Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 22:08
Severus
Severus is offline
Hoi iedereen,

Ik heb aardig wat psychische problemen, die naar mijn mening ten grondslag liggen aan het feit dat ik waarschijnlijk slimmer ben dan andere mensen (afgezien van het logisch denken dat je nodig hebt bij Wiskunde, omdat ik daar heel slecht in ben - logica is dus niet mijn forte). Dit klinkt misschien heel arrogant, maar ik bedoel het serieus.

Lees de volgende website met een korte lap tekst a.j.b. even door:

http://www.angelfire.com/rpg/automut...egaafdheid.htm

Ik vind dat dit erg op mij van toepassing is, en daarom zou ik graag ergens een officiële IQ-test willen verrichten, om vast te stellen of ik daadwerkelijk hoogbegaafd ben.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat ik kan verwachten van zo'n IQ-test?

Alvast hartelijk bedankt,

Severus
Oud 13-04-2004, 22:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Severus schreef op 13-04-2004 @ 23:08 :
Hoi iedereen,

Ik heb aardig wat psychische problemen, die naar mijn mening ten grondslag liggen aan het feit dat ik waarschijnlijk slimmer ben dan andere mensen (afgezien van het logisch denken dat je nodig hebt bij Wiskunde, omdat ik daar heel slecht in ben - logica is dus niet mijn forte). Dit klinkt misschien heel arrogant, maar ik bedoel het serieus.
Dat heb ik ook. /
Er zijn er heus wel meer die met zulke problemen zitten, helaas.
Ik heb ook net als jij dat ik heel slecht ben in wiskunde, waardoor mensen denken dat ik dom ben...

De Universiteit Nijmegen heeft bij de faculteit der sociale wetenschappen / psychologie een afdeling begaafdheidsonderzoek waar ik eens getest ben (weet niet meer wat het resultaat was, maar meer dan 130 ), daar kan je eens heen bellen.

Verder doen sommige particuliere psychologen ook zulke dingen. Maar ik raad je aan contant op te nemen met de uni in Nijmegen.

Heb je MSN? Voeg me dan even toe... aorta_ascendens@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 22:45
Fade of Light
Fade of Light is offline
Afgezien van het mogelijkheid dat je hoogbegaafd bent en/of een sociale stoornis hebt (of welke woordkeuze je er ook aan wil verbinden), en welke relatie er ook mogelijk zouden bestaan tussen die 2, wil ik je erop wijzen, dan iq testen nogal achterhaald zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 23:24
Marcade
Marcade is offline
Je kan de officieele mensa test doen als je wilt weten of je hoogbegaafd bent. Die test geeft geen IQ nummer terug, maar test puur of je hoogbegaafd bent of niet. De test kost wel geld en je moet geloof ik eerst een thuistest maken.

Ik denk dat psychologen ook wel kunnen vertellen/inschatten of je hoogbegaafd bent of niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 00:41
Iwein
Iwein is offline
de IQ-testen zijn inderdaad redelijk achterhaald. Hecht dan ook vooral niet te veel waarde aan zo een getalletje, omdat je simpelweg niet iemands hersenen in een getal kunt uitdrukken.

Mocht je, na objectief naar jezelf gekeken te hebben (dus niet je zelfbeeld vervormen naar het hoogbegaafdheidsbeeld), serieus denken hoogbegaafd te zijn, dan zal dat ook je problemen niet oplossen. Slimmer of niet, je zult toch in déze maatschappij moeten leven.

Uiteindelijk blijf je jezelf, in welk hokje je ook gestopt wordt maakt weinig uit.

Er is een Jeugd Hoogbegaafdheids Groep (jhb) als mailinglist, dat is een yahoogroup, daar kun je ook eens rondkijken.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 06:57
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Iwein schreef op 14-04-2004 @ 01:41 :
Er is een Jeugd Hoogbegaafdheids Groep (jhb) als mailinglist, dat is een yahoogroup, daar kun je ook eens rondkijken.
Mijn ervaring met de jhb mailinglist is niet positief; maar dat was jaren geleden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 08:06
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Zelf heb ik ook (behoorlijk) wat psychische problemen. Vroeger ben ik wel altijd hoogbegaafd getest, de laatste keer niet meer. Toen zat t bij mij op 115 ofzo. Dat was een offciele test die uit was gevoerd door een RIAGG, waar ik nu ook op de w8lijst sta voor psychotherapie.
Wat bij mij wel opviel is dat mijn verbale IQ 20 punten hoger lag dan mijn performale IQ. Dat wijst dan op een 'ietwat scheve ontwikkeling. Dat kan ook weer psychische problemen teweeg brengen.

Ik zou zeggen, ga naar het RIAGG en laat je daar uitgebreid testen. Dan kunnen ze daar een goede behandelvorm vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 09:43
Rhinus
Rhinus is offline
Uit de laatste BNN test kwam dat ik een IQ van 139 had. Nu zijn die BNN testen vrij slecht, maar uit een eerdere en wel redlijk betrouwbare kwam dat ik 131 had. Toch zou ik mezelf niet echt hoog begaaft willen noemen. Ik kan niet eens normaal Nederlands .

Verder heb ik ook wel last van die dingen op die site (op dat slopen van jezelf na dan). Maare, is dat een betrouwbare site ofzo? Want zo ziet ie er niet echt uit.

Citaat:
Severus schreef op 13-04-2004 @ 23:08 :
Misschien een heel domme vraag. Maar is logisch kunnen nadenken niet ongeveer 't zelfde als intelligent zijn? Bestaat een IQ test niet voor 50% uit logisch nadenk vragen ofzo?

Laatst gewijzigd op 14-04-2004 om 09:48.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 10:05
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 14-04-2004 @ 10:43 :
Misschien een heel domme vraag. Maar is logisch kunnen nadenken niet ongeveer 't zelfde als intelligent zijn? Bestaat een IQ test niet voor 50% uit logisch nadenk vragen ofzo?
Dat dacht ik eigenlijk ook, een reden te meer dat een IQ-test eigenlijk niet zoveel zegt als sommigen wel denken.

Ik vind het ook wel sterk dat die automutilatie puur door de onderschatting van de intelligentie door de omgeving zou komen.

Zelf ben ik ook van plan om mijn iq te laten testen, om de reden dat ik niet geloof dat ik het in me heb om verder te studeren. Ik wil kijken wat ik eigenlijk aan zou moeten kunnen.
Ik zie een psychiater, dus na een paar sessies zal ik eens polsen of hij het ziet zitten om dit te doen.

@TS: Wil je nu echt weten wat je iq is of zoek je een excuus voor je am? Sorry als dit grof klinkt, maar oorzaken zoek je meestal wat dieper dan je intelligentie denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 10:16
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
phensicske schreef op 14-04-2004 @ 11:05 :
Dat dacht ik eigenlijk ook, een reden te meer dat een IQ-test eigenlijk niet zoveel zegt als sommigen wel denken.

Ik vind het ook wel sterk dat die automutilatie puur door de onderschatting van de intelligentie door de omgeving zou komen.

Zelf ben ik ook van plan om mijn iq te laten testen, om de reden dat ik niet geloof dat ik het in me heb om verder te studeren. Ik wil kijken wat ik eigenlijk aan zou moeten kunnen.
Ik zie een psychiater, dus na een paar sessies zal ik eens polsen of hij het ziet zitten om dit te doen.

@TS: Wil je nu echt weten wat je iq is of zoek je een excuus voor je am? Sorry als dit grof klinkt, maar oorzaken zoek je meestal wat dieper dan je intelligentie denk ik.
Wat ook zo is: als je eenmaal zo'n IQtest hebt gemaakt, weet je voor de volgende en de volgende test wel wat ze ongeveer vragen en haal je altijd vet hoog. Tenminste, dat is mijn ervaring met bijvoorbeeld die BNN/internettests. Dit maakt het natuurlijk niet bepaald betrouwbaar.
Oud 14-04-2004, 11:49
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
phensicske schreef op 14-04-2004 @ 11:05 :
Hoe weet je dat ze am't?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:39
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 12:49 :
Hoe weet je dat ze am't?
Waarschijnlijk door de link die in de beginpost stond.

TS: Bij Mensa kan je een test doen. Bij Pharos denk ik ook wel. (als het bij pharos kan, zou ik het daar doen ) Je moet je alleen afvragen wat je eraan hebt. Stel je bent inderdaad hoogbegaafd, wat dan? Dan weet je dat je een IQ hebt van boven de 130. En dat het waarschijnlijk zo is dat je op sommige vlakken lastiger aansluiting vindt. Niet omdat je zo slim bent hoor, maar gewoon omdat veel hoogbegaafden vaak 'anders' denken. Je hebt er erg weinig aan het te weten.

Ik vond trouwens de link die je gaf niet erg goed. Ik begrijp wel dat mensen zich er in kunnen herkennen, maar het geldt maar voor een bepaalde groep hoogbegaafden. (namelijk (bot gezegd): de mensen die er last van hebben) Ik zeg dit uit ervaring.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 12:49 :
Hoe weet je dat ze am't?
Zoals grl zegt, vermoedde ik het door de link.

Mijn excuses op voorbaat indien ik verkeerd ben.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:06
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 14-04-2004 @ 13:39 :
Waarschijnlijk door de link die in de beginpost stond.

TS: Bij Mensa kan je een test doen. Bij Pharos denk ik ook wel. (als het bij pharos kan, zou ik het daar doen ) Je moet je alleen afvragen wat je eraan hebt. Stel je bent inderdaad hoogbegaafd, wat dan? Dan weet je dat je een IQ hebt van boven de 130. En dat het waarschijnlijk zo is dat je op sommige vlakken lastiger aansluiting vindt. Niet omdat je zo slim bent hoor, maar gewoon omdat veel hoogbegaafden vaak 'anders' denken. Je hebt er erg weinig aan het te weten.

Ik vond trouwens de link die je gaf niet erg goed. Ik begrijp wel dat mensen zich er in kunnen herkennen, maar het geldt maar voor een bepaalde groep hoogbegaafden. (namelijk (bot gezegd): de mensen die er last van hebben) Ik zeg dit uit ervaring.
Um, mag ik erop wijzen dat ze zichzelf herkent in 't stukje tekst en dat 't daarom gaat en dat het dan ook meer dan duidelijk is dat 't niet gaat dat ze puur haar IQ wilt weten, maar dat ze problemen heeft en die problemen wil identificeren en eventueel wil aanpakken? Jouw ervaringen zijn niet die van een ander. Het verschilt het ook van persoon tot persoon of diegene er wat aan heeft of niet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:08
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
phensicske schreef op 14-04-2004 @ 14:02 :
Zoals grl zegt, vermoedde ik het door de link.
't kwam niet over alsof je 't vermoedde. Ik zat al haar stuk tekst 'tig keer over te lezen of ik soms wat gemist had. Of dat ze ergens anders op psych al een post geplaatst had.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:11
Verwijderd
In Nijmegen inderdaad, ben je de hele dag bezig met allerlei testjes te doen, testen over allerlei gebieden.
Mijn zusje gaan ze daar ook laten testen.
Ik weet niet precies hoe je daarover aan informatie moet komen, maar misschien kan je op internet even zoeken?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 13:47
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 14:06 :
Um, mag ik erop wijzen dat ze zichzelf herkent in 't stukje tekst en dat 't daarom gaat en dat het dan ook meer dan duidelijk is dat 't niet gaat dat ze puur haar IQ wilt weten, maar dat ze problemen heeft en die problemen wil identificeren en eventueel wil aanpakken? Jouw ervaringen zijn niet die van een ander. Het verschilt het ook van persoon tot persoon of diegene er wat aan heeft of niet.
Natuurlijk. Dat begrijp ik. En toch heb ik twijfels bij hoeveel ze eraan gaat hebben. Maar goed, ieder z'n weg.

(oh en mijn ervaringen zijn niet gelijk aan de hare, dus ik zou ze sowieso al niet willen vergelijken. Het ging me puur om hoe hoogbegaafdheid daar beschreven werd)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 14:11
Freestyler*
Freestyler* is offline
^
Is het nou zo dat (vrijwel) iedereen die hoogbegaafd is middelmatig presteert op school? Kunnen hoogbegaafden per definitie geen rijtjes woorden leren?
Dat vroeg ik me nou af, want dat stukje tekst op die website impliceert dat wel, toch?
Oud 14-04-2004, 14:23
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 14-04-2004 @ 15:11 :
^
Is het nou zo dat (vrijwel) iedereen die hoogbegaafd is middelmatig presteert op school? Kunnen hoogbegaafden per definitie geen rijtjes woorden leren?
Dat vroeg ik me nou af, want dat stukje tekst op die website impliceert dat wel, toch?
Juist. En daar ben ik het niet mee eens. Dat was precies mijn punt.

edit: natuurlijk ben ik ook niet gek en weet ik ook wel dat het voorkomt dat hoogbegaafden zulke problemen krijgen.

nog een edit: typfout

Laatst gewijzigd op 14-04-2004 om 15:00.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 14:58
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
grl schreef op 14-04-2004 @ 15:23 :
Juist. En daar ben ik het niet mee eens. Dat was precies mijn punt.

edit: natuurlijk ben ik ook niet gek en weet ik ook wel dat het voorkomt dat hoogebegaafden zulke problemen krijgen.
aha, mooi.. ik ben niet de enige die er ietsjes anders over denkt dus

ps. ik maakte precies dezelfde tikfout: hoogebegaafden.
Is dat nou niet toevallig?
Oud 14-04-2004, 15:00
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 14-04-2004 @ 15:58 :
aha, mooi.. ik ben niet de enige die er ietsjes anders over denkt dus

ps. ik maakte precies dezelfde tikfout: hoogebegaafden.
Is dat nou niet toevallig?
Oh.. niet eens gezien
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 15:55
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 14-04-2004 @ 14:47 :
Natuurlijk. Dat begrijp ik. En toch heb ik twijfels bij hoeveel ze eraan gaat hebben. Maar goed, ieder z'n weg.
Weten dat je hoogbegaafd bent kan veel druk wegnemen en antwoord geven op veel vragen, zeker voor iemand met psychische problemen. Ik denk dat dat behoorlijk fijn is voor sommige mensen en daarom zou iemand er sowieso al wat aan hebben?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:02
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 16:55 :
Weten dat je hoogbegaafd bent kan veel druk wegnemen en antwoord geven op veel vragen, zeker voor iemand met psychische problemen. Ik denk dat dat behoorlijk fijn is voor sommige mensen en daarom zou iemand er sowieso al wat aan hebben?
Je weet hoe je je voelt. Je weet hoe je denkt. Verandert het etiketje 'hoogbegaafdheid' dan daadwerkelijk de situatie?Dit is overigens ook al ter sprake gekomen bij het (syndroom van) asperger topic
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:16
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-04-2004 @ 17:02 :
Je weet hoe je je voelt. Je weet hoe je denkt. Verandert het etiketje 'hoogbegaafdheid' dan daadwerkelijk de situatie?Dit is overigens ook al ter sprake gekomen bij het (syndroom van) asperger topic
Je bent niet alleen in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:29
Miracle
Miracle is offline
Ik ben het er wel mee eens dat een etiketje ook niet alles is, maar zonder etiket ben je helemaal niks. Je weet niet wat je hebt, je weet niet waarom je je zo voelt. Als je wel weet wat je hebt kun je erover lezen. Met mensen praten die het ook hebben. Ervaringen uitwisselen. Andere mensen zullen je misschien eerder begrijpen. Je bent niet meer het intelligente en niet sociale jongetje, maar nu het hoogbegaafde jongetje.

De een zal zich er beter door voelen, de ander niet.
Oud 14-04-2004, 16:38
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 17:16 :
Je bent niet alleen in de wereld.
Dus een aardig deel van je leven wordt bepaald door mensen die zich anders tegen je gedragen als ze weten dat je hoofbegaafd bent?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-04-2004 @ 17:38 :
Dus een aardig deel van je leven wordt bepaald door mensen die zich anders tegen je gedragen als ze weten dat je hoofbegaafd bent?
Tuurlijk. Een 'gewoon' moeilijk kind is een vervelende etter, terwijl een 'hoogbegaafd' moeilijk kind medelijden en extra zorg verdient.

Jeweettoch.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:22
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 14-04-2004 @ 17:38 :
Een groot deel van je leven word bepaald door communicatie met andere mensen, ja. Inlevingsvermogen is een belangrijk punt bij communicatie.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:36
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 14:08 :
't kwam niet over alsof je 't vermoedde. Ik zat al haar stuk tekst 'tig keer over te lezen of ik soms wat gemist had. Of dat ze ergens anders op psych al een post geplaatst had.
Dan kan de TS daarop reageren, maar het is nogal logisch volgens mij om zo te redeneren als de link naar am verwijst.

Ik denk dat we weer aan het hervallen zijn in het nut van een etiket, mss kunnen we daar eens een apart topic over maken.

@ nare man :

Edit: Maar ik vind ook dat Dreen gelijk heeft over het feit als je weet wat je hebt, dat je het ook kunt oplossen. Maar dan moet je het ook nog aanpakken...sommigen blijven gewoon bij de diagnose hangen.

