Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2004, 20:25
blurred
blurred is offline
De laatste tijd (eigenlijk al een hele tijd) kan ik niets over mezelf bedenken dat echt leuk of mooi is. Als ik in de spiegel kijk zie ik een vrij lelijk meisje en als ik aan m'n innerlijk denk dan ben ik daar ook niet laaiend entoushiast over. Ik heb niet heel veel vrienden, maar ik heb ook nooit heel veel vrienden gehad, misschien heb ik dat wel niet nodig. Toch vraag ik me soms af of dat niet gewoon aan mij ligt. Dat ik niet boeiend, leuk en speciaal genoeg ben. Ik heb een vriend, hij vind het onzin dat ik mezelf lelijk vind en zegt dat ik weinig vrienden heb omdat ik in een nogal sneue omgeving (klein dorp met een boerenmentaliteit) woon. De mensen hier begrijpen me gewoon niet.

Nu vraag ik me af of dat lage zelfbeeld aan mij ligt of dat veel mensen zichzelf niet zo super zien? Ik heb regelmatig kleine dipjes, zit niet zo lekker in m'n vel. En als dat lage beeld niet aan mezelf ligt, als alle andere mensen zichzelf wel gewoon leuk vinden, hoe zou ik dat dan kunnen veranderen?

*pffff*
Oud 16-05-2004, 20:38
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat er heel erg veel mensen zijn die zichzelf niet
'gewoon leuk' vinden, maar dat is mi nog geen reden om
dat dan ook maar te blijven vinden oid...

Ook denk ik dat naast de andere dingen (omgeving,
evt gebeurtenissen, enz) die van invloed kunnen zijn op je
zelfbeeld, jijzelf ook de nodige invloed daarop hebt...

Hoe meer jij je focust op de negatieve dingen van jezelf,
hoe negatiever je over jezelf gaat dingen. Probeer in
plaats daarvan ook te kijken naar de positieve dingen,
en durf je eigen negatieve gedachten over jezelf ook
tegen te gaan met positieve gedachten, durf ook keihard
STOP! tegen jezelf te roepen als je merkt dat je jezelf alleen
maar aan het afkraken bent oid..

Kun je zelf niet echt positieve dingen vinden, vraag dan bijv aan je vriend (of andere mensen die je vertrouwt ed) wat zíj positief aan je vinden, en durf die dingen dan ook echt aan te nemen.

Nouja. Ik begin een beetje warrig te typen geloof ik, maar ik
hoop dat je er wel iets mee kan ed.
Oud 16-05-2004, 20:43
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 16-05-2004 @ 21:25 :
De laatste tijd (eigenlijk al een hele tijd) kan ik niets over mezelf bedenken dat echt leuk of mooi is. Als ik in de spiegel kijk zie ik een vrij lelijk meisje en als ik aan m'n innerlijk denk dan ben ik daar ook niet laaiend entoushiast over. Ik heb niet heel veel vrienden, maar ik heb ook nooit heel veel vrienden gehad, misschien heb ik dat wel niet nodig. Toch vraag ik me soms af of dat niet gewoon aan mij ligt. Dat ik niet boeiend, leuk en speciaal genoeg ben. Ik heb een vriend, hij vind het onzin dat ik mezelf lelijk vind en zegt dat ik weinig vrienden heb omdat ik in een nogal sneue omgeving (klein dorp met een boerenmentaliteit) woon. De mensen hier begrijpen me gewoon niet.

Nu vraag ik me af of dat lage zelfbeeld aan mij ligt of dat veel mensen zichzelf niet zo super zien? Ik heb regelmatig kleine dipjes, zit niet zo lekker in m'n vel. En als dat lage beeld niet aan mezelf ligt, als alle andere mensen zichzelf wel gewoon leuk vinden, hoe zou ik dat dan kunnen veranderen?

*pffff*
Ik denk dat redelijk veel mensen met hetzelfde probleem als jou zitten. Ik zelf ook, alleen ik heb dan weer wel redelijk veel vrienden. (Bedenkt zich ineens wat hij bij veel moet voorstellen, en weet niet of hij nou eigelijk wel veel vrienden heeft). Ik woon zelf ook in een dorp met boerenmentaliteit, en de meeste mensen in mijn dorp begrijpen me ook niet maar dat komt ook grotendeels omdat ze me niet goed kennen, en ik heb eigelijk ook geen zin om ze te leren kennen, dus bij mij is het wederzijds. Maar als je zelf een laag zelfbeeld hebt ligt dat altijd aan jezelf, want jij bent tenslotte degene die dat beeld hebt. Maar dat meerdere mensen hiermee zitten is daarentegen weer heel iets anders. Jouw gevoelens dat je niet 'speciaal' genoeg bent liggen denk ik grotendeels ook aan de maatschappij die tegenwoordig zo oppervlakkig is.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 12:20
kleinedraak
Ik heb een heel laag zelfbeeld. Daarmee kunnen anderen mij niet echt helpen, althans niet op de manier waarop zij het proberen. Ze gaan dan zeggen dat ik wel leuk ben of dat ik niet zo negatief moet denken. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk, als mensen je al sinds je het je kunt herinneren je pesten tot op de dag van vandaag. je uitschelden om hoe je eruit ziet, dan ga je daarin geloven. Best logisch eigenlijk. Laatst was ook een jongen mij aan het koppelen en ik zei maar steeds dat ik die jongens niet leuk vond. Maar dat was niet waar, ik vond ze wel leuk. Ik zei daarom ook; ze vinden mij toch niet leuk. Toen zei die jongen; hoe meer je dat gaan denken hoe meer ze dat ook echt gaan doen. Jer straalt dan een soort van onzekerheid uit. Dat heb ik dus ook, hoe onzekerder je overkomt hoe minder leuk mensen je gaan vinden. Positief denken is dan ook heel erg moeilijk, en je moet toch ECHT eerst van jezelf leren houden, voordat een ander dat van jou kan. Tis wel mogelijk maar je partner wordt er niet gelukkiger van als jij jezelf steeds de grond in trapt1 Praat erover en zoek hulp(heb ik overigens niet echt-->die hulp).
Sterkte ermee!!!
Je mag me altijd PM'en, wie weet hebben we tips voor elkaar! Good luck!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 12:57
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af
Is het normaal dat jezelf leuk aardig grappig knap etc vindt?
Heeft het gros van de mensen een positief zelfbeeld?
want eigenlijk kan ik me niet voorstellen hoe dat is

maar topicstarter, jji hebt een vriend. Er is iig 1 iemand die positief over je denkt. Dus het zal wel meevallen met je saaiheid
hup, weg uit dat dorp!
Oud 17-05-2004, 13:53
Verwijderd
Citaat:
ImeZ schreef op 17-05-2004 @ 13:57 :
Ja dat vraag ik me eigenlijk ook af
Is het normaal dat jezelf leuk aardig grappig knap etc vindt?
Heeft het gros van de mensen een positief zelfbeeld?
want eigenlijk kan ik me niet voorstellen hoe dat is
Ik ken meer mensen met een positief zelfbeeld dan met een negatief zelfbeeld, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen.

Ik heb zelf nergens last van maar ben in het verleden wel heel erg onzeker geweest. Ik weet niet hoe ik daar nu precies overheen gekomen ben. Er was natuurlijk de bevestiging van anderen die mij leuk vonden en dat is dan puur karakter. Pas toen ik lekker in mijn vel zat en tevreden was met mezelf kwamen er ook reacties puur op mijn uiterlijk gericht.

Wat je van jezelf vindt straal je voor een groot deel toch uit en dat wordt opgepikt door andere mensen. Wanneer jij lekkerder in je vel zou zitten, zou je misschien wel meer vrienden krijgen omdat je gewoon meer opvalt.

Wat je eraan kunt doen weet ik niet zo goed. Misschien helpt het om angsten te overwinnen en dingen te bereiken. Ik weet wel dat ik persoonlijk steeds zelfverzekerder wordt naarmate ik meer dingen bereik en overwin. Misschien ga je zo de goede kanten van je karakter zien en dan volgt het uiterlijk vanzelf wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten