Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 17:23
mare3
mare3 is offline
De titel zegt het al..

Ik hoop dat het een aantal goeie tips oplevert!!

harstikke bedankt,

Mare3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2004, 18:50
Verwijderd
Je hebt te maken met de evenwichtsreactie: H2CO3<--->CO2
Je zou de PH kunnen meten en hieruit via de Zk en molariteit H2CO3 kunnen uitrekenen.

Ik moet alleen opmerken dat het evenwicht naar rechtsaflopend is....
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 19:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 13-04-2004 @ 19:50 :
Je hebt te maken met de evenwichtsreactie: H2CO3<--->CO2
Je zou de PH kunnen meten en hieruit via de kZ en molariteit H2CO3 kunnen uitrekenen.

Ik moet alleen opmerken dat het evenwicht naar rechtsaflopend is....
Dit is v.w.o.-stof en mare3 doet h.a.v.o. volgens zijn profiel, dus dit soort berekeningen komen op h.a.v.o.-niveau niet aan de orde. Wat je wel zou kunnen doen is een bepaalde hoeveelheid cola (zeg 100 ml) in een erlenmeyerkolf doen, de cola zachtjes verhitten om zo het kooldioxide eruit te verdrijven, en dit kooldioxide op te vangen in een reageerbuis die een bepaalde hoeveelheid kalkwater bevat. Het kooldioxide geeft dan een neerslag van calciumcarbonaat. Als je dit neerslag scheidt en na drogen de massa bepaalt kun je berekenen hoeveel kooldioxide er in 100 ml cola zat, dus kun je de concentratie kooldioxide berekenen.
Oud 13-04-2004, 20:20
mare3
mare3 is offline
Oke dan!

Bedankt voor je tip ik zal het zeker goed bekijken!

Ik doe inderdaad havo maar alsnog bedankt voor je vwo-advies.. vind het sowieso al tof dat iemand me een tip geeft

Meer tips? ALTIJD welkom!

Mare3
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 00:32
WxxxxxxxxT
WxxxxxxxxT is offline
Het bepalen van het CO2 gehalte in cola zou ik niet doen door de pH te bepalen want er zitten nog storende elementen in zoals fosforzuur. Met kalkwater zou een optie kunnen zijn maar met opgeloste gassen is het probleem dat ze snel uit de oplossing verdwijnen en eigenlijk is dit dus een proef waar steeds verschillende resultaten uit zullen komen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 10:49
mare3
mare3 is offline
Citaat:
WxxxxxxxxT schreef op 16-04-2004 @ 01:32 :
Het bepalen van het CO2 gehalte in cola zou ik niet doen door de pH te bepalen want er zitten nog storende elementen in zoals fosforzuur. Met kalkwater zou een optie kunnen zijn maar met opgeloste gassen is het probleem dat ze snel uit de oplossing verdwijnen en eigenlijk is dit dus een proef waar steeds verschillende resultaten uit zullen komen.
Wij hebben dit onderwerp opgekregen van onze docent! Weet niemand echt een andere manier? Dit is namelijk best belangerijk
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 12:13
liner
liner is offline
Citaat:
mare3 schreef op 20-04-2004 @ 11:49 :
Wij hebben dit onderwerp opgekregen van onze docent! Weet niemand echt een andere manier? Dit is namelijk best belangerijk
kijk op het cocaflesje voor .. het co2 gehalte
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:11
blablalou
blablalou is offline
hallo m..3,

tuurlijk!
Hier een trucje uit de oude doos (hbs)...

Bij een gewichtsanalyse werd toen gebruik gemaakt van een zogenaamd kali-apparaatje:

een buisje met in- en uitgang waarin tussen twee propjes watten het volgende stofmengsel zat: NaOH, CaO en Ca(OH)2.

Dit wondermengsel zo verteld de overlevering kan uitstekend CO2 binden!

Dus...
1. maak zo'n buisje
2. weeg dit buisje
3. doe de cola in een wasfles
4. laat de CO2 uit de cola ontsnappen via aanzuigen van lucht DOOR dit buisje
5. weeg het buisje opnieuw.

Als jullie de proef heel exact wilt doen, en dat willen jullie, zuig dan lucht via een tweede buisje voor de wasfles in de wasfles.... (waarom)

Maar de meest banale oplossing is natuurlijk....
1. zet het flesje op een digitale weegschaal
2. lees af
3. open het flesje
4. leg de afsluiter naast het flesje op de weegschaal
5. schud en leid lucht door
6. plaats het fesje weer naast de afsluiter
7. lees nu weer af.

Laatst gewijzigd op 21-04-2004 om 10:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten