Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 20:02
Bird-one
Bird-one is offline
Woorden lijken te verdwijnen
Geen bestaan meer te kunnen vormen
Wanneer jouw ogen spreken
Met meer dan zinnen

Boeken hoef ik niet meer te lezen
De woorden hebben geen betekenis
De wereld bestaat uit letters
Die geen eigen plaats meer hebben

Nooit meer moeilijk doen
Nooit meer makkelijk zijn

Ik gebruikte de woorden toch niet
Totdat jij ze ging gebruiken
En ik de weg kwijt raakte
Tussen al die letters

Zinnen, woorden
Vaste, losse delen
Geen hoofdletters
Geen punten

Nooit meer moeilijk doen
Nooit meer makkelijk zijn

--

Ik ben slecht in titels vinden bij mijn "teksten".
Daarom heb ik eigenlijk 'n vraagje; Hoe komen jullie aan je titels?
Oud 13-04-2004, 20:08
argenta
argenta is offline
gewoon bedenken

je leest bv je tekst door en kiest een woord uit waar het niet direct over gaat maar waar het wel mee te maken heeft soms kan dat wel grappig zijn of kijk in de krant hoe ze het daar doen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 20:11
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
argenta schreef op 13-04-2004 @ 21:08 :
gewoon bedenken

je leest bv je tekst door en kiest een woord uit waar het niet direct over gaat maar waar het wel mee te maken heeft soms kan dat wel grappig zijn of kijk in de krant hoe ze het daar doen
Als ik gewoon 'n woord kies, of 'n deel, komen er bij mij van die "slappe" titels uit. Terwijl ik toch 't liefst wel 'n redelijk "pakkende" titel heb.
Gewoon bedenken, ja. Dat is het wel. Misschien dat de één daar beter in is dan de ander.
Oud 13-04-2004, 21:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
je kan ook een zin uit je gedicht kiezen en daar dan weer het synoniem van.
Oud 13-04-2004, 22:35
xineof
xineof is offline
'Alles dan verflarding'

Zo zou ik dit gedicht bijvoorbeeld noemen, al weet ik niet waarom . Ik kies een titel door een gedicht helemaal te lezen, en dan de indruk te verwoorden die ik ervan krijg. Ik snap dat je hier niet zoveel aan hebt, maar meer kan ik er niet van maken ... Ik perfectioneer de titel naar mijn zin door deze pakkend te laten klinken door eventuele veranderingen qua woordgebruik, maar de betekenis voor de titel is dan al gekozen, en die behoud ik. Verder probeer ik er soms woordspelingen te verwerken, of alliteraties oid .

Over je gedicht: Ik vind het beeld dat je oproept mooit en ontroerend; het is een bekend gevoel, maar je weet het erg sterk te brengen. De klein geschreven letters komen er sterk, snel tussen; evenals de cursief gedrukte strofe. Deze vlotte schrijfstijl past goed bij het onderwerp, omdat het woorden zijn die niet zeggen wat ze zouden moeten zeggen. Terwijl je dit met je gedicht wel doet; zeggen wat ze moeten zeggen. Sterk, dus .
Oud 14-04-2004, 16:23
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
xineof schreef op 13-04-2004 @ 23:35 :
'Alles dan verflarding'

Zo zou ik dit gedicht bijvoorbeeld noemen, al weet ik niet waarom . Ik kies een titel door een gedicht helemaal te lezen, en dan de indruk te verwoorden die ik ervan krijg. Ik snap dat je hier niet zoveel aan hebt, maar meer kan ik er niet van maken ... Ik perfectioneer de titel naar mijn zin door deze pakkend te laten klinken door eventuele veranderingen qua woordgebruik, maar de betekenis voor de titel is dan al gekozen, en die behoud ik. Verder probeer ik er soms woordspelingen te verwerken, of alliteraties oid .

Over je gedicht: Ik vind het beeld dat je oproept mooit en ontroerend; het is een bekend gevoel, maar je weet het erg sterk te brengen. De klein geschreven letters komen er sterk, snel tussen; evenals de cursief gedrukte strofe. Deze vlotte schrijfstijl past goed bij het onderwerp, omdat het woorden zijn die niet zeggen wat ze zouden moeten zeggen. Terwijl je dit met je gedicht wel doet; zeggen wat ze moeten zeggen. Sterk, dus .
Ik denk dat ik de titel van deze "tekst" gewoon Meer dan woorden laat. Ik weet niet waarom, maar dat was het eerste wat in me op kwam. Dus laat ik het liever zo.
En om iemands anders gedachten over 'n titel eigen te maken, doe ik liever niet.

Dankje voor het commentaar.
Ik vond 'm zelf niet zo, er zit totaal geen rijm in. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Sowieso komt rijm bij mij vaak gedwongen over. En doe ik het liever zonder.
Oud 14-04-2004, 17:46
xineof
xineof is offline
Oe, mijn idee was geen suggestie hoor . Maar gewoon een voorbeeldje hoe ik het zou kiezen zegmaar, en eigenlijk zeg je het zelf al: 'het eerste wat erin je op komt'. Dat is denk ik de beste manier om een titel te kiezen .
Reageren

Regels voor berichten