aardig zijn, ga je er van uit dat ze allemaal aardig zijn.
Mensen die racistisch zijn, doen vaak precies hetzelfde.
Zij hebben alleen juist negatieve ervaringen met een paar allochtonen en gaan er dan vanuit dat iedereen zo is.
Precies hetzelfde, alleen jouw ervaringen zijn positief en die van anderen negatief. Maar in beide gevallen oordeel je voor het gemak maar even over de hele bevolkingsgroep.
Ik vind wel dat je gelijk hebt, maar het verschil bij dit meisje ligt dat ze wel de moeite gedaan heeft om enkele allochtonen te leren kennen en zo dit algemeen beeld heeft kunnen doorprikken.
Tuurlijk is haar beeld niet volledig, maar toch wel meer volledig dan van mensen die rascistisch ingesteld zijn.

Het is moeilijk een relatie met een allochtoon aangaan, niet alleen omdat er zowiezo culturele verschillen zijn (gewoontes, ideeën), maar ook omdat je omgeving je het niet altijd gemakkelijker maakt door hun vooroordelen.
'k Heb ook nog meegemaakt dat een bus de deuren voor onze neus sluit en wegrijdt, of dat iemand me toe komt fluisteren dat we beter wegkwamen uit het café.

Er zijn meer moeilijke gevallen tussen de allochtonen, omwille van hun omstandigheden, maar die zijn er evengoed in de autochtone bevolking. Dat moeten mensen nog eens leren zien.
Maar angst is een goede voedingsbodem en daar kunnen velen nog niet van af stappen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 16:22
Banshee
Banshee is offline
Balance, nu ik herlees wat ik geschreven heb, denk ik dat je gelijk hebt. ik heb me eigenlijk verkeerd uitgedrukt. ik ben me ervan bewust dat ik "hen" niet allemaal ken, net zoals ik niet alle Belgen ken. maar wat ik eigenlijk bedoel is dat ik heb kennis gemaakt met hun cultuur en dat ik die nu ken en begrijp, net zoals ik mijn eigen Belgische cultuur ken. maar ik geef toe dat er dan
nog een verschil kan zijn. ik vond de Turkse cultuur heel leuk om te leren kennen en ik kan daarin leven, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat zo zal aanvoelen.
Oud 08-04-2004, 16:59
Balance
Balance is offline
Ik bedoelde het ook niet negatief hoor. Het is goed om er van uit te gaan dat alle allochtonen net zo aardig zijn als die paar allochtonen die jij kent. Maar ik wilde er mee laten zien hoe snel een algemeen beeld gevormd wordt.
Er zijn dus ook mensen die negatieve ervaringen hebben met een paar allochtonen en door die ervaringen zich direct een negatief beeld vormen van de hele allochtone samenleving.
Dan heb ik liever dat beeld van jou, dan dat negatieve beeld. Maar ik wilde alleen even laten zien hoe snel zo'n algemeen beeld dus eigenlijk gevormd wordt en dat het helemaal niet zo raar is dat mensen zo denken.
Oud 08-04-2004, 17:50
Banshee
Banshee is offline
ik voelde me ook niet aangevallen hoor Balance. en ik vond je opmerking helemaal niet negatief.
ik merk gewoon bij mezelf dat ik nu minder bang ben voor allochtonen, gewoon omdat ik de islam en Turkse cultuur nu beter gebruik.
en ik vond je opmerking heel zinnig en terecht.
Oud 08-04-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-04-2004 @ 12:51 :
mwah, dat betwijfel ik. Ze zijn onwetend op een bepaald gebied; kennen iets niet en geven het daarom maar een negatieve naam.
Maar dat zegt helemaal niks over kennis en vaardigheden op andere terreinen.
Echt racisme komt toch wel vaker voor onder zeer domme mensen dan onder slimme. Zegt inderdaad misschien niet zoveel over iemands opleiding, maar wel iets over de algemene houding waarmee iemand naar mensen kijkt. En dat noem ik bij racisten ook domheid.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:01
Myuki
Myuki is offline
dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.))
1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling
2 onderscheiding

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat
2 rassentheorie

Echt als er iets is waar ik niet tegen kan.... Dan is t wel discriminatie en racisme!!! Ik ben hier heel fel in (volgens mij soms TE) Het is helemaal stom als mensen tegen mij beginnen te praten over "die stomme buitenlanders" ik ben zelf namelijk allochtoon... (in t zuiden van afrika geboren) t is bij mij niet te zien.... en als ik dan zeg hm hmmm ik ben ook buitenlander! zeggen ze echt?? ooh maar jij bent anders... sukkels
Oud 09-04-2004, 14:10
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Myuki schreef op 09-04-2004 @ 15:01 :
Echt als er iets is waar ik niet tegen kan.... Dan is t wel discriminatie en racisme!!! Ik ben hier heel fel in (volgens mij soms TE) Het is helemaal stom als mensen tegen mij beginnen te praten over "die stomme buitenlanders" ik ben zelf namelijk allochtoon... (in t zuiden van afrika geboren) t is bij mij niet te zien.... en als ik dan zeg hm hmmm ik ben ook buitenlander! zeggen ze echt?? ooh maar jij bent anders... sukkels
Door woede (felheid) zul je niet veel mensen bereiken, vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:14
Myuki
Myuki is offline
Citaat:
phensicske schreef op 09-04-2004 @ 15:10 :
Door woede (felheid) zul je niet veel mensen bereiken, vrees ik.
nee daarom zeg ik ook dat t te is nouja... ik ga niet slaan ofzo... maar ik kan t echt niet begrijpen en hoef dan ook echt niet meer met die mensen om te gaan
ik kan het niet uitstaan als mensen zo denken...
Oud 09-04-2004, 14:15
Banshee
Banshee is offline
dat is waar. woede helpt niet veel. dat hebben mijn vriend en ik ook al ondervonden. vaak bereik je daarmee nog het omgekeerde, dat mensen zeggen "zie je, dat heb je met die buitenlanders."
Oud 09-04-2004, 14:44
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Myuki schreef op 09-04-2004 @ 15:14 :
nee daarom zeg ik ook dat t te is nouja... ik ga niet slaan ofzo... maar ik kan t echt niet begrijpen en hoef dan ook echt niet meer met die mensen om te gaan
ik kan het niet uitstaan als mensen zo denken...
Hoe wil jij dan bereiken dat zij jou begrijpen, als jij niet in hun standpunt kunt komen?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 14:45
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Banshee schreef op 09-04-2004 @ 15:15 :
dat is waar. woede helpt niet veel. dat hebben mijn vriend en ik ook al ondervonden. vaak bereik je daarmee nog het omgekeerde, dat mensen zeggen "zie je, dat heb je met die buitenlanders."
Idd, het is enkel een bevestiging van een reeds lang bestaande angst.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:36
Nona
Nona is offline
Citaat:
Myuki schreef op 09-04-2004 @ 15:01 :
en als ik dan zeg hm hmmm ik ben ook buitenlander! zeggen ze echt?? ooh maar jij bent anders... sukkels
Och ja, het is natuurlijk wel een kleine groep allochtonen die het voor de rest verpest. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar eerwraak doe je maar ergens anders, niet in Nederland. En met vrouwen ga je hier respectvol om, die onderdruk je niet. En met die groepjes op straat die mensen lastig gaan vallen hoef je al helemaal niet aan te komen.
Helaas zijn dit de mensen die meestal het meeste van zichzelf laten horen als buitenlanders. Ja, dan krijg je dat beeld ook wel bij mensen uit het buitenland. Als ik een groepje buitenlandse jongeren zie staan loop ik er het liefst om heen, maar ik zie ook niet aan de buitenkant of ze op herrie uit zijn.
Oud 09-04-2004, 16:53
Banshee
Banshee is offline
eerlijk gezegd, met een Turkse vriend kan ik begrip opbrengen voor eerwraak. maar er is eerwraak en er is eerwraak. ik kan me best voorstellen dat een Nederlandse of Belgische jongen of man een andere op zijn gezicht slaat omdat die aan zijn vriendin zit. maar als je gaat spreken over moord en die dingen. tja, dat is wat anders.
maar ik denk ook wel dat het zo is dat een minderhyeid het voor de rest verpest. je hebt altijd mensen met goede en mensen met slechte bedoelingen en daar heeft ras niks mee te maken.
Oud 09-04-2004, 17:06
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Banshee schreef op 09-04-2004 @ 17:53 :
eerlijk gezegd, met een Turkse vriend kan ik begrip opbrengen voor eerwraak. maar er is eerwraak en er is eerwraak. ik kan me best voorstellen dat een Nederlandse of Belgische jongen of man een andere op zijn gezicht slaat omdat die aan zijn vriendin zit. maar als je gaat spreken over moord en die dingen. tja, dat is wat anders.
maar ik denk ook wel dat het zo is dat een minderhyeid het voor de rest verpest. je hebt altijd mensen met goede en mensen met slechte bedoelingen en daar heeft ras niks mee te maken.
Er is wel een cultureel verschil vind ik. Ik ken geen enkele Belgische of Nederlandse gast die in een zelfmoordcommando zit, om maar iets te zeggen. Ook zijn we hier in het westen grotendeels onze religieuze binding verloren, terwijl ze in het zuiden bv. met een burqa of hoofddoek lopen...
Dit is geen oordeel, gewoon dingen die ik zie.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:34
Banshee
Banshee is offline
ik weet niet of dat wel zo cultureel of religieus gebonden is hoor. mijn vriend woonde tot 5 jaar geleden nog in Turkije, is overtuigd moslim en gelooft in eerwraak, maar ik zie hem nog niet in een zelfmoordcommando en hij zichzelf trouwens ook niet. hij is trouwens ook tegen hoofddoeken en van die toestanden.
maar het is wel een feit dat zij nog meer met hun geloof verbonden zijn. wij gingen honderden jaren geleden ook op kruistocht, misschien is een zelfmoordcommando daar wel mee te vergelijken
Oud 09-04-2004, 17:40
phensicske
phensicske is offline
Nu spreek je alleen over je vriend.

