Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2004, 22:00
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Ik ben heel erg geinteresseerd in de studie (voor lerares) Duits. Ik zou deze graag naast psychologie willen gaan studeren dan. Ik twijfel ook nog over Nederlands, maar ik kon op het forum wel dingen vinden over de studie nederlands. Over Duits echter niet zo heel veel. Ik doel dan met name op de inhoud van de studie. Ik heb al op de site van de universiteit te Groningen gekeken maar ik kon hier niet echt veel vinden. Ook zou ik graag willen weten of deze 2 studies (Psychologie en Duits) uberhaupt te combineren zijn. Ik twijfel dus nog over Duits of Nederlands. Ik zou ook graag willen weten of Nederlands en Psychologie te combineren zijn. Het gaat hier dus om universitaire studies. Ik zit nu in het eerste jaar van de pabo. Het bevalt mij helemaal niet. Ik vind de studie te praktijk gericht. Ik haal dit jaar mijn propedeuse en wil dan naar de universiteit. Er zijn mensen die mij dit afraden om de niveauverschillen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ook zou ik graag het verschil tussen een open, vrij en 'gewone' universiteit willen weten. Ook dit kon ik nergens vinden op dit forum of op internet. Ik kan natuurlijk ook gewoon niet goed genoeg gezocht hebben.
Dit was het wel zo ongeveer.
Groetjes Sharita
Oud 22-04-2004, 22:15
Verwijderd
Tjonge jij hebt echt plannen!
Heb je havo of vwo gedaan?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 05:35
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Ik heb Havo gedaan..Vorig jaar mn diploma gehaald. Ging me allemaal makkelijk af. Te makkelijk.. Dat is nu nog steeds zo.. De uitdaging mist een beetje..
Oud 23-04-2004, 06:28
Verwijderd
Ik kan je alleen wat vertellen over de lerarenopleiding Duits, maar dat is hbo-niveau, dus ik weet niet of je daar echt wat aan hebt?

We zijn btw wel ongeveer geïnteresseerd in dezelfde (soort) studies. Ik heb de lerarenopleiding Duits gedaan (een half jaar) en twee jaar pabo en over Nederlands heb ik erg nagedacht en dat doe ik nu nog steeds, maar goed, ik ga nu eerst m'n hbo diploma halen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 12:27
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Alles is welkom? Je kunt nooit genoeg weten toch
Oud 23-04-2004, 14:50
Gaea
Gaea is offline
Ik heb een paar vriendinnen die Duits studeren (Rijksuniversiteit Groningen).

In het eerste jaar heb je veel uren Grammatica, Vertalen, Geschiedenis, Fonetiek, Literatuur en Taalvaardigheid Duits. Taalvaardigheid is vooral je uitspraak en spreekvaardheid.
Hoeveel tijd je eraan besteedt hangt ervan af. In het tweede semester moet je ook veel literatuur lezen. Als je heel goed bent in talen of al een stevige basis hebt (en dan bedoel ik meer basis dan VWO niveau Duits) dan is het prima te combineren met een andere talenstudie. Maar ik denk dat het heel moeilijk is om Psychologie en Duits te studeren. Ook roostertechnisch.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:08
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Heel erg bedankt! Je hebt me erg geholpen. Vinden jullie trouwens dat een talenstudie naast de studie psychologie altijd een verkeerde keus is?
Oud 23-04-2004, 20:26
Gaea
Gaea is offline
Nou, het hoeft geen verkeerde keus te zijn! Alleen is het zo dat een talenstudie en psychologie onder 2 faculteiten vallen. Er wordt dus absoluut geen rekening gehouden met collegeoverlappingen, tentamenoverlappingen en dat soort dingen. Om het iets lichter te maken kun je dan weer wel je vrije deel van je studie (bijvoorbeeld Duits) opvullen met vakken die je in je studie Psychologie hebt behaald!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:32
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Is het wel haalbaar dan? Nederlands en Duits zijn beide 4 jaar toch?
Oud 23-04-2004, 20:44
Gaea
Gaea is offline
Yep, het zijn gewoon twee 4-jarige opleidingen. Ik weet niet of je de hele taal wilt gaan studeren of enkele vakken, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om voltijds Psychologie te studeren en daarnaast enkele vakken van Nederlands of Duits. Of je vrije ruimte ermee op te vullen. Maar ik weet niet precies hoe het zit, dan zou je even contact moeten opnemen met de universiteit zelf.
Of je gaat 8 jaar studeren en dan 2 opleidingen achter elkaar. Maar dat lijkt me moeilijk vol te houden
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:23
Shaartjuh
Shaartjuh is offline
Ik zou dan gewoon de hele opleiding willen volgen.
Anders heb ik er toch niks aan. Je krijgt dan toch geen diploma of iets anders? Het lijkt mij idd ook niks om 8 jaar te gaan studeren..
Ik ben wel al zeker van psychologie. Van de rest nog niet echt. Ik weet ook niet of ik wel direct moet beginnen met een dubbele studie. Het vraagt wel veel van jezelf. Maarja
Oud 23-04-2004, 21:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Shaartjuh schreef op 23-04-2004 @ 22:23 :
Ik zou dan gewoon de hele opleiding willen volgen.
Anders heb ik er toch niks aan. Je krijgt dan toch geen diploma of iets anders? Het lijkt mij idd ook niks om 8 jaar te gaan studeren..
Ik ben wel al zeker van psychologie. Van de rest nog niet echt. Ik weet ook niet of ik wel direct moet beginnen met een dubbele studie. Het vraagt wel veel van jezelf. Maarja
Anders doe je in het eerste jaar alleen psychologie, dan kan je wennen aan studeren aan de uni en kijken hoeveel tijd die studie je kost en dan bepalen of je nog tijd zou hebben voor een andere studie ernaast. Dan begin je in je tweede jaar met Duits of Nederlands als je tijd genoeg hebt, dan ben je maar een jaar langer bezig.
Reageren

Regels voor berichten