Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2004, 21:28
Godfather
Godfather is offline
Hoi,

Ik zit nu in havo 5 en wil uiteindelijk terecht komen op de universiteit: bedrijfswetenschappen.
Nu kan ik na dit jaar dus kiezen voor het vwo, en daarna naar de uni gaan, maar ik weet niet of ik dit aan zou kunnen (voornamelijk qua motivatie).
Ik zou dus graag willen weten of er een dergelijke opleiding ook op het HBO is, dat ik dus via het HBO naar de universiteit kan.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen!

p.s. Als de studie bedrijfswetenschappen niet op het HBO te doen is, of een soort gelijke opleiding, zou je dan willen zeggen wat voor opleidingen er wél op HBO zijn die ongeveer het zelfde inhouden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2004, 08:14
Snufje
Snufje is offline
Commerciële economie propedeuse geeft volgens mij toegang tot 1e jaar bedrijfskunde... Bij mij op de studie zit iig iemand die dat heeft gedaan. Het zou kunnen dat ze zich met een vwo-diploma heeft ingeschreven, maar volgens mij niet, want ze heeft vrijstelling gekregen voor bepaalde vakken..
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 10:48
Gaea
Gaea is offline
Waarom zou je de universiteit proberen als je al niet eens de motivatie hebt om het VWO te doen? Geloof me, een VWO-opleiding geeft je veel meer kans om een universitaire opleiding met succes af te ronden!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:14
Godfather
Godfather is offline
Citaat:
Gaea schreef op 31-03-2004 @ 11:48 :
Waarom zou je de universiteit proberen als je al niet eens de motivatie hebt om het VWO te doen? Geloof me, een VWO-opleiding geeft je veel meer kans om een universitaire opleiding met succes af te ronden!
Omdat ik in het geval dat ik vwo ga doen ook vakken zoals frans en duits erbij moet doen, waar ik dus totaal niet goed in ben.
De rest zal echter niet zo'n probleem zijn...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 14:36
Verwijderd
En waarom denk jij dat ze jou op de universiteit willen hebben, als je zelf al aangeeft 'niet gemotiveerd' te zijn om VWO te doen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:20
mosterd
mosterd is offline
maar heeft toch geen zin om vwo te doen als je niet goed in frans ,duits bent? misschien heeft hij op uni geen du of fr nodig.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 15:23
Godfather
Godfather is offline
Citaat:
mosterd schreef op 31-03-2004 @ 16:20 :
maar heeft toch geen zin om vwo te doen als je niet goed in frans ,duits bent? misschien heeft hij op uni geen du of fr nodig.
Dat bedoel ik dus..
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
mosterd schreef op 31-03-2004 @ 16:20 :
Hoe kom je daarbij? Bij een studie als bedrijfswetenschappen heb je juist ontzettend veel aan een extra taal. Bovendien ging het mij niet om je vakkenpakket maar om je motivatie. Als je gewoon maar voor de HBO-route kiest omdat je niet zo'n zin hebt in een extra jaar VWO, dan heb je niet echt een goeie instelling.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:44
Godfather
Godfather is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-03-2004 @ 17:28 :
Hoe kom je daarbij? Bij een studie als bedrijfswetenschappen heb je juist ontzettend veel aan een extra taal. Bovendien ging het mij niet om je vakkenpakket maar om je motivatie. Als je gewoon maar voor de HBO-route kiest omdat je niet zo'n zin hebt in een extra jaar VWO, dan heb je niet echt een goeie instelling.
Twee jaar extra vwo.. wat dus wil zeggen dat ik frans en duits moet 'inhalen'.. daarnaast ook nog anw
En bovendien is het niet zo dat ik geen zin heb in vwo, maar je kan je toch wel voorstellen dat het me leuker lijkt om nu een vervolgopleiding te doen, zodat ik de minder leuke vakken (zoals o.a. frans, duits, anw) niet meer heb.
Ook ga ik dan direct de richting op waar ik uiteindelijk ook iets mee wil gaan doen, wat me toch een stuk leuker lijkt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 16:51
Verwijderd
Ik snap het wel, ik struikelde alleen een beetje over de 'geen zin'-kant.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 17:03
Godfather
Godfather is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-03-2004 @ 17:51 :
Ik snap het wel, ik struikelde alleen een beetje over de 'geen zin'-kant.
Haha, maar 't is toch logisch dat ik liever direct een kant op ga, die me interesseert en waar ik ook zeker weet dat ik er iets aan heb.
Want ik betwijfel of ik ooit iets aan het vak ANW zal hebben
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 17:57
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Godfather schreef op 31-03-2004 @ 17:44 :
Twee jaar extra vwo.. wat dus wil zeggen dat ik frans en duits moet 'inhalen'.. daarnaast ook nog anw
En bovendien is het niet zo dat ik geen zin heb in vwo, maar je kan je toch wel voorstellen dat het me leuker lijkt om nu een vervolgopleiding te doen, zodat ik de minder leuke vakken (zoals o.a. frans, duits, anw) niet meer heb.
Ook ga ik dan direct de richting op waar ik uiteindelijk ook iets mee wil gaan doen, wat me toch een stuk leuker lijkt.