En nu doe ik ook al mee met die discussie
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 17:52
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
phensicske schreef op 14-04-2004 @ 18:36 :
Edit: Maar ik vind ook dat Dreen gelijk heeft over het feit als je weet wat je hebt, dat je het ook kunt oplossen. Maar dan moet je het ook nog aanpakken...sommigen blijven gewoon bij de diagnose hangen.

En nu doe ik ook al mee met die discussie
Je kunt het niet oplossen maar wel verklaren. Het is duidelijk en anderen begrijpen je. Je kunt er misschien beter mee om leren gaan omdat er duidelijkheid is.
Want zeg nou eerlijk als je zegt dat je ontzettend last hebt van vermoeidheid of je hebt ME/CVS, dan gaan mensen toch wel anders met je om. Steun van anderen is erg belangrijk denk ik, zeker op je werk/school. Je wordt er niet echt vrolijk van als je hoort dat je je aanstelt.
Oud 14-04-2004, 18:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
dreen schreef op 14-04-2004 @ 18:52 :
Je kunt het niet oplossen maar wel verklaren. Het is duidelijk en anderen begrijpen je. Je kunt er misschien beter mee om leren gaan omdat er duidelijkheid is.
Want zeg nou eerlijk als je zegt dat je ontzettend last hebt van vermoeidheid of je hebt ME/CVS, dan gaan mensen toch wel anders met je om. Steun van anderen is erg belangrijk denk ik, zeker op je werk/school. Je wordt er niet echt vrolijk van als je hoort dat je je aanstelt.
Het is te zien wat je hebt, sommige dingen zijn wel (deels) op te lossen. Maar idd, CVS e.d. zijn niet direct oplosbaar, maar dit is dan ook eerder fysiek. Ik weet nog niet zo zeker of er per se meer begrip is, ik weet alleszins dat er veel jaloezie is op de uitkering van mijn moeder.

Laatst gewijzigd op 14-04-2004 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:03
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-04-2004 @ 17:54 :
Tuurlijk. Een 'gewoon' moeilijk kind is een vervelende etter, terwijl een 'hoogbegaafd' moeilijk kind medelijden en extra zorg verdient.

Jeweettoch.

Marcade: Ik begrijp best wat je bedoelt hoor en soms is het ook heel prettig om dat etiketje te hebben maar het gaat de problemen niet veranderen. Ze heeft hoogstens iets om het op af te schuiven. Dat kan wel makkelijk zijn, maar het schiet niets op. (jaja, dan heeft ze de.. mogelijke.. oorzaak en weet ze in ieder geval dat het een .. goede (?).. reden heeft. Nee dus, ze heeft alleen iets om het op af te schuiven.)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:05
Verwijderd
Ik heb pas een 17 kantjes lang essay over etiketjes plakken op kinderen ingeleverd op school.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:06
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2004 @ 19:05 :
Ik heb pas een 17 kantjes lang essay over etiketjes plakken op kinderen ingeleverd op school.
En wat was het algemeen besluit?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:14
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 14-04-2004 @ 19:06 :
En wat was het algemeen besluit?
De conclusie bedoel je? Het was voor ethische vragen en het essay moest aan allerlei eisen voldoen (en de conclusie voldoet daar dan vanzelf ook aan ), het is zo los misschien wat wazig en het is hier sowieso niet voor 100% van toepassing, denk ik...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 14-04-2004 @ 15:11 :
^
Ja.

Ik bv.:
- kon me al heel vroeg helemaal zelf redden (op m'n 14e alleen op reis, 600 km van huis; op m'n 10e elke dag 280 km alleen reizen naar school);
- kon bijzonder vroeg lezen, spreken en schrijven;
- ben buitengewoon goed in topografische kennis;
- heb een enorm fotografisch geheugen;
- kan Engelstalige medisch-wetenschappelijke teksten lezen, begrijpen en vertalen;
- spreek 3 talen goed en kan er nog een aantal lezen;
- ben goed in het analyseren van en oplossingen zoeken voor sociologische vraagstukken;
- heb een sterk leiderschapsinstinct.

Daar staat tegenover:
- ik kan nauwelijks rekenen, wiskunde lukt me echt niet;
- van natuurkunde snap ik niets;
- heb niet zoveel zelfdiscipline;
- het schijnt dat ik soms problemen heb met het leggen van sociale contacten (al zie ik dat zelf niet echt als groot probleem, er is geen probleem).

