Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2004, 19:19
heldine
heldine is offline
hier lig ik in een heelal;
de weide bij de blauwe regen.
mensen dwalen hier weg
of zweven voorbij op hoge sandalen
maar ik ben nooit vertrokken.

zoals je van mij had kunnen verwachten
blijf ik vastgewikkeld in het verleden.
een sigaret en mijn eigen oren
verhongeren zal ik, van de liefde
je zal mijn dorst niet lessen

lees mijn lippen;
je kent verhalen over de moffen
politieke blabla, franse kazen,
schimmel, griekse poezie
maar je weet niet hoe de lente ruikt.
Oud 17-04-2004, 06:16
lovetear
lovetear is offline
Die laatste strofe . Prachtig. Eenvoud in haar schoonste vorm. Eigenlijk vind ik je gedicht het mooist als je alleen die laatste strofe zou hebben, de andere halen het niveau niet. De tweede strofe heeft een beetje veel jij mij ik, daardoor krijg je meer het idee dat je leest in plaats van dat je het gedicht beleeft vind ik.

Wat bedoel je met zweven voorbij op hoge sandalen?

Blauwe regen vind ik wel heel mooi gevonden, het hele gedicht is eigenlijk gewoon behoorlijk goed, maar die laatste strofe steekt er toch met kop en schouders boven uit, hij is ook zo veelzeggend. Goed gedaan .
Oud 18-04-2004, 13:55
ocean flower
ocean flower is offline
Hey mensjes,
gesellig hier?
Kvond ut leuker toen het over onzin ging dan toen dat gedicht
kwam want dat kon ik nog en beetje begrijpe!!
Wrom mag er eigelijk geen onzinforum zijn? (kben hier pas dus verontschuldig me voor mun onwetendheid!)

naja, doeidoei
<([COLOR=indigo]Moi[/ COLOR] )>
Oud 18-04-2004, 14:06
ocean flower
ocean flower is offline
Damn, srry mun computer doet raar maar ik had dit bericht dus eigenlijk ergens anders gestuurd maar dat is dus mislukkt....wazig!
Kvat er nix meer van, tja..
Ik ga maar es een andere avatar zoeken, doeidoei!
<(Moi)>
Oud 20-04-2004, 18:24
clantestino
clantestino is offline
ah gut. waarom word hier zo weinig op gereageerd? dit is inderdaad erg goed! vind eigenlijk het hele gedicht goed en niet enkel je laatste strofe. maar omdat de eerste en tweede strofe zo'n andere schrijfstijl hebben dan de derde denk ik dat t niet zo lekker aansluit, maar dat is een beetje gezeik want t is natuurlijk een prachtig gedicht. Leuk en mooi taalgebruik, loopt ook goed.
Ik snap alleen niet zo goed wat je inhoudelijk bedoeld met 'een sigaret in mijn eigen oren'?
Oud 20-04-2004, 18:31
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
clantestino schreef op 20-04-2004 @ 19:24 :
Ik snap alleen niet zo goed wat je inhoudelijk bedoeld met 'een sigaret in mijn eigen oren'?
'een sigaret EN mijn eigen oren' bedoel je?
Oud 20-04-2004, 19:35
clantestino
clantestino is offline
he bah. slordig ja,...( grond onder mij splijt open) ik dacht al ... wie stopt er nou een sigaret in zn oren, en tja een achterliggende betekenis kon ik er nou ook niet uit halen...
ehm maar dan snap ik m eigenlijk nog steeds niet.hehe /....
Oud 20-04-2004, 19:42
Mux
Mux is offline
mooi
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:00
xineof
xineof is offline
Wauw, wat had jij inspiratie toen je dit schreef . Ik vind het echt een gedicht waar de energie vanaf spreekt; zó goed. Het leest heerlijk vlot door, vooral de laatste strofe is erg sterk. Verder vind ik het gedichte en intelligente uitstraling hebben, wat de slotregel erg ten goede komt; die komt er héél sterk achteraan. Ik wist namelijk niet precies wat ik moest verwachten van de afsluiting, maar de laatste regel is erg positief! Precies zoals dit gedicht moest worden afgesloten.

'een sigaret en mijn eigen oren'
Ik denk dat hiermee wordt bedoeld dat de ik-persoon vast zit in zijn verleden; het is een regelmaat geworden (zo van 'sigaretje erbij'). Verder worden andere dergelijke handelingen ook gebruikt, hier is het horen, en later in het gedicht honger/dorst hebben. Zoiets ?
Oud 20-04-2004, 20:37
heldine
heldine is offline
ik hou eigenlijk niet zo van het toelichten van gedichten; de "magie" is er dan af, is mijn overtuiging. maar voor jullie zal ik mijn visie erop geven

iemand ligt op het gras te denken, iedereen loopt voorbij en gaat dus "verder", maar de iemand beseft dat hij stil staat.

hij is iemand die in het verleden blijft leven om zichzelf gelukkig te houden. hij steekt een sigaret op en kijkt zijn leven nog eenmaal door, de laatste keer, terwijl hij beseft dat dat leven hem niet loonde.

hij beseft dat hij minstens evenveel waard is als de ander uit de liefdesrelatie, en dat hij dan misschien niet alles weet, maar wel wat voor hem het belangrijkst is.

..mijn ervaring is dat mijn visie op eigen gedichten de gedichten juist slechter maken, ofzo, maar ik hoop dat dat hier niet het geval is, natuurlijk.
Reageren

Regels voor berichten