In zo'n vervolgopleiding kom je ook altijd weer vakken tegen die "niet leuk" zijn. Een extra taal is altijd handig, vooral het lezen, omdat je dat nog wel vaak in literatuur tegen zal komen. Je hoeft er maar een 5 voor, als je de rest voldoende haalt

Kan je geen vrijstelling krijgen voor ANW? dat heb je op de havo toch al gehad?
Oud 03-04-2004, 18:04
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 03-04-2004 @ 18:57 :
In zo'n vervolgopleiding kom je ook altijd weer vakken tegen die "niet leuk" zijn. Een extra taal is altijd handig, vooral het lezen, omdat je dat nog wel vaak in literatuur tegen zal komen. Je hoeft er maar een 5 voor, als je de rest voldoende haalt

Kan je geen vrijstelling krijgen voor ANW? dat heb je op de havo toch al gehad?
Misschien ook nog een vrijstelling voor wiskunde, nederlands, engels, economie, aardrijkskunde en geschiedenis? Die heb je op de havo ook al gehad...
Oud 04-04-2004, 10:22
Shadina
Shadina is offline
Is toch logisch dat hij niet eerst helemaal vwo gaat doen. Ik zou het ook niet doen. Zowat iedereen gaat gewoon zijn propedeuse halen en daarna door naar een uni. En dat is toch niet wat hij vroeg? Hij vroeg alleen maar of jullie een basisopleiding wisten voor bedrijfswetenschappen.

Al vind ik wel dat het afgeschaft moet worden dat je met een propedeuse naar een uni kan.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 15:03
Godfather
Godfather is offline
Nu ben ik toch alweer een tijdje verder, en weet ik nog steeds niet welke HBO opleiding een goede basis zou zijn voor WO bedrijfswetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 15:22
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 03-04-2004 @ 19:04 :
Misschien ook nog een vrijstelling voor wiskunde, nederlands, engels, economie, aardrijkskunde en geschiedenis? Die heb je op de havo ook al gehad...
das waar, Ik kan me echter herinneren dat er in mijn klas mensen waren die van de HAVO kwamen en voor ANW en CKV1 een vrijstelling kregen.... misschien omdat het niveau voor die vakken niet zoveel verschilt als voor de "echte" vakken?
Oud 19-04-2004, 15:43
Godfather
Godfather is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 19-04-2004 @ 16:22 :
das waar, Ik kan me echter herinneren dat er in mijn klas mensen waren die van de HAVO kwamen en voor ANW en CKV1 een vrijstelling kregen.... misschien omdat het niveau voor die vakken niet zoveel verschilt als voor de "echte" vakken?
Ja dat klopt.
Ik zou vrijstelling krijgen voor ANW, CKV, Bewegings Onderwijs, GS ( )...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 16:17
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Godfather schreef op 19-04-2004 @ 16:03 :
Nu ben ik toch alweer een tijdje verder, en weet ik nog steeds niet welke HBO opleiding een goede basis zou zijn voor WO bedrijfswetenschappen.
HEAO
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 17:52
Veldheer
Veldheer is offline
Citaat:
Snufje schreef op 19-04-2004 @ 17:17 :
HEAO
Dat is geen opleiding, maar een verzamelnaam voor aantal economische, juridische of administratieve opleidingen.

Een opleiding zoals MER sluit dan nog het beste aan als je na 't eerste jaar bedrijfswetenschappen wilt gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:36
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
voor bedrijfswetenschappen heb je niks nodig..
je moet gewoon een beetje kunnen lezen en het leuk vinden om plannen van aanpak ed. elke week "verplicht" in te leveren..
Voorkennis is niet nodig, want je krijgt boeken met theorieen die je gewoon even uit je hoofd moet stampen, opdreunen op tentamens en weer mag vergeten. Je kunt eigenlijk dus wel met elke HBO-propedeuse deze studie doen

(ik ben niet zo positief over de opleiding bedrijfswetenschappen->zelf mee gestopt vorig jaar)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:43
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Veldheer schreef op 19-04-2004 @ 18:52 :
Dat is geen opleiding, maar een verzamelnaam voor aantal economische, juridische of administratieve opleidingen.

Een opleiding zoals MER sluit dan nog het beste aan als je na 't eerste jaar bedrijfswetenschappen wilt gaan studeren.
Nou, veel opleidingen die daarin zitten zijn handig bij Bedrijfswetenschappen.. En je hebt in Utrecht/Arnhem een flexibele propedeuse.... Bedrijfseconomie, commerciële economie, liggen wel een beetje in de buurt van bedrijfskunde (natuurlijk niet geheel!)

Citaat:
voor bedrijfswetenschappen heb je niks nodig..
je moet gewoon een beetje kunnen lezen en het leuk vinden om plannen van aanpak ed. elke week "verplicht" in te leveren..
Voorkennis is niet nodig, want je krijgt boeken met theorieen die je gewoon even uit je hoofd moet stampen, opdreunen op tentamens en weer mag vergeten. Je kunt eigenlijk dus wel met elke HBO-propedeuse deze studie doen
Je bent inderdaad niet erg gemotiveerd voor bedrijfswetenschappen nee Wat jij zegt zou ik me ook echt niet in kunnen vinden, gelukkig ziet het er bij ons NIET zo uit als jij beschrijft..! (BK @ Utwente)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten