Nou, als je CDs koopt kun je natuurlijk naar veel verschillende dingen kijken. Prijs en uitvoerders zijn het belangrijkst. En natuurlijk het stuk zelf.
Prijs spreekt voor zichzelf, maar als jij niet weet welke componist en welk stuk je wil kopen, tja dan kun je moeilijk kiezen. Dit is ook iets wat ik niet voor jou kan beslissen.
Elk stuk muziek is door een mens gemaakt, elk mens is gelijk, uniek, je kunt de rest van de rhetoriek ook wel. Maar dit is wel relevant. In al die stukken muziek zit het menselijke, het unieke, de creative geest van de componist(en natuurlijk ook de uitvoerder, maar ik heb het nu even over het stuk zelf). Dit betekend dat elk stuk werkt, elk stuk muziek is de moeite waard.
Natuurlijk is niet elk mens een goede componist dus is ook elk mens niet goed in staat zijn unieke geest en creativiteit om te zetten in muziek. Maar die componisten bij het kruitvat natuurlijk wel, dus daar kun je niet echt onderschijd op maken.
Wat dit impliceerd is dat jij elke CD daar kun kopen en van elke CD kunt genieten. Maar natuurlijk ga jij de ene CD veel mooier vinden dan de ander, de uitvoering van de ene persoon beter dan de ander, enz.
En dit geld ook voor de uitvoering. De interpretatie van sommige stukken is heel erg breed. Zelfs voor iemand die niet zo scherp hoort en het stuk niet zo goed kent zijn er soms best relevante verschillen. Vaak is het zo dat een bepaalde pianist gewoon goed is in het spelen van een bepaalde componist, je kunt dat zien als een soort specialisatie.
Ik heb bij het kruitvat ooit een 5-CD box van Emil Gilels die Beethoven speelt(sonatas en de 5 concerten). Maar die koste wel meer dan 5 euro.
Ik weet zo niet welke korte stukken je van Chopin hebt maar de preludes van opus 28. Sommige zijn heel kort, onder de minuut. De uitvoerders die ik aan kan raden zijn Claudio Arrau, Martha Argerich en Ivo Pogorelich.
Klassieke muziek is voor beginners erg lastig. Algezien van de subtiele details in de muziek zelf heb je de vele componisten, de rare namen met nummers, de elitecultuur, de lange stukken, de extremen in tempo(wat het soms totaal onmogelijk maakt er na te luisteren op een discman) en nog wel meer dingen.
Dat ik er meer van weet dan de gemiddelde persoon wil nog niet zeggen dat ik echt veel weet
Ik hoop dat ik niet teveel getypt hebt, maar opmerkingen zoals 'Beethovens Pianosonata nummer 29 is vet cool' zijn niet echt op z'n plaats. Je zou kunnen zeggen dat dat niet in de geest vvan de muziek zelf is.