Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2005, 23:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
Jawel, daar ben ik weer

Ik heb even wat dingen verplaatst, en het is nu zo dat één van mijn geluidsboxjes op m'n (flatbed) scanner staat. De boxjes hebben geen goede beschermlaag betreft magnetische velden dus ik moet ze altijd uit de buurt van mijn monitor houden omdat anders het beeld vervormt. Ik vroeg me af of mijn scanner nu ook gevaar loopt. Het is moeilijk uit te leggen, maar het is heel lastig om mijn boxje ergens anders neer te zetten (en onmogelijk als ik ooit nog eens m'n koptelefoontje wil gebruiken, want dan moet ik in een soort yogahouding gaan zitten vanwege het korte snoer) dus dat ga ik alleen proberen als ik weet dat het schadelijk is, anders blijf ik aan de gang . Maar goed, zijn die magnetische velden schadelijk voor mijn scanner?
Alvast bedankt
P.S. Ik heb ook een tekentablet, moet ik die (ook) uit de buurt van mijn Geluidsboxen Of Doom houden?
Oud 17-07-2005, 00:14
Kurogane
Kurogane is offline
dan zijn dat geen computer boxen (??)
Oud 17-07-2005, 08:41
SuperSanne
SuperSanne is offline
jawel, maar het niet niet echt goede, de enige reden dat ik ze gebruik is omdat de systeemkast te verweg staat voor mijn koptelefoon.
Oud 17-07-2005, 12:09
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb het hele internet afgezocht en het enige dat ik vind is het standaart plak-geen-koelkast-magneetjes-op-je-monitor verhaal. Over de invloed van magnetische velden op scanners of tekentabletten kan ik niets vinden. Overigens bedacht ik me wel iets: het ene boxje lijkt sterker dan de ander. er staat er eentje aan elke kant van het beeldsherm en als ik ze dichterbij schuif gaat maar één kant trillen. Die op m'n scanner is (als mijn theorie klopt) de zwakkere. Kan ik ook niets onder het boxje zetten wat de scanner een beetje beschermt? Als het niet kan, moet ik m'n koptelefoontje zien te verlengen en direct via de systeemkast luisteren (deze is dan dichterbij dan mijn boxjes en om geluidskwaliteit geef ik niet veel). Bestaat er iets als een koptelefoon verlenger?
Oud 17-07-2005, 12:48
Verwijderd
Nee. In tegenstelling tot de electronenbuis in een CRT-monitor, die wel beïnvloed wordt door magnetische velden, is de CCD-sensor (charged coupled device) in een scanner, die werkt met gewoon wit licht, in beginsel niet gevoelig daarvoor.

Het is natuurlijk voor een electrisch apparaat nooit echt goed om het bloot te stellen aan een sterk magnetisch veld maar zo'n boxje geeft zo'n zwak veld af dat het wel zal meevallen. Bovendien zoals ik zei is een scanner er niet naar zijn aard gevoelig voor.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 12:52
SuperSanne
SuperSanne is offline
gelukkig Het is een beetje gaar scannertje, maar voor 11 euro en een stukje uitgekauwde kauwgom koop je niet zo snel een nieuwe

Nu alleen nog m'n tekentablet: ik weet niet precies hoe zo'n ding werkt, kan 'ie van slag raken door een magneet?
Oud 17-07-2005, 13:20
Verwijderd
Ik weet niet hoe zo'n ding werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat-ie magnetisch werkt. Vrijwel alle moderne invoerapparatuur werkt hetzij optisch, hetzij met drukverschillen (zoals inderdaad touch- en penpads, tekentabletten, et cetera). Magnetisme of iets dat daar heel gevoelig voor is heb ik bij invoerapparatuur nog nooit gezien.

Overigens geldt hier hetzelfde voor als bij die scanner, namelijk dat het in principe nooit goed is om er een sterk magneetveld continu echt tegenaan te zetten, maar dat een boxje maar zo'n klein strooiveld heeft dat het reuze meevalt. Wil je het echt weten, maak dan even een scan met een magneet boven je scanner
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 13:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
Zolang mijn apparatuur er maar niet zo uit gaat zien....

Oud 17-07-2005, 14:13
Verwijderd
Dat is wel heel erg slecht. Ik heb zelf een tweetal luidsprekers aan mijn monitor hangen die ook niet bedoeld zijn om daar te hangen (dubbelzijdig plakband) maar die zijn wel zo goed afgeschermd dat ik er helemaal niets van merk. Je moet gewoon die dingen wegdoen als je merkt dat ze echt een heel slecht strooiveld hebben
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 14:43
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb m'n speakertjes net een paar minuten geleden weggedaan, zelfs als ze alleen maar ingeplugt waren (maar de stekker er dus niet inzat) hoorde ik nog rare piepgeluiden en ik heb de draden drie keer verlengt omdat ik ze minstens drie kilometer uit de buurt van alles dat maar op een monitor leek moest houden... werd er knettergek van. Ze hebben me gelukig maar 11 euro gekost, nu ga ik morgen voor 12 euro een verlengkabel voor m'n koptelefoon kopen. Lijkt me toch een beter plan
Oud 17-07-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-07-2005 @ 14:31 :
Zolang mijn apparatuur er maar niet zo uit gaat zien....

[afbeelding]

Ik raad je wel aan om dit niet te lang en te vaak te doen
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 15:52
SuperSanne
SuperSanne is offline
die gast heeft niet alleen een speaker maar ook een lekker grote wekker erboven staan

Maar het kan erger: op één van de sites die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht, las ik een verhaal van een man wiens monitor naar de maan was geholpen door zijn neefje van drie, die had er allemaal magneetjes op gedaan "omdat het er zo cool uitzag"
Oud 18-07-2005, 03:16
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Bwah, da's nog niets. Een vriend van me had eens zo'n 27Mhz antenne met magneetvoet op z'n scherm gezet. Dat was niet een klein magneetje, dat was een flink grote magneet.
Oud 18-07-2005, 10:46
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 18-07-2005 @ 04:16 :
Bwah, da's nog niets. Een vriend van me had eens zo'n 27Mhz antenne met magneetvoet op z'n scherm gezet. Dat was niet een klein magneetje, dat was een flink grote magneet.
oei
Oud 18-07-2005, 11:03
Jolt
Jolt is offline
Koop gewoon een draadloze hoofdtelefoon of eentje met een lange kabel.

En anders nieuwe boxen.

Doe niet zo moeilijk joh!
Oud 18-07-2005, 14:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
heb net een verlengsnoertje gehaalt, drie meter extra bewegingsvrijheid en geen mysterieuze pieptonen of trillend beeldscherm meer. had ik veel eerder moeten doen
Reageren

Regels voor berichten