Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Godsdienst kan ook positief zijn (steun bieden etc) Is het niet de bedoeling van de overheid om positieve dingen te steunen? |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Scheiding tussen kerk en staat wil niet zeggen dat de overheid geen kerkelijke organisaties zou mogen steunen en al helemaal niet dat elke geloofsinvloed uit de centrale overheid geweerd zou moeten worden. Als een staat seculier is, maar het volk is gelovig, dan neemt dat volk nog steeds religieus gebaseerde wetten aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat het wel te vergelijken is met muziek: muziek heeft ook invloed op de samenleving maar dat kun je moeilijk macht noemen. Edit: maar we dwalen af... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De 'inhoud' (schilderijen en andere toestanden) moet zeker niet betaald worden door de staat want het is helemaal niet essentieel voor het geloof. (vergelijk met een museum: daar staat ook vanalles waar de mensen eens kunnen naar kijken) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Sommige kerkelijke gemeenten zijn inderdaad steenrijk. Anderen zijn straatarm. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Moslims zijn onderling teveel verdeeld om één partij te kunnen vormen. Zie bijvoorbeeld de problemen bij het Contactorgaan Moslims Overheid (CMO). |
![]() |
||
Citaat:
Ja, natuurlijk moet het geld wel evenredig aan het aantal gelovigen zijn ![]() Maar met christelijke partijen in de politiek en geen joodse en geen islamitische kan het mogelijk zijn dat het onevenredig verdeeld wordt aan het aantal gelovigen en de christelijke zaken alsnog meer geld krijgen ![]()
||
![]() |
Citaat:
(Ik wordt bureaucratisch. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als ik lid word van wat voor club dan ook moet ik daarvoor betalen, lidmaatschapsgeld, dus waarom zou dat ook niet kunnen voor een kerk, hoeft de samenleving ook niet voor andermans geloof op te draaien ![]() |
![]() |
||
Citaat:
gebeurt dat nun og niet dan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En monumenten?
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
monumenten is ook oke om ze in stand te houden, tenzij ze van steenrijke kerken zijn ( katholieke kerk ). |
![]() |
||
Citaat:
Dat doet me denken aan Kennedy, die in 1961, meer wou investeren in scholen. Uiteindelijk faalde een wetsontwerp omdat veelal Republieken vonden dat het geld niet naar scholen mocht waar de paterkes en de nonnekes les gaven. Het fijne weet ik er helaas niet van.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De overheid dient het algemeen, maatschappelijk belang. Als dus een grote groep van de bevolking een belang heeft in een religieuze organisatie, is er niets mis mee dat de overheid een beetje bijspringt. Het aanleggen van wegen kost ook zeer veel geld en daar zijn alleen de mensen mét een auto bij gebaat. Nu kun je zeggen dat dit een flutargument is omdat de wegen de economie ondersteunen. Misschien is de scouting dan een beter argument. Deze organisatie werd tot voor kort gesubsidieerd (ik geloof dat er nu een streep door de subsidie is gezet, maar ik meen gehoord te hebben dat dát ook weer is teruggedraaid), terwijl ik niks met de scouting te maken heb. Welnu, als we hetzelfde principe toepassen op instanties als kerken, moskeeen etc. Daarnaast kan men zeggen dat dit soort instanties de saamhorigheid en de solidariteit bevordert. Ik weet echter niet of, en zo ja, hoe grote subsidies aan kerken worden gegeven. Gelukkig voor de overheid zijn kerken, zoals al werd vermeld, dikwijls zeer kapitaalkrachtig.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wegen, mijn beste Franse imbeciel, dienen ook jouw belang, want zonder goede wegen heb jij je bammetje niet in huis, in elk geval niet voor ze bedorven zijn. Dus ook jij, of je dat nu leuk vind of niet, bent gebaat bij de aanleg en vooral het onderhoud van wegen, net als ik. Dat gaat niet op voor kerken, waar alleen jij lid van bent, en ik niet. Ook de scouting kan niet alleen rondkomen van subsidie, dus ook daar betaal je contributie voor, en gezien het feit dat bijna alle kerken bulken van het geld, denk ik dat jij met je gelovige ziel, daar de fout ingaat, tuurlijk vanuit jouw gelovige standpunt zou het mooi zijn als jouw kerk ( mag ik hiermee aannemen dat je katholiek bent, vergeef me als het niet zo is ) van de staat nog meer centjes krijgt, maar ik denk dat een betere actie zou zijn als alle gelovigen bij jullie in de gemeenschap, de kerkelijke leider eens aanschreven om eens wat geld los te kloppen voor jullie specifieke gemeenschap. En als dat niet werkt, zou ik zeggen, pas het contributie systeem toe, net als bij de scouting, fanfare of voetbalclub, dat werkt best goed, en laten we eerlijk wezen: voor het goede doel willen de leden best wat betalen denk je niet??? Oja, nog even afgezien van het feit dat er van die door jouw beweerde saamhorigheid, tussen de verschillende kerken, nog niet heel veel terecht gekomen is, dus daar mag je me wel wat voorbeelden van geven. Geluukig voor de overheid zijn kerken kapitaalkrachtig?? Dat ze dat geld nu eens inzetten voor maatschappelijke dingen, ipv er een kruisje voor te slaan, of ervoor te bidden. IK denk persoonlijk dat dat meer zoden aan de dijk zet. Maarja ik ben ook maar een heiden Laatst gewijzigd op 07-05-2004 om 20:48. |
![]() |
|
klik hier
ik woon ook in belgie, maar ben nederlander ![]() [edit: link werkend gemaakt, maar "The requested URL /rotate/scripts/mijn_statistieken.php was not found on this server."] Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 13:51. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Met andere woorden gelovigen moeten dubbel betalen. De schoolstrijd is dan dus voor niets geweest.
|
Nog een keer proberen dan:
http://www.rotate.com/rotate/scripts...atistieken.php /edit/ bah, Ik geef t op Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 19:54. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben niet tegen subsidiëring in se, maar de manier waarop is hier in België in elk geval belachelijk.
Op dit moment gaat een deel van ieders belastinggeld naar bepaalde religies, min of meer evenredig verdeeld naargelang de populariteit neem ik aan. Deze verdeling gebeurt echter door de overheid en gaat intgraal naar godsdiensten. Met andere woorden, een deel van het belastingsgeld van bvb vrijzinnigen gaan naar kerkelijke instanties, terwijl dit omgekeerd absoluut niet het geval is. Een alternatief is het Duitse systeem (in NL ken ik het niet) waar er een kerkbelasting bestaat. Deze is een apart onderdeel vd "gewone belasting", maar de persoon krijgt mogelijkheid zélf te kiezen naar welke godsdienst het bedrag gaat. Voor atheďsten, vrijzinnigen of niet-godsdienstigen op welke manier dan ook is er de mogelijkheid het naar bepaalde andere doelen te laten gaan (Greenpeace, Amnesty, ik weet niet welke precies allemaal...) Op die manier krijgt elke godsdienst precies wat het 'verdient', en vóóral niet méér dan ze verdient: wat nu wel het geval is... |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Situatie probleemwijk(en) loopt uit de hand koelieboelie | 190 | 04-10-2007 23:33 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Rollo Tomasi | 501 | 09-08-2006 19:03 | |
Staat en SGP voor de rechter in zaak positie vrouw Gatara | 349 | 17-09-2005 11:12 | |
Wat zijn JOUW politieke standpunten? Evito | 150 | 15-05-2003 20:46 |