Hmm, ja, kruistochten...toch wat minder extreem zou je zeggen en eerlijk gezegd zie ik het verleden meestal als nogal dom, primitief als het op die dingen aankomt, maar da's dan wel een oordeel eigenlijk.

Ik weet gewoon dat de relatie met mijn vriend niet lukte, want hij was het gewend dat in zijn land de mannen boven de vrouwen stonden en ik ben voor het gelijkheidsprincipe.

Zo moest ik voor hem zijn pizza snijden, dat vond ik zo vernederend (mijn beste vriendin en haar vriendje waren er ook)dat ik weigerde en weeral spanning allom.
Ook was ik bijna verplicht vier weken te gaan werken, want dat hoorde zo, terwijl ik eigenlijk van plan was er maar drie te doen...

'k Bedoel het kwam er op neer dat hij baas wou spelen over me en dat lukt nu eenmaal niet. Tuurlijk zijn er ook Vlaamse jongens die baasje spelen en zo, maar dit kwam toch grotendeels voort uit zijn cultuur en wordt daar dan ook geaccepteerd. Zo'n dingen maken een relatie er niet gemakkelijker op en dat was wat ik wou aanduiden met die culturele verschillen, het zit hem echt in kleine dingen, soms.

(En nu sprak ik ook alleen over die ex )
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:50
Banshee
Banshee is offline
tja, dat is waar. nu heb ik het alleen over mijn vriend. maar ik ben dan ook heel erg enthousiast over hem.
hij heeft me geleerd dat je "in zijn cultuur" respect moet hebben voor de vrouw. maar ja, dat zal elke man op zijn manier invullen zeker.
de mijne vult dat op een voor mij heel aangename manier in. dit is iets wat ik met Belgische jongens nooit heb meegemaakt. maar ja, dit is waarschijnlijk weer zoiets van de juiste te treffen.
Oud 09-04-2004, 18:18
phensicske
phensicske is offline
Ja, dat is't 'em, é.

Er zijn genoeg Belgische gasten die goed meevallen, maar je moet ze gewoon tegenkomen. 'k Heb zowel positieve als negatieve (stalkerachtig) ervaringen met allochtonen. Dus ik probeer het vooral grijs in te zien.

Maar ja, om weer/nog wat meer ontopic te komen.
Lelijke mensen worden tegenwoordig ook gediscrimineerd, eigenlijk al heel lang (denkt aan cirsusfreaks, narren uit kastelen...). Het ergste vind ik dan dat men met programma's als extreme make-over afkomt.
Oh ja, corpulente mensen worden ook gediscrimineerd of voor dom aanzien.

Mensen met het perfecte lijntje zullen veel gemakkelijker aangenomen worden voor werk, dan hun minder mooie soortgenoten zelfs van kindsbeen af zal de juf of meester hen wat voortrekken...sjah, 't is erg.

Discriminatie is zowat altijd negatief, toch zoals ik het ken.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 08:42
Banshee
Banshee is offline
heel mooi besluit. ben ik het 200% mee eens!
Reageren

Regels voor berichten