Zoals je ziet, ik ben niet op alles geweldig. Vooral wat wiskunde en natuurkunde betreft: dat is echt een ramp! Daar kan ik gewoon niets mee...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 19:30 :
Ja.
Volgens mij is dat niet zo (sowieso die dingen die ImeZ noemt niet en verder ben jij niet '(vrijwel) iedereen', dus omdat het bij jou zo is kun je er niet gewoon maar vanuit gaan dat het maar bij iedereen dan ook zo is).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 18:38
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-04-2004 @ 19:14 :
De conclusie bedoel je? Het was voor ethische vragen en het essay moest aan allerlei eisen voldoen (en de conclusie voldoet daar dan vanzelf ook aan ), het is zo los misschien wat wazig en het is hier sowieso niet voor 100% van toepassing, denk ik...
Oh, jammer, 'k was best geïnteresseerd. Je mag me het ook pm'n als je vindt dat het hier niet terzake doet.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 19:04
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
grl schreef op 14-04-2004 @ 19:03 :

Marcade: Ik begrijp best wat je bedoelt hoor en soms is het ook heel prettig om dat etiketje te hebben maar het gaat de problemen niet veranderen. Ze heeft hoogstens iets om het op af te schuiven. Dat kan wel makkelijk zijn, maar het schiet niets op. (jaja, dan heeft ze de.. mogelijke.. oorzaak en weet ze in ieder geval dat het een .. goede (?).. reden heeft. Nee dus, ze heeft alleen iets om het op af te schuiven.)
Het is een begin. Als je er daarna niks mee doet, dan heb je gelijk; maar het is een begin. Ik ben hoogbegaafd, en nu. Het begin is het halve werk, zeggen ze wel is.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 19:52
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Marcade schreef op 14-04-2004 @ 18:22 :
Een groot deel van je leven word bepaald door communicatie met andere mensen, ja. Inlevingsvermogen is een belangrijk punt bij communicatie.
Dus als je hoogbegaafd bent, wijk je zoveel af van de niet-hoogbegaafden dat het nodig is voor de ander om zich in te leven om goede communicatie mogelijk te maken?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 23:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 14-04-2004 @ 19:30 :
Ja.

Ik bv.:
.....
Daar staat tegenover:
......
pf.. je bent tenminste op de hoogte van je eigen kunnen

Maar ik vroeg me dus af wat de 'randvoorwaarden'van hoogbegaafd zijn inhouden
zo heb ik ook weleens gehoord dat als je hoogbegaafd bent je ook beschikt over een groot muzikaal talent oid

Ik vind het alleen zo raar klinken om te zeggen:
je bent hoogbegaafd als:
-iq > ..
-je geen rijtjes kunt stampen
- je middelmatig presteert op school
etc

lijkt me gewoon niet logisch op een of andere manier
that's all
Oud 15-04-2004, 06:44
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 15-04-2004 @ 00:15 :
lijkt me gewoon niet logisch op een of andere manier
that's all
Is het ook niet. Al is het alleen al omdat er zat hoogbegaafden zijn die het prima doen op school en omdat er 'zelfs' hoogbegaafden zijn die best rijtjes kunnen stampen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 10:12
Apomes
Apomes is offline
Bij alles wat ik leer (geschiedenis, economie, biologie, aarderijskunde..) maak ik de gekste verhaaltje zodat ik het goed kan onthouden, de verhaaltjes zijn meestal zo goed dat ik mijn klasgenoten ze ook zie opzeggen tijdens een examen .

Ook bij duits van Dativ of Akkusativ (beweging of stilstaand) zal je me de zinnen zien uitbeelden tijdens een toets anders lukt het me gewoon niet.

ben ik nu hoogdbegaagd...Denk het niet...gewoon een enorm geod visueel geheugen.
Oud 15-04-2004, 10:24
Maarten
Maarten is offline
Mensen die denken dat een IQ van 130 of meer je hoogbegaafd maakt zijn dom.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 10:30
Krirby
Krirby is offline
bij een offieciele iq test had ik 125 (wiskundig en ruimtelijk vermogen meer dan 130). Ik heb er alleen niet zoveel aan, omdat ik add en dyslectie heb (ik zit nu op de havo en sta voor 2/3 vakken onvoldoende). Het is volgens mij niet zozeer hoeveel iq je hebt, maar in hoeverre je er juist mee kan omgaan.
Reageren

Regels voor berichten