Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2004, 21:43
summer1986
summer1986 is offline
Stel: je bent net 18, hebt de HAVO gedaan en vervolgens een orientatiejaar, en je weet helaas nog steeds niet welke studie je wilt gaan volgen.

Wat is dan volgens jullie handiger en waarom?
1) een jaar werken en niet studeren
2) toch een studie kiezen, waarvan je eigenlijk zeker weet dat je er niet verder in wilt

Geef je mening!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2004, 21:50
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
In dat jaar versneld VWO doen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 21:55
Linda
Linda is offline
Als ik jou was zou ik zeker niet gaan werken.
Want dan is er toch een kans dat je niet meer naar school gaat.
Ten minste dat is mijn ervaring.

Ik zou dan toch een studie kiezen, waarvan je niet of je er mee verder wilt...
Oud 16-04-2004, 22:20
alpha
alpha is offline
Ik zou optie a kiezen. Ik heb na vorig jaar havo gedaan te hebben de keuze gedaan dit jaar (en volgens plan ook volgend jaar) vwo te doen, maar dat gaat op dit moment niet al te goed. Dit was dus omdat ik geen idee had wat ik wilde gaan doen. Blijkt dat ik dit jaar niet haal, ga ik toch een keuze maken voor een hbo-studie.

beetje nutteloze toevoeging dat verhaal, maar dat is wel wat ik ga doen, ik zit zeg maar in hetzelfde scheepje als jij
Oud 17-04-2004, 10:41
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-04-2004 @ 22:50 :
Oud 17-04-2004, 10:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
ik dacht er zelf ook aan
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 11:04
Envy
Envy is offline
Citaat:
En als je dat niet wil optie 1.
Oud 17-04-2004, 11:25
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Ik heb vorig jaar voor jouw tweede optie gekozen, een studie waarvan je bijna zeker weet dat het niet is wat je uiteindelijk wil.

Werken stond me sowieso niet aan en door mensen die dat wel een jaar doen/hebben gedaan wordt het doembeeld van de plantenverzorger/typist die zich op zijn werk door verveeld omdat hij productiewerk ver onder zijn denkniveau moet doen en bovendien 's avonds weinig tijd heeft om leuke dingen te gaan doen omdat hij/zij moe is en de dag erna weer vroeg op moet staan. Je moet wel een hele leuke hobby of vriend/vriendin hebben wil je dat volhouden.
Werken voegt minder toe dan studeren, volgens mij kun je net zo goed een jaar lang thuis op de bank naar de regen, de klok en de tv gaan kijken en blaadje voor blaadje van de scheurkalender afhalen tot je vrienden weer 8 weken zomervakantie hebben en jij 23 dagen vakantierecht hebt opgebouwd. Als je niet wil studeren, werk dan om een paar maanden op vakantie te kunnen gaan.
Bovendien kom je er denk ik sneller achter wat je wel wil als je je verdiept in een aantal vakken tijdens een HBOopleiding dan wanneer je alle boeken een jaar dichtlaat en nergens over nadenkt.
Oud 17-04-2004, 11:51
Verwijderd
Ik zou denk ik toch een studie gaan doen.. iets wat me natuurlijk wel enigzins interessant lijkt. Ben je eenmaal aan te studeren dan merk je wel of je 't leuk vind, en ontdek je misschien wat je mist en kun je eventueel naar een andere studie overstappen (liefst in dezelfde studierichting natuurlijk). Je kan niet eeuwig blijven zoeken.. en wie zegt dat jij het na dat jaar werken wel weet?!
Houd in je achterhoofd dat je niet kiest voor 't leven.. je kunt evt nog switchen, en veel afgestudeerden komen in een andere functie terecht dat dat waarvoor ze geleerd hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 12:35
summer1986
summer1986 is offline
Ik weet ook wel dat ik meer leer als ik ga studeren, alleen vind ik het zo zonde om er dan geld in te investeren...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 12:49
Verwijderd
1 zou ik doen, geld sparen voor een studie. En goed rondkijken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 13:00
Charlottetje
Charlottetje is offline
Doe een studie die je wel leuk lijkt, al wil je er misschien de 40 jaar erna er niet mee gaan werken, maar studie is altijd goed, werken kan altijd nog!
Ga iets doen dat je leuk vindt!
Misschien kom je nog op ideeen voor een andere studie hierdoor?

Waarom weet je nog niet wat je wilt gaan studeren?
Zijn er te veel leuke dingen en kun je niet kiezen of vind je het allemaal maar zozo?
Is er niet iets waar je altijd goed in geweest bent? misschien kun je dan iets in die richting gaan doen?
Oud 17-04-2004, 13:03
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
summer1986 schreef op 17-04-2004 @ 13:35 :
Ik weet ook wel dat ik meer leer als ik ga studeren, alleen vind ik het zo zonde om er dan geld in te investeren...
Een jaar studeren kost echt niet veel meer dan 2000 euro. En je hoeft het niet (helemaal) zelf te batalen.
Oud 17-04-2004, 13:21
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 17-04-2004 @ 14:00 :
Doe een studie die je wel leuk lijkt, al wil je er misschien de 40 jaar erna er niet mee gaan werken, maar studie is altijd goed, werken kan altijd nog!
Ga iets doen dat je leuk vindt!
Misschien kom je nog op ideeen voor een andere studie hierdoor?

Waarom weet je nog niet wat je wilt gaan studeren?
Zijn er te veel leuke dingen en kun je niet kiezen of vind je het allemaal maar zozo?
Is er niet iets waar je altijd goed in geweest bent? misschien kun je dan iets in die richting gaan doen?
Ik weet goed wat ik leuk vind, maar op dat gebied is het moeilijk op een opleiding te komen. Ik hou van schrijven, en vooral dramaschrijven. Ik vind het ook leuk om een beetje regie te doen, maar ga me het liefst richten op dramaschrijven. Deze opleiding kan in Utrecht op de HKU. Maar ik ben hier eigenlijk pas net achter dat ik dit kan studeren. En de selectie is al voorbij. Ook vind ik mode heel leuk, bv. op de Fashion Institute in A'dam. Maar hier heb ik niet het goede vakkenpakket voor. Die twee opleidingen lijken mij op het moment het allerleukst, maar zijn beiden met selectieprocedure. En ben er niet goed uit welke van de twee ik het leukst vind.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 15:05
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Oud 17-04-2004, 16:04
PV
PV is offline
indd, vwo doen (versneld of niet). In dat jaar of in die twee jaar heb je genoeg tijd om eens rond te kijken op de scholen waar je interesse nu naar uit gaat, een meeloopdag te regelen en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 17:45
dark princess
dark princess is offline
Ik wist ook niet wat ik wilde doen toen ik in havo 5 zat, toen heb ik een meeloopdag gedaan (pabo) en die opleiding leek me wel heel erg leuk, alleen ik zag mezelf niet echt voor de klas staan. Ik ben toen wel begonnen met die opleiding, omdat het me gewoon een leuke school en opleiding leek. Het ging allemaal heel goed, totdat ik stage moest lopen, dit was nogal intensief en we kregen gelijk al veel opdrachten, er was gelukkig wel stagebegeleiding. Maar toch kwam ik erachter dat dit niet was wat ik wilde, de lessen enzo wel, maar stage lopen was echt een ramp voor mij.
Ik ben daarom ook op tijd gestopt en ga volgend schooljaar een nieuwe opleiding doen en ik krijg gewoon weer studiefinanciering en heb dat halve jaar ook als gift gekregen...wel ben ik collegegeld kwijt, maar ik heb ook een deel teruggekregen. Het kost wel wat geld, maar ik weet door die opleiding nu wel wat ik leuke vakken vind en dat kon ik dan weer gebruiken voor de keuze van een nieuwe studie. Ook weet ik nu hoe het gaat op het HBO en heb ik toch iets geleerd daarvan.

Je moet natuurlijk zelf weten wat je gaat doen en wat je wilt, jammer trouwens van die selcties, maar als je eerst een studie kiest die daar ook mee te maken heeft kan je kijken of het wel iets voor je is en misschien is die eerste studie nog wel leuker dan een van de studies die je liever wilt gaan doen. Je leert altijd wat van een studie en werken kan je nog je hele leven!
Oud 18-04-2004, 07:58
merijn
merijn is offline
Ik zou niet aan een voltijdstudie beginnen, omdat dit geld kost en je er stufi mee verspilt. Ik denk dat je drie mogelijkheden hebt:

* ga een duale opleiding doen die betaald wordt door je werkgever

* ga gewoon werken (er zijn ook zat baantjes die wel leuk zijn)

* doe een half jaar of jaar EVS

Kijk voor info over EVS op

http://www.europa-in.nl of

http://members.lycos.nl/merijnnuijten (onder kopje Slowakije)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 08:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
Voltijd studeren lukt je niet als j niet gemotiveert bent, maar helemaal kappen met studie en gaan werken, is zeker in deze tijd, geen goed plan want dan ben je de laatste die wordn aangenomen en de eerste die er weer uitvliegt. Echt leuk zijn die baantjes ook niet waarshijnlijk. Tegenwoordig moet je al havo hebben om achter de kassa te mogen bij de c1000!!! De leuke baantjes zullen dan waarschijnlik wel om meer vragen. Misschien kun je een bbl opleiding doen... dat je dus 4 dagen werkt en één dag naar school gaat. Kun je gewoon werken en geld verdienen, en heb je toch iets van een opleiding zodat je CV er niet zo kaal uitziet
Oud 18-04-2004, 10:33
Basia
Basia is offline
ik denk dat versneld vwo doen alleen maar zin heeft als je overweegt om een universitaire studie te gaan volgen. anders heb je dat eigenlijk nog voor niets gedaan.

met een jaar werken kun je indd wel mooi geld sparen, maar het is echt niet leuk ofzo. in mijn geval tenminste. komt ook nog bij dat er echt weinig werk te vinden is.
maarja, een studie volgen waarvan je bijna zeker weet dat je 'm toch niet gaan afmaken lijkt me ook niet echt motiverend.
Oud 18-04-2004, 10:50
merijn
merijn is offline
Ik denk dat je met alleen een HAVO-diploma best leuke baantjes kan krijgen. Ik volg nu nog twee HAVO-vakken en heb dus enorm veel tijd over. Daarom werk ik voor 20 uur per week in een kindertehuis met lichamelijk gehandicapte kinderen.

Het is wel een baantje dat je echt moet liggen, maar heeft in ieder geval meer diepgang dan de kassa van de c1000
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 11:13
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 18-04-2004 @ 09:40 :
Misschien kun je een bbl opleiding doen... dat je dus 4 dagen werkt en één dag naar school gaat. Kun je gewoon werken en geld verdienen, en heb je toch iets van een opleiding zodat je CV er niet zo kaal uitziet
Hmm..idee!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 12:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zou vwo gaan doen, dan heb je nog een of twee jaar de tijd om rond te kijken naar alle studies en als je je vwo haalt heb je nog een grotere keuze aan studies ook, misschien is er wel een wo-studie die je aanspreekt en geen hbo-opleiding.
Oud 18-04-2004, 15:19
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
merijn schreef op 18-04-2004 @ 11:50 :
Ik denk dat je met alleen een HAVO-diploma best leuke baantjes kan krijgen.
Nou dat valt vies tegen, ik zoek al vanaf januari een leuk baantje (ben namelijk, zoals eerder vermeld, gestopt met mn opleiding) en heb wel een havo-diploma, maar nog steeds geen baantje en ja ik doe wel moeite om er een te vinden!
Oud 18-04-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 18-04-2004 @ 16:19 :
Nou dat valt vies tegen, ik zoek al vanaf januari een leuk baantje (ben namelijk, zoals eerder vermeld, gestopt met mn opleiding) en heb wel een havo-diploma, maar nog steeds geen baantje en ja ik doe wel moeite om er een te vinden!
er zijn op het moment ook weinig leuke banen, iemand die ik ken heeft net iets gevonden maar ook maanden gezocht. suc6 iig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2004, 15:30
blacky
blacky is offline
ik zou dan een jaartje gaan werken, als ik het echt niet zou weten. Het in namelijk zonde om een opleiding te gaan doen waarvan je toch al weet dat het niet helemaal is wat je wil.
Oud 18-04-2004, 17:28
charly not
charly not is offline
Ik heb ook voor ongeveer dezelfde keuze gestaan.
Ik had echt geen flauw idee wat ik na m'n havo wilde en ben toen maar vwo gaan doen. Wat overigens ook wel een goede en leuke optie is om bijvoorbeeld een jaar een taal te gaan studeren het buitenland. Je hebt van die speciale programma's voor na de havo/vwo.. Heb ik goede verhalen over gehoord iig!!
Oud 18-04-2004, 19:51
Verwijderd
Iig niet studeren. Dat werkt toch niet. En als je echt wilt studeren, komt het vanzelf wel goed .
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 19:59
Blubje
Blubje is offline
Ik heb hetzelfde probleem en ik ga nu dus kiezen voor optie A
waarom?
ik heb vorig jaar mijn VWO gehaald en wist toen niet wat ik wilde doen. Ik ben toen een studie gaan doen, waarvan ik niet precies wist wat het nou eigenlijk allemaal was enzo. Naja die studie valt dus enorm tegen en ik vind er geen kloot aan, met als gevolg dat ik na dit 1e jaar ga stoppen en alsnog niet weet wat ik nou wel wil. Dus ga ik maar een jaar werken (misschien in t buitenland ofzo). Dat kun je beter doen. Want als je dus zomaar een studie gaat doen, is de kans groot dat je er na een tijd toch weer mee kapt en dan dus nog niet weet wat je wilt.
Oud 18-04-2004, 20:21
sietje
sietje is offline
ik zou in iedergeval niet gaan studeren mijn zus had precies het zelfde probleem maar had geen zin om te gaan werken want dat vondt ze zonde van haar tijd us is ze een hbo opleiding gaan doen
waar ze het helemaal neit leuk vondt
ze is er dit jaar mee gestopt en werkt nu heel bespottelijk 6 dagen in de week bij de mac donalds
dus als ik jouw was zou ik er echt geod over nadenken wat je wil doen want een opleiding doen die je niet leuk vindt is neit alles
zorg anders dat je ergens gaat werken dat iets te maken heeft met de studie die je wel leuk lijkt
groetjes sigrid
sterkte nog
Oud 18-04-2004, 20:57
Liss
Liss is offline
Heb zelf precies hetzelfde probleem, maar ga niet werken of toch maar een studie kiezen die ik helemaal niet wil maar vwo doen. Ook niet in 1 jaar, alhoewel ik dat ergens wel wil en van school af wil, maar gewoon in twee jaar. Dan heb ik ook meer de tijd na te denken wat ik wel wil en kan ik uiteindelijk overal uit kiezen.
Reageren

Regels voor berichten