Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2004, 20:41
Snow White
Snow White is offline
Het is geschreven met koddige letters
Gedrukt met zoveel passie
Maar wanneer ik het teruglees
Lijkt het net of ik iets terugzie

wat onbeschermd is
naakt, aanraakbaar
te bloot en bestaand

Het is geschreven en gewist
de gum van perfectie
verdreef de namen
en de zinnen in het zand
der generalisatie

*Snowy*
Oud 31-03-2004, 20:56
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
hmz..k kan dr niet echt iets over zeggen eigenlijk..wel n mooi gedicht..alleen k begrijp m niet echt..t eerste stukje gaat zo lekker..en dan..mwa..wie ben ik om er iets van te zeggen? hehe
Oud 31-03-2004, 21:42
xineof
xineof is offline
Bij het lezen van een gedicht had ik een aantal dingen die ik wat minder vind:

- koddige en passie vind ik eigenlijk niet samengaan, terwijl je het toch over één indruk hebt; dat vind ik eigenlijk zonde, het doet de woordbetekenis 'passie' mijns inziens te niet.
Maar wanneer ik het terug lees
Lijkt het net of ik iets terug zie
- Hier vind ik de herhaling van terug niet zo prettig lezen, normaal gesproken vind ik herhaling leuk, maar zo aan het eind van de zin werkt het wat storend.

wat onbeschermd is
naakt, aanraakbaar
te bloot en bestaand
- deze strofe is mijns inziens erg goed van toon; als lezer lees je het echt sterk, zwaar; de woorden komen rustig en krachtig over. Dat vind ik in derde, afsluitende regel van deze strofe wat ontbreken; ik had na 'en' een komma gezet en een korte lettergreep tussen 'en' en 'bestaand' geplaatst.

de gum van perfectie
verdreef de namen
en de zinnen in het zand
der generalisatie
- 'generalisatie' vind ik hier niet zo lekker lopen; de zin is mijns inziens wat te kort voor een wichtige afsluiting. Ik had eerder gekozen voor een wat dramatischer einde:

de gum van perfectie
verdreef de namen
en de zinnen in het zand

der stuitende generalisatie

Verder vind ik het een krachtig gedicht, erg sfeervol. De herhaling van de eerste zin in de eerste zin van de derde strofe vind ik mooi; hierdoor wordt de tweede strofe nog mooier en krijgt deze nog meer effect. De tweede strofe is mijns inziens echt een hele 'pure' impressie; precies het goede woordgebruik op het juiste moment, bovendien is het metrum hier net wat anders en daardoor veel krachtiger.

Verder vind ik de beeldspraak met het geschrevene erg mooi; beeldend! Kortom; een aansprekend, goed gedicht, met enkele 'schoonheidsfoutjes' (ik kon geen ander woord vinden, vergeef me ); maar die zijn ook maar persoonlijk .
Oud 31-03-2004, 22:13
Snow White
Snow White is offline
Zo Xineof; dat is een hele lap! Ik waardeer het zeer dat je mijn gedicht zo uiteen hebt gezet. Heel leerzaam en leuk om terug te lezen wat iemand van je creatie vind. Ik zal ook even terugreageren

- koddige en passie vind ik eigenlijk niet samengaan, terwijl je het toch over één indruk hebt; dat vind ik eigenlijk zonde, het doet de woordbetekenis 'passie' mijns inziens te niet.

Ik vond Koddig, een krachtig en kordaat woord. Het is vrolijk, (wat past bij passie) maar het is enigzins kinderlijk dus voor een deel kan ik je gelijk geven. Passie is iets voor 'de grote mensen' en dan valt koddig inderdaad een beetje uit de toon.

Maar wanneer ik het terug lees
Lijkt het net of ik iets terug zie
- Hier vind ik de herhaling van terug niet zo prettig lezen, normaal gesproken vind ik herhaling leuk, maar zo aan het eind van de zin werkt het wat storend.

Ik zelf zat te denken na deze kritische opmerking, om er 'lijkt het net of ik iets herzie van te maken. Is dat iets? Zelf vind ik dat ook wel mooi klinken.

wat onbeschermd is
naakt, aanraakbaar
te bloot en bestaand
- deze strofe is mijns inziens erg goed van toon; als lezer lees je het echt sterk, zwaar; de woorden komen rustig en krachtig over. Dat vind ik in derde, afsluitende regel van deze strofe wat ontbreken; ik had na 'en' een komma gezet en een korte lettergreep tussen 'en' en 'bestaand' geplaatst.

Weer een goed punt. Dus eigenlijk zou het mooier zijn als ik het zo schreef:
wat onbeschermd is
naakt, aanraakbaar
te bloot, bestaand

Ja, dat staat ook in mijn ogen mooier

en de zinnen in het zand
der generalisatie
- 'generalisatie' vind ik hier niet zo lekker lopen; de zin is mijns inziens wat te kort voor een wichtige afsluiting. Ik had eerder gekozen voor een wat dramatischer einde:

de gum van perfectie
verdreef de namen
en de zinnen in het zand

der stuitende generalisatie

Wat bedoel je met stuitende? Ik vind het zeer apart klinken, en het past niet helemaal mijn ogen bij het idee datik had. Zou je dit nader kunnen uitleggen?

Verder; ookal is het dan persoonlijke smaak; ik heb er veel aan! Erg bedankt en ook natuurlijk een *buiging* voor de complimentjes

Snowy
Oud 09-04-2004, 19:32
xineof
xineof is offline
En eveneens: sorry voor de late reactie .

- Ik vind herzie een erg goede suggestie! In dat geval zou ik wel 'terug' weglaten.
- Je tweede strofe is nu erg mooi zo!
- met 'stuitende' doelde ik op generalisatie als in 'negatief': de generalisatie spoelt dingen weg, en is daarom menigmaal een 'doorn in het oog'. Maar het valt qua woordgebruik inderdaad een beetje uit de toon... een alternatief heb ik zo snel niet; ik heb eigenlijk geen idee ...
Oud 10-04-2004, 23:25
clantestino
clantestino is offline
okay..ehm..heb geen zin om alles te lezen qua replies, want ben moe. Dus misschien zeg ik dingen die al gezegt zijn, excuse me dan..
Vind dat je erg krachtige woorden gebruikt, die werkelijk van mn scherm afspatten, erg goed gedaan. Herhaling van terug in de eerste strofe vind ik daarentegen minder mooi. Je laatste strofe is echt heel erg goed, echt perfect gewoon. Mooie gedachte en goed krachig taalgebruik. Lekker ritme! Vind t apart dat je geen punten gebruikt of komma's...dat heeft wel wat!
Oud 14-04-2004, 12:37
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
clantestino schreef op 11-04-2004 @ 00:25 :
okay..ehm..heb geen zin om alles te lezen qua replies, want ben moe. Dus misschien zeg ik dingen die al gezegt zijn, excuse me dan..
Vind dat je erg krachtige woorden gebruikt, die werkelijk van mn scherm afspatten, erg goed gedaan. Herhaling van terug in de eerste strofe vind ik daarentegen minder mooi. Je laatste strofe is echt heel erg goed, echt perfect gewoon. Mooie gedachte en goed krachig taalgebruik. Lekker ritme! Vind t apart dat je geen punten gebruikt of komma's...dat heeft wel wat!
Merci bien! Dit doet me goed.
Inderdaad missschien jammer dat ik soms herhaling gebruik, maar soms 'acht ' ik dat nodig. Dat moet dan voor mijn gevoel, om mijn ideeen te benadrukken.

dankje!
Reageren

Regels voor berichten