Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2004, 15:01
Miles
Miles is offline
Ik vroeg laatst aan m'n docent Grieks of er een W bestond in het Griekse alfabet en zij zei dat er een Wau was maar dat die langzamerhand verdween uit het alfabet. Hoe ziet die letter eruit en weet iemand misschien nog meer over die letter?
Oud 08-04-2004, 18:01
Philemon
Philemon is offline
Ik weet dat het een soort van F is geweest...F Zoiets dus..

Het klopt dat hij is verdwenen, redelijk snel al uit het alfabet (geloof ik).
Verder weet ik er ook niet echt wat van af..
Oud 08-04-2004, 19:30
Verwijderd
Hebben we t hier over oudgrieks?
En de f is toch gewoon fi?

Wau heb ik nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 20:57
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Mutant schreef op 08-04-2004 @ 20:30 :
Hebben we t hier over oudgrieks?
Ja

En de f is toch gewoon fi?
het tekentje van de phi is niet de -f-. Het tekentje van de wau is wel de F alleen dan iets schuiner...

Wau heb ik nog nooit van gehoord.
Maar hij heeft wel degelijk bestaan. Ooit lazen we iets en toen kwamen we op de Wau.
Oud 09-04-2004, 08:15
Verwijderd
Ik ben hem geloof ik ook wel eens ergens tegekomen, of mijn leraar heeft me op het bestaan gewezen. Het is inderdaad een soort van een F om te zien.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:17
Verwijderd
Ik zal mijn boeken eens nakijken, maar ik vraag me af waarom ik het me niet meer herinner. Meestal vind ik de meest nutteloze info het net wel waard om te onthouden
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:31
Dynamico
Dynamico is offline
De Wau is een van de vier verdwenen letters in het Grieks. Het leek inderdaad op onze hoofdletter F (niet daarmee te verwarren, Mutant ). Vandaar dat hij ook wel 'digamma' wordt genoemd, omdat hij lijkt op twee op elkaar gezette hoofdletter gamma's. Deze letter verdween in de schrijftaal eerder dan in de spreektaal. Het werd een soort vanzelfsprekende () bindletter, zoals wij bijvoorbeeld ook een 'w' toevoegen aan het woord 'hou' in 'hou(w) je mond', zonder dat deze geschreven werd.

De andere drie letters die zijn verdwenen, zijn de stigma, koppa, en de sampsi. Deze letters leven alleen in de wiskunde nog voort als staande voor een getal: respectievelijk het getal 6, het getal 90 en het getal 900.

De letter W trouwens, waar je naar vroeg, kan in het Grieks het beste benaderd worden door de 'ou'.

Laatst gewijzigd op 09-04-2004 om 12:35.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 15:53
Verwijderd
Ik heb er nou nog nooit van gehoord
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 16:14
Nona
Nona is offline
Maar die letter zal dan wel verdwenen zijn tegen de tijd dat de bekende Griekse schrijvers en dichters hun werk zo'n beetje schreven? Anders zouden meer mensen er denk ik van gehoord moeten hebben. Ik kende hem zelf ook niet (maar ik heb dan ook geen eindexamen gedaan in Grieks).
Oud 09-04-2004, 21:01
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-04-2004 @ 17:14 :
Maar die letter zal dan wel verdwenen zijn tegen de tijd dat de bekende Griekse schrijvers en dichters hun werk zo'n beetje schreven? Anders zouden meer mensen er denk ik van gehoord moeten hebben. Ik kende hem zelf ook niet (maar ik heb dan ook geen eindexamen gedaan in Grieks).
Dat klopt. Al snel nadat men het Griekse schrift had 'uitgevonden', zijn deze letters verdwenen. Vandaar dat ze bijna nergens meer terug te vinden zijn. Zeker niet in leerteksten voor het middelbaar onderwijs.
Oud 10-04-2004, 10:15
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 09-04-2004 @ 22:01 :
Dat klopt. Al snel nadat men het Griekse schrift had 'uitgevonden', zijn deze letters verdwenen. Vandaar dat ze bijna nergens meer terug te vinden zijn. Zeker niet in leerteksten voor het middelbaar onderwijs.
De enige manier waarop je ze soms kunt terugvinden is bij moeilijke plaatsen in Homerus. En dan ook nog alleen maar op sommige plaatsen die wat betreft metriek onverklaarbaar zijn.

De wau wordt namelijk niet meer geschreven, maar in de Homerusteksten nog wel gedacht....
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 20:52
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 10-04-2004 @ 11:15 :
De enige manier waarop je ze soms kunt terugvinden is bij moeilijke plaatsen in Homerus. En dan ook nog alleen maar op sommige plaatsen die wat betreft metriek onverklaarbaar zijn.

De wau wordt namelijk niet meer geschreven, maar in de Homerusteksten nog wel gedacht....
Inderdaad.
Oud 15-04-2004, 21:56
Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 10-04-2004 @ 11:15 :

idd, voor het metrum moet je ze wel "meetellen" anders kom je niet uit. maar geschreven worden ze niet meer.
in mijn [uberoude] woordenboek staan overigens nog wel een aantal woorden met de wau vermeld
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 22:02
Briseïs
Briseïs is offline
hmmm, nu je t zegt, mijn leraar heeft het er ook wel eens over gehad..
van die andere drie had ik nog nooit gehoord trouwens
Oud 16-04-2004, 15:52
Not for Sale
Not for Sale is offline
<Dit verklaart alles>

Oud 18-04-2004, 12:52
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Lateralus schreef op 15-04-2004 @ 22:56 :
in mijn [uberoude] woordenboek staan overigens nog wel een aantal woorden met de wau vermeld
In de moderne ook nog wel.

Een voorbeeld:

Reageren

Regels voor berichten