Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2004, 21:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor m&o ben ik aan het leren over de kosten van arbeid. Daar komt een paragraaf in voor over de werknemersverzekeringen. Voor deze verzekeringen betaal je premie als je werkt en je kunt alleen een uitkering krijgen of in aanmerking komen voor zo'n verzekering als je gewerkt hebt (en dus premies betaald hebt). Tot zover heb ik het goed toch?

Maar hoe zit dat dan met de ZFW (ziekenfondswet). Als je in de bijstand zit kom je ook in het ziekenfonds terecht maar om in de bijstand terecht te komen hoef je niet gewerkt te hebben. Waarom is de ZFW dan toch een werknemersverzekering?

Het is niet echt van belang dat ik dit weet geloof ik maar ik vraag het me gewoon af, kan het niet uitstaan dat ik er niet op kom.
Oud 27-04-2004, 09:19
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Niet iedereen is zomaar verzekerd. Verzekeringen kan je naar mijn mening beter zien als iets waarvoor je kan kiezen. Het is is mogelijk om je voor veel risico's te verzekeren (in principe alles, maar hun meer risico, hoe hoger de prijs). De wetgever in Nederland vondt het nodig om werkgever voor hun ziektekosten via de wet te laten verzekeren. De ZFW maakt het volgens een aantal regels wettelijk verplicht om Nederlandse werknemers voor het ziekenfonds te laten verzekeren. Een deel van de premie (de prijs van de verzekering) wordt betaald door de werknemer, een overig deel door de werkgever.
Oud 28-04-2004, 16:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 27-04-2004 @ 10:19 :
Niet iedereen is zomaar verzekerd. Verzekeringen kan je naar mijn mening beter zien als iets waarvoor je kan kiezen. Het is is mogelijk om je voor veel risico's te verzekeren (in principe alles, maar hun meer risico, hoe hoger de prijs). De wetgever in Nederland vondt het nodig om werkgever voor hun ziektekosten via de wet te laten verzekeren. De ZFW maakt het volgens een aantal regels wettelijk verplicht om Nederlandse werknemers voor het ziekenfonds te laten verzekeren. Een deel van de premie (de prijs van de verzekering) wordt betaald door de werknemer, een overig deel door de werkgever.
Bedankt voor je uitleg maar dit is niet echt wat ik bedoel, ik zoek eigenlijk specifiek een antwoord op mijn vraag: waarom is de ZFW een werknemersverzekering terwijl je ook in het ziekenfonds kan zitten als je nooit gewerkt hebt (je zit bijv. al je hele leven in de bijstand)?

Iemand daar een antwoord op?
Reageren

Regels voor